خرید و فروش ارز دیجیتال از صرافی ایرانیکارت

قصد خرید ارز دیجیتال دارید؟ صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت در خدمت شماست!

پس از ۱۴ سال تجربه در حوزه رمزارز و معاملات ارزهای دیجیتال، صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت اینجاست تا با پشتیبانی ۲۴ساعته، احراز هویت سریع و امکان تبادل مالی و انجام پرداخت‌های بین‌المللی از طریق ارز دیجیتال، بهترین تجربه را به شما ارائه کند.

افزایش امنیت تراکنش‌های رمزارزی و شرایط نگهداری از رمزارزها دغدغۀ اصلی ماست و به همین دلیل است که علاوه بر تهیه مطالب جامع آموزشی در حوزه رمزارز، امکان خرید کیف پول سخت‌افزاری را هم برای شما فراهم کرده‌ایم.

در تمام دوره فعالیت، اعتماد کاربران و نظر مثبت آن‌ها درباره عملکرد صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، مایه آسودگی خاطر و تنها انگیزه ما برای ادامه دادن بوده است.

⏱️ زمان احراز هویت کمتر از ۱۵ دقیقه
💰 ارزهای در دسترس بیش از ۱۰۰۰ ارز
🎯 کارمزد تراکنش‌ها ثابت و کمترین بین صرافی ها
خرید و فروش ارز دیجیتال
ثابت بودن کارمزد : بر خلاف سایر رقبا، کارمزد ایرانیکارت برای خرید هر میزان رمزارز، ثابت است؛ بنابراین برای مقایسه قیمت، لطفا میزان دقیق رمزارز خود را وارد کنید.

کاربران ارز دیجیتال صرافی ایرانیکارت

همراهان ارزشمند ما در طول ۱۰ سال فعالیت
۵ دقیقه
مدت زمان احراز هویت
۲۴/۷
پشتیبانی همیشگی
+۱۰۰۰
کوین و توکن متنوع
۱
اولین و قدیمی‌ترین صرافی

خرید و فروش امن در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت

چرا کاربران صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت را انتخاب می‌کنند؟

برای فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز، امنیت بالای صرافی، سرعت انجام معاملات، پشتیبانی قوی و تنوع کوین‌ها و توکن‌های موجود اصلی‌ترین عامل‌ها برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال هستند. پشتیبانان متخصص صرافی ایرانیکارت در هر لحظه آماده پاسخگویی و کمک به شما هستند. این ویژگی در کنار امنیت و اعتبار مجموعه و ارائه امکان خرید و فروش و مشاهده قیمت لحظه ای بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال، دلیل اعتماد کاربران به صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت است.

یک دهه اعتبار

بیش از ۱۰ سال است که صرافی ایرانیکارت، هر روز بیشتر از قبل برای ارائه باکیفیت‌ترین خدمات رمز ارزی و جلب رضایت کاربران تلاش می‌کند.

احراز هویت سریع

پس از ثبت نام در صرافی ایرانیکارت، تنها در ۵ دقیقه فرایند احراز هویت خود را تکمیل و معامله ارزهای دیجیتال را آغاز کنید.

فروش و خرید ارز دیجیتال با کمترین کارمزد

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت با کارمزد ثابت انجام می شود.

تنوع در ارزهای لیست‌شده

فروش و خرید بیش از ۱۰۰۰ ارز مختلف را در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت تجربه کنید.

کاربران فعال

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت در طی سال‌ها ارائه خدمات، توانسته اعتماد بیش از ۸۰۰ هزار کاربر را جلب کند و تجربه کاربری مفیدی برای آن‌ها به ارمغان آورد.

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال ارزهای دیجیتال را به صورت هفتگی در سرویس تحلیل رمزارز ایرانیکارت بخوانید.

تسویه آنی

تسویه آنی تمامی فرایند های خرید و فروش ارز دیجیتال و نقد کردن ریالی در حساب شما.

پشتیبانی از شبکه های متنوع

در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت هر رمزارز را روی شبکه اصلی آن و با امنیت بالا معامله کنید.

تغییرات مثبت ارزهای مورد پشتیبانی ایرانیکارت

پرسود ترین ارزها در 24 ساعت اخیر

لیست آخرین ارزهای لیست شده در ایرانیکارت

جدیدترین ارزهای دیجیتال

از دارایی‌های خود محافظت کنید!

کیف پول‌ سخت‌افزاری

راهکار نگهداری ایمن از ارزهای دیجیتال
تحلیل ارزهای محبوب را از دست ندهید!

مشاهده تحلیل ارزهای دیجیتال

خرید ارز دیجیتال در ایران

خرید و فروش رمزارزها در ایران، طرف‌داران زیادی دارد. مردم به دلایل کلیدی از جمله محافظت در برابر تورم و عدم قطعیت‌های اقتصادی به خرید ارز دیجیتال، به‌ویژه خرید بیت‌کوین و تتر روی آورده‌اند. رمزارزهای با ارزش بازاری بسیار پایین‌تر نیز جامعه علاقه‌مند مختص به خود را دارند. به‌عنوان چند نمونه از این دسته پروژه بسیار ریسکی، می‌توان به شت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌هایی اشاره کرد که امروزه به طور چشمگیری بین مردم عادی و مبتدی در بازار تبلیغ می‌شوند.

خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

اگر قصد خرید ارز دیجیتال با استفاده از صرافی‌های خارجی را دارید، می‌‎توانید از طریق دو نوع صرافی متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) اقدام کنید. از آنجایی که اغلب صرافی‌های متمرکز و معتبر جهانی نظیر بایننس، کوین بیس، کوکوین و… به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایران، به کاربران با آی پی این کشور خدمات ارائه نمی‌دهند و امکان احراز هویت در آن‌ها وجود ندارد، نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در نتیجه، برای خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت می‌توانید از طریق دکس‌ها اقدام کنید.
توجه داشته باشید که تحریم کاربران ایرانی در صرافی‌های معتبر خارجی، فرصتی را برای برخی افراد سودجو فراهم آورده است که از طریق کانال‌های اجتماعی مانند تلگرام، ایرانیان را مورد هدف کلاهبرداری قرار دهند. این کلاهبرداران با وعده‌هایی نظیر «تایید احراز هویت شما در بایننس»، «خرید ارز دیجیتال برای شما بدون احراز هویت» و… تلاش می‌کنند که اعتماد شما را جلب کنند؛ بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که از طریق کانال‌های تلگرامی برای خرید ارزهای دیجیتال یا اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود، اقدام کنید.

حداقل خرید ارز دیجیتال

ماهیت بازار کریپتو به گونه‌ای است که برای سرمایه‌گذاری یا خرید ارز دیجیتال نیاز به سرمایه‌ کلانی ندارید و با مبالغ بسیار کمی نیز می‌توان شروع کرد. در برخی پلتفرم‌های این امکان وجود دارد که به میزان 200 هزار تومان و حتی کمتر ارز دیجیتال خرید. در صورتی که از صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنید، ممکن است این مقدار تتری در نظر گرفته شود و مقداری بیشتر باشد. به عنوان مثال، حداقل خرید ارز دیجیتال در صرافی بایننس، 10 تتر است که با قیمت فعلی هر تتر (50 هزار تومان)، معادل 500 هزار تومان است.

فروش ارز دیجیتال در ایران

فروش ارز دیجیتال در ایران، از طریق راه‌ها و پلتفرم‌های متنوعی میسر است. رایج‌ترین این روش‌ها شامل: استفاده از پلتفرم‌های همتا به همتا (P2P)، صرافی‌های فروشگاهی (OTC) و کارت‌های هدیه می‌شود. برای فروش ارز دیجیتال خود در ایران و با بهترین قیمت، می‌توانید از صرافی ایرانیکارت استفاده کنید. در ادامه جزئیات مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی را توضیح می‌دهیم.

فروش ارز دیجیتال بدون احراز هویت

برآورد می‌شود که تقریبا بیش از 90 پلتفرم در ایران وجود دارند که خدمات خریدوفروش رمزارزها ارائه می‌دهند. اگر برای خرید یا فروش ارز دیجیتال، بخواهید از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنید، می‌توان گفت در اغلب این پلتفرم‌ها، باید مراحل احراز هویت خود را تکمیل کنید. از این ‌رو، در ایران امکان فروش ارز دیجیتال بدون احراز هویت و از طریق پلتفرم‌های داخلی وجود ندارد.

راهنمایی فروش و خرید ارز دیجیتال از صرافی معتبر ایرانیکارت

ایرانیکارت جزو آن دسته از صرافی‌های معتبر و قدیمی ایرانی است که سابقه‌ای تقریبا ۱۴ساله در زمینه خرید و فروش رمزارزها و پرداخت‌های بین‌المللی دارد. مراحل فروش و خرید ارزهای دیجیتال در این صرافی بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی در اجرای فرآیند آن وجود ندارد. در ادامه به ترتیب راهنمای تصویری مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال در ایرانیکارت را توضیح داده‌ایم.

مراحل خرید ارز دیجیتال در ایرانیکارت

  • وارد حساب کاربری خود در ایرانیکارت شوید: اگر از قبل حساب کاربری ایرانیکارت دارید، وارد حساب خود شوید و از مرحله ۲ به بعد ادامه دهید. اگر تا امروز از ایرانیکارت استفاده نکرده‌اید، با شماره موبایل خود و طبق روند زیر در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت ثبت‌نام کنید.

 

 

 

  • آموزش ثبت‌نام: برای ثبت‌نام، روی عبارت «ساخت حساب کاربری» کلیک کنید و پس از وارد کردن شماره موبایل خود به مرحله بعدی بروید. در این مرحله باید کد تایید پیامکی و اطلاعات خواسته‌شده در فرم را وارد کنید.

 

  • احراز هویت کنید: برای امنیت حساب کاربری و تراکنش‌های خود باید فرآیند تایید هویت را (با استفاده از مدارک شناسایی و مالی) تکمیل کنید.

 

برای این کار روی دکمه ارتقای کاربر کلیک کنید و مراحل احراز هویت را به ترتیب انجام دهید تا بتوانید درخواست خرید و فروش رمزارز را ثبت کنید. اطلاعات لازم در هر مرحله به شما یادآوری می‌شود. به تصویر زیر دقت کنید.

 

  • درخواست خرید خود را ثبت کنید: پس از تکمیل مراحل احراز هویت خود، از بخش داشبورد حساب کاربری، وارد قسمت خرید و فروش رمزارز شوید.

 

 

سپس ارز دیجیتال موردنظر خود را از طریق دسته‌بندی‌های مختلف یا کادر جست‌وجو پیدا و انتخاب کنید. پس از یافتن ارز موردنظر، روی خرید یا فروش کلیک کنید. در این آموزش، روند خرید بیت‌کوین از صرافی ایرانیکارت را در نظر گرفته‌ایم. روی گزینه خرید کلیک کنید تا پنجره زیر برای شما باز شود.

 

 

در این مرحله، مقدار ارز و شبکه انتقال را مشخص و روی دکمه «مرحله بعد» کلیک کنید. حداقل و حداکثر مقدار خرید و فروش زیر کادر مقدار ارز، قابل ‌مشاهده است. در ستون سمت چپ صفحه اطلاعاتی درباره رمزارز انتخابی خود (در این مثال بیت کوین) مشاهده می‌کنید.

  • اطلاعات حساب کاربری و کیف پول خود را وارد کنید: در ادامه برای خرید رمزارز بیت‌کوین، آدرس کیف پول خود را وارد و روی دکمه ذخیره کیف پول کلیک کنید.

 

  • درستی اطلاعات سفارش خود را تایید کنید: پس از انتخاب کیف پول حتما اطلاعات سفارش را مرور کنید تا مشکلی در کار نباشد. در صورت صحیح بودن اطلاعات، سفارش را تایید کنید.

  • فاکتور را پرداخت کنید: در این بخش تمامی اطلاعات سفارش نمایش داده می‌شود. با انتخاب کارت بانکی، قبول قوانین خرید ارز دیجیتال از صرافی ایرانیکارت و پرداخت فاکتور، تراکنش شما انجام می‌شود.

در نهایت منتظر دریافت ارز خریداری شده خود در کیف پولتان بمانید. بسته به نوع شبکه‌ای که برای انتقال ارز خود انتخاب کرده‌اید، بعد از چند دقیقه ارز خریداری شده‌، به آدرس کیف پولی که وارد کرده‌اید، ارسال خواهد شد.

مراحل فروش ارز دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت

مراحل فروش ارز دیجیتال در ایرانیکارت نیز همانند روند خرید آن‌‎ بسیار ساده است و تقریبا مسیر یکسانی دارند. با این تفاوت که در زمان انتخاب آدرس، برای واریز ارز خریداری شده در مراحل فوق، باید یک حساب بانکی به صرافی بدهید که معادل تومانی ارز فروخته شده‌ای شما به آن واریز شود.
با جزئیات بیشتر، اگر همان مثال ارز بیت‌کوین در بخش قبل را در نظر بگیریم؛ زمانی که در مرحله ۲ به جای درخواست خرید، درخواست فروش ثبت کرده‌ باشید. در مرحله ۳ باید شماره حساب خود را از قسمت افزودن حساب (مطابق تصویر زیر) وارد کنید.

 

سپس بقیه مراحل را با دقت و همانند بخش قبل دنبال کنید. در نهایت منتظر واریز معادل تومانی ارز فروخته شده، به حساب بانکی خود بمانید.

مزایا فروش و خرید ارز دیجیتال از صرافی ایرانیکارت

ایرانیکارت یک صرافی کاربر محور است که پلتفرمی امن و معتبر در زمینه فروش و خرید ارز دیجیتال، گیف کارت‌، پرداخت در سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی، خریدوفروش کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری و… را برای کاربران خود فراهم آورده است. بدون شک استفاده از این پلتفرم برای خرید و فروش هر رمزارزی، مزایا ویژه‌ای دارد. در زیر برخی از مزایای فروش و خرید ارز دیجیتال در صرافی ایرانیکارت معرفی شده است:

  1. کمترین کارمزد برای خرید و فروش
  2. معامله در یک پلتفرم مطمئن و باسابقه
  3. انجام مراحل احراز هویت در کمتر از 2 دقیقه
  4. استفاده از شبکه‌های انتقال سریع، مطمئن و متنوع
  5. امکان ارسال سفارش خرید و فروش رمزارزها در کمترین زمان و با بهترین قیمت
  6. راه‌های ارتباطی متنوع برای پشتیبانی از مشتریان

ارز دیجیتال چیست؟

رمزارز یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) که عموما به آن ارز دیجیتال می‌گویند، نوعی پول دیجیتال غیرمتمرکز است که بر بستر فناوری بلاکچین (Blockchain Technology) راه‌اندازی و توسعه می‌یابد. احتمالا با محبوب‌ترین نسخه‌های این نوع دارایی‌ها یعنی بیت‌کوین و اتریوم آشنا هستید. اما در نظر داشته باشید که امروزه تقریبا 9000 ارز دیجیتال وجود دارند که در بازار ارزهای دیجیتال خرید‌وفروش می‌شوند.

رمزارز یک روش پرداخت جدید است که با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری عمل می‌کند. این نوع دارایی‌ها غیرمتمرکز هستند؛ یعنی مانند ارز‌های دلار و ریال یک مرجع متمرکز نظیر بانک مرکزی ندارند و توسط هیچ سازمانی کنترل نمی‌شوند. در عوض از فناوری بلاکچین برای ثبت و ایمن‌سازی تراکنش‌ها و ضرب واحد‌های جدید استفاده می‌کنند.

به زبان ساده‌تر، ارزهای دیجیتال نوعی پول دیجیتال هستند که پشتوانه و حضور فیزیکی ندارند. پشتوانه این ارزها حجم معاملات، شهرت، امنیت، جامعه، کارمزد و مقیاس‌پذیری آن‌ها است. شبکه‌ دادوستد این ارزها بر بستر دفترکل توزیع شده (DLT) تعبیه شده است که نوع نوینی از شبکه‌های انتقال و احراز داده شناخته می‌شود. این فناوری و ارزهای دیجیتالی که امروزه می‌شناسیم، با ظهور بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین رمزارز، شروع به کار کردند.

تاریخچه ارز دیجیتال

1998 تا 2008: سال‌های قبل از ظهور بیت‌کوین

اگرچه بیت‌کوین اولین رمزارز یا اولین ارز مجازی مبتنی بر بلاکچین است، اما قبل از آن ارزهای مجازی دیگری نظیر پول‌های الکترونیکی وب مانی (WebMoney)، پرفکت مانی (Perfect Money) و… وجود داشته‌اند. همچنین قبل از بیت‌کوین، چند پروژه دیگر تلاش‌هایی برای ایجاد یک ارز دیجیتال مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده و ایمن شده با رمزنگاری داشتند که موفق نشدند. بیت‌گلد (Bit Gold) و بی‌مانی (B-Money) دو نمونه از این نوع ارزهای دیجیتال بودند که هرگز به طور کامل توسعه نیافتند. در واقع، بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال مبتنی بر رمزنگاری است که موفق شد.

2008: معرفی بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو

مقاله‌ای به نام وایت پیپر بیت‌کوین (Bitcoin white paper) در اکتبر 2008 منتشر شد و این رمزارز را به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا، معرفی کرد. این مقاله توسط هویت ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) منتشر شد که هنوز بعد از این همه سال، هویت او ناشناخته باقی مانده است.

2009: بیت‌کوین شروع به کار کرد

نرم‌افزار بیت‌کوین برای اولین‌بار در دسترس عموم قرار گرفت و استخراج یا ماینینگ (Mining) آن (فرآیندی که از طریق آن بیت‌کوین‌های جدید ایجاد می‌شوند و تراکنش‌ها در بلاکچین ثبت و تأیید می‌شوند) آغاز شد.

2010: بیت‌کوین برای اولین بار ارزش‌گذاری شد

بیت‌کوین در سال اول فعالیت خود معامله نشد و فقط استخراج شده بود. به همین دلیل، در آن زمان تعیین ارزش پولی معادل هر واحد‌ آن دشوار بود. با وجود این، در سال 2010 شخصی به نام لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz)تصمیم گرفت که ۱۰٬۰۰۰ واحد بیت‌کوین BTC)) را با دو پیتزا عوض کند و برای اولین‌بار بیت‌‌کوین ارزش‌گذاری شد. برآورد می‌شود که این دو پیتزا، در آن زمان تقریبا 41 دلار ارزش داشته‌‌اند؛ یعنی ارزش هر واحد BTC تقریبا 0.004 دلار در نظر گرفته شده است. این معامله در 22 می انجام شد و از آن پس این روز برای طرف‌داران رمزارزها روز پیتزای بیت‌کوین (Bitcoin Pizza Day) نام‌گذاری شد که هر ساله آن را جشن می‌گیرند.

2011: آلت‌کوین‌ها ظهور کردند

با افزایش محبوبیت بیت‌کوین و ایده ارزهای غیرمتمرکز و رمزگذاری شده، ارزهای دیجیتال دیگری که اصطلاحا به آن‌ها آلت‌کوین (Altcoin) گفته می‌شود، ظاهر شدند. از جمله اولین آلت‌کوین‌ها، می‌توان به نیم‌کوین (NameCoin) و لایت‌کوین (Litecoin) اشاره کرد که هدف آن‌ها ارائه جایگزینی بهتر برای بیت‌کوین از نظر افزایش مقیاس‌پذیری، ناشناس بودن بیشتر یا برخی مزیت‌های دیگر بود.

2013 تا 2015: کلاهبرداری و سرقت – اولین سقوط شدید قیمت بیت‌کوین

تا اواخر سال 2013، بیت‌کوین به طور قابل‌توجهی رشد کرده بود و قیمت آن برای اولین بار تقریبا به 1000 دلار رسید. با وجود این، مدت زمان بسیار کوتاهی در این سطح قیمتی معامله شد و سقوط شدیدی را در طول دو سال بعد تجربه کرد. اولین بازار خرسی بیت‌کوین، قیمت این رمزارز را تا سطح تقریبی ۲۰۰ دلار در در اواسط سال 2015، کاهش داد که تقریبا معادل 80 درصد افت نسبت به بالاترین سطح تاریخی قیمت بیت‌کوین تا آن زمان بود.

هک شدن بزرگ‌ترین صرافی خریدوفروش بیت‌کوین در آن دوران، موضوعی بود که به اولین بازار خرسی قیمت بیت‌کوین قدرت بخشید؛ در ژانویه 2014، صرافی مت گاکس (Mt. Gox) از دسترس خارج شد، زیرا در یک حمله هک شد و تقریبا 850 هزار واحد بیت‌کوین از دست داد. این حجم بیت‌کوین در آن زمان تقریبا 450 هزار دلار ارزش داشت.

2016: خودنمایی اتریوم، قراردادهای هوشمند و ICOها

اتریوم (Ethereum) که امروزه به عنوان دومین رمزارز و برترین آلت‌‎کوین معامله می‌شود، در سال 2014 شروع به کار کرد. اتریوم در سال 2016 به واسطه اشتیاق قرار‌دادهای هوشمند (Smart Contracts) سروصدای زیادی به پا کرد؛ طوری که نزدیک بود سلطه بیت‌کوین را از آن خود کند. این پروژه بستری را برای تسهیل استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین ارائه داد که امکان پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن‌های دیگر را فراهم آورد؛ بنابراین از این سال به بعد عرضه اولیه‌های‌‌ رمزارزی‌ (ICOs) شروع شد و هزاران پروژه ارز دیجیتال جدید به تامین سرمایه اولیه راه‌اندازی توکن خود پرداختند.

لازم به ذکر است که در آن زمان، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به سرمایه‌گذاران رمزارزها هشدار داد: «به دلیل عدم نظارت، ICOها به‌ راحتی می‌توانند کلاهبرداری یا طرح‌های پانزی باشند که به عنوان سرمایه‌گذاری‌های قانونی خود را معرفی می‌کنند». همچنین دولت چین بسیار هجومی‌تر رفتار کرد و آن‌ها را به طور کامل ممنوع کرد.

2017: بیت‌کوین به بالای 10٬000 دلار رسید

سال 2017، برای بیت‌کوین و بازار رمزارزها به طور قابل توجهی پربار بود؛ افزایش تدریجی استفاده از بیت‌کوین و کاربردهای آن قیمت این رمزارز را در ماه‌های آخر 2017 به بالای 10٬000 دلار و حتی روزهای انتهایی سال به بیش از 17٬000 دلار رساند. افزایش قیمت بیت‌کوین و رشد محبوبیت بازار رمزارزها، باعث شد پول بیشتری به اکوسیستم ارزهای دیجیتال وارد شود؛ طوی که کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال از 11 میلیارد دلار به بیش از 300 میلیارد دلار در این دوره افزایش یافت. بانک‌های بزرگی نظیر سیتی بانک (Citi Bank) به این فکر افتادند که چطور با بیت‌کوین و فناوری بلاکچین کار کنند. در همین دوران بود که بلاکچین جرقه انقلابی را در صنعت فین‌تک (و فراتر از آن) زد.

2018 تا 2020: دومین بازار خرسی و موج کرونا

2018 سالی زیان‌آور برای سرمایه‌گذاران بازار رمزارز بود. پس از رشد قیمتی قابل‌توجه در دو سال قبل، ارزش بیت‌کوین در این دوره به شدت افت کرد و از محدوده 17 هزار دلار اواخر سال 2017 به سطح 3 هزار دلار در اواخر 2018 رسید. بیت‌کوین سال 2019 را تقریبا در یک روند ثابت مایل به صعودی سپری کرد. سال 2020 نیز با همه‌گیری کرونا مواجه بود و کل بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد. با وجود این، سال 2020 و بعد آن، به عنوان دوره «افزایش علاقه سازمانی رمزارزها» شناخته می‌شود؛ طوری که موسسات و شرکت‌های مالی بزرگ شروع به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین کردند که بیانگر پذیرش رو به رشد کریپتو در جریان اصلی صنعت مالی بود.

2021 تا 2022: اوج‌گرفتن اعتماد به بازار رمزارزها تا نامیدی پس از آن

پس از پایان هیجان‌انگیز سال 2020، بازار رمزارزها سال 2021 را با خوش‌بینی زیادی آغاز و تقریبا به پایان رساند. در این دوره بیت‌کوین توسط برخی کشورها مانند السالوادور (El Salvador) پذیرفته شد و آن را یک روش پرداخت قانونی معرفی کردند. همچنین ظهور شگفت‌آور توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) و پذیرش امور مالی غیرمتمرکز یا صنعت دیفای (DeFi) در این دوران رخ داد؛ سال 2021 شاهد رشد انفجاری در صنعت بلاکچین بودیم که فراتر از ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت‌کوین و اتریوم، موارد استفاده جدید از فناوری بلاکچین را برجسته می‌کرد.

با این شرایط در روزهای انتهای ۲۰۲۱ و کل سال ۲۰۲۲، بازی رمزارزها عوض شد. آشفتگی اقتصادی و مالی جهان در کنار ورشکستگی پروژه‌های بزرگی نظیر ارز دیجیتال ترا کلاسیک، صرافی FTX، پلتفرم وام‌دهی سلسیوس نتورک (Celsius Network) و چند مورد دیگر، ضربه بزرگی به اعتماد به بازار رمزارزها وارد کردند. همچنین مقررات سخت‌گیرانه‌تر در مورد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال که توسط دولت‌ها و تنظیم‌کننده‌ها درخواست شد‌ند، ترس و بی‌اعتمادی بیشتری را به بازار رمزارزها تزریق و سرمایه‌گذاران را از دارایی‌های پرخطر دورتر کرد.

سال 2023: شروعی دوباره و اوردینال‌ها

افزایش‌های بی‌سابقه نرخ بهره توسط فدرال رزرو و شروع پرقدرت روند رمزارزها در ابتدای سال 2023، جان تازه‌ای به بازار این نوع دارایی‌ها بخشید. قیمت بیت‌کوین از سطح 16 هزار دلار در ابتدای سال، به محدوده 44 هزار دلار در انتهای سال رسید. همچنین در ژانویه این سال، کیسی رودومور (Casey Rodomor)، پلتفرم اوردینالز‌ (Ordinals) را راه‌اندازی کرد. اوردینالز یک پروتکل روی شبکه اصلی بیت‌کوین است که با استفاده از قرارداد هوشمند، قابلیت ساخت توکن‌های NFT روی بلاکچین بیت‌کوین را فراهم کرده است.

ویژگی‌های رمزارز‌ها

بازار رمزارزها بسیار گسترده است و هر کدام از ارزهای دیجیتال ویژگی خاصی دارند. به طور کلی می‌توان گفت که ویژگی‌های اغلب رمزارزها شامل موارد زیر می‌شود:

ناشناس بودن (Anonymity)

در فضای بلاکچین، تراکنش‌ها به دنباله‌ای تصادفی از شخصیت‌ها و نه به هویت واقعی مالک (که شامل داده‌های شخصی یا شرکتی می‌شود) مرتبط هستند. در واقع، ردیابی تراکنش‌ها به افراد یا شرکت‌ها عملا غیرممکن است.

بدون واسطه‌گری و نظارت (No intermediary or supervisory)

جریان تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در فضای بلاکچین، توسط مقامات یا مؤسسات مالی تنظیم نشده است و آن‌ها کنترل یا دخالتی در تراکنش‌ها ندارند. فقدان کنترل و مقررات دولتی هزینه‌ها و محدودیت‌هایی را که ممکن است برای کاربران زیان‌آور باشد، حذف می‌کند. با این حال، صاحبان ارزهای دیجیتال از حمایت مقامات مالی بهره نمی‌برند.

امنیت (Security)

رمزارزها را می‌توان در کیف پول‌های مجازی ویژه‌ای که با کلید خصوصی ایمن شده‌اند ذخیره کرد؛ یعنی فقط دارنده به وجوه انباشته دسترسی دارد که به نوبه خود، امنیت محل نگهداری رمزارزها را افزایش می‌دهد.

تمرکززدایی (Decentralization)

هیچ مرجعی وجود ندارد که جریان یا قیمت ارزهای دیجیتال را کنترل و دست‌کاری کند. تجارت رمزارزها در یک مکان واحد قرار ندارد. داده‌های تراکنش‌ها، در سراسر یک شبکه کامپیوتری توزیع شده در جهان پراکنده می‌شوند. به این ترتیب، مستقیما توسط دارندگان ارزهای دیجیتال ذخیره می‌شوند.

روشی ویژه برای انتقال ارزش

روش انتقال ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی با ارزهای سنتی متفاوت است. روش سنتی متکی بر سیستم‌های بانکی بوده که ملزم به رعایت برخی اصول و فرایندهای اداری است. اما در فضای بلاکچین، انتقال ارز‌های دیجیتال مستقل از موقعیت مکانی کاربر و فرآیندی تقریبا فوری است.

معاملات غیرقابل برگشت (Irreversable transactions)

به دلیل عدم نظارت نهادی بر بازار ارز دیجیتال، تراکنش‌های انجام شده قابل برگشت نیستند. اگر خطایی رخ دهد، به عنوان مثال، جزئیات گیرنده نادرست وارد شود، هیچ سازمانی وجود ندارد که بتواند به رفع آن اشتباه کمک کند.

توسعه سریع (Fast development)

علاقه‌مندان و دارندگان رمزارزها می‌توانند از طریق ابزارها و خدمات به سرعت در حال توسعه‌ای این فضا، از ارزهای دیجیتال خود استفاده کنند. تبدیل و مبادله ارزهای دیجیتال با دلار و دیگر ارزهای فیات امروزه بسیار دردسترس و راحت‌ است؛ رمزارزها را می‌توان مستقیما از کیف پول ارزهای دیجیتال و از طریق راه‌حل‌هایی که تبدیل و مبادله را امکان‌پذیر می‌کند، تأمین مالی کرد.

رمز ارز‌ها چگونه کار می‌کنند؟

نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین را به سادگی می‌توان این گونه توضیح داد؛ بلاکچین در زمینه ارز دیجیتال یک دفتر کل دیجیتال (Digital Ledger) است که دسترسی آن بین کاربران مجاز توزیع می‌شود. این دفتر کل معاملات مربوط به طیف وسیعی از دارایی‌ها مانند پول، خانه یا حتی دارایی معنوی را ثبت می‌کند.
از آنجایی که دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در بلاکچین، بین کاربران آن به اشتراک گذاشته می‌شود، هر اطلاعاتی از تراکنش‌های شبکه شفاف، فوری و «غیرقابل تغییر» (Immutable) است. به عبارت دیگر، بلاکچین سوابق تراکنش‌های ارز دیجیتال را برای همیشه نگه می‌دارد و برای کسی حتی یک مدیر قابل تغییر یا دستکاری نیست.

دلایل محبوبت ارز دیجیتال

  • رشد قابل‌توجه قیمت بیت‌کوین در طول سال‌های اولیه فعالیتش

هیجان‌انگیز‌ترین دلیل برای محبوبیت بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌ها، رشد خیره‌کننده بیت‌کوین در دهه‌ ابتدای شروع فعالیتش است. قیمت این ارز دیجیتال در سال‌های اولیه (اوایل سال 2010) کمتر از 5 سنت ارزش داشت. در حالی که در اواخر سال 2021، بیت‌کوین در محدوده بالای 68٬000 دلار خریدوفروش شد. به عبارت دیگر، در بازه‌ای تقریبا 11ساله، قیمت بیت‌کوین بیش از 1,360,000 درصد رشد یافت. این رشد قیمتی در بین تمام دارایی‌های مالی، بی‌نظیر بود.

  • پوشش رسانه‌ای

یکی دیگر از مواردی که به افزایش محبوبیت بازار رمزارزها اضافه کرده، موضوع پوشش رسانه‌ای است؛ در چند سال اخیر اصطلاحاتی نظیر بیت‌کوین، ارز دیجیتال، کریپتو، بلاکچین، شیبا، متاورس، دیفای، NFT و… به شدت در تیتر اخبار و مقالات دیده می‌شود. رسانه‎های اجتماعی در سرتاسر جهان، به عنوان تأثیرگذار‎ترین منبع در اطلاع‌رسانی آموزش ارزهای دیجیتال به شمار می‌‎روند و چشم‌انداز این صنعت را در اختیار همه قرار داده‌اند.

  • دسترسی آسان

علاوه بر اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، دسترسی آسان به خریدوفروش رمزارزها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها منجر به افزایش محبوبیت این دارایی‌ها شده است؛ تنها ابزار لازم برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دسترسی به اینترنت و یک موبایل است. همچنین نسبت به دیگر بازارهای مالی با کمترین سرمایه می‌توان شروع کرد.

  • حمایت‌ نهادهای معتبر

دو نهاد: GDF (Global Digital Finance) و شورای تجارت جهانی بلاکچین (GBBC) با همکاری یکدیگر بزرگ‌ترین انجمن جهانی را برای حمایت از فناوری بلاکچین و اکوسیستم ارزهای دیجیتال شکل داده‌اند. این انجمن در حال حاضر دارای تقریبا 500 عضو اصلی و 178 سفیر است که در 95 حوزه قضایی و در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
سازمان GBBC (Global Blockchain Business Council)، بزرگ‌ترین انجمن صنعتی پیشرو برای جامعه بلاکچین و ارز‌های دیجیتال است که به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سوئیس، در سال 2017 راه‌اندازی شد. سازمان GDF نیز یک انجمن صنعتی است که امور مالی دیجیتال را از طریق اتخاذ بهترین شیوه‌ها، استانداردها و تعامل با قانون‌گذارها و سیاست‌گذاران تسریع می‌بخشد.

  • سازگار با نوآوری‌های کاربردی: وب 3، متاورس، NFTها، دیفای و…

هرچه برنامه‌های کاربردی‌تری بتوانند از ارز دیجیتال استفاده کنند، محبوبیت این دارایی‌ها بیشتری خواهد شد. رشد خیره‌کننده نوآوری‎هایی از جمله وب 3، متاورس (Metaverse)، NFT، دیفای، بازی‌های بلاکچینی، هوش مصنوعی (AI) و… در طول دو سال گذشته، پتانسیل‌های استفاده از ارزهای دیجیتال را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، فضای متاورس امکان ایجاد جهانی موازی و آنلاین را دارد که بسیاری از معاملات مالی دنیای واقعی در آن شبیه‌سازی می‌شوند. ارزهای دیجیتال می‌توانند به این دسته معاملات دامن دهند.

انواع ارز دیجیتال

طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ، بیش از 9 هزار ارز دیجیتال وجود دارند؛ بنابراین شکی نیست که انواع آن‌ها نیز متفاوت باشد. برخی از جمله بیت‌کوین، به عنوان رمزارزهای پرداخت (Payment cryptocurrency) شناخته می‌شوند و برخی مانند تتر از دسته‌ استیبل‌کوین‌ها (Stablecoins) هستند. به طور کلی، رمزارزها را از نظر بلاکچین‌ پایه‌ آن‌ها می‌توان به دو نوع زیر تقسیم کرد.

کوین (Coin)

کوین‌ها انواعی از رمزارزها هستند که بلاکچین مختص به خود را دارند؛ آن‌ها را نمی‌توان در سایر بلاکچین‌ها و به شکل طبیعی خود استفاده کرد، در واقع مستقل از دیگر شبکه‌ها هستند. بیت‌کوین، اتریوم، بایننس کوین، دوج‌کوین، کاردانو و سولانا برخی از شناخته‌شده‌ترین کوین‌ها هستند.

توکن‌ (Token)

توکن‌ به آن دسته از ارزهای دیجیتال اشاره دارد که بر بستر یک بلاکچین دیگر ساخته شده‌ و خود بلاکچین اختصاصی ندارد. کاربردی‌ترین بلاکچین که برای ایجاد توکن‌ها استفاده می‌شود، شبکه اتریوم است. این نوع رمزارزها می‌توانند برای موارد مختلفی از جمله پرداخت هزینه تراکنش، حق مالکیت رای و سهام و… استفاده شوند. به عنوان معروف‌ترین ارزهای دیجیتال از نوع توکن، می‌توان به تتر (USDT)، شیبا اینو (SHIB)، یونی‌سواپ (UNI) و پالیگان (MATIC) اشاره کرد.

کاربرد ارز دیجیتال

در این بخش، با موارد استفاده مختلفی از ارزهای دیجیتال که فراتر از پول دیجیتال هستند، آشنا می‌شوید.

معاملات برون مرزی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال، ارسال و دریافت ارزش با هزینه کم و سرعت بالا است. به عنوان مثال، با استفاده از شبکه لایت‌کوین (LTC)، می‌توان یک تراکنش چند میلیون دلاری را تنها با پرداخت نیم دلار هزینه و در عرض چند دقیقه از هر نقطه‌ جهان به نقطه دیگری انتقال داد و تسویه کرد. در حالی که اگر این تراکنش از طریق بانک‌ها پردازش شود، بسیار زمان‎برتر خواهد بود. همچنین ملزم به پرداخت هزینه بیشتر و انجام برخی فرآیندهای اداری است.

پرداخت‌های خرد

ارزهای دیجیتال همچنین پردازش تراکنش‌های بسیار خرد را امکان‌پذیر می‌کنند که این ویژگی، می‌تواند برای سازندگان محتوای آنلاین، خدمات پرداخت به ازای استفاده از یک پلتفرم یا خریدهای درون برنامه‌ای مفید باشد.

انجام معاملات تجاری امن

ارزهای دیجیتال بستری ارائه می‌دهند که بدون نیاز به اعتماد کردن به یک نهاد واسطه، بتوان از طریق‌ آن‎ها معاملات تجاری انجام داد؛ قراردادهای هوشمند روی پلتفرم‌های بلاکچینی می‌توانند فرآیند خرید و فروش را خودکار و تضمین کنند که شرایط معامله بدون نیاز به واسطه‌ها برآورده می‌شود. این ابزارها به ویژه در زمینه‌هایی مانند مدیریت زنجیره تامین و بازارهای غیرمتمرکز مفید هستند.

بازرگانی هنر و کلکسیون

ظهور توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) راه‌های جدیدی برای خرید و فروش هنرهای دیجیتال و کلکسیون‌ها ساخته است. همچنین این دارایی‌ها روشی برای احراز هویت، مالکیت و انتقال امن دارایی‌های دیجیتال فراهم کرده‌اند.

گزینه‌های برای سرمایه‌گذاری کسری

از طریق توکن‌سازی دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات یا دیگر دارایی‌های واقعی که از طریق فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد، امکان مالکیت کسری و تجارت آسان فراهم می‌شود. به این ترتیب، ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری را دردسترس‌تر می‌کنند. همچنین امکان سرمایه‌گذاری با پول کم را فراهم می‌آورند.

جذب سرمایه و تامین مالی جمعی

ارزهای دیجیتال به طور فزاینده‎ای در حوزه جذب سرمایه و تامین مالی جمعی، از طریق روش‌هایی مانند عرضه اولیه کوین (ICO) کاربردی هستند. در نتیجه روش جدیدی را برای افزایش سرمایه پروژه‌ها و استارت‌آپ ارائه می‌دهند.

معاملات خصوصی و ناشناس

ارزهای دیجیتال حریم خصوصی (Privacy Coins) امکان انجام تراکنش‌های با حفظ حریم خصوصی بیشتری ارائه می‌دهند و برای کاربرانی که مخفی کردن تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی خود را در اولویت قرار می‎دهند، کاربرد دارند.

مزایا و معایب ارز‌های دیجیتال

ارزهای دیجیتال با هدف ایجاد انقلابی در زیرساخت‎های مالی معرفی شدند. با این حال، مانند هر انقلاب دیگری، در ابتدای مسیر تناقض‌های نیز وجود دارد. در این مرحله از توسعه ارزهای دیجیتال، تفاوت‌های زیادی بین ایده‌آل آن‌ها در تئوری (که یک سیستم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است) و اجرای عملی آن‌ها وجود دارد. در زیر، برخی از مزایا و معایب ارزهای دیجیتال را تا لحظه نوشتن این متن معرفی می‌کنیم:

مزایا

  • در درون شبکه و فضای بلاکچین، امنیت تراکنش‌های مالی را افزایش و در مقابل سانسور مقاوم هستند.
  • انتقال وجه بین دو طرف را آسان‌تر کرده‌اند.
  • اشخاص ثالث و نهادهای واسطه را حذف می‌کنند.
  • می‌توانند برای ایجاد بازدهی و گرفتن سود استفاده شوند.

معایب

  • معاملات با نام مستعار است که امکان استفاده مجرمانه از آن‌ها را فراهم می‌کند.
  • برخی از آن‌ها به شدت متمرکز شده‌اند.
  • مشکلات امنیتی و کلاهبرداری خارج از زنجیره، برای آن‌ها زیاد است.
  • قیمت‌ ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی است.

پیش‌بینی بازار ارز‌های دیجیتال

عوامل زیادی وجود دارند که آینده بازار ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ از داده‌های کلان اقتصادی نظیر نرخ تورم ایالات متحده، نرخ CPI، نشست و سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا، جنگ و مسائل اجتماعی یا حتی شیوع بیماری‌های همه‌گیری مانند کرونا گرفته تا توییت‌ افراد و شرکت‌های فعال این حوزه مانند ایلان ماسک، همه روی آینده بازار رمزارزها مؤثرند.
در میان پیش‌بینی‌های بی‌شماری که در مورد آینده بیت‌کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، نکته اصلی این است که بازار چند بار سقوط کرده و هر بار قوی‌تر از قبل ظاهر شده است. پیش‌بینی دقیق آینده بازار دشوار است، اما اگر به گذشته برگردیم و سیکل‌های صعودی و نزولی بیت‌کوین را بررسی کنیم؛ می‌توان گفت که آینده از آن بیت‌کوین و رمزدارایی‌هاست. همچنین توصیه می‌شود، برای پیش‌بینی دقیق‌تر این بازار در جریان اخبار و گزارش‌های روزانه آن باشید. در بلاگ ایرانیکارت سعی می‌کنیم، اطلاعات و اخبار روز این حوزه را پوشش دهیم.

چه ارز دیجیتالی بخرم

با وجود این همه ارز دیجیتال، شکی نیست که انتخاب یک رمزارز خوب برای خرید، چالش برانگیز است. در زمان انتخاب یک ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری، باید تحقیقات خود را انجام دهید، تیم و شرکای پشت پروژه را ارزیابی کنید، موارد استفاده و فناوری زیربنایی را در نظر بگیرید. همچنین وایت پیپر پروژه را به طور کامل مطالعه کنید.
به طور کلی، می‌توان گفت رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین و اتریوم که ارزش بازار بالایی دارند، برای خرید مناسب هستند. همچنین پروژه‌هایی که یک ایده کاربردی ارائه می‌دهند، نقشه راه مشخصی دارند و تمام اهداف تعیین شده در نقشه راه خود را مرحله به مرحله عملی می‌کنند، می‌توانند ارزهای خوبی برای خرید باشند.

امنیت خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ایرانیکارت

برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال، امنیت از اصلی‌ترین فاکتور انتخاب یک صرافی است. ایرانیکارت در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از شبکه‌های انتقال ارز مطمئنی استفاده می‌کند. این ویژگی ایرانیکارت، در کنار سرعت بالای آن در انجام معاملات، پشتیبانی قوی و تنوع کوین‌ها و توکن‌های قابل معامله، آن را به یک پلتفرم امن و کاربرپسند برای کاربران ایرانی تبدیل کرده است.

افراد تاثیرگذار در بازار ارز دیجیتال

صنعت رمزارزها توسط برخی افراد نابغه ساخته و توسعه داده شد. افرادی که در ادامه معرفی می‌کنیم، از تأثیرگذارترین افراد حوزه ارزهای دیجیتال هستند که نام آن‌ها وزن زیادی به اعتبار و اهمیت اخبار یا گزارش‌ها می‌بخشد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto): هویت ناشناخته‌ای که بیت‌کوین را معرفی کرد.

ایلان ماسک (Elon Musk): مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس که مالک فعلی پلتفرم X (توییتر سابق) نیز است. اظهارات و اقدامات ماسک در مورد ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین و دوج‌کوین، به طور قابل توجهی بر قیمت و علاقه سرمایه‌گذاران آنها تأثیر گذاشته است.

جک دورسی (Jack Dorsey): دورسی یکی از بنیان‌گذاران توییتر و شرکت پرداخت موبایلی «بلاک» (Block) یا اسکوئر (Square) سابق است که به‌عنوان یکی از طرف‌داران سرسخت بیت‌کوین شناخته می‌شود. شرکت‌های او روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آن را در مدل‌های تجاری خود ادغام کرده‌اند. همچنین بر مشروعیت و پذیرش این رمزارز تأثیر گذاشته‌اند.

کتی وود (Cathie Wood): وود به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آرک اینوست (ARK Invest)، به دلیل اعتقاد قوی خود به آینده ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین، شناخته شده است.

جانت یلن (Janet Yellen): به‌عنوان وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و رئیس سابق فدرال رزرو، دیدگاه‌های یلن در مورد ارزهای دیجیتال همیشه آنالیز می‌شوند؛ اظهارات او می‌تواند بر رویکردهای نظارتی و احساسات کاربران بازار رمزارزها تأثیر بگذارد.

گری گنسلر (Gary Gensler): موضع گنسلر به‌عنوان رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، در مورد مقررات ارزهای دیجیتال بسیار مهم است؛ اقدامات SEC تحت رهبری او می‌تواند به طور قابل توجهی بر بازار ارز دیجیتال تأثیر‌گذار باشد.

چانگ پنگ ژائو (CZ): ژائو به‌ عنوان بنیان‌گذار و مدیر عامل بایننس که بزرگ‌ترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال در جهان است، تصمیمات و دیدگاه‌های او می‌تواند بر روند بازار و رفتار سرمایه‌گذاران تأثیر ویژه‌ای داشته باشد.

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong): آرمسترانگ مدیر عامل یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان و بزرگ‌ترین صرافی رمزارزها در ایالات متحده، یعنی کوین بیس (Coinbase) است. نفوذ آرمسترانگ در بازار ارزهای دیجیتال، به دامنه سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و نهادی آن وسعت می‌بخشد.

قوانین معامله ارز دیجیتال

مقررات نظارتی رمزارزها، به چارچوب‌ها و رویه‌های قانونی اشاره دارد که دولت‌ها برای شکل دادن به بسیاری از جنبه‌های مختلف ارزهای دیجیتال، وضع می‌کنند. به عبارت دیگر، مقررات ارزهای دیجیتال در سراسر حوزه‌های قضایی، قوانین دقیق طراحی شده برای حمایت از کاربران بلاکچین و رمزارزها تا موارد مربوط به ممنوعیت کامل تجارت یا استفاده از این فناوری‌ها را دربر می‌گیرد.

قوانینی از جمله «مبارزه با پول‌شویی» (AML)، «مشتری خود را بشناسید» (KYC)، قوانین مالیاتی (Taxation Laws)، «قوانین اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری» (Securities and Investment Laws) و… همه جزو مواردی هستند که دولت‌ها و نهادهای نظارتی قصد دارند، به بازار رمزارزها تعمیم دهند. سپس از این طریق به نحوه مدیریت صحیح خرید، فروش و معامله ارز‌های دیجیتال بپردازند.

به‌ عنوان مثال، بسیاری از کشورها قوانین خاصی در مورد مالیات ارزهای دیجیتال دارند. از جمله سرویس درآمد داخلی (IRS) در ایالات متحده، از نظر اهداف مالیاتی، ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی در نظر می‌گیرد؛ به این معنی که معاملات آن‌ها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود. همچنین از نظر SEC، برخی از ارزهای دیجیتال بسته به ماهیت و کاربردشان به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شوند؛ این طبقه‌بندی آن‌ها را تحت حیطه قوانین و مقررات مربوط به اوراق بهادار قرار می‌دهد.

قوانین فروش و خرید ارز دیجیتال در ایران

در سال ۲۰۱۸، ایران تجارت و مالکیت ارزهای دیجیتال را به دلیل نگرانی‌های ناشی از پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ممنوع کرد؛ تمامی مؤسسات مالی ایرانی مانند بانک‌ها، کارگزاری‌ها، مؤسسات اعتباری و صرافی‌ها از خدمات دادن با رمزارزها یا تبلیغ آن‌ها به هر نحوی منع شدند.

با این حال، به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم پولی ایجاد شده از جانب ایالات متحده، ایران در سال 2019 ممنوعیت‌های مذکور را لغو کرد. به دنبال آن، در اواسط 2022، دولت رسما استفاده از ارزهای دیجیتال را برای واردات به عنوان اقدامی در جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه بخش مالی و بانکی خود تایید کرد.

با وجود این، از آن زمان به بعد از طرف دولت هیچ منع یا حمایتی برای خرید و فروش رمزارزها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها رسما اعلام نشده است؛ به این معنی که خریدوفروش رمزارزها جرم محسوب نمی‌شود، اما به سرمایه‌گذاران آن‌ها هیچ نوع حمایت و بیمه‌ای نیز تعلق نمی‌گیرند.

مهارت‌‌های لازم برای خرید و فروش ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای انجام دهید، به دانش گسترده‌ای در این بازار و صنعت بلاکچین نیاز دارید. علاوه بر این دانش تخصصی، مجموعه‌ای از مهارت‌های شخصیتی وجود دارند که سرمایه‌گذاران برای رسیدن به موفقیت در خرید و فروش ارزهای دیجیتال به آن‌ها نیاز دارند. در این بخش به معرفی برخی از این دسته مهارت‎ها می‎پردازیم.

  • مدیریت ریسک (Risk Management)
  • توانایی تحقیق (Ability To Research)
  • کنترل هیجانات (Controlling Emotions)
  • مهارت‌های تحلیلی (Analytical Skills)
  • انضباط (Discipline)
  • صبر (Patience)

اشتباهات رایج در معامله ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. به همین خاطر، بسیاری از معامله‌گران جدید هنگام معامله و سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌ها، احتمالا اشتباهات زیادی مرتکب ‌شوند؛ از اقدامات امنیتی ضعیف گرفته تا عدم آگاهی در مورد ارزهای دیجیتال، مواردی هستند که می‌توانند آن‌ها را به شدت متضرر کند. برخی از اشتباهات رایج سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  عدم انتخاب یک صرافی یا پلتفرم مناسب برای معامله
  2.  عدم اطلاعات از ویژگی‌های یک سرمایه‌گذاری خوب
  3.  باور به هر چیزی را که می‎خوانند و می‌بینند
  4. تنوع ندادن به سبد خود
  5. معامله بر اساس ترس و هیجانات (FOMO)
  6. تحقیق نکردن
  7. ندانستن زمان ورود، خروج، ذخیره سود و توقف ضرر مناسب
  8. بررسی فقط از نظر قیمت، بدون آنالیز دیگر معیارها نظیر فناوری پشت پروژه، توسعه‌دهنده‌ها و…
  9. فراموش کردن کلید خصوصی محل نگهداری رمزارزها
  10. خیلی زود پول زیاد وارد کردن

کیف پول‌های ارز دیجیتال

به طور کلی، هنگام انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال باید عواملی مانند امنیت، سهولت استفاده، پشتیبانی از تعداد رمزارزهای بیشتر و… را در نظر گرفت. در این بخش به معرفی چند مورد از بهترین کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال، در دو نوع کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌پردازیم.

سخت‌افزاری

لجر نانو (Ledger Nano):

مدل‌های لجر نانو با اتصال از طریق بلوتوث و پشتیبانی از بیش از 1٬800 ارز دیجیتال، به‌عنوان بهترین کیف پول‌های رمزارزی کاربر‌پسند و همه کاره محسوب می‌شوند. لجر نانو مدل‌های متنوعی از جمله لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)، لجر نانو اس پلاس (Ledger Nano S Plus) و لجر نانو استکس (Ledger Nano Stax) دارد.

ترزور (Trezor):

ترزور نامی قابل اعتماد در صنعت کیف پول‌های سخت‌افزاری است که به دلیل ویژگی‌های امنیتی قوی و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متعدد شناخته شده است. کیف پول ترزور نیز در دو مدل: ترزور وان (Trezor One) و ترزور مدل تی (Trezor Model T) موجود است که هر دو سطح بالایی از امنیت را برای نگهداری رمزارزهای شما فراهم می‌کنند.

نرم‌افزاری

تراست ولت (Trust Wallet):

یک کیف پول رمزنگاری غیرمتمرکز است که به دلیل رابط بصری ساده و تعهد به ارائه یک تجربه کاربری امن، شناخته می‌شود. تراست ولت به عنوان کیف پول رسمی صرافی بایننس، طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، بایننس‌کوین (BNB) و تعداد زیادی از توکن‌های بر بستر استاندارهای ERC20 و BEP20 را پشتیبانی می‌کند.

اکسدوس (Exodus):

اکسدوس بستری کاربرپسند ارائه می‌دهد، طوری که آن را به بهترین برنامه کیف پول نرم‌افزاری رمزارزی برای مبتدیان و کاربران با تجربه تبدیل می‌کند. اکسدوس با پشتیبانی از بیش از 100 ارز دیجیتال، توانسته به یک تعادل عالی بین امنیت و عملکرد دست یابد.

متامسک (MetaMask):

متامسک بهترین کیف پول رمزارزی برای NFTها است که امکان وصل شدن مستقیم به محبوب‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را فراهم آورده است. این کیف پول در قالب افزونه مرورگر کروم و برنامه‌های اندروید و iOS در دسترس است. متامسک بهترین انتخاب برای کاربرانی هست که به دنبال کشف دنیای NFTها و DeFi هستند.

بهترین صرافی (سایت) فروش و خرید ارز دیجیتال

انتخاب یک صرافی یا سایت مناسب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از اولین اقداماتی است که سرمایه‌گذاران در ابتدای ورود به این بازار با آن مواجه‌اند؛ بنابراین بهتر است بدانیم که معیارهای انتخاب یک صرافی خوب چیست؟ نظرسنجی‌های صورت گرفته در این راستا، نشان می‌دهد که کارمزد پایین، پشتیبانی ۲۴ساعته، امنیت بالا، تنوع ارزهای موجود و احراز هویت سریع مهم‌ترین ویژگی‌های یک صرافی قابل اعتماد و معتبر از دیدگاه کاربران است.

با توجه به موارد فوق، صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت می‌کوشد تا با ارائه سریع‌ترین و ارزان‌ترین امکانات تبادل رمزارزها، بهترین شرایط را برای کاربران خود در ایران فراهم کند. در مقابل، اگر علاقه‌مند به خرید و فروش رمزارزها در پلتفرم‌های جهانی هستید، می‌توان گفت که تقریبا 500 صرافی و سایت وجود دارند که خدمات خریدوفروش رمزارزها را در سطح جهانی ارائه می‌دهند. برخی از بهترین صرافی‌های فروش و خرید ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • صرافی بایننس (binance.com)
  • کوین بیس (exchange.coinbase.com)
  • کراکن (kraken.com)
  • کوکوین (kucoin.com)
  • بای بیت (bybit.com)
  • اوکی ایکس (okx.com)
  • بیت فینکس (bitfinex.com)

تفاوت ارز فیات (پول معمولی) با ارز دیجیتال

علی‌رغم اینکه هر دو ارزهای فیات و دیجیتال واحدهای پولی هستند، اما تفاوت‌های کلیدی با هم دارند. ارز فیات توسط دولت حمایت می‌شود و به طور گسترده‌تری پذیرفته شده است، اما در معرض تورم قرار دارد. در عوض ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز و ایمن هستند. همچنین اغلب به عنوان پوشش تورمی ارائه می‌شوند، اما در معرض خطراتی نظیر نوسان قیمت و محدودیت‌های نظارتی هستند.

مشخصه  ارز دیجیتال  ارز فیات
کنترل غیرمتمرکز – کنترل‌شده توسط کاربر متمرکز – تحت کنترل دولت
نحوه انجام معامله (تراکنش) سریع – بدون واسطه آهسته – دارای واسطه
هزینه تراکنش کم زیاد (به‌ویژه برای نقل و انتقالات بین‌المللی)
عرضه اغلب محدود و دارای مکانیزم تورم‌زدایی بدون سقف عرضه و تورمی‌
دسترسی جهانی محدود به برخی مناطق
شفافیت زیاد و مبتنی بر دفترکل توزیع شده عدم شفافیت در عرضه پول و سیاست‌های پولی
ریسک طرف مقابل کم (بدون نیاز از اعتماد به طرف مقابل) زیاد به‌ویژه در سیستم‌های بانکی
حریم خصوصی زیاد (استفاده از نام مستعار) کم (نهادهای نظارتی به‌شدت کنترل دارند)

روش‌های کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال از نظر روش‌های کسب درآمد، یک ابزار مالی منحصر به فرد است؛ زیرا به هر کسی که به اینترنت متصل است، امکان می‌دهد در یک اقتصاد توزیع‌شده شرکت کند و از طریق آن به افزایش درآمد خود بپردازد. البته توجه داشته باشید که ریسک‌های منحصر به فردی در رابطه با سرمایه‌گذاری و کسب درآمد با ارز دیجیتال نیز وجود دارد. این بخش شامل معرفی برخی از فرصت‌های معروف در راستای کسب درآمد غیرفعال از بازار رمزارزها می‌شود:

  • ماینینگ (Mining): قدیمی‌ترین روش کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال

در سال 2009، روزهای اولیه بیت‌کوین، ماینینگ روش اصلی کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال بود. در آن زمان، استخراج بیت‌کوین با استفاده از رایانه‌های شخصی امکان‌پذیر بود. با رشد شبکه و افزایش رقابت، دشواری ماینینگ افزایش یافت که نیاز به سخت‌افزارهای تخصصی‌تر به نام دستگاه‌های ایسیک (ASIC) را برای استخراج برجسته کرد. امروزه علاوه بر ماینینگ مستقیم، می‌توان از استخرهای استخراج کریپتو (Crypto Mining Pools) نیز استفاده کرد و به کسب درآمد از ماینینگ به صورت غیرمستقیم پرداخت.

  • تریدینگ (Trading): متداول‌ترین روش کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یک روش برای نگه‌داری بلندمدت مبتنی بر استراتژی خرید و نگه داشتن (Buy and Hold) است. در حالی که تریدینگ از فرصت‌های کوتاه‌مدت بهره می‌برد؛ به عبارت‌ دیگر، از آنجایی که قیمت دارایی‌ها در بازار ارز دیجیتال می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به طور چشمگیری افزایش یا کاهش یابد، برخی افراد به عنوان معامله‌گر یا تریدر به کسب درآمد از این نوسان‌های قیمتی می‌پردازند. برای اینکه یک معامله‌گر موفق باشید، باید مهارت‌های فنی و تحلیلی قوی داشته باشید.

  • جوایز فورک و ایردراپ (Fork and Airdrop Rewards): کم‌هزینه‌ترین روش کسب درآمد از ارز دیجیتال

شرکت در ایردراپ‌ها، روشی عالی برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال در به دست آوردن توکن‌های رایگان بدون سرمایه‌ اولیه است؛ در این روش، برخلاف فروش سنتی و راه‌اندازی توکن، کاربران نیازی به واریز یا هزینه‌های اولیه ندارند. بلکه از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات پروژه در رسانه‌های اجتماعی، پیوستن به یک جامعه آنلاین یا انجام کارهای ساده‌ای نظیر تماشای یک فیلم آموزشی در یک طرح شرکت می‌کنند. سپس در صورت برنده شدن، توکن‌های رایگان به کیف پول آن‌ها واریز می‌شود.
همچنین جوایز فورک روش دیگری برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. در این روش، صاحبان یک ارز دیجیتال، بعد از ایجاد یک فورک جدید از رمزارز تحت مالکیت خود، به صورت رایگان توکن‌های تحت حاکمیت شبکه جدید را مالک می‌شوند.

  •  آربیتراژ (Arbitrage): کم‌ریسک‌ترین روش کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال

به روشی از کسب درآمد اشاره دارد که در آن یک معامله‌گر از اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار مختلف سود کسب می‌کند. کسب درآمد از طریق آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال، یک معامله‌گر ممکن است از اختلاف قیمتی که استیبل‌کوین تتر (USDT) در دو صرافی مختلف دارد، بتواند بهره‌مند شود.

  • امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (Decentralized Finance (DeFi)): بنیادی‌ترین روش کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال

پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که امکان وام‌دهی (Lending)، قرض گرفتن، سپرده‌گذاری یا استیکینگ (Staking) و مواردی از این قبیل را از طریق ارزهای دیجیتال فراهم آورده‌اند که به پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز یا صنعت دیفای معروف هستند. کاربران می‌توانند از این طریق به کسب درآمد غیرفعال بپردازند.

  • توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT): بهترین روش برای هنرمندان و علاقه‌مندان به این حوزه

راه‌اندازی، تبلیغات، خرید و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان‌اف‌تی‌ها نیز روش دیگر برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال است که امروزه به طور قابل توجهی محبوب شده و هنرمندان زیادی را به خود جذب کرده است.

  • بازی برای کسب درآمد (Play-to-Earn Gaming): مفرح‌ترین روش کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال

می‌توانید با انجام بازی‌های آنلاین مبتنی بر بلاکچین، درآمد غیرفعال داشته باشید. امروزه بازی‌های بسیاری در حوزه ارز دیجیتال برای کسب درآمد وجود دارند که هر کدام منحصر به فرد هستند. برخی از محبوب‌ترین‌ها عبارت‌اند از اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و دیسنترالند (Decentraland).

قیمت ارزهای دیجیتال چگونه تغییر می‌کند؟

قیمت هر ارز دیجیتال همواره بر اساس عرضه و تقاضای آن در نوسان است. اگر سیستم‌های مالی یک ارز به خوبی کار کنند (یعنی تراکنش‌ها سریع و با کارمزد پایین انجام شوند) و  قراردادهای هوشمند (قراردادهایی بر پایه بلاکچین که فرایندهای مالی را تایید می‌کنند) رایج‌تر شوند، کسب‌وکارهای بیشتری شروع به پذیرش ارزهای دیجیتال خواهند کرد؛ در نتیجه دادوستد و عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد. البته عوامل مهم دیگری هم در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارند.

این عوامل بیشتر به تاثیر رفتار معامله‌گران برمی‌گردند. بسیاری از معامله‌گران ارز دیجیتال تلاش می‌کنند از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال سود بگیرند. چنین معامله‌هایی باعث تشدید روند افزایشی یا کاهشی نرخ ارز می‌شوند. در ادامه بعضی از این استراتژی‌ها را بررسی کرده‌ایم:

خرید در قیمت پایین، فروش در قیمت بالا (Buy low, Sell high)

با استفاده از این استراتژی سرمایه‌گذاری، خریداران با خرید ارز دیجیتال در پایین‌ترین قیمت و  فروش در بالاترین قیمت، بازار را تنظیم می‌کنند. در نتیجهٔ این کار، حجم معاملات در کف و سقف قیمتی و جهت آن تغییر می‌کند و همین موضوع باعث کم یا زیاد شدن قیمت می‌شود.

ماینینگ (Mining)

استخراج بیت کوین یا آلت کوین یکی از روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است و برای ماینرها بسیار سودآور است. استخراج با تغییر مقدار ارز موجود در بازار، بر عرضه و قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

نقدینگی (Liquidity)

نقدینگی به در دسترس بودن دارایی‌های نقدی یک بازار اشاره دارد. در دنیای رمزارز، نقد کردن یک دارایی به معنای معامله آن با ارز فیات (انواع پول ملی) است. نقدینگی یکی از عواملی است که بر حجم و قیمت معاملات تأثیر دارد. به تعداد واحدهای خرید و فروش شده ارز دیجیتال در هر بازه زمانی، حجم معاملات گفته می‌شود.

اگر نقدینگی به طور کلی کم باشد، حجم معاملات کاهش می‌یابد و این به نوبه خود بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد. بنابراین، به یاد داشته باشید که اگر نقدینگی کاهش یا افزایش یابد، قیمت ارز دیجیتال تغییر خواهند کرد.

پوشش رسانه‌ای (Media Coverage)

قیمت ارزهای دیجیتال با توجه به پوشش رسانه‌ای و اخبار عمومی دچار ریزش و یا رشد می‌شوند. علاقه‌مندان و معامله‌گران ارز دیجیتال نیز می‌توانند با فعالیت گسترده از طریق رسانه‌های اجتماعی خود بر این موضوع تاثیر بگذارند.

اگر یک ارز دیجیتال توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و به شهرت برسد، معامله‌گران مشتاقانه شروع به خرید آن ارز می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش قیمت می‌شود. به همین ترتیب، ممکن است برعکس این اتفاق هم رخ دهد. انتشار یک خبر منفی از یک توکن یا یک صرافی در رسانه‌ها، می‌تواند معامله‌گران را ترغیب کند تا قبل از سقوط قیمت، دارایی خود را بفروشند.

 

هر سوالی که دارید از ما بپرسید

سوالات متداول خرید ارز دیجیتال

در ایران هیچ منع قانونی برای خرید و فروش ارز دیجیتال وجود ندارد. تنها نکته مرتبط این است که بانک‌ها و موسسات دولتی به علت جلوگیری از پولشویی، نباید به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

خیر. با این حال متاسفانه پروژه‌های کلاهبرداری و اسکم هم در این بازار وجود دارد. هنگام انتخاب ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری، ارزهایی را انتخاب کنید که پشتوانه و تیم توسعه‌دهنده مناسب و اهداف مشخص دارند.

بنا به گفته مراجع، اگر رمزارز مقبولیت عرفی و یک پشتیبان مشخص داشته باشد حکم پول پیدا می‌کند و حرام نیست.

ارزهای برتر بازار مانند بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین و… به دلیل ویژگی‌‌ها و پشتوانه‌ای که دارند، آینده خوبی خواهند داشت.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری ارزی است که پشتوانه مشخص، توسعه‌دهنده به نام، امنیت و عرضه و تقاضای خوبی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود برای کاهش ریسک اقدام به خرید ارزهای دیجیتال با پشتوانه مناسب مانند بیت کوین، اتریوم، ترون و دوج کوین کنید.

صرافی‌های ارز دیجیتال بسیاری در حال فعالیت هستند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. به صورت کلی بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال صرافی‌هایی هستند که کاربران فراوان، پشتوانه مشخص، حجم معاملاتی بالا و پشتیبانی ۲۴ساعته داشته باشند. صرافی ایرانیکارت با داشتن سابقه طولانی در حوزه خرید و فروش رمزارزها انتخاب مناسبی برای کاربران است.

آیا اطلاعات این صفحه مفید بود ؟
خرید و فروش ارز دیجیتال
4.55 از 103 رای ثبت شده