قیمت تتر به دلار

0.9999 0.05%

قیمت تتر به تومان

61,893 تومان
نماد USDT
رتبه بازار #3
معاملات روزانه 109,179,477,523
ارزش بازار تتر 103,605,784,127.13
تغییرات 1 روزه 0.05%
کوین در گردش 103,618,183,617.72
بالاترین قیمت دیروز 61,941 تومان
پایین‌ترین قیمت دیروز 61,830 تومان
سهم بازار
کارمزد ثابت بر خلاف سایر صرافی ها، کارمزد برای خرید و فروش هر میزان رمزارز، بسته به حجم معامله بین ۰.۲۹ تا ۰.۳۹ درصد است.

تغییرات قیمت تتر

یک ساعت یک روز یک هفته یک ماه دو ماه سه ماه
-0.02% 0.05% -0.03% -0.02% 0.08% -0.01%

معرفی ارز دیجیتال تتر

تتر (‌ Tether ) با نماد USDT محبوب ترین استیبل کوین (Stable Coin) در بازار دارایی های رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال است. کاربران صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت می توانند تتر را با کمترین نرخ بازار در بین صرافی های مختلف خرید و فروش کنند . تتر به واسطه اینکه همواره برابر با ۱ دلار آمریکا است، در سبد سرمایه گذاری تمامی معامله گران ارزش دیجیتال قرار دارد و به عنوان مرجع قیمت گذاری کوین ها و توکن ها قرار می گیرد. برای خرید تتر ، فروش تتر  با بهترین نرخ بازار به صورت آنی و با کمترین کارمزد، پشتیبانی ۲۴ ساعته  و مشاهده قیمت لحظه ای تتر می‌توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت استفاده کنید. صرافی ایرانیکارت هر آنچه برای معامله ی USDT که شامل اطلاعات بازار، چارت لحظه ای قیمت تتر به تومان و ریال است برای کاربران فراهم آورده است. ایرانیکارت به پشتوانه بیش از ۱ میلیون کاربر و ۱۳ سال ارائه خدمت با کیفیت، امکان معامله بیش از ۱۲۰۰ رمزارز را در بازار ارز دیجیتال خود فراهم آورده است.

خرید و فروش تتر بدون احراز هویت

اگرچه یکی از دلایل اصلی پیدایش فناوری بلاکچین و صنعت رمزارزها حفظ حریم خصوصی داده‌های کاربران است. اما از آنجایی که اغلب معاملات این نوع دارایی‌ها در پلتفرم‌هایی نظیر صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود و اکثر این صرافی‌ها ملزم به احراز هویت کاربران خود هستند، می‌توان گفت که خرید تتر بدون احراز هویت در هر پلتفرمی میسر نیست. صرافی ایرانیکارت نیز جزو آن دسته صرافی‌های متمرکز است که به امنیت وجوه کاربران خود و مبارزه با پول‌شویی اهمیت می‌دهد، به همین منظور امکان خرید تتر بدون احراز هویت در صرافی ایرانیکارت وجود ندارد. البته مراحل تکمیل احراز هویت کاربران سریع و تقریبا آنی خواهد بود.

ارز دیجیتال تتر با نماد USDT یکی از پرحجم ترین رمزارز هایی که در بازار ارز دیجیتال معامله می شود. هم چنین یکی از مقاصد سرمایه گذاری نیز محسوب می شود چرا که همواره معادل ۱ دلار آمریکا است. در زمان نوسانات شدید بازار نیز مکان امنی برای حفظ سرمایه ی معامله گران محسوب می شود.

برای خرید تتر در صرافی ایرانیکارت، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید و با پرداخت کمترین کارمزد ممکن برای معامله خود، بلکه صرفا با پرداخت کارمزد انتقال شبکه، اقدام به برداشت تترهای خریداری شده‌ای به کیف پول شخصی‌ فرمایید:

1. وارد پنل کاربری خود در صرافی ایرانیکارت شوید.

2. فرایند احراز هویت را تکمیل کنید.

3. از بخش رمزارزها در منوی کاربری حساب خود، ارز دیجیتال USDT را انتخاب و روی آیکن «خرید» که در مقابل آن درج شده، کلیک کنید.

4. مبلغ ریالی خود را وارد کنید که محاسبه‌گر فرایند تعیین معادل مبلغ شما را از تتر انجام دهد. همچنین شبکه مورد‌نظر خود را متناسب با آدرسی که می‌خواهید تتر‌های خریداری شده‌ای خود را به آن آدرس انتقال دهید، انتخاب کنید. سپس روی مرحله بعد کلیک کنید.

5. آدرس کیف پول مقصد تراکنش را وارد کرده یا از بین آدرس‌های ذخیره قبلی خود آن را انتخاب کنید.

6. در‌ نهایت به مرحله انتخاب کارت بانکی و پرداخت ریالی هدایت می‌شوید؛ در این قسمت باید با قوانین صرافی موافقت نمایید و موارد مورد نیاز را تایید کنید که به درگاه پرداخت وصل شوید.

7. پس از پرداخت موفق شما، تترهایی که خریداری کرده‌اید به کیف‌پولتون واریز خواهد شد.

 

کاربران برای در امان ماندن از ریزش بازار رمز ارزهای خود را به یک ارز ثابت تبدیل می کنند تا از سقوط ارزش سرمایه خود در زمان افول بازار، امان بمانند. تتر به کاربران این امکان را می‌دهد که افراد متحمل ضرر سنگین نشوند.

امکان خرید و فروش تتر به صورت مستقیم در ایران با استفاده از تومان وجود دارد. با استفاده از خدمات خرید و فروش تتر در صرافی ایرانیکارت می‌توانید USDT را با بهترین نرخ بازار خریداری کرده و امنیت سرمایه خود را تضمین کنید، همچنین از پشتیبانی ۲۴ساعته نیز برخوردار می‌شوید.

ضمن ایتکه صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، به منظور رفاه بیشتر هموطنان، کارمزد پلتفرم را در کمترین مقدار ممکن قرار داده است است. به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی و بدون هزینه اضافی از خدمات خرید و فروش تتر و صدها ارز دیجیتال دیگر در ایرانیکارت بهره‌مند شوید.

قابل توجه است برای مشاهده کارمزد معاملات تتر، پس از ثبت سفارش خرید یا فروش در پنل کاربری و در هنگام تسویه حساب قابل مشاهده است.

فرآیند فروش تتر با نماد USDT به ایرانیکارت نیز همانند خرید آن نیازمند داشتن حساب کاربری احراز هویت شده است. بنابراین اگر قصد فروش تتر به صرافی ایرانیکارت را داشته و از قبل حساب کاربری ندارید؛ اطلاعات خود را تکمیل کنید تا بتوانید فروش تتر را در ایرانیکارت ثبت کنید. به صورت کلی فرایند فروش USDT به ایرانیکارت به صورت زیر است.

۱. در منوی کاربری پنل کاربری ، قسمت «رمزارز»، بخش «خرید و فروش» را پیدا کنید. سپس روی ارز تتر با نماد USDT و کلمه «فروش» در روبه‌روی آن کلیک کنید.

2. در صفحه‌ای جدیدی که به آن هدایت شده‌اید، مقدار تتری را که قصد دارید بفروشید، وارد کنید. همچنین شبکه انتقال را انتخاب کنید (این باید متناسب با آدرس کیف پولی که تتر‌های خود را در آن نگهداری می‌کنید، انتخاب شود). سپس روی مرحله بعد کلیک کنید.

3. پس از انتخاب یک حساب بانکی برای واریز مبلغ حاصل از فروش USDTهای خود، صرافی یک آدرس متناسب با شبکه انتقالی که انتخاب کرده‌اید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

۴. پس از اینکه تترهایی که می‌خواهید بفروشید را به آن آدرس واریز کنید، مبلغ معادل فروش شما به حساب بانکی واریز خواهد شد.

 

کارمزد صرافی ایرانیکارت برای خرید و فروش تتر یا هر رمزارز دیگری، کمترین مقدار ممکن است. همچنین از آنجایی که ایرانیکارت یک صرافی OTC است و کیف پول ارایه نمی‌دهد، کاربران در زمان خرید تتر باید اقدام به برداشت تتر‌های خود به کیف پول شخصی کنند. همچنین در هنگام فروش تتر، باید تترهای خود را به کیف پول صرافی واریز کنند. نقل و انتقالات ناشی از این جابه‌جایی‌ها، ملزم به استفاده از شبکه‌های انتقال رمزارز‌ها خواهد بود. در نتیجه، کاربران در زمان خرید و فروش تتر در این صرافی، ملزم به پرداخت کارمزد شبکه هستند. در زیر شبکه‌های مختلفی را که ایرانیکارت برای خرید و فروش تتر پشتیبانی می‌‌کند، معرفی می‌کنیم.

استیبل کوین تتر با یک قیمت ثابت همواره برابر با ۱ دلار آمریکا می‌باشد. با این حال، با توجه به اینکه قیمت دلار در ایران به صورت مداوم در نوسان است، برای تعیین قیمت تتر به تومان در ایران، باید نرخ روز دلار را نیز پیگیری کنید. ضمن اینکه قیمت تتر از قیمت دلار اندکی بیشتر است. به منظور دسترسی بهتر، یک مبدل قیمتی در این صفحه قرار داده شده است که مستقیما قیمت تتر را بر اساس دلار و تومان محاسبه می‌کند. با افتخار ایرانیکارت با توجه به صفر بودن کارمزد معاملاتش بهترین قیمت تتر را نیز ارائه می کند تا مخاطبین در امر تهیه و هم چنین انجام معاملات خود کمترین دغدغه را داشته باشند.

یکی از دلایلی که کاربران ایرانی حوزه رمزارز را به خرید تتر ترغیب می کند، حفظ ارزش دارایی های خود است.

با سرمایه گذاری روی تتر، عملا روی دلار آمریکا سرمایه گذاری کرده اید با این تفاوت که امکان نقد کردن آن در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته را خواهید داشت.

فروش تتر در ایران از طریق صرافی ایرانیکارت بدون پرداخت کارمزد و هزینه اضافی، امکان‌پذیر است. پس از تکمیل احراز هویت، از طریق حساب کاربری خود، درخواست فروش تتر را ثبت کنید. پس از تایید کارشناسان و با تکمیل اطلاعات تراکتش، مبلغ معادل طبق نرخ روز به حساب شما واریز می‌گردد.

ارزهای دیجیتال ترند

Ethereum Meta
ETHM
اتریوم متا
96.18%
0.000000000026
ADreward
AD
56.20%
0.00003379
Moonie NFT
MNY
49.40%
0.000002022
Planet Sandbox
PSB
49.12%
0.0260
NULS
NULS
47.55%
0.5433
SpookySwap
BOO
38.32%
3.12
Operon Origins
ORO
34.74%
0.00197
TOWER
TOWER
33.00%
0.00865

قیمت تتر

قیمت تتر (USDT) تقریبا همواره برابر با یک دلار آمریکا است. دلیل این امر به ماهیت این نوع ارزهای دیجیتال برمی‌گردد که ارزش آن‌ها به یک دارایی پایه (پشتوانه) وابسته خواهد بود؛ اصطلاحا به این وابستگی «پگ» (Peg) ‌شدن و به آن دارایی که وابسته شده، دارایی پگ ‌شده (Pegged) یا استیبل‌کوین (Stablecoin) گفته می‌شود. به همین ترتیب، ارز دیجیتال تتر نیز به دلار آمریکا (USD) پگ شده؛ یعنی قیمت تتر در تناظر یک به یک با قیمت دلار حرکت می‌کند.

تغییرات قیمت لحظه‌ای تتر

اگر قیمت لحظه‌ای تتر که در حال حاضر برابر است با 0.9999 دلار  را با قیمت لحظه‌ای یک دلار آمریکا مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که دقیقا با هم برابر نیستند و احتمالا اختلافی بسیار ناچیز دارند. اگرچه تتر به دلار پگ شده و هدف این است که ارزش دلار را منعکس کند، اما با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا این برابری قیمتی را نمی‌توان در همه لحظه‌ها حفظ کرد. به‌ عبارت دیگر زمانی که تقاضا برای ارز دیجیتال تتر افزایش یابد، قیمت لحظه‌ای تتر از قیمت دلار بیشتر می‌شود. همچنین در حالتی که عرضه تتر رشد کند، قیمت آن کمتر از دلار می‌شود. در مجموع، اختلاف قیمت لحظه‌ای تتر با قیمت یک دلار ناچیز و قابل چشم‌ پوشی است.

چرا معامله گران به خرید تتر علاقه دارند؟

احتمالا تبدیل، فروش یا خرید تتر در چک لیست هر معامله‌گری که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، وجود دارد؛ زیرا هر معامله‌گری که بخواهد در مجموعه معاملات خود در این بازار پرنوسان موفق شود، لازم است که به صورت دوره‌ای رمزارزهای خود را به یک دارایی پایدار و بدون نوسان (استیبل‌کوین‌ها) تبدیل کند. سپس از این طریق، سود یا زیان معاملات خود را شناسایی کرده و از نوسانات شدید قیمتی در امان باشد. از آنجایی که تتر بیشترین حجم معاملات را در بین استیبل‌کوین‌ها دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است، می‌تواند یکی از بهترین ابزارها برای این مساله باشد. برای فروش و خرید تتر با کمترین کارمزد و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید از صرافی ایرانیکارت استفاده کنید.

فروش تتر در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت

تتر به عنوان سومین پروژه برتر بازار ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار، حجم معاملات بسیار زیادی دارد؛ حتی برخی مواقع، این استیبل‌کوین بیشتر از بیت‌کوین و اتریوم خرید و فروش می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت، تقریبا هر پلتفرمی که در زمینه معاملات رمزارزها فعالیت می‌کند، امکان خرید و فروش تتر را برای کاربران خود فراهم آورده است. در ادامه مراحل خرید و فروش تتر را در صرافی ایرانیکارت توضیح می‌دهیم.

راهنمای خرید و فروش تتر درصرافی ایرانیکارت

ارز دیجیتال تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و بزرگترین استیبل کوین با ارزش بازار بیش از ۷۰ میلیارد دلار است. قیمت تتر بر اساس پشتوانه آن که دلار آمریکا است، تعیین می‌شود. به این صورت که قیمت هر تتر برابر ۱ دلار آمریکا است. به همین دلیل به آن، استیبل کوین یا ارز پایدار هم می‌گویند.
تتر از آن جهت یک رمز ارز مهم در بازار محسوب می‌شود که افراد می‌توانند به هنگام نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال، با خرید تتر ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. همچنین کاربران بسیاری از این رمز ارز به عنوان سرمایه‌گذاری با مزیت‌هایی مانند امنیت بیشتر، قابلیت حمل، نداشتن مالیت و… استفاده می‌کنند.
در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، امکان خرید و فروش تتر با پرداخت کمترین  کارمزد ممکن، وجود دارد. کاربران می‌توانند تنها با ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال  ایرانیکارت و تکمیل مراحل احراز هویت خود طی چند مرحله کوتاه (به منظور حفظ امنیت سرمایه)، در کوتاه‌ترین زمان رمز ارز تتر را خریداری کرده و یا به فروش برسانند.

خرید و فروش تتر در صرافی ایرانیکارت روند بسیار ساده‌ای دارد. کاربران بدون هیچ پیچیدگی خاصی، در هر لحظه از شبانه روز می‌توانند اقدام به خرید تتر یا فروش آن کنند. در ضمن در صورت هرگونه سوال یا ابهام در روند فرایند خرید و فروش تتر، در هر زمان می‌توانید از طریق چت آنلاین در پایین صفحه سمت چپ با تیم پشتیبانی ارتباط گرفته و سوال خود را مطرح فرمایید.

آموزش گام به گام خرید USDT از صرافی ایرانیکارت

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت یک راه سریع و ساده برای خرید و فروش آسان USDT، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید دای و سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. به سادگی با ساخت حساب در وبسایت، با چند کلیک، برای خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کنید. خرید و فروش تتر در صرافی ایرانیکارت شامل مراحل زیر است:

خرید تتر از صرافی ایرانیکارتآموزش گام به گام فروش USDT به صرافی ایرانیکارت

فروش تتر در صرافی ایرانیکارت

شبکه‌های انتقال تتر در صرافی ایرانیکارت

هنگام تراکنش ارزهای دیجیتالی با دو نوع کارمزد شبکه و پلتفرم روبرو خواهید شد.
برای مثال کارمزد شبکه تتر هزینه بلاکچین آن محسوب می‌شود و هیچ ارتباطی با صرافی ندارد. در واقع هزینه‌ای است که در صورتی که پرداخت نشود، تراکنش در بلاکچین ثبت نشده و به طبع دارایی نیز منتقل نمی‌شود.
علاوه بر کارمزد شبکه که یک کارمزد اجباری برای انجام تراکنش در بلاکچین است؛ کارمزدی به نام کارمزد پلتفرم هم وجود دارد. این کارمزد در ازای امکاناتی که صرافی در اختیار شما قرار می‌دهد، دریافت می‌شود. مقدار کارمزد پلتفرم، در صرافی‌های مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد.

رمز ارز تتر در شبکه‌های اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین، امنی، ایاس، الگورند، پالیگان و… وجود دارد. هرکدام از شبکه‌های یاد شده، برای انجام تراکنش، کارمزدهای

متفاوتی دریافت می‌کنند.
در حال حاضر، شبکه‌های اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و کوینکس اسمارت چین در صرافی ایرانیکارت، برای انجام تراکنش تتر در دسترس هستند.

چند نوع تتر وجود  دارد؟

از آنجایی که تتر یک توکن بوده و بلاکچین اختصاصی خود را دارا نیست از این رو مبتنی بر بلاکچین‌های مختلف پیاده‌سازی شده است. اما لازم است بدانید ابتدا بر روی شبکه بیت کوین پیاده‌سازی شد که آن را omni نامیدند. انواع تتر عبارتند از:

USDT omni: تتر بر روی شبکه بیت کوین

USDT Erc20: تتر بر روی شبکه اتریوم

USDT Trc20: تتر بر روی شبکه الگورند

تتر بر روی شبکه ایاس، شبکه بایننس اسمارت چین، پالیگان و شبکه آوالانچ نیز پیاده‌سازی شده است.

کارمزد انتقال تتر در شبکه های مختلف پس از خرید و فروش

تتر ابتدا مبتنی بر پروتکل Omni بود اما بعداً به دیگر شبکه‌های بلاک چین مانند ERC20 منتقل شد. درحال حاضر تتر در بلاک چین‌های Avalanch ،TRON ،Algorand ،Solana ،EOS و OMG در دسترس است.

هنگام انتقال تتر در هر یک از شبکه‌های نام برده، هزینه تراکنش از موجودی شما کسر می‌شود که کارمزد انتقال نامیده می‌شود. میزان کارمزد در هریک از شبکه‌ها متفاوت است. در این میان کارمزد شبکه erc20 از سایرین بیشتر می‌باشد.

شبکه مقدار کارمزد سرعت پردازش
ERC20 5 تا 15 دلار 5 تا 10 دقیقه
TRC20 0.9 تا 2.5 دلار 1 تا 5 دقیقه
BEP20 0.2 تا 0.8 دلار 1 تا 3 دقیقه
CSC 0.01 تا 0.013 دلار 2 تا 5 دقیقه

خرید تتر ERC20

تتر بر بستر بلاکچین‌های زیادی عرضه شده است. بلاکچین اتریوم با ساختار ERC20 یکی از شبکه‌های انتقال تتر است که صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت از آن پشتیبانی می‌کند. این شبکه از نظر امنیت بسیار قوی است، اما کارمزد جابه‌جایی نسبتا بالایی دارد. همچنین حداقل میزان برای انتقال از طریق آن نسبتا زیاد بین ۵ تا ۱۵ دلار  است.

خرید تتر TRC20

برای نقل و انتقالات تتر، می‌توان گفت شبکه ترون یا TRC20 پراستفاده‌ترین گزینه در بین ‌کاربران این استیبل‌کوین است. شبکه TRC20 نسبت به ERC20 کارمزد بسیار کمتری دارد. همچنین بسیار سریع‌تر و حداقل مقدار جابه‌جایی آن کمتر خواهد بود.

هزینه خرید تتر از شبکه انتقال ارز دیجیتال ترون یا همان TRC 20، حدودا 1 دلار است که این کارمزد نسبت به سایر شبکه‌ها پایین تر بوده و  به همین دلیل برای کاربران به صرفه است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که هر دو شبکه‌های فوق برای انتقال تتر مناسب هستند. انتخاب شبکه‌ها در هر تراکنش، باید متناسب با آدرس مبدا و مقصد تراکنش باشد، نمی‌توان با استفاده از شبکه TRC20 به یک آدرس بر بستر ERC20 تتر انتقال داد. زمان، کارمزد، کمترین مقدار، تعداد تاییدیه‌ها یا کانفرم‌های مورد‌نیاز و امنیت انتقال مواردی هستند که شبکه‌ها را از یکدیگر متمایز خواهد کرد.

خرید و فروش تتر USDT

رمز ارز تتر زیر ذره بین صرافی ایرانیکارت

تتر (Tether) با نماد USDT یک ارز دیجیتال از نوع استیبل‌کوین‌ها خواهد بود که بلاکچین مختص به خود را ندارد و توکن است. این توکن در ابتدا روی پروتکل لایه دو بلاکچین بیت‌کوین به نام اومنی (Omni) ساخته شد، اما بعد‌تر به تعداد بلاکچین‌هایی که از تتر پشتیبانی می‌کنند، اضافه شد که در بخش‌های بعد به معرفی همه آن‌ها می‌پردازیم.

ایده‌ اولیه پیدایش تتر به سال 2010 برمی‌گردد که در آن زمان محققان فناوری نوظهور بلاکچین به فکر راه‌اندازی توکن‌های دیگر بر بستر بلاکچین بیت‌کوین بودند. در سال ۲۰۱۲، جی آر ویلت (J.R. Willett) راه‌حل ساخت رمزارزی به نام مسترکوین (Mastercoin) را ارایه داد که منجر به ایجاد بنیاد مسترکوین شد. بعدتر بنیاد مسترکوین به اومنی تغییر نام یافت. اومنی به یک راه‌حل مبتنی بر لایه دو شبکه بیت کوین اشاره دارد که عملکرد بلاکچین بیت‌کوین را توسعه می‌دهد. همین راه‌حل لایه دو بیت‌کوین، زمینه ایجاد تتر را فراهم آورد.

بنیان‌گذار تتر کیست؟

تتر لیمیتد (Tether Limited)، شرکتی که در سال 2014 توسط یکی از اعضای اصلی بنیاد اومنی و دیگر همکاران تاسیس شد، به‌عنوان نهاد بنیان‌گذار تتر شناخته می‌شود. همچنین مسئولیت ایجاد و مدیریت این استیبل‌کوین را بر عهده دارد. تتر در ابتدا و قبل از نوامبر 2014، به عنوان «ریل کوین» (Realcoin) شناخته می‌شد. سه شخص به نام‌های براک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Craig Sellars) و کریگ سلرز (Reeve Collins) در تتر لیمیتد از بنیان‌گذاران اصلی تتر هستند و آن را راه‌اندازی کردند.

از آنجایی که همواره انتقادهایی مبتنی بر عدم شفافیت تتر و پشتوانه‌ آن وجود داشته است؛ بنیاد توسعه‌دهنده این استیبل‌کوین یعنی تتر لیمیتد، به هدف رفع این شک‌ها و ارایه شفافیت بیشتر سلامت تجاری پروژه، برخی اسناد به نام Paradise Papers منتشر کرده است. این اسناد بسیاری از داده‌های داخلی شرکت را فاش کرده‌اند و نشان می‌دهند که شرکت مادر تتر لیمیتد نهاد آی فینکس (iFinex) است که مالک صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) نیز خواهد بود.

ویژگی‌های تتر به عنوان پرتراکنش ترین استیبل کوین

شاخص‌ترین ویژگی تتر در دنیای ارزهای دیجیتال، ثابت بودن قیمت آن در برابر نوسانات شدید است. از طرف دیگر، حجم زیاد معاملات روزانه آن نسبت به دیگر استیبل‌کوین، تتر را به یک رمزارز با نقدشوندگی بالا تبدیل کرده است. همچنین از آنجایی که نگهداری و دسترسی به آن از طریق اغلب پلتفرم‌های فعال دنیای رمزارزها میسر است، می‌توان گفت تتر از نظر اکثر سرمایه‌گذاران به عنوان بهترین و امن‌ترین استیبل‌کوین در برابر نوسان‌های شدید بازار شناخته می‌شود.

میزان تتر در گردش

طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ، تتر از نظر داده‌های بازاری در وضعیت زیر قرار دارد:

عرضه در گردش (Circulating supply): 90,912,507,794 واحد USDT

کل عرضه (Total supply) تا به لحظه نوشتن این متن: 93,609,080,552 واحدUSDT

سقف عرضه (Max supply): نامشخص

کاربرد تتر در بازار‌های معاملاتی

  • از تتر می‌توان در بخش‌های مختلفی و به حالت‌های متفاوتی بهره‌برداری کرد: در زیر چند مثال، به‌عنوان موارد استفاده تتر آورده شده‌اند.
  • کسب و کارها می‌توانند از این استیبل‌کوین به عنوان یک راه‌حل پرداخت استفاده کنند. زیرا در برابر نوسان قیمت‌ها پایدار است و دسترسی به آن راحت خواهد بود.
  • تریدرها می‌توانند از تتر به عنوان یک ارز فیات که سازگار با فضای بلاکچین (بستری امن، غیرمتمرکز، مقاوم در برابر سانسور و دارای شرایط حفظ حریم خصوصی) است، استفاده کنند.
  •  در کشورهایی با تورم نسبتا بالا، می‌توان از طریق خرید و نگهداری تتر، در ارز جهانی دلار سرمایه‌گذاری کرد و ارزش نقدینگی را در برابر تورم حفظ کرد.
  • افراد می‌توانند با استفاده از تتر به هر نقطه از جهان، ارزش انتقال دهند و نیازی به مراجعه به بانک یا دیگر نهادهای وابسته و انجام برخی کارهای اداری نداشته باشند.

 

بلاکچین تتر

 همان‌طور که بالاتر اشاره شد، تتر یا USDT بلاکچین مختص به خود ندارد و کوین نیست. بلکه بر بستر دیگر بلاکچین‌ها فعالیت می‌کند. شبکه‌های بلاکچینی مختلفی که از تتر پشتیبانی می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • پروتکل اومنی از طریق بلاکچین بیت‌کوین
  • شبکه با استاندارد ERC20 از طریق بلاکچین‌های اتریوم، آوالانچ و پالیگان
  • شبکهTRC20  از طریق بلاکچین ترون
  • بلاکچین سولانا
  • بلاکچین چند زنجیره‌ای کازماس از طریق شبکه لایه یک کاوا (Kava)
  • بلاکچین یاس (EOS)
  • بلاکچین لیکوید (Liquid)
  • شبکه الگورند (Algorand)
  • بلاکچین بیت‌کوین کش
  • شبکه چند زنجیره‌ای پولکادات از طریق پروژه استیت ماین (Statemine)

.بلاکچین تزوس (Tezos)

نماد‌های تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های بنیاد تتر

تتر در بازار ارزهای دیجیتال اغلب با نماد USDT شناخته می‌شود. البته در برخی موارد از نمادهای ₮USD یا ₮ برای نمایش تتر استفاده می‌شود. بنیاد تتر علاوه بر دلار آمریکا، امکان ذخیره دارایی‌های زیر را برای عرضه استیبل‌کوین‌های متناظر با آن‌ها، فراهم کرده است.

  • یورو (₮EUR)
  • یوان چین (₮CNH)
  • طلا (₮XAU)
  • پزوی مکزیک (₮MXN)

وایت پیپر تتر

وایت پیپر تتر برای اولین‌بار در ماه مارس 2018 منتشر شد که شامل یک مقاله 20 صفحه‌ای از معرفی این استیبل کوین خواهد بود. در ابتدای این مقاله به یک معرفی از بیت‌کوین و برتری آن نسبت به ارزهای فیات اشاره شده است. همچنین وایت پیپر تتر معایب این نوع رمزارزها را که نوسان قیمتی زیادی دارند، مورد بررسی قرار می‌دهد. به همین منظور، نیاز به وجود یک دارایی بدون نوسان را برجسته می‌کند و در نهایت به تکنولوژی و فرایندهای ساخت تتر می‌پردازد. سپس به طور کامل شرح می‌دهد که چطور از پروتکل لایه‌ای اومنی استفاده کرده و ساخت تتر را اجرایی می‌کند.

تیم توسعه تتر

همان‌طور که بالاتر بیان کردیم، تتر توسط گروهی از علاقه‌مندان به بیت‌کوین و پذیرندگان اولیه فناوری بلاکچین ساخته و توسعه داده شد که هدف آن‌ها تسهیل استفاده از مزایای ارزهای فیات در دنیای مبتنی بر بلاکچین بود. به عنوان مثال، براک پیرس که از بنیان‌گذاران اصلی تتر است، به عنوان یکی از کارآفرینان مشهور دنیا شناخته می‌شود و چندین پروژه قدرتمند در صنعت رمزارزها را پایه‌گذاری کرده است. او در سال 2013 به کمک همکاران خود، کمپانی سرمایه‌گذاری بلاک‌چین کپیتال (Blockchain Capital) را تاسیس کرد و در سال 2017 موفق شد 80 میلیون دلار سرمایه جذب کند. براک در نقش رهبر تیم توسعه‌دهنده تتر، در سال 2014 ریس بنیاد بیت کوین (Bitcoin Foundation) شد که یک سازمان بی‌طرف برای بهبود عملکرد شبکه و حمایت از بیت‌کوین است. او همچنین سابقه فعالیت در نقش هم‌بنیان‌گذار شرکت بلاک وان (Block.one) را دارد؛ کمپانی که توسعه دهنده شبکه و ارز دیجیتال ایاس (EOS) است.

بنیاد توسعه‎دهنده این پروژه که با آدرس Tether.to در دسترس است، در زمان نوشتن این متن توسط یک تیم مدیریتی قوی و با تجربه در زمینه خدمات مالی و فناوری رهبری می‌شود. در ادامه به معرفی اعضای این تیم می‌پردازیم.

  • پائولو آردوینو (Paolo Ardoino): از دسامبر 2023 تا اکنون، به سمت مدیر عامل تتر رسید؛ قبل از آردوینو مدیرعامل این پروژه ریو کالینز بود، اما در حال حاضر این مسئولیت را آردوینو بر عهده دارد. او از سال 2017 به عنوان مدیر ارشد فناوری (CTO) در کمپانی تتر مشغول به کار است. آردوینو همچنین نقش CTO را در بیت فینکس و مدیر ارشد استراتژی را در پروتکل هول پانچ (Holepunch) دارد؛ هول پانچ یک پروژه لایه 2 بیت کوین است که با همکاری تتر و بیت فینکس راه‌اندازی شد.
  • جان کارلو دواسینی (Giancarlo Devasini): مدیر ارشد مالی
  • استوارت هوگنر (Stuart Hoegner): مشاور عمومی
  • لئوناردو رئال (Leonardo Real): مدیر ارشد ارتباطات
  • کلودیا لاگوریو (Claudia Lagorio): مدیر عملیات

استیبل‌کوین چیست

استیبل‌کوین‌ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که برای حفظ پایداری در قیمت خود طراحی شده‌اند؛ به این معنی که همانند دیگر رمزارزها از جمله بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین و شیبا اینو نوسان قیمت نداشته باشند. استیبل‌کوین‌ها برای رسیدن به پایداری قیمت، ارزش خود را به یک منبع خارجی که می‌تواند شامل یک یا چند دارایی مانند ارزهای فیات، طلا، کامودیتی‎ها، دیگر رمزارزها یا ترکیبی از آن‌ها باشد، وابسته می‌کنند. همان‌طور که بخش ابتدایی این متن گفته شد، تتر برترین ارز دیجیتال بازار استیبل‌کوین‌ها از نظر ارزش بازار است.

سایر استیبل‌کوین‌ها

استیبل‌کوین‌ها انواع مختلفی دارند که به طور کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. استیبل‌کوین‌ها متمرکز نظیر تتر و بایننس یو اس دی (BUSD)، توسط یک نهاد یا شرکت خصوصی مدیریت و عرضه می‌شوند. به همین ترتیب، هر کدام از این نهادها کنترل کامل روی توکن‌های استیبل‌کوین متمرکز مربوطه دارند. به‌ عنوان نمونه‌های دیگری از استیبل‌کوین‌ها متمرکز می‌توان به ارزهای دیجیتال ملی (CBDC) کشورها از جمله «یوآن دیجیتال» (e-CNY) چین یا ارز دیجیتال پترو (PTR) که توسط کشور ونزوئلا با پشتوانه نفت راه‌اندازی شده، اشاره کرد.

به عنوان بهترین نمونه از استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز نیز می‌توان به دای (DAI) اشاره کرد که توسط پلتفرم غیرمتمرکز میکر دائو (MakerDAO) و با استفاده از فناوری قراردادهای هوشمند (Smart Contract)، مدیریت و عرضه می‌شود. علاوه بر این دسته‌بندی، ارزهای دیجیتال استیبل‌کوین بسته به نوع دارایی پشتوانه آن‌ها در چند گروه زیر قرار می‌گیرند:

 

  1. استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه ارزهای فیات مانند تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC) و بایننس یو اس دی (BUSD)
  2. استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه رمزارزی مانند دای (DAI)
  3. استیبل‌کوین‌های الگوریتمی مانند ترا یو اس دی کلاسیک (USTC)

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه طلا یا کامودیتی‌ها مانند تتر گلد (XAUt) یا پترو (PTR)

مزایا تتر در مقابل سایر استیبل‌کوین‌ها

وجود استیبل‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها را ساده‌تر کرده است. همچنین استیبل‌کوین‌ها برای انجام تراکنش‌های معمولی در دنیای ارزهای دیجیتال مناسب هستند، زیرا از نظر یک وسیله مبادله و یک روش پرداخت، مفیدتر از ارزهای دیجیتال دارای نوسان بیشتر عمل می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت، سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال از استیبل‌کوین‌ها به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک در برابر نوسانات ذاتی بازار استفاده می‌کنند.

بنابراین، به طور کلی شکی نیست که  این نوع دارایی‌ها مزایای قابل توجهی دارند. اما برتری تتر نسبت به سایر استیبل‌کوین‌ها به ویژگی‌های منحصر به فرد آن برمی‌گردد که عبارت‌اند از:

  1. حجم معاملات روزانه بسیار بالا
  2. دارای اولین و سومین رتبه از نظر ارزش بازار به ترتیب در بین استیبل‌کوین‌ها و کل رمزارزها
  3. دسترسی بسیار آسان و سریع به خرید، فروش، تبدیل و نگهداری تتر
  4. سازگاری با اغلب بلاکچین‌ها و شبکه‌های انتقال فعال در دنیای ارزهای دیجیتال

 

آینده استیبل‌کوین‌ها

اگرچه آینده ارزهای دیجیتال هنوز به طور کامل شفاف نیست، اما اغلب متخصصان این حوزه چشم‌انداز روشنی به آینده این نوع دارایی‌ها دارند؛ با توجه به نحوه تعامل کاربران امروزی دنیای اینترنت، ارزهای دیجیتال می‌توانند در بخش‌های مختلفی از جمله ارايه راه‌حل‌های پرداخت با تسویه سریع‌تر، کارمزد کمتر و شفافیت بیشتر مفید واقع شوند.

با این وجود دولت‌ها سعی در ایجاد مقرراتی دارند که این دارایی‌ها را بیشتر کنترل کنند. همچنین در حال کشف دستورات و قوانینی هستند که سازگار با ارزهای دیجیتال باشند؛ به همین منظور اغلب کشورها به فکر راه‌اندازی استیبل‌کوین وابسته به ارز ملی رایج کشور خود افتاده‌اند و برخی از آن‌ها اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه انجام داده‌اند. به عنوان مثال، در سال 2019، دولت چین اعلام کرد که در حال توسعه «یوآن دیجیتال» است. از آن زمان، ده‌ها بانک مرکزی در سراسر جهان علاقه خود را برای توسعه استیبل‌کوین متناظر با ارز ملی کشورشان ابراز کرده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت که استیبل‌کوین‌ها این پتانسیل را دارند که نقش مهمی در آینده ارزهای دیجیتال و صنعت بلاکچین ایفا کنند.

استیبل‌کوین‌ها احتمالا با ارایه یک دارایی پایدار و قابل اعتماد، بازار ارزهای دیجیتال را در دسترس دامنه وسیع‌تری از مخاطبان قرار دهند. این نوع دارایی‌ها همچنین می‌توانند کمک کنند که پرداختن به برخی از نگرانی‌های ابراز‌ شده توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در مورد ارزهای دیجیتال مانند نوسان‌های قیمتی شدید و پول‌شویی، ساده‌تر باشد.

از سوی دیگر، واضح است که استیبل‌کوین‌ها با برخی خطرات همراه هستند. یکی از جدی‌ترین ریسک‌ها مساله فروپاشی پایداری قیمت آن‌ها با دارایی پایه‌ خواهد بود؛ درست مانند مشکلی که برای ترا کلاسیک افتاد و تناظر ۱ به ۱ قیمت خود با دلار آمریکا را از دست داد. اگر یک استیبل‌کوین به اندازه کافی توسط ذخایرش پشتیبانی نشود، ممکن است پگ شدن خود را با ارز فیات پایه‌اش از دست دهد و در نتیجه به میزان قابل توجهی نوسان قیمت پیدا کند. تتر نیز در تاریخچه قیمتی خود، برای دوره‌های زمانی بسیار کوتاهی، پایداری قیمتی خود را از دست داده و حتی به 0.88 دلار سقوط کرده است.

امنیت ارز دیجیتال تتر

استیبل‌کوین تتر تقریبا سال‌هاست که پذیرفته شده و مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین از این جهت تقریبا مشروعیت دارد. این استیبل کوین توسط بسیاری از فروشندگان و پروتکل‌های موجود در اکوسیستم ارزهای دیجیتال و بلاکچین به عنوان روش پرداخت و وسیله مبادله پذیرفته شده است. تتر همچنین با توجه به منبع ذخایر بزرگی که دارد از ریسک‌های بزرگ مالی از جمله خطر قوی سیاه (Black Swan) در امان است.

اغلب بلاکچین‌هایی که توکن‌های USDT روی آن‌ها منتشر و توزیع شده‌اند، از امنیت بالای برخوردار بوده و به مکانیزم‌های اجماع مطمئنی مانند اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) مجهز هستند. این نوع مکانیزم‌های اجماع ممیزی‌های روی تراکنش‌های شبکه و شرکت‌کنندگان آن انجام می‌دهند که اطمینان حاصل شود امنیت تراکنش‌های تتر فراهم است. همین موضوعات تتر را به یک ارز دیجیتال ایمن برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها تبدیل کرده است. با این وجود، گاهی از جانب برخی نهاد ناظر و قانون‌گذاران، تتر به چالش کشیده شده و انتقادهایی مبتنی بر عدم شفافیت پشتوانه و ذخایر تتر، به نهاد‌های توسعه‌دهنده این استیبل کوین وارد شده است.

شکایت صرافی bitfnex

صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس به عنوان اولین صرافی شناخته می‌شود که تتر را به لیست رمزارزها معاملاتی خود در سال 2015 اضافه کرد و امکان استفاده از تتر را برای کاربران خود فراهم آورد. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، گزارش‌ها حاکی از این است که بیت فینکس از شرکت‌های تابعه شرکت مادر توسعه‌دهنده نهاد تتر بوده و در پیشرفت و توسعه این استیبل‌کوین بسیار فعال است.

در اوایل سال 2019، جیسون لیبوویتز (Jason Leibowitz) یکی از بنیانگذاران LeboBTC، به همراه جمعی دیگر علیه صرافی بیت ‌فینکس و نهاد تتر شکایتی تنظیم نمود که این دو شرکت را به دستکاری در بازار تتر و اتهامات پولشویی متهم کرد. طبق این شکایت این دو نهاد، بیش از یک تریلیون دلار خسارت به بازار ارزهای دیجیتال وارد کردند. همچنین طبق این شکوایه، شاکیان مدعی بودند که اظهارات نهاد تتر مبتنی بر پشتیبانی دلار آمریکا از این استیبل کوین دروغ است.

پشتوانه تتر

نهاد توسعه‌دهنده تتر پشتوانه این استیبل‌کوین را در صفحه رسمی سایت خود به آدرس tether.to گزارش کرده و هر روز خلاصه‌ به‌روز شده‌ای از ذخایر خود را منتشر می‌کند. همچنین در سایت مذکور آمده است که هلدینگ تتر لیمیتد به عنوان بخشی از تعهد مستمر خود به شفافیت، هر سه ماه یکبار توسط یک سازمان مستقل به نام BDO Italia حسابرسی و نظارت می‌شود. گزارش‌های ناشی از این حسابرسی‌ها، به وضوح و بدون ابهام نشان می‌دهند که تمام توکن‌های تتر به طور کامل توسط ذخایر پشتیبانی شده و به ‌این ترتیب، فرایند اثبات ذخایر (Proof-of-Reserves) تتر را گزارش می‌کنند. طبق گزارش‌های مذکور، در لحظه نوشتن این متن ذخایر پشتوانه تتر شامل منابع زیر است:

 

  • پول نقد، معادل‌های نقدی و سایر سپرده‌های کوتاه مدت (85.73 درصد)
  • اوراق قرضه شرکتی (0.1 درصد)
  • فلزات گران‌بها (3.65 درصد)
  • موجودی بیت کوین‌ (1.92 درصد)
  • سایر سرمایه‌گذاری‌ها (2.61 درصد)
  • وام‌های تضمین شده (5.98 درصد)

روش نگهداری تتر (کیف پول‌های تتر)

از آنجایی که تتر بر بستر بلاکچین‌های زیادی راه‌اندازی و توزیع شده، امکان ذخیره آن در اغلب کیف پول‌ها و پلتفرم‌های نگهداری ارزهای دیجیتال وجود دارد. به این معنی که انواع کیف ‌پول‌های سازگار با سیستم‌عامل‌های موبایلی، دسکتابی و… برای نگهداری تتر وجود دارد. همچنین انواع پلتفرم‌های ذخیره‌سازی سرد و گرم (آفلاین و آنلاین) برای نگهداری تتر ارایه شده‌اند. انتخاب بهترین ابزار یا کیف پول برای نگهداری تتر را بستگی به پارامترهای زیادی دارد، اما به طور کلی ۴ کیف پول زیر محبوب‌ترین کیف‌ پول‌ها برای نگهداری تتر شناخته می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کیف پول تتر برای کاربران ایرانی

  • ترزور (Trezor): کسانی که حجم قابل‌توجهی از توکن‌های تتر را دارند، می‌توانند کیف پول سخت‌افزاری ترزور در نظر داشته باشند. این کیف پول برای نگهداری توکن‌های USDT به روش‌های ذخیره‌سازی سرد ایمن است و کلید‌ خصوصی کیف پول همیشه آفلاین خواهد بود.
  • لجر (Ledger): لجر نیز از نوع کیف پول‌‌های سخت‌افزاری است که امنیت قوی ارایه می‌دهد و برای نگهداری توکن‌های USDT در مدت زمانی طولانی بسیار مناسب است.
  • تراست ولت (Trust Wallet): دسترسی و استفاده از کیف پول تراست ولت به سادگی استفاده از یک نرم‎افزار در موبایل شما خواهد بود. همچنین یکی از بهترین گزینه برای نگهداری توکن‌‎‌های USDT است. علاوه بر USDT، تراست ولت از میلیون‌ها ارز دیجیتال دیگر و NFT پشتیبانی می‌کند. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از آن رایگان است.
  • متامسک (MetaMask): یکی دیگر از کیف‌ پول‌های مناسب برای نگهداری تتر، متامسک است که نرم‎افزاری بوده و افزونه مرورگر کروم را دارد. متامسک همچنین از تمام توکن‌های بر بستر ERC20 پشتیبانی می‌کند.

بهترین صرافی برای خرید تتر

از آنجایی که تتر پرمخاطب‌ترین ارز دیجیتال در بین کاربران این بازار است، می‌توان گفت تقریبا هر پلتفرمی که در این حوزه فعالیت می‌کند، امکان خرید و فروش تتر را ارایه می‌دهد. با این وجود، سایت کوین مارکت کپ صرافی‌های جهانی بایننس (Binance)، اوکی ایکس (OKX) و بای بیت (Bybit) را به‌ عنوان بهترین پلتفرم‌ها برای خرید تتر معرفی کرده است. البته توجه داشته باشید که کاربران با آی پی ایران امکان استفاده از این پلتفرم‌ها را ندارند. می‌توان گفت که بهترین صرافی برای خرید تتر در ایران صرافی ایرانیکارت خواهد بود، زیرا کارمزد خرید و فروش تتر در آن کمتر از دیگر صرافی ها است.

سرمایه‌گذاری روی تتر

موضوع سرمایه‌گذاری روی تتر متفاوت از دیگر رمزارزها نظیر بیت کوین و اتریوم است. برخلاف این دو رمزارز برتر، تتر در درازمدت نسبت به دلار تغییرات قیمت نداشته و نمی‌توان به نیت افزایش ارزش نسبت به دلار آمریکا، آن را برای بلندمدت نگهداری کرد؛ بنابراین از این نظر تتر یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. با این شرایط، می‌توان موضوع سرمایه‌گذاری روی تتر را از جنبه‌های دیگری مانند بزرگ‌ترین دارنده‌های آن یا پلتفرم‌هایی که این استیبل‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته‌اند، در نظر گرفت.

بزرگ‌ترین هولدرهای تتر

طبق داده‌های جستجوگر بلاکچینی اتر اسکن (etherscan.io)، ده آدرس برتری که بیشترین توکن‌های تتر بر بستر ERC20 را در خود نگهداری می‌کنند، مربوط به صرافی بایننس، پروژه آربیتروم، صرافی کوکوین، پروژه پالیگان، صرافی مکسی (Mexc) و صرافی اوکی ایکس خواهد بود.

پلتفرم‌هایی که تتر را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند

از طرف دیگر، پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های آنلاینی که در زمینه خدمات عمومی (غیر از خدمات تخصصی بازار ارزهای دیجیتال) فعال هستند و امکان پرداخت با تتر را ارایه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کریپتو امپریوم (Crypto Emporium): یک فروشگاه آنلاین برای خرید لوازم الکترونیکی، ساعت، لباس، اتومبیل و…
  • تراوالا (Travala.com): یک فروشگاه آنلاین برای رزرو پرواز‌، هتل، تور‌های مسافرتی و…
  • بیت‌ریفیل (Bitrefill): یکی از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌ها، خدمات مسافرتی و…
  • Coinsbee: یکی از سایت‌های محبوب است که خدمات کارت‌ هدیه را با ارزهای دیجیتال ارایه می‌دهد. این سایت کارت هدیه را برای بیش از 2500 برند در 165 کشور پوشش داده و بیش از 100 روش پرداخت نیز می‌پذیرد.
  • سیتی‌پی (CityPay): یک پلتفرم پرداخت بین‌المللی در گرجستان
  • اکزوردیوم (Exordium): یک پروژه فعال در زمینه بازی‌های مبتنی بر بلاکچین

مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های نهاد تتر

تتر با سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری روی پلتفرم وام دهی سلسیوس نتورک (Celcius Network)، به عنوان یک سرمایه‌گذار اولیه در این پروژه شناخته می‌شود. همچنین نهاد تتر در سال 2021، یک میلیاد دلار توکن USDT به پلتفرم سلسیوس وام داده بود. زمانی که این پلتفرم به دنبال سقوط صرافی FTX ورشکسته شد، تتر در تاریخ می 2022 وام را نکول کرد و وثیقه را پس گرفت که از این طریق 97 میلیون دلار سود به دست آورد.

سرمایه‌گذاری روی تتر در ایران

اگرچه بالاتر اشاره شد که نمی‌توان به نیت افزایش قیمت نسبت به دلار آمریکا، تتر را یک گزینه سرمایه‌گذاری فرض کرد. اما در نظر داشته باشید که این موضوع به ازای ارز رایج همه کشورها صادق نیست؛ طوری که در کشورهایی که درگیر تورم هستند و ارزش ارز ملی آن‌ها در درازمدت نسبت به دلار آمریکا ضعیف خواهد شد، مردم می‌‌توانند تتر را به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری زیر نظر داشته باشند.

سرمایه‌گذاری در ارز دلار، یکی از رایج‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری روی تتر در ایران نیز می‌تواند مخاطبان زیادی داشته باشد. این موضوع از آن جهت حایز اهمیت است که سرمایه‌گذاری روی تتر در ایران بسیار آسان‌تر، دردسترس‌تر، کم‌هزینه‌تر و ایمن‌تر از سرمایه‌گذاری روی دلار کاغذی و نگهداری آن خواهد بود.

قوانین تتر در جهان

مقررات برای استیبل‌کوین‌ها باید جامع، سازگار و انعطاف‌پذیر باشند. طوری که هم گسترش پیامد‌های نوآورانه این صنعت را به دنبال داشته باشند و هم از مصرف کننده حمایت کنند. برای رسیدن به این هدف، الزامات مربوط به استیبل‌کوین‌ها باید بر ویژگی‌های ساختاری و استفاده از این دارایی‌ها تمرکز کنند. همچنین کل اکوسیستم و تمام عملکردهای کلیدی آن را پوشش دهند. به همین خاطر همواره نهادهای مالی جهانی سعی کرده‌اند که یک چهارچوب نظارتی جامع برای خرید و فروش تتر و دیگر رمزارزها ارایه دهند و نهاد توسعه‌دهنده این پروژه را ملزم به ارايه گزارش‌ها کرده‌‌اند.

به عنوان مثال، در نوامبر 2023 نهاد تتر در یک گزارش چهار صفحه‌ای، اقدامات خود را برای جلوگیری از سو استفاده از توکن‌های USDT شرح داد. طبق این گزارش، نهاد تتر یک برنامه جدی برای شناخت مشتری (KYC) و مبارزه با پول‌شویی (AML) را دنبال می‌کند؛ برنامه‌ای که با مقررات اجرا شده توسط موسسات مالی پیشرفته در جهان همسو باشد. این نامه توسط سازمان سرویس درآمد داخلی (Internal Revenue Service) یا IRS و به نمایندگی از شبکه اجرای جرایم مالی (Financial Crimes Enforcement Network) یا FinCEN بررسی شد. سپس طبق نتیجه این بررسی، شرکت توسعه‌دهنده تتر به عنوان یک شرکت فعال در تجارت خدمات پولی در FinCEN ثبت شد.

همچنین نهاد کمیسیون معاملات آتی کالا (Commodity Futures Trading Commission) یا CFTC در آمریکا همواره دیدگاه محتاطانه و منتقدانه‌ای به تتر داشته است. این نهاد نظارتی در اکتبر 2021، حکم جریمه بنیاد تتر را به دلیل ادعاهای گمراه‌کننده‌ای که در رابطه با پشتیبانی کامل توکن‌های USDT با دلار آمریکا گزارش کرده بود، ارایه داد. طبق این حکم، تتر در آن زمان باید جریمه نقدی معادل 41 میلیون دلار پرداخته و از هرگونه نقض بیشتر قانون بورس کالا (CEA) و مقررات CFTC خودداری کند.

قوانین خرید و فروش تتر در ایران

طبق داده‌های گزارش شده تقریبا بیش از 90 پلتفرم در ایران وجود دارند که در زمینه خرید و فروش تتر و دیگر رمزارزها فعالیت می‌کنند. با این وجود، هنوز مقررات مشخص و شفافی از جانب نهادهای نظارتی در این حوزه ارایه نشده‌ است؛ به این معنی که نه خرید و فروش این دارایی‌ها منع شده باشد و نه به رسمیت شناختن معامله آن‌ها به صورت کامل و عمومی اطلاع‌رسانی شده باشد.

در مجموع می‌توان گفت که خرید و فروش تتر در ایران جرم نیست و ممانعتی در این زمینه وجود ندارد. همچنین از آنجایی که پلتفرم‌های آنلاین زیادی از جمله صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، بستر خرید و فروش تتر و ارزهای دیجیتال دیگری را فراهم آورده‌اند، سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌ها به سادگی یک خرید اینترنتی خواهد بود.

مهم‌ترین رقبا تتر کدام استیبل کوین‌ها هستند؟

بایننس یو اس دی(BUSD)، یو اس دی کوین(USDC) و دای (DAI) از مهم‌ترین رقبای تتر به حساب می‌آیند.

چرا قیمت تتر ثابت است؟

از آنجایی که تتر به یک صندوق ارز فیات متصل است و ۱۰۰ درصد توسط ذخایر تتر تضمین شده است، می‌تواند ارزش خود را حتی زمانی که به زیر ۱ دلار رسیده است حفظ کند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت تتر

ارزش تتر تحت تاثیر عوامل تعیین کننده قیمت و اخبار بازار ارزهای دیجیتال قرار نمی‌گیرد و نسبتا ثابت است. قیمت تتر با دلار آمریکا برابری می‌کند.

دامیننس تتر چیست و چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

دامیننس تتر نشان دهنده سلطه و سهم تتر در بازار ارزهای دیجیتال است. دامیننس تتر ازحاصل ضرب تعداد توکن‌های درگردش در قیمت تتر به دست می‌آید. به طور کلی، زمانی که دامیننس تتر افزایش یابد، به این معنا است که سرمایه گذاران دارایی‌های خود را تبدیل به تتر کرده‌اند تا از نوسانات و از دست رفتن سرمایه خود جلوگیری کنند. در نتیجه شاهد کاهش قیمت سایر ارزها خواهیم بود.

زمانی که دامیننس تتر کاهش می‌یابد، به معناست که سرمایه گذاران تترهای خود را برای خرید سایر ارزهای دیجیتال خرج می‌کنند و در نتیجه شاهد روند صعودی بازار خواهیم بود.

چگونه از تتر کسب درآمد کنیم؟

ماینینگ، تولید محتوا، معاملات ارزهای دیجیتال از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد دلاری یا تتری هستند. معمولا در ایران افراد از طریق نوسانات قیمت دلار و خرید و فروش تتر کسب درآمد می‌کنند.

اولین قدم رو برای سرمایه‌گذاری بردار!

چطوری ازصرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت تتر بخریم؟

در کمترین زمان ممکن در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت ثبت نام و احراز هویت شو و اولین معامله ارز دیجیتال خودت رو انجام بده

ثبت نام در ایرانیکارت در کمتر از ۵ دقیقه

سوال خود را از صرافی ایرانیکارت بپرسید

سوالات متداول در خصوص معامله تتر

بهترین سایت خرید تتر سایتی است که امنیت و نقدشوندگی بالایی داشته باشد و کارمزد کمتری دریافت کند.  صرافی ایرانیکارت امنیت سرمایه را تضمین کرده و هیچ کارمزد تراکنشی دریافت نمی‌کند.

در حال حاضر چنین چیزی رخ نداده است.

تتر یک استیبل کوین متمرکز است. در کدنویسی تتر درج شده که هر زمان نهاد مربوطه بخواهد قادر به فریز کردن تتر در کیف پول اشخاص می‌باشد.

باید در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت ثبت نام و مراحل احراز هویت را طی کنید.

در حال حاضر تتر در شبکه اتریوم، ترون، اسمارت چین و پولیگان پشتیبانی می‌شود.

قیمت یک ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در زمان‌هایی که عرضه کم و تقاضا برای تتر زیاد باشد قیمت تتر افزایش خواهد داشت. عکس این موضوع نیز صادق است.

کارمزد تتر در شبکه ترون و بایننس اسمارت چین کمتر از سایرین است.

بسته به شبکه انتخابی متفاوت می‌باشد. برای مثال تتر در شبکه تتر سریع‌تر از تتر شبکه اتریوم پردازش می‌شود.

صرافی ایرانیکارت تتر در شبکه ترون و اتریوم را ارائه می‌دهد.

حداقل و حداکثر مقدار فروش رمز ارز تتر در بخش داشبورد حساب کاربری مشخص شده است.

آیا اطلاعات این صفحه مفید بود ؟
Tether USDt
5 از 2 رای ثبت شده