مسافرت و مهاجرت

کشور اسپانیا سرزمین متادورها

کشور اسپانیا سرزمین متادورها

مختصری درباره کشور اسپانیا

کشور اسپانیا یا به طرز رسمی‌تر، پادشاهی اسپانیا، کشوری است نسبتاً گرمسیری که در جنوب غربی اروپا واقع شده است. کشور اسپانیا با داشتن مساحتی به وسعت 505/99 کیلومتر مربع، پهناورترین کشور اروپای جنوبی است. این کشور از جنوب به ساحل دریای مدیترانه ختم می‌شود و با کشورهای پرتغال از غرب و فرانسه از شمال شرق همسایه است. ساحل اقیانوس اطلس شمالی شمال غربی این کشور را در بر گرفته است. این کشور که به سرزمین متادورها مشهور است حدود 46 میلیون جمعیت دارد که بیش از 68% از آنها پیرو مذهب کاتولیک هستند. زبان رسمی آنها اسپانیولی است اما گویش‌های رایج دیگری نیز در این کشور وجود دارد که هریک در منطقه‌ی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین گویش‌های اصلی اسپانیا می‌توان با کاتالان (Catalan) و گالیثیان (Galician) اشاره کرد. پایتخت این کشور شهر مادرید است. از دیگر شهرهای مهم اسپانیا می‌توان به بارسلونا، والنسیا و سِویل اشاره کرد. اسپانیا چهاردهمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و سیاست‌گزاری عمده در آن به صورت دموکراسی پارلمانی است. اسپانیا یک پادشاهی مشروطه دارد و هم‌اکنون فلیپه‌ی ششم (Felipe VI) پادشاه این کشور است.

فرهنگ و هنر

اسپانیا از نظر فرهنگی به نوعی یک کشور مذهبی مسیحی محسوب میشود. کلیسای کاتولیک در جای‌جای آن تأثیرگزار بوده است. در هنر این کشور، چه معماری چه نقاشی و موسیقی، تأثیر فرهنگ‌های اسلامی، مدیترانه‌ای وکاتولیک به تمامی دیده و شنیده می‌شود. همه‌ی اینها اسپانیا را به یکی از مهم‌ترین کشورهای لاتین دنیا تبدیل کرده است. میگل دُ سِروانتس (Miguel de Cervantes)، نویسنده‌ی بزرگ اسپانیایی و خالق اثر دُن کیشوت، از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان است و اثر وی به عنوان اولین و مهم‌ترین رمان مدرن جهان شناخته می‌شود. از سوی دیگر هرجا اسمی از نقاشی به میان می‌آید، همه پیکاسو را می‌شناسند. پابلو پیاکسو (Pablo Picasso) نقاش بزرگ اسپانیایی است که بنیان‌گزار سبک کوبیسم در نقاشی بود و از مهم‌ترین چهره‌های تأثیرگزار در هنر مدرن بوده است. نقاشی‌های دوره‌ی آبی پیکاسو که بین سال‌های 1900 تا 1905 کشیده شده‌اند تصویر بسیار واقع‌گرایانه‌ای از اسپانیای آن روزها زیر سلطه‌ی‌ نظام فاشیستی آن زمان می‌دهند. ازجمله دیگر هنرمندان بزرگ اسپانیا باید به سالوادور دالی (Salvador Dali) نقاش و لوییس بونوئل (Luis Buñuel) فیلم‌ساز اشاره کرد.

موسیقی و رقص فلامنکو که در منطقه‌ی غرب آندلوس رایج است در سطح جهانی شناخته شده است. همچنین در موسیقی کلاسیک شخصیت‌های شناخته شده‌ای مثل آندره سگویا (Andrés Segovia) و ایساک آلبنیس (Isaac Albéniz) از شهرت جهانی برخوردار بوده اند.

بعد از ایتالیا با 53 و چین با 52، اسپانیا با داشتن 46 اثر باستانی ثبت شده در سازمان میراث جهانی یونسکو همواره یکی از پرطرفدارترین کشورها برای جذب توریست بوده است. از مهم‌ترین این آثار و بناها می‌توان به تعداد زیادی شهر و روستای باستانی اشاره کرد که به صورت اولیه‌ی خود باقی مانده و برای توریزم بسیار جذاب هستند.

کشور اسپانیا

سیاست و دین

برای قرن‌ها، مسیحیت کاتولیک دین رسمی اسپانیا بود اما با سکولاریزه شدن دموکراسی پارلمانی در اسپانیا، دیگر هیچ دین و مذهبی در رأس قرار ندارد و بر سیاست تأثیر نمی‌گذارد. رأس اول حکومت پادشاه بوده و پس از آن دو مجلس وجود دارد. قوه‌ی مقننه که کنگره‌ی نمایندگان نام دارد 351 عضو دارد. هم‌چنین مجلس سنا دارای 259 عضو است. همگی توسط مردم انتخاب می‌شوند. شاه به طور سنتی نخست‌وزیر را از میان احزاب پیروز مجلس که آرای حداکثری مردم را داشته‌اند انتخاب می‌کند تا در رأس دولت قرار بگیرد.

کشور اسپانیا امروزه یکی از پیشتازترین کشورها در آزادی و حقوق بشر است. با پایان یافتن دیکتاتوری فرانکو (Francisco Franco) که از 1939 تا 1975 یعنی تا زمان مرگ ژنرال فرانکو به پایان رسید، رشد روابط بین‌المللی و حرکت به سوی استانداردهای حقوق بشر در این کشور سرعت و شدت گرفت.

نمای کشور اسپانیا

اقتصاد

اقتصاد اسپانیا بر اساس اقتصاد سرمایه‌داری استوار است که پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ حوزه‌ی یورو است. در سال‌های آغازین دهه‌ی گذشته‌ی میلادی و با آغاز رکود اقتصادی، اسپانیا به شدت از این رکود متأثر شد به طوری که آمار بیکاری در آن به شدت رو افزایش بود. امروزه با کنترل بحران و برنامه‌ریزی منظم اسپانیا موفق به عبور از رکود شده و در حال گذار از بحران اقتصادی ‌است. منطقه‌ی کاتالانیا ثروتمندترین منطقه‌ی خودمختار اسپانیا است که خود به تنهایی بیش از 23% درآمد این کشور را شامل می‌شود. همین امر از مهم‌ترین عوامل عدم موافقت حکومت مرکزی با استقلال‌طلبان کاتالان است. مهم‌ترین مسئله‌ی امروز اقتصاد اسپانیا مشکل بیکاری در این کشور است. سیستم آموزش و پرورش در این کشور آموزش رایگان را برای کودکان از سن 6 تا 16 سال فراهم کرده است و در حال حاضر سیستمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در سال 2006 به عنوان قانون آموزش تصویب شده است.

تحصیل

دانشگاه های معتبری در شهر های بزرگ کشور اسپانیا مانند مادرید و یا بارسلونا و والنسیا وجود دارد. این دانشگاه های با رنکینگ های جهانی از سراسر دنیا دانشجو جذب می کنند. مزایای تحصیل در این دانشگاه ها باعث شده تا این دانشگاه هانسبت به سایرین از محبوبیت بیشتری برخوردار شوند. یکی از مزیت های مهم آنها شهریه خیلی کم تحصیل (در صورت بوس شدن) در مقایسه با سایر کشورهای تراز اول جهان می باشد. با یک مقایسه ساده هزینه های تحصیل در کشورهایی همانند انگلستان، استرالیا، کانادا و آمریکا به این نتیجه می رسید که عملاً تحصیل بدون داشتن بورس تحصیلی در این کشورها غیر ممکن می‌باشد. به همین دلیل طرفداران تحصیل در اسپانیا روز به روز در حال افزایش هستند. برای آشنایی بیشتر با اسپانیا میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید: پنج شهر برتر دانشجویی در اسپانیا

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...