معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال اتم ATOM چیست؟ معرفی و بررسی کازماس

ارز دیجیتال اتم ATOM چیست؟ معرفی و بررسی کازماس

رمز ارز اتم که نام پلتفرم آن کازماس است، خود را به عنوان پروژه‌ای معرفی می‌کند که برخی از «سخت‌ترین مشکلات» صنعت بلاک چین را حل می‌کند! کازماس از نظر ارزش بازار در رتبه ۲۰ قرار دارد. کازماس با فراهم کردن پلی برای ارتباط بین بلاکچین‌ها، خود را مطرح کرد. اگر می‌خواهید با پلتفرم کازماس آشنا شوید و بدانید که ارز دیجیتال اتم چیست این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. همچنین در صورتی که به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازید، شما را با کیف پول‌ها و صرافی‌های رمز ارز اتم نیز آشنا خواهیم کرد.

نماد ATOM
توسعه دهنده Jae Kwon ،Zarko Milosevic ،Ethan Buchman
تاریخ انتشار 2017
مارکت کپ 3.6 بیلیون دلار
وبسایت cosmos.network
وایت پیپر Cosmos

کازماس یا ارز دیجیتال اتم Atom چیست؟

ارز دیجیتال Atom را با پروژه Atomic Coin (ATOM) اشتباه نگیرید. ارز دیجیتال اتم توکن بومی پلتفرم کازماس Cosmos است که برای تسهیل ارتباط، مقیاس‌پذیری و همکاری بین زنجیره‌های مستقل طراحی شده است. همچنین ارز اتم برای موارد حاکمیت پلتفرم مانند هزینه تراکنش ها، اعتبارسنجی و استیکینگ نیز استفاده می‌شود.

برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، محدودیتی برای عرضه توکن‌های جدید Cosmos (ATOM) وجود ندارد. توکن اتم این بلاک چین را تقویت می‌کند و همچنین برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود. بنابراین، می‌توانید از این توکن برای کسب درآمد غیرفعال و انجام معاملات با سایر کاربران استفاده کنید.

شما به راحتی می‌توانید ارز دیجیتال ATOM را از طریق یک الگوریتم ترکیبی PoS به دست آورید و به ایمن‌سازی شبکه کازماس کمک کنید.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال اتم می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش اتم

تاریخچه و بنیان‌گذاران ارز دیجیتال اتم

دفتر مرکزی این شرکت که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، در زوگ، سوئیس قرار دارد و توسط Jae Kwon ،Zarko Milosevic و Ethan Buchman تأسیس شد. گرچه Kwon به عنوان بنیان‌گذار اصلی ذکر شده است، اما در سال ۲۰۲۰ از مدیرعاملی کناره‌گیری کرد.

او معتقد است که هنوز بخشی از پروژه است اما بر سایر اقدامات تمرکز دارد. اهداف آن‌ها شامل افزایش تجربه برای توسعه‌دهندگان، ایجاد یک جامعه مشتاق برای استفاده از کازماس و ایجاد منابع آموزشی است تا تعداد بیشتری از مردم از توانایی این شبکه مطلع شوند.

همچنین یک (ICO) برای ارز اتم درآوریل ۲۰۱۷ برگزار شد و در نهایت به جمع‌آوری بیش از ۱۷ میلیون دلار به عنوان بخشی از تلاش برای جمع‌آوری کمک مالی ختم شد. مجموع عرضه توکن اتم ۲۳۶ میلیون واحد است. پس از راه‌اندازی شبکه اصلی کازماس Cosmos در ۱۳ مارس، ارز ATOM به صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال اضافه شد.

معماری و عملکرد شبکه کازماس Cosmos

معماری و عملکرد شبکه کازماس Cosmos

Cosmos یک اکوسیستم در حال گسترش از بسیاری از بلاک چین‌های مستقل جمعی است. هر بلاک چین مستقل جدید که در Cosmos ایجاد می‌شود، به عنوان «اینترنت بلاک چین» شناخته شده و توسط ارز دیجیتال ATOM اصلی خود تامین می‌شود.

هدف رمزارز کازماس ایجاد اکوسیستمی از شبکه‌ها است. داده‌ها و توکن‌ها را می‌توان از طریق این شبکه‌ها به صورت برنامه‌ریزی و بدون دخالت هیچ طرف مرکزی به اشتراک گذاشت.

هر بلاک چین جدیدی که در کازماس ایجاد می‌شود به Cosmos Hub متصل می‌شود.

در واقع کازماس در تلاش است تا بلاکچین‌های مختلف را در یک پلتفرم واحد گرد هم آورد و چندین مشکل کلیدی را که از ابتدا این فناوری را آزار می‌دهد، حل کند. این شبکه به عنوان یک راه حل مدولار برای استفاده از انواع مختلف بلاکچین‌های کاربردی سازماندهی شده است.

این زنجیره‌ها با توانایی انتقال ارزش به یکدیگر بدون تأثیر بر حاکمیت متقابل آن‌ها به راحتی توسعه می‌یابند. علاوه بر این، کازماس خود را به عنوان مجموعه‌ای از ابزارها تعریف می‌کند، ابزارهایی مدولار و قابل انطباق که در اختیار توسعه‌دهندگانی هستند که آماده شروع به کار بر روی تمرکززدایی اینترنت و زیرساخت‌های مالی مربوطه می‌باشند.

سه لایه مهم وجود دارد که شبکه‌های کازماس را تشکیل می‌دهند:

لایه کاربردی: این لایه مبتنی بر نرم‌افزار بلاک چین، عملکرد حالت و حالت گذار را تعریف می‌کند.
هاب‌ها و شبکه: ارتباطات بین زنجیره‌ای در اینجا اتفاق می‌افتد که در آن هر بلاک چین برای تسهیل تراکنش‌ها با یکدیگر تعامل دارند.
اجماع: برای تسهیل توافق شبکه انجام می‌گیرد.
وقتی همه این لایه‌ها با هم ترکیب شوند، توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی برنامه‌های کاربردی بسازند. اما این تنها با ابزارهای برون سپاری مانند موتور Tendermint Byzantine Fault Tolerance (BFT) که به عنوان ستون فقرات شبکه کازماس عمل می‌کند، قابل دستیابی است.

BFT یک مکانیسم حاکمیت اثبات سهام است که باعث می‌شود شبکه توزیع شده با Cosmos Hub همگام شود.

با استفاده از الگوریتم Tendermint BFT، شبکه بین تمام زنجیره‌های بلوکی در شبکه کازماس که از طریق پروتکل IBC متصل هستند، به اجماع می‌رسد. بلاک چین‌های جداگانه با Ignite CLI (قبلا Tendermint Core) با استفاده از Application Blockchain Interface (ABCI) ارتباط برقرار می‌کنند و به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهند تا با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، DApps را در شبکه‌های مربوطه بسازند. به دلیل این قابلیت، کاربران نیازی به توسعه DApp از ابتدا ندارند. در عوض، آن‌ها از کدهای موجود برای تکرار DApps استفاده می‌کنند.

ABCI در واقع به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا پروژه‌هایی را در شبکه کازماس بسازند. این سیستم‌ها با هم کار می‌کنند و به Cosmos Hub که جزء اصلی شبکه Cosmos است متصل می‌شوند.

Tendermint Core یک موتور اجماع Bizantine Fault Tolerance (BFT) است که گفته می‌شود دارای زمان ایجاد بلوک 1 ثانیه‌ای است و دارای قابلیتی است که می‌تواند حجم معاملات 10000 تراکنش در ثانیه را برای 250 تراکنش معامله انجام دهد.

ابزار دیگر SDK است. SDK یک مجموعه ابزار فناورانه است که برای ساده‌سازی فرآیند ایجاد برنامه‌های بلاک چین ایمن مبتنی بر Tendermint طراحی شده است. با آن، توسعه دهندگان ادعا می‌کنند که ساخت یک بلاک چین باید تا حدی ساده شود که کل فرآیند نباید از کدنویسی چندین ماژول سخت‌تر باشد.

به عبارت دیگر ابزارهای ساده‌ای را برای توسعه دهندگان بدون مشکلات حاکمیتی موجود در اتریوم فراهم می‌کند. برای مثال، اگر توسعه‌دهندگان بخواهند یک DApp در اتریوم ایجاد کنند، باید قوانین و مقررات خاصی را که توسط شبکه اتریوم تعیین شده است، رعایت کنند. در مورد کازماس اینطور نیست. توسعه‌دهندگان ادعا می‌کنند که با استفاده از آن، ایجاد بلاکچین به حدی ساده شده که کل فرآیند سخت‌تر از کدگذاری چندین ماژول نیست.

ویژگی‌های ارز دیجیتال ATOM

ویژگی‌های ارز دیجیتال ATOM

  1. دارای الگوریتم Tendermint که یک پروتکل اجماع است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد یک بلاک چین اثبات سهام ایجاد کنند که سریع، مقیاس‌پذیر و ایمن باشد.
  2. دارای ابزار SDK که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی را بر روی بلاک چین‌های مبتنی بر Tendermint بسازند.
  3. در اختیار داشتن پروتکل ارتباط بین بلاک چین (IBC)   که سیستمی برای ارتباط بلاک چین‌های مختلف است.
  4. کازماس همکاری بین بلاک چین‌های مختلف و ناشناس بودن آن‌ها را مختل نمی‌کند.
  5. امنیت بالای شبکه که به دلیل استفاده از روش امنیت لایه‌ای در کازماس هاب ایجاد می‌شود.
  6. چندین پروژه دیگر در اکوسیستم از کازماس پشتیبانی می‌کنند که این در درجه اول به دلیل چشم‌انداز قوی‌ای است که از خود نشان می‌دهد.

استیک کردن توکن اتم

استیک کردن به این معنی است که شما موافقت می‌کنید مقداری از ATOM خود را که انتخاب می‌کنید برای مدت معینی که در طی آن غیرقابل مصرف است، قفل کنید. با این حال، هر زمان که بخواهید می‌توانید قفل ATOM خود را باز کنید. اما در نهایت در ازای قفل کردن سرمایه، به شما پاداش داده می‌شود. زیرا استیکینگ رمز ارز ATOM، یک گام ضروری برای کمک به امنیت اقتصادی و اداره اکوسیستم کازماس است.
برای شروع کسب پاداش در قالب ارزهای دیجیتال، تنها به انتخاب یک یا چند تایید کننده کازماس نیاز است. همچنین حق رای در مورد ارتقاها و پیشنهادهایی را که آینده شبکه را تعیین می‌کنند، به شما اعطا می‌کند. در حال حاضر، بازدهی درصد معمولی سالانه ۹.۷٪ از ATOM سهام سالانه است. اگر کاربران ۱۰۰۰ ATOM را به اشتراک بگذارند، ۸۹.۱۸ ATOM به عنوان پاداش و ۱۰.۲۸٪ به عنوان کمیسیون به طور متوسط دریافت می‌کنند، اگرچه بین اعتبارسنج‌ها متفاوت است.

پروژه‌ها و پرتفولیو کازماس بلاکچین

پروژه‌ها و پرتفولیو کازماس بلاکچین

اکوسیستم Cosmos شامل تمام بلاک چین‌هایی است که با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار Cosmos (SDK) ساخته شده اند. در هسته اکوسیستم شبکه Cosmos قرار دارد که توسط توکن ATOM اداره می‌شود. پروژه‌های قابل توجه عبارتند از Binance Chain و Crypto.org اما پروتکل‌هایی مانند پروتکل‌های Axelar و Agoric که اخیراً راه اندازی شده اند، که Finoa هم به عنوان نگهبان و هم به عنوان اعتبارسنجی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر موارد نام برده شده، کازماس خانه بیش از ۲۶۰ برنامه و سرویس است که به طور مستقل و مشترک برای ایجاد ارزش اکوسیستم کار می‌کنند. کازماس به آن بلاک چین‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق ارتباطات بین بلاک چینی خود (IBC)، که می‌تواند با هر ارز دیجیتال دیگری ادغام شود، به طور کامل قابل تعامل باشند! کازماس معتقد است که همه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در نهایت به بلاک چین‌های خود برای سرعت و پذیرش نیاز خواهند داشت.

در میان موفق‌ترین پروتکل‌های تجاری در اکوسیستم کازماس، ۱۱ ارز دیگر به جز ATOM در شبکه آن وجود دارد که تا زمان نگارش این مقاله ارزش بازار آن‌ها مجموعا از ۲۰۰ میلیون دلار گذشته است. در ادامه لیستی از پروژه‌ها همراه با توضیحات مختصری از کارهایی که هر یک از پروتکل‌های مربوطه انجام می‌دهند، آمده است.

  • Cronos (CRO): یک بلاکچین منبع باز و سازگار با EVM که انتقال سریع برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند.
  • Luna Classic (LUNC): نماد میراث بلاک چین Terra که در می‌۲۰۲۱ سقوط کرد.
  • Osmosis (OSMO): پرکاربردترین DEX در کازماس، یک بازارساز خودکار کاملاً قابل تنظیم است.
  • OKC (OKT): یک پلتفرم قرارداد هوشمند سازگار با EVM که برای موارد استفاده از dApp متاورس بهینه شده است.
  • THORChain (RUNE): یک شبکه غیرمتمرکز که امکان مبادله دارایی‌های زنجیره‌ای را فراهم می‌کند
  • Kava (KAVA): یک پروتکل DeFi مبتنی بر کازماس و اتریوم که امکان وام دادن و استقراض دارایی را فراهم می‌کند.
  • Fetch.ai (FET): یک پلتفرم منبع باز مبتنی بر بلاک چین که از عوامل نرم افزاری برای تسهیل دسترسی به مجموعه داده‌ها برای موارد استفاده از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.
  • Injective (INJ): پروتکلی که سرمایه گذاران را قادر می‌سازد به بازارهای مالی غیرمتمرکز دسترسی پیدا کنند
  • Kadena (KDA): یک بلاک چین اثبات کار عمومی که هدف آن ارائه مقیاس‌پذیری بالا و سازگاری با توسعه دهندگان است.
  • Band Protocol (BAND): یک اوراکل داده متقابل زنجیره‌ای که زنجیره‌های بلوکی را با داده‌های دنیای واقعی متصل می‌کند.
  • Ankr Network (ANKR): یک ارائه‌دهنده زیرساخت غیرمتمرکز Web3 که کاربران را از طریق فراخوانی روش‌های راه دور مقیاس‌پذیر (RPC) به گره‌ها متصل می‌کند.

Finoa Consensus Services، زیرمجموعه Finoa که به ساخت زیرساخت بلاک چین اختصاص دارد، از حامیان متعهد اکوسیستم Cosmos است. به عنوان یک اپراتور گره برای Injective، Axelar و Agoric، FCS به شرکت‌کنندگان شبکه این فرصت را می‌دهد تا از طریق نمایندگی‌های توکن به یک طرف مورد اعتماد، جوایز را کسب کنند.

آینده ارز دیجیتال اتم ATOM

کازماس که به عنوان «اینترنت بلاک چین ها» معرفی می‌شود، DeFi را با ایجاد Crescent Network، یک بازارساز خودکار (AMM) که می‌تواند نقدینگی شبکه را افزایش دهد، در شبکه خود ادغام کرده است. یکی از ویژگی‌های کلیدی این AMM این است که ممکن است نسخه ترکیبی از استخرهای نقدینگی و مدل‌های دفتر سفارش سنتی را داشته باشد. توسعه دهندگان کازماس معتقدند که این ممکن است دلیل اصلی باشد که Crescent Network می‌تواند یکی از کارآمدترین بازارسازان خودکار (AMM) در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

نوآوری مانند این که AMM‌ ها و اتصال بلاک چین‌های مختلف را فعال می‌کند، می‌تواند ارز اتم را به یکی از بهترین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل کند. با افزایش تعداد گره‌های شبکه با تکیه بر امنیت و شفافیت آن به عنوان یک دفتر کل توزیع شده چند دارایی و همچنین افزایش پذیرش، ATOM ارزشمندتر خواهد شد.

بهترین کیف پول برای نگهداری اتم

اکوسیستم کازماس توسط بیش از ۳۰ کیف پول پشتیبانی می‌شود. ایرانیکارت استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری را توصیه می‌کند چرا که امنیت سرمایه شما را تا حد زیادی فراهم می‌کند. کیف پول‌های سخت افزاری که از ATOM پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  1. لجر
  2. ترزور
  3. الیپال
  4. سیف پال
  5. کول ولت
  6. کیپ کی

با این حال اگر به دسترسی مداوم توکن‌های خود نیاز دارید می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری زیر نیز استفاده کنید.

  1. تراست ولت
  2. هایپرپی
  3. رابین هود ولت

سخن آخر

به صورت خلاصه کازماس برای تسهیل ارتباط بین بلاکچین‌ها ایجاد شده است. با توجه به پلتفرم و اهداف آن می‌توان آینده روشنی را برای این ارز متصور شد. در این مطلب شما کاربران عزیز را با ارز اتم و پلتفرم آن یعنی کازماس آشنا کردیم. در صورت هرگونه سوال درباره این ارز، کارشناسان ایرانیکارت پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول
Request for Quote

کازماس شبکه ارز دیجیتال اتم است.

اکوسیستم کازماس، نام ATOM را برای رمز ارز خود برگزید.

کازماس یک پروژه گسترده با فناوری پیشرفته است. کارشناسان معتقدند کازماس در آینده پیشرفته تر خواهد شد.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، خرید و فروش رمز ارز اتم ATOM را ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال اتم ATOM چیست؟ معرفی و بررسی کازماس
رمز ارز اتم که نام پلتفرم آن کازماس است، خود را به عنوان پروژه‌ای معرفی می‌کند که برخی از «سخت‌ترین مشکلات» صنعت بلاک چین را حل می‌کند! کازماس از نظر...
3.5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...