ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال تزوس چیست ؟

ارز دیجیتال تزوس چیست ؟

اگر در حوزه خرید و فروش ارز دیجیتال فعال باشید حتما نام رمز ارز تزوس را شنیده اید. ارز دیجیتال Tezos یک قرارداد هوشمند و پلتفرم بلاکچین برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است. همچنین دارای یک ویژگی خود اصلاحی است که توسط مکانیزم رای گیری در زنجیره تامین می‌شود. هنگامی که عرضه اولیه سکه خود را در سال 2017 راه اندازی کرد، این پروژه با موفقیت 232 میلیون دلار جمع آوری کرد. رمز ارز تزوس xtz از آن زمان به یکی از بحث برانگیزترین پروژه‌های بلاکچین تبدیل شد. توکن تزوس Tezos یکی از 40 ارز دیجیتال برتر در حال حاضر است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که ارز دیجیتال تزوس چیست. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ارز تزوس XTZ چیست؟

ارز تزوس XTZ چیست؟

Tezos یک شبکه بلاکچین اثبات سهام (PoS) منبع باز است که تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) را از طریق ارز دیجیتال بومی خود یعنی توکن تزوس XTZ (به نام Tezzie) با استفاده از  پلتفرم غیرمتمرکز خود با استقرار قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. بلاک چین تزوس همچنین ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را تسهیل می‌کند و به عنوان یک رقیب بالقوه برای اتریوم دیده می‌شود. تزوس بزرگ ترین عرضه اولیه ارز (ICO) در تمام دوران را داشت که طی آن 232 میلیون دلار جمع آوری کرد اما پس از راه اندازی با مشکلات و تاخیرهای قابل توجهی رو به رو شد.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال تزوس می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش ارز دیجیتال تزوس

بنیان گذار ارز تزوس چه کسی است؟

پروژه تزوس توسط آرتور بریتمن با نام مستعار “L. M. Goodman» در سال 2014 با هدف ارائه راه حل‌های جدید برای توسعه پروتکل ایجاد شد. XTZ توکن و ارز دیجیتال اصلی شبکه Tezos است. می‌توان از آن به عنوان وسیله مبادله یا برای مشارکت در عملکردهای حاکمیت زنجیره‌ای پلتفرم استفاده کرد.
آنچه در مورد تزوس ارزشمند است، مدل حاکمیتی است که از طریق دارندگان توکن عمل می‌کند. هر ارتقای دیگری که توسط توسعه دهندگان انجام می‌شود و باید در زنجیره پیاده‌سازی شود مشروط به رای گیری در بین سهام داران است. اگر پیشنهادهای ارتقا یا اصلاح آن‌ها پذیرفته شود، توسعه‌دهندگان XTZ کسب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2023

بلاک چین تزوس چگونه عمل می‌کند؟

اکنون که دانستید ارز دیجیتال تزوس چیست باید با بلاکچین آن نیز آشنا شوید. بلاکچین رمز ارز تزوس tezos به عنوان یک شبکه تراکنش غیرمتمرکز، بدون مجوز و همتا به همتا طراحی شده است که توسط قراردادهای هوشمند تسهیل می‌شود. با حذف مدل PoW، این پلتفرم یک مدل اثبات سهام (DPoS) را اجرا کرد. این مجموعه به ذینفعان خود توانایی مشارکت در پروتکل‌های مهم و تصمیمات حاکمیتی را از طریق یک پروتکل حاکمیت زنجیره‌ای می‌دهد. این باعث می‌شود که پلتفرم به عنوان ستون فقرات تمام DApp‌ها در پروتکل عمل کند. این پروتکل همچنین از استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) که عملکردهای خاصی را بر روی پلتفرم انجام می‌دهند، پشتیبانی می‌کند. این برنامه‌ها به‌طور مستقل اجرا می‌شوند. به این معنی که برای تسهیل هیچ‌یک از عملکردهای خود نیازی به مجوز یا دخالت شخص ثالث ندارند. اساسا، DApps موارد استفاده از شبکه Tezos را گسترش می‌دهد.

 قراردادهای هوشمند تزوس قراردادهایی هستند که به طور مستقل اجرا می‌شوند. هر طرف قرارداد هوشمند می‌تواند شرایط خاصی را تعیین کند که قبل از انجام هر اقدامی در اجرای تعهدات قرارداد باید رعایت شود.

اثبات سهام واگذار شده (DPoS) چیست؟

برای اینکه راحت تر درک کنید اثبات سهام واگذار شده در ارز دیجیتال تزوس چیست به این موضوع اشاره می کنیم که بر اساس ایده‌های بنیان گذار تزوس، روش قدیمی اثبات کار در تأیید تراکنش‌های زنجیره‌ای انرژی زیادی مصرف می‌کند. ماینرها برای رقابت با سایر ماینرهای شبکه ملزم به تامین نیروی ماینینگ با کیفیت بالا هستند. بزرگترین استخرهای ماینینگ به متمرکزسازی کمک می‌کنند. DPoS جایگزین خوبی برای این نگرانی‌ها است.
در مدل DPoS، وظیفه حفظ یکپارچگی بلاک چین بر عهده سرمایه گذارانی است که رمز ارز تزوس XTZ را دارا هستند. حداقل مقداری که کسی بتواند به عنوان اعتبارسنج شبکه نامزد شود، 8 توکن تزوس است. بنابراین افراد می‌توانند XTZ خود را به اعتبارسنج انتخابی واگذار کنند تا در تلاش‌ برای ایمن‌سازی شبکه شرکت کنند.

 بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

این پروژه چهار مشکل اصلی را در شبکه‌های محبوبی مانند بیت کوین مشاهده می‌کند که عبارتند از:

  • مشکلات فورک پروتکل ناشی از ناتوانی یک شبکه خاص برای انطباق با تغییرات بلاکچین
  • هزینه‌های متحمل شده و همچنین مشکلات تمرکز زدایی ناشی از استفاده از مکانیسم‌های اجماع اثبات کار (PoW)
  • محدودیت زبان مدل برنامه‌نویسی بیت کوین که باعث ایجاد مشکل در اجرای قراردادهای هوشمند می‌شود.
  • نگرانی‌های امنیتی در مورد پذیرش دارایی‌های دیجیتال

مدل خود اصلاحی تزوس چگونه کار می‌کند؟

مدل خود اصلاحی تزوس چگونه کار می‌کند؟

اگر می خواهید بدانید مدل خود اصلاحی ارز دیجیتال تزوس چیست باید بدانید که سه پروتکل اصلی وجود دارد که به عنوان ستون فقرات پلتفرم XTZ عمل می‌کنند. آن‌ها به شرح زیر هستند:

پروتکل شبکه

پروتکل شبکه برای تعیین بلوک‌ها و پخش آن‌ها از طریق زنجیره طراحی شده است. اساساً این شبکه کل پروتکل را پیوند می‌دهد. هر چیزی که گره‌ها برای حفظ یکپارچگی شبکه نیاز دارند، مانند بارگیری وضعیت بلاکچین، اتصال کاربران و پخش بلوک‌های نهایی شده به شبکه، در پروتکل شبکه پوشش داده شده است.

پروتکل تراکنش

پروتکل تراکنش بر اعتبار تراکنش‌ها حاکم است. دارای رکوردی از تمام اطلاعات بلاکچین است. به ویژه اطلاعات مربوط به تسهیل تراکنش تعاملات همتا به همتا و فعالیت‌های بلاکچین.

پروتکل اجماع

پروتکل اجماع پلتفرم را قادر می‌سازد تا در مورد وضعیت بلاکچین به اجماع برسد. این همان جایی است که مدل DPoS وارد عمل می‌شود. از طریق این پروتکل، هر گونه اصلاح، اضافه یا ارتقاء بلاکچین، باید توسط سرمایه گذاران پلتفرم رای داده شود. پوسته شبکه پلتفرم چیزی است که این پروتکل‌های مختلف را به هم مرتبط می‌کند. پوسته شبکه همچنین به «پروتکل بلاکچین» اشاره دارد که پروتکل تراکنش و اجماع را در کنار هم قرار می‌دهد.

شکل پروتکل بلاک چین نیز نتیجه تمام تغییرات و ارتقاء شبکه است. برای پشتیبانی از توانایی پلتفرم برای «اصلاح خود»، بلوک‌هایی که ذینفعان به زنجیره اضافه می‌کنند که ممکن است حاوی اطلاعات تراکنش یا ارتقاء پروتکل باشند، مجاز به اعمال تغییرات در کل شبکه هستند. از دیدگاه فنی تر، زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده برای ساخت تزوس، OCaml است که قادر به شناسایی سه عنصر اصلی در زنجیره می‌باشد. بلوک ها، پروتکل‌ها و تراکنش ها. هر ماژولی که در OCaml نوشته شده و روی زنجیره پیاده‌سازی شود می‌تواند وضعیت کلی خود را به روز کند.

شبکه خود اصلاحی تزوس چه مشکلی را حل می‌کند؟

اکثر شبکه‌های بلاک چین نسل اول مانند بیت‌کوین و اتریوم از محدودیت‌های خاصی رنج می‌برند که توسعه‌دهندگان تنها می‌توانند از طریق ارتقاء قابل توجه، آن‌ها را برطرف کنند تا به مشکلات شبکه، مانند مقیاس‌پذیری و امنیت رسیدگی کنند. گاهی اوقات، هارد فورک ممکن است تنها راه حل باشد که البته می‌تواند باعث اختلال و شکاف سیستم شود. همانطور که در مورد معاملهبیت کوین کش در سال 2020 این مشکل به وجود آمد. بلاک چین توکن تزوس (XTZ) این مشکل را با عملکرد به عنوان یک بلاکچین خود اصلاح کننده حل می‌کند. شبکه ای که آن را به یکی از امیدوار کننده‌ترین پروژه‌های امروزی در فضا تبدیل کرده است.

مسائل پیرامون شبکه‌های غیرمتمرکز یک نگرانی برای جوامع بلاکچین بوده است زیرا بر اساس دیدگاه‌های مختلف در مورد اینکه چگونه هر پروژه باید به جلو برود، همچنان تعیین‌کننده بوده است. برای رفع این مشکل، XTZ سیستمی را پیاده‌سازی کرد که در آن کاربران می‌توانند در مورد تغییرات مهم شبکه رای دهند. اگرچه این پروژه امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما بحث‌های خاص خود را نیز دارد.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال تزوس

این اختلاف دلیلی است که امروزه بیت کوین کش، بیت کوین SV و بسیاری دیگر از فورک‌های شبکه بیت کوین را داریم. همه آن‌ها سعی می‌کنند مشکل سرعت تراکنش و محدودیت‌های اندازه بلوک بیت کوین را برطرف کنند، اما رویکرد آن‌ها بسیار متفاوت است.

هاردفورک زمانی اتفاق می‌افتد که یک پلتفرم نتواند خود را با چنین تغییراتی سازگار کند یا آن‌ها را به یکباره به هم متصل کند. در این حالت یک شبکه جداگانه متشکل از یک جامعه جدید باید ایجاد شود. سپس، آن‌ها شروع به بازسازی اصلاحات مجموعه جدیدی از پروتکل‌ها بر روی نسخه دیگری از زنجیره مادر می‌کنند.

کیف پول های تزوس کدامند؟

کیف پول هایی که می توان برای ارز دیجیتال Tezos معرفی کرد کیف پول بومی تزوس XTZ و تراست ولت Trust است. هر دو کیف پول به کاربران امکان ارسال و دریافت XTZ، خرید XTZ، مبادله ارزهای دیجیتال و نظارت بر پرتفوی خود را می‌دهند. از جمله کیف پول‌های موجود دیگری که می‌توانید XTZ خود را در آن‌ها ذخیره کنید می توان از اتمیک Atomic، کیف پول های لجر Ledger (هر دو مدل لجر نانو اس و لجر نانو ایکس) و گواردا Guarda نام برد.

برای خرید انواع کیف پول سخت افزاری می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید انواع کیف پول سخت افزاری

ارز دیجیتال تزوس Tezos را چگونه و از کجا بخریم؟

ارز دیجیتال تزوس Tezos را چگونه و از کجا بخریم؟

رمز ارز تزوس Tezos در حال حاضر در چندین صرافی ارزهای دیجیتال در دسترس است. بهترین صرافی‌های تزوس عبارتند از:

  • بایننس
  • کوین بیس
  • هیوبی

از دیگر صرافی‌های XTZ می‌توان به Gate.io و HitBTC اشاره کرد. تا زمانی که توسط صرافی مورد نظر شما پشتیبانی شود، می‌توان آن را با فیات یا ارز دیجیتال دیگری خریداری کرد. مراحل خرید رمز ارز تزوس به شرح زیر است:

مرحله 1) کیف پول XTZ یا کیف پول رمزنگاری دیگری را راه اندازی کنید.

می‌توانید از کیف پول XTZ یا هر کیف پول دیگری برای خرید توکن‌های XTZ و استفاده از آن‌ها برای تراکنش‌های خود استفاده کنید. سپس، می‌توانید انتخاب کنید که از کدام صرافی می‌خواهید XTZ بخرید.

مرحله2) XTZ را با فیات یا کریپتو خریداری کنید.

از صرافی برای خرید XTZ با دارایی‌های دیجیتال خود مانند BTC یا ETH یا استیبل کوین ها استفاده کنید.

مرحله 3) خرید خود را نهایی کنید.

به محض اینکه XTZ را خریداری کردید، می‌توانید از آن به عنوان یک وسیله مبادله یا برای شرکت در فعالیت‌های شبکه استفاده کنید.

نقشه راه تزوس

نقشه راه تزوس

برای بسیاری از افراد مهم است که بدانند نقشه راه ارز دیجیتال تزوس چیست؟ هیچ نقشه راه رسمی برای توکن تزوس Tezos وجود ندارد، اما توسعه دهندگانی دارد که به طور مداوم با شبکه Tezos برای ارتقاء شبکه لازم کار می‌کنند. جدیدترین به‌روزرسانی که در این زنجیره عرضه شد، Carthage 2.0 بود که در مارس 2020 پیاده‌سازی شد. Carthage 2.0 پروژه‌ای ایجاد شده توسط Nomadic Labs و Cryptium Labs  می‌باشد که هدف آن افزایش محدودیت کارمزد برای هر بلوک و عملیات تا 30% است. این موضوع به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های پیچیده‌تری را روی پلتفرم اجرا کنند.

سخن آخر

همانطور که در مقاله ارز دیجیتال تزوس چیست خواندید، رمز ارز تزوس tezos یک شبکه بلاکچین است که با یک توکن دیجیتالی به نام tezzie یا Tez مرتبط است. این توکن‌ها استخراج نمی‌شوند زیرا شبکه از پروتکل توافقی Proof of Stake استفاده می‌کند. شبکه بلاک چین یک پلتفرم منبع باز و قابل ارتقا است که برای ایجاد و میزبانی برنامه‌ها و دارایی‌ها طراحی شده است. مسئولیت مدیریت ارتقاء پروتکل اولیه، از جمله اصلاحات در فرآیند حاکم بر عهده ذینفعان است.

ارز دیجیتال تزوس چیست ؟
اگر در حوزه خرید و فروش ارز دیجیتال فعال باشید حتما نام رمز ارز تزوس را شنیده اید. ارز دیجیتال Tezos یک قرارداد هوشمند و پلتفرم بلاکچین برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی هستیم که ماهیت پول، سریع‌تر از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم، در حال تکامل است. ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول را برای دنیا تعریف کردند....
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...