ارز های دیجیتال

شبکه و ارز دیجیتال فانتوم FTM چیست؟

شبکه و ارز دیجیتال فانتوم FTM چیست؟

بررسی هرچه بیشتر بلاکچین ما را بیشتر مجذوب خود می‌کند. در واقع زیبایی اصلی بلاکچین همین نحوه استفاده از قراردادهای هوشمند آن‌ها برای ایجاد DAPP ها، قابل اعتماد بودن و راه حل‌های مالی است. بلاکچین گویی که یک مسیر بی‌انتها است. دنیای ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر، از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. بسیاری از ارزهای دیجیتال در بازه زمانی بسیار کوتاهی شکوفا شدند و ارز فانتوم FTM یکی از این ارزهای دیجیتال است. ارزدیجیتال فانتوم Fantom یکی از پلتفرم‌هایی است که با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد سعی در حل مشکلات بلاکچین نسل قدیم را دارد. در مقاله «ارز فانتوم چیست؟» می‌خواهیم ارز فانتوم Fantom  با نماد FTM را بررسی کنیم.

نماد FTM
توسعه دهنده Ahn Byung Ik
تاریخ انتشار 2018
مارکت کپ 1.5 بیلیون دلار
وبسایت fantom.foundation
وایت پیپر Fantom

رمز ارز فانتوم چیست؟

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز و منبع باز برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و دارایی‌های دیجیتال است. شبکه بلاک چین فانتوم به عنوان جایگزینی برای اتریوم ساخته شده است. توکن FTM نیز ارز بومی پلتفرم آن است که کل اکوسیستم بلاک چین Fantom را تقویت می‌کند.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال فانتوم از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش فانتوم

توکن‌های FTM برای استیکینگ، حاکمیت، پرداخت‌ها و کارمزدها در شبکه استفاده می‌شوند. مجموعا ۳.۱۷۵ میلیارد واحد FTM وجود دارد که ۲.۷ میلیارد آن تا فوریه ۲۰۲۳ در گردش است. FTM توکن اصلی فانتوم، به عنوان یک توکن ERC-20 در اکوسیستم اتریوم و یک توکن BEP-2 در اکوسیستم بایننس در دسترس است.

تاریخچه پیدایش فانتوم

Ahn Byung Ik از کره جنوبی، بنیاد فانتوم را در سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد و این پروژه در آن زمان به یکی از محبوب‌ترین بلاک چین‌ها برای تراکنش‌های DeFi تبدیل شد. فانتوم توانست از طریق فروش توکن در سال ۲۰۱۸، تقریبا ۴۰ میلیون دلار برای تأمین سرمایه جمع آوری کند. با این حال شبکه اصلی بلاک چین فانتوم در دسامبر ۲۰۱۹ راه اندازی شد.

ارز فانتوم FTM  اوج قیمت (ATH) خود را با 3 دلار لمس کرد که باعث شد ارزش کل بازار آن را به بیش از 3.2 میلیارد دلار برسد. ارز فانتوم Fantom با نماد FTM رتبه 41 وبسایت Coinmarketcap را داراست.

شبکه فانتوم چیست؟

Fantom یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز، بدون مجوز و منبع باز برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و دارایی‌های دیجیتال است. جزو بسیاری از شبکه‌های بلاک چین است که برای ارائه جایگزینی برای اتریوم ساخته شده‌اند. معماری شبکه آن در نظر دارد با ارائه مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی، راه حل مناسبی برای مشکلات بلاکچین ارائه دهد.

مانند سایر جایگزین‌های اتریوم، فانتوم قصد دارد مقیاس‌پذیری بیشتر و هزینه‌های کمتری نسبت به اتریوم ارائه دهد. یک عنصر منحصر به فرد پلتفرم فانتوم این است که کاربران می‌توانند به جای تکیه بر لایه اصلی اجماع فانتوم، شبکه‌های مستقل خود را ایجاد و مستقر کنند.

هر اپلیکیشن ساخته شده بر روی Fantom بر روی بلاک چین منحصر به فرد خود عمل می‌کند. در حالی که بر روی بلاک چین خود کار می‌کند، هر Fantom dApp از امنیت، سرعت بلاک چین اصلی نیز برخوردار می‌شود. علاوه بر این، بلاک چین‌های مستقل ساختاری ماژولار دارند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا آن‌ها را در مورد کارکرد پروژه خاص خود پیکربندی کنند.

الگوریتم اجماع شبکه فانتوم چیست؟

زیرساخت‌های شبکه فانتوم از طریق مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) با قابلیت تحمل خطای بیزانسی ناهمزمان (aBFT) به هم گره خورده است که کارایی عملیاتی کل شبکه را حفظ می‌کند. ساختار شبکه aBFT برای حفظ امنیت شبکه و در عین حال به حداکثر رساندن سرعت طراحی شده است.

الگوریتم aBFT، بالاترین استاندارد الگوریتم اجماع است. چراکه این الگوریتم به راحتی مشکلات سه گانه بلاکچین (مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن) را حل می کند! بنابراین اگر به دنبال پلتفرمی هستید که راه حل مشکلات بلاکچین باشد، ارزدیجیتال فانتوم Fantom بهترین گزینه است.

ارز دیجیتال Fantom چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال Fantom چگونه کار می‌کند؟

توکن FTM می‌تواند به مشارکت‌کنندگان مختلف در شبکه کمک کند تا روی گره‌های شبکه کار کنند. علاوه بر آن، کاربران می‌توانند کمیسیون لازم را برای استفاده از منابعی که شرکت‌کنندگان در الگوریتم اثبات سهام در اختیار دارند، بپردازند.

فانتوم یک پلتفرم قراردادهوشمند با کارایی بالا، مقیاس پذیر، ایمن و هدایت شده با نوع گرافیکی DAG که برای رفع همه محدودیت‌های موجود در بلاکچین نسل‌های قدیم ایجاد شده است. درواقع فانتوم یک پلتفرمی است که به راه حل‌های مختلف استفاده از بلاکچین با ویژگی‌ها هم چون سرعت و میزبان برای طراحی DAPP ها، پرداخته است.

پلتفرم فانتوم از Lachesis استفاده می‌کند. Lachesis نوعی مکانیسم سفارشی از الگوریتم Abft می‌باشد که باعث می‌شود فانتوم سریع‌تر و ارزان‌تر از فناوری‌های قدیمی باشد.

فانتوم مشابه هر فناوری دفتر کل توزیع شده دیگری است که می‌تواند به ایجاد پلتفرم‌های غیرمتمرکز برای موارد استفاده مختلف کمک کند. این پلتفرم از بلاک چین استفاده نمی‌کند و به سراغ نمودار غیر چرخه‌ای جهت دار یا DAG می‌رود. در نتیجه، Fantom می‌تواند انعطاف و سرعت بهتری را در مقایسه با همتایان خود تضمین کند.

فانتوم Fantom پروتکل اجماع aBFT بی‌نظیر vh ارائه می‌دهد، سرعت و امنیت بالا دارد و مقیاس‌پذیر است.

به صورت خلاصه عملکرد فانتوم به صورت کلی، چهارکلید اصلی دارد:

  1. مدولار بودن
  2. مقیاس‌پذیری
  3. امنیت
  4. متن باز بودن

در ادامه هریک از این مفاهیم را توضیح خواهیم داد.

مدولار بودن

اصل مدولار بودن فانتوم با استفاده از همان Lachesis فعال می‌شود. درواقع Lachesis یک لایه بلاکچین جدا شده و انعطاف‌پذیر می‌باشد که توانایی اتصال به هر دفتر کل توزیع شده را دارد. این ویژگی فانتوم موجب شده توسعه دهندگان بتوانند تنها در مدت کوتاهی Dapp‌ های مبتنی بر شبکه اتریوم خود را روی شبکه اصلی Fantom Opera انتقال بدهند که همین مورد موجب شده پتانسیل آن بالا رفته و هزینه‌ها در این پلتفرم کاهش یابد.

فانتوم اپرا Fantom Opera یک محیط با امنیت و سرعت بالاست که به توسعه دهندگان مجوز ایجاد dapp‌ ها را می‌دهد. منبع باز است و توسط الگوریتم اجماع abft طراحی شده است. که این محیط با ماشین مجازی اتریوم Evm سازگار بوده و از قرارداد‌های هوشمند به صورت کامل پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را به صورت solidity ارائه می‌کند.

مقیاس‌پذیری

فانتوم مدعی است که پلتفرم آن استقلال هریک از شبکه‌های مجهز به بلاکچین را ضمانت می‌کند. این مقیاس‌گذاری در عملکرد شبکه‌ها بدون نگرانی بابت شلوغی شبکه کمک می‌کند.

همانطور که می‌دانید شلوغی شبکه بزرگترین دلیلی است که موجب شد کارمزد اتریوم بالا برود چراکه اتریوم نتوانست مقیاس‌بندی کند. هرچند که اتریوم ۲ صرفا برای حل این مشکل به میدان آمده و درحال اصلاح این مشکل است.

به عبارت دیگر، برنامه‌های غیرمتمرکزی که بر روی شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده اند، همگی تحت تاثیر این هزینه بالای کارمزد و سرعت پایین شبکه قرار می‌گیرند. اما فانتوم با دادن بلاکچین مستقل به هریک از این برنامه‌های غیرمتمرکز مشکل مقیاس‌پذیری را حل کرد. مثل اینکه هر برنامه دارای رایانه مختص به خود است!

⇐ ویژگی مدولار بودن و مستقل بودن لایه شبکه موجب شده که برنامه‌های غیرمتمرکزی که روی شبکه فانتوم پیاده‌سازی شده‌اند بتوانند دارای توکن‌های سفارشی، توکنومیک‌ها و پروتکل‌های حکمرانی خود بشوند. همچنین الگوریتم اجماع abft فانتوم باعث شده که همه برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین آن از سرعت و امنیت فوق العاده‌ای برخوردار باشند. بنابراین فانتوم متشکل از بی‌نهایت شبکه رایانه‌ای غیرمتمرکز است که اگر چه بیسیک یکسانی دارند اما مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند.

امنیت

استفاده از الگوریتم اجماع کار pow در بیت کوین، باعث شده استخراج بیت کوین همراه با صرف انرژی زیادی باشد. اما فانتوم Fantom بر خلاف آن از الگورتیم pos استفاده می‌کند که با توجه به همین مورد می‌توانیم راهکار فانتوم در حفظ امنیت شبکه خود را دوستدار طبیعت بنامیم. Lachesis خواهان اجماع اثبات سهام بدون رهبر است. تا با حذف رهبران، امنیت بیشتری را تامین کند.

 اثبات سهام بدون رهبر چیست؟

در برخی سیستم‌های سنتی که از الگوریتم pos استفاده می‌کنند، یکسری اعتبارسنج‌ها درمورد صحت معاملات تصمیم گیری می‌کنند. اما عملکرد شبکه Fantom Opera Main به صورت متفاوتی است. در اینجا مجوعه‌ای از اعتبارسنجان صحت را تایید می‌کنند. با حذف رهبران در شبکه، امنیت شبکه به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد.

ویژگی‌های فانتوم چیست؟

به صورت کلی قانتوم، اکوسیستمی از فناوری‌ها و ابزارهایی است که از تجمیع قراردادهای هوشمند در برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند. پلتفرم Fantom برای اجرای سریع و ارزان قراردادهای هوشمند بهینه شده است تا dApps بتواند به پتانسیل کامل خود برسد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم فانتوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت

همانطور که پیش از این اشاره کردیم فانتوم از مکانیسم اجماع Lashesis استفاده می‌کند. که پردازش‌ها را با سرعت بسیار مناسب انجام می‌دهد.

  • امنیت

برخلاف اکثر پروژه‌های بلاکچینی موجود، فانتوم امنیت وعدم تمرکز را فدای مقیاس‌پذیری نکرده و با استفاده از پروتکل اثبات سهام بدون رهبر، ایمن‌سازی شبکه را انجام می‌دهد.

  • عدم تمرکز

اجماع  Lashesis در فانتوم، توانایی این را دارد که به چند گره توزیع شده در سراسر دنیا گسترش پیدا کند و درجه مناسبی از تمرکززدایی را ارائه کند.

کاربردهای فانتوم چیست؟

کارکردهای فانتوم چیست؟

۴ کارکرد توکن فانتوم شامل سهام داری یا استیکینگ، حاکمیت، هزینه‌های شبکه و پرداخت است.

  1. سهام داری: همانطور که پیشتر اشاره کردیم فانتوم از مدل اثبات سهام استفاده می‌کند. تراکنش‌ها توسط گره‌هایی که از توکن‌های فانتوم افراد تشکیل شده‌اند تأیید می‌شوند. با به اشتراک گذاشتن رمزارز از این طریق، به امنیت شبکه و کسب پاداش کمک می‌کنید.
  2. حاکمیت: از آنجایی که فانتوم غیرمتمرکز است، دارندگان توکن در مورد آینده آن تصمیم می‌گیرند. با نگه داشتن به اشتراک گذاشتن فانتوم، می‌توانید تغییراتی را پیشنهاد داده و به آن رأی دهید.
  3. هزینه‌های شبکه: هزینه‌های شبکه فانتوم با استفاده از ارز دیجیتال آن پرداخت می‌شود. این هزینه‌ها برای تراکنش‌ها، استقرار قراردادهای هوشمند و ایجاد شبکه‌های جدید دریافت می‌شود.
  4. پرداخت‌ها: با سرعت تراکنش‌های سریع و کارمزدهای پایین، Fantom راهی مناسب برای انتقال وجه محسوب می‌شود.

همچنین موارد استفاده بیشتر برای پلتفرم آن، قراردادهای هوشمند بسیار مقیاس‌پذیر، dApp های مرتبط با مدیریت زنجیره تامین، پرداخت‌ها و برنامه‌های شهر هوشمند هستند. مزایای سرعت و قابلیت همکاری که Fantom به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد قابل توجه است و این پلتفرم آماده است تا با موارد استفاده کاربردی در دنیای واقعی، جذابیت بیشتری به دست آورد.

استیک ارز فانتوم چیست؟

الگوریتم اجماع اثبات سهام، ستون فقرات فرآیند سرمایه‌گذاری در پلتفرم بلاک چین فانتوم است.

برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه فانتوم، باید توکن FTM خود را به اشتراک بگذارید و در ازای آن، توکن‌های FTM به شما پاداش داده می‌شود. فقط شما می‌توانید به سرمایه استیک شده دسترسی داشته باشید و هر زمان هم که بخواهید می‌توانید آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

هرکسی می‌تواند با انتقال FTM خود به آدرس کیف پول Fantom با حداقل ۱ FTM در فانتوم مشارکت کند. هنگام انجام این کار، توکن‌های FTM به طور خودکار با توکن‌های Opera FTM مبادله می‌شوند. همچنین، برای راه اندازی یک گره اعتبارسنجی در شبکه بدون مجوز Fantom، باید حداقل ۳۱۲۵۰۰۰ FTM (به ارزش بیش از ۱.۵ میلیون دلار در حال حاضر) در نظر گرفته شود.

کاربران می‌توانند FTM خود را برای تبدیل شدن به یک گره اعتبار سنج، برای کسب پاداش ۴٪ درصد سود سالانه (APY) استیک کنند. با این حال، کاربران همچنین می‌توانند با انتخاب قفل کردن FTM برای مدت زمان از پیش تعیین شده، از دو هفته تا یک سال، پاداش بالاتری حتی تا ۱۲٪ APY را به دست آورند.

Fantom همچنین از یک ویژگی به نام Liquid Staking استفاده می‌کند که به موجب آن سهامداران می‌توانند sFTM را با نسبت ۱:۱ به FTM استیک شده خود به عنوان وثیقه در سایر برنامه‌های مالی فانتوم، استفاده کنند. برخی از این برنامه‌ها عبارتند از:

fUSD: یک استیبل کوین مبتنی بر فانتوم که به دلار آمریکا متصل است.

fSwap: یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز دارایی مصنوعی

fLend: استخر نقدینگی که کاربران می‌توانند از آن وام دهند یا وام بگیرند.

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری فانتوم

ارز دیجیتال FTM و را می‌توان در کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری ذخیره کرد. البته خود پلتفرم فانتوم یک کیف پول رایگان به عنوان بخشی از پروژه خود ارائه می‌دهد. رابط کاربری این کیف پول دسترسی ساده به تمام بخش‌های اکوسیستم فانتوم را فراهم می‌کند. به صورتیکه کیف پول رسمی آن، تبدیل خودکار توکن‌های Fantom ERC-20 و BEP-2 را انجام می‌دهد که در شبکه‌های اتریوم و بایننس اجرا می‌شوند.

سایر کیف پول‌های دیجیتالی معتبری که برای نگهداری ارز دیجیتال فانتوم می‌توانید استفاده کنید عبارتند از:

  • کیف پول نرم افزاری تراست
  • کیف پول نرم افزاری متامسک
  • کیف پول سخت افزاری لجر

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، انواع کیف پول‌های سخت افزاری را ارائه می‌دهد. بنابراین برای خرید کیف پول سخت افزاری می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

آینده ارز دیجیتال فانتوم چگونه خواهد بود؟

آینده ارز دیجیتال فانتوم چگونه خواهد بود؟

ایده فانتوم طراحی و ایجاد امنیتی در حد بانک و پردازش سریع معاملات و غیرمتمرکز بودن است. در همین راستا، فانتوم از پلتفرم قرارداد هوشمند Direct Acyclic Graph (DAG) استفاده می‌کند که به بهبود مقیاس‌پذیری شبکه کمک می‌کند.

FTM تضمین می‌کند که سرعت معاملات به بیش از ۳۰۰k در ثانیه افزایش می‌یابد. پلتفرم فانتوم Fantom هدف خود را ایجاد زیرساخت‌ها برای آینده دموکراتیک و کارآمد اختصاص داده است. تیم آن‌ها متشکل از مهندسان، دانشمندان، محققان، طراحان و کارآفرینان است که دیدگاه مشترکی دارند. آن‌ها در تلاش هستند تا با ایجاد دسترسی بیشتر و یکپارچه‌سازی فناوری‌های پیشرفته زندگی همه را بهبود بخشند.

توجه کنید که برترین پروژه ارز دیجیتال شده بیت کوین است. همانطور که می‌دانید الگوریتم مورد استفاده در آن که POW (اجماع اثبات کار) با طراحی محدود شده تا بتواند تمرکززدایی و امنیت را بیشتر کند. اما این باعث شده که سرعت در این پلتفرم به نحوی قربانی شود.

ارزی مانند بیت کوین هدف اصلی خود را روی‌عدم تمرکز و حفظ امنیت قرار داده و به سرعت تراکنش اهمیتی نداده است. بنابراین برای استفاده در پرداخت‌های روزانه، انتقال اطلاعات، معاملات سرمایه و سایر معاملاتی که مصرف کنندگان و مشاغل درگیر آن هستند؛ مناسب نیست. در حالیکه سیستم‌های بلاکچین عصر امروز به دنبال حل این مشکلات هستند. ارز فانتوم یکی از این بلاکچین‌ها است.

فانتوم جزو ارزهای دیجیتالی است که اصول ارائه شده آن امیدوار کننده است. آن‌ها همکاری‌ها و قرارداد‌های خوبی را با با دولت‌های افغانستان و پاکستان منعقد کرده‌اند و در زمینه داروسازی نیز همکاری‌های خوبی انجام داده اند. فانتوم با توجه به تیم و پلتفرم قوی و مشارکت‌های خود می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. چراکه تمام ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک بلاکچین موفق را دارد و بنظر می‌رسد بتواند در حوزه Defi و Dapp‌ ها موفق ظاهر شود.

سخن آخر

ارز دیجیتال فانتوم نشان می‌دهد که یک جایگزین معتبر برای پیاده‌سازی لایه ۱ است. با توجه به مطالب گفته شده متوجه شدید که چگونه با الگوریتم اجماع Lachesis و Fantom Opera Chain مشکلات سه‌گانه بلاک چین را حل می‌کند. فانتوم به عنوان یکی از پلتفرم‌های مورد علاقه برای بسیاری از پروژه‌های محبوب DeFi و یک اکوسیستم پر رونق، می‌تواند در آینده مسئولیت وب غیرمتمرکز را بر عهده بگیرد.

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و جنبه آموزشی دارد. ایرانیکارت مسئولیتی در قبال استفاده از این محتوای آموزشی نخواهد داشت.

سوالات متداول
Request for Quote

DAG یا Directed Acyclic Graph، نوع دیگری از فناوری دفتر کل توزیع شده است که فانتوم از آن استفاده می‌کند.

DAG یکی از انواع بلاکچین است که کارکرد متفاوتی دارد.

FTM، یک توکن ERC20 است که مبتنی بر بلاکچین اتریوم ساخته شده است. بنابراین یک توکن محسوب می‌شود.

با توجه به کارکرد‌های ارز دیجیتال فانتوم، در صورت ادامه این پیشرفت‌ها می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت از خرید و فروش ارز دیجیتال فانتوم با کارمزد صفر پشتیبانی می‌کند.

شبکه و ارز دیجیتال فانتوم FTM چیست؟
بررسی هرچه بیشتر بلاکچین ما را بیشتر مجذوب خود می‌کند. در واقع زیبایی اصلی بلاکچین همین نحوه استفاده از قراردادهای هوشمند آن‌ها برای ایجاد DAPP ها، قابل اعتماد بودن و...
4.43 از 7 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. ممنون بابت زحماتتون و یه سوال داشتم اینکه جطور تحقیق کنیم و از کجا میشه فهمید یه پروزه چه اهدافی داره ممنون میشم تویه یه پست اینارو به ما توضیح بدین

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی
      برای دانستن اهداف یک پروژه به White papper و شبکه‌های مجازی مربوط به آن رجوع کنید. همچنین به اطلاع می‌رساند که به زودی در مقالات ایرانیکارت در مورد اهداف پروژه‌های جدید توضیح داده خواهد شد.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...