استخراج ارز دیجیتال

معرفی بهترین انواع ماینر اتریوم در سال ۲۰۲۴

معرفی بهترین انواع ماینر اتریوم در سال ۲۰۲۴

همانطور که برای استخراج و ساخت سکه طلا نیاز به تجهیزات است برای ساخت ارز‌های دیجیتال هم به تجهیزات نیاز داریم. به این تجهیزات ماینر می‌گویند. برای خرید دستگاه ماینینگ اتریوم نیاز است به برخی نکات توجه شود تا از هدر رفتن سرمایه و انرژی جلوگیری کرد. اگر می‌خواهید در ارتباط با اتریوم بیشتر بدانید صفحه خرید و فروش اتریوم را مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر معرفی انواع ماینر اتریوم، مواردی مانند استخراج اتریوم با موبایل، ریگ ماینینگ و تفاوت آن با اسیک‌ها و… نیز توضیح داده‌ایم. همراه ما باشید.

ماینینگ اتریوم به زبان ساده

به عبارت ساده، استخراج اتریوم فرآیند ایجاد و افزودن بلاکی از تراکنش‌ها به شبکه بلاک چین اتریوم است. قبل از به روزرسانی مرج که انتقال اتریوم از مکانیسم اجماع اثبات کار به اثبات سهام است؛ تمام تراکنش‌های شبکه اتریوم باید توسط ماینرها تأیید می‌شدند.
ماینرها با استفاده از حل پازل‌های سخت محاسباتی، برای استخراج موفقیت‌آمیز بلاک‌های تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین اتریوم تلاش می‌کردند. این فرآیند به ایمن کردن شبکه از حملاتی مانند هک یا دستکاری هویت کمک می‌کند. در نهایت ماینرها برای استخراج هر بلاک از شبکه بلاک چین اتریوم مبلغ مشخصی را به عنوان پاداش دریافت می‌کردند.

 اتریوم، مانند بیت کوین (BTC)، قبلا از فرآیند اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرد و اخیرا به مکانیسم اثبات سهام (PoS) روی آورده است. در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ در شبکه اتریوم ماینرها کنار رفتند و اکنون استیک کننده‌ها جایگزین ماینرها شده‌اند. در نتیجه این تغییر، بلاک چین اتریوم دستخوش یک تحول بزرگ شد که ماهیت نحوه ایجاد و اعتبارسنجی اتریوم را تغییر داد و در نتیجه دیگر امکان استخراج اتریوم وجود ندارد. اما این بدان معنا نیست که اتریوم دیگر تولید نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از انتقال به اثبات سهام، سه راه برای انجام استخراج اتریوم وجود داشت:

استخراج گروهی

در این روش چندین ماینر به همراه یکدیگر در یک استخر استخراج کار می‌کنند و اگر ماینری کد هش را به درستی دریافت کند، پاداش بین همه افراد در استخر تقسیم می‌شود.

استخراج انفرادی

در استخراج انفرادی اتریوم، تنها در صورتی پاداش دریافت خواهید کرد که ابتدا معما را حل کرده و بلاک اتریوم را استخراج کنید. از آنجایی که در این روش شما با افراد و شرکت‌های زیادی رقابت می‌کنید، استخراج بسیار زمان بر است.

استخراج ابری

در استخراج ابری اتریوم، شما به شخص دیگری که تجهیزات دارد، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید تا اتریوم را برای شما استخراج کند. این هزینه به عنوان کارمزد را بابت سرمایه‌گذاری زمان و منابع خود به آن‌ها می‌پردازید و در ازای آن، پاداشی را که با استخراج اتریوم به دست می‌آورند در اختیار شما قرار می‌دهند.

انواع ماینر اتریوم در سال ۲۰۲۴

برای استخراج اتریوم به دو روش ریگ ماینینگ RIG Mining و استفاده از اسیک ماینر‌ها ASIC می‌توان اقدام کرد.

ریگ ماینینگ اتریوم

ریگ ماینینگ (RIG Mining) اتریوم

ریگ‌های ماینینگ، عملا یک کامپیوتر ارتقا یافته هستند که شامل تعداد زیادی کارت گرافیک برای حل معادلات شبکه ارز دیجیتال است. برای استخراج اتریوم ما می‌توانیم از ریگ‌ها استفاده کنیم. این درحالی است که ریگ‌ها در مقایسه با اسیک‌ها توان کمتری برای استخراج اتریوم دارند.

در توضیح ریگ ماینینگ باید به تفاوت CPU و GPU  اشاره کنیم. بررسی کامل و دقیق تفاوت این دو بسیار فراتر از موضوعات این متن است. می‌دانید که سی پی یو cpu عملا مغز کامپیوتر و مرکز محاسبات منطقی در یک کامپیوتر است. به زبان ساده کارت‌های گرافیک یک مدل خاص و قوی‌تری از یک CPU هستند، که به خاطر همین قدرت بالاتر، می‌توان با استفاده از آن‌ها ریگ ماینینگ ساخت.

ممکن است برای یک کامپیوتر عادی که ما استفاده می‌کنیم CPU قدرت‌های فراوانی داشته باشد اما برای استخراج ارزهای دیجیتال اکتفا به قدرت CPU  کار صحیحی نیست. برای این منظور لازم است تا از تعداد زیادی کارت گرافیک (GPU) استفاده شود.

ریگ ماینینگ توانایی خوبی برای استخراج اتریوم دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد اما مشکلاتی نیز دارد. قیمت کارت گرافیک بالاست و برای ساخنت ریگ ماینینگ باید تعداد زیادی از آن‌ها را بخرید که این ممکن است برای شما مقدور نباشد. همچنین باید گفت برای یک ریگ ماینینگ RIG هزینه برق به نسبت یک اسیک ASIC کمتر می‌شود اما به خودی خود این هزینه بالاست و باید آن را هم مورد توجه قرار داد.

مزایا:

  • توانایی محاسبات گسترده
  • خرید و پشتیبانی راحت‌تر
  • ارزش فروش مجدد بالا
  • قابل ارتقا
  • توانایی استخراج کوین‌های مختلف

معایب:

  • نرخ هش پایین و قدرت پایین‌تر
  • کارایی کمتر
  • نیاز به تجهیزات بزرگ‌تر

اسیک ماینینگ (ASIC Mining) اتریوم

اسیک‌ها با مصرف انرژی برق یک تابع خاص را محاسبه می‌کنند. از اسیک‌ها ASIC Miner پردازش دیگری بر نمی‌آید و فقط می‌توانند توابع هش را محاسبه کنند. می‌توانید این طور تصور کنید که یک CPU خیلی قوی دارید که فقط یک کار را انجام می‌دهد. واضح است که این وسیله می‌تواند به خوبی عمل کند و برای شما نسبت به سایر وسایل ماینینگ سود بیشتری داشته باشد. البته اسیک‌ها با خود محدودیت‌های زیادی را به همراه می‌آورند که باعث شده افراد به فکر سایر دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال باشند.

پس برای ما بسیار مهم و حیاتی است با ویژگی‌های تابع هش، سختی شبکه و هش ریت به خوبی آشنا شویم تا در خرید دستگاه ماینینگ اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال تصمیم بهتری بگیریم. همچنین بر اساس انچه گفته می‌شود تصمیم را به شما واگذار می‌کنیم که آیا استخراج اتریوم با موبایل به صرفه خواهد بود یا خیر؟

در اینجا ذکر دو نکته بسیار الزامی است که در این روزها برخی افراد به دنبال استخراج اتریوم با موبایل یا کامپیوترهای شخصی خود هستند و حس می‌کنند به راحتی می‌توانند راحتی این کار را انجام دهند؛ بر طبق آنچه گفته شد، واضح است که استفاده از این وسایل به خصوص برای استخراج بیت کوین و اتریوم نشدنی نیست اما این کار عاقلانه‌ای هم نیست؛ زیرا شما یکی از وسایل ضروری خود را برای این کار استفاده می‌کنید و در عوض هم سود قابل توجهی نصیب شما نمی‌شود.

مزایا:

  • نرخ هش بسیار بالا
  • اندازه کوچیک‌تر
  • حاشیه سود بالاتر

معایب:

  • قیمت بالا
  • ویژه یک کوین
  • فروش مجدد سخت‌تر
  • طول عمر کوتاه‌تر
  • غیر قابل ارتقا

معرفی مقدار هش

برای این که راحت‌تر درک کنیم منظورمان از محاسبات چیست، باید در مورد تابع هش صحبت کنیم. تابع هش تابعی است که یک رشته با طول متفاوت را به عنوان ورودی دریافت می‌کند و یک رشته با طول ثابت در خروجی ثبت می‌کند.
در واقع با تغییر کوچک‌ترین کاراکتر در ورودی، خروجی کاملا تغییر می‌کند. وظیفه اسیک‌ها این است که مداوم کاراکتر‌های ورودی تابع را تغییر دهند تا بتوانند خروجی مورد تایید اعضای شبکه را بدست آورند.
پس اگر تعداد دفعاتی که تابع هش توسط اسیک محاسبه می‌شود را بر زمان این محاسبات تقسیم کنیم هش ریت  (hash rate) دستگاه محاسبه می‌شود. در واقع ماینر‌های اتریوم در این موضوع با یکدیگر تفاوت دارند؛ هر چه هش ریت یک اسیک بیشتر باشد، قیمت دستگاه استخراج اتریوم هم بیشتر خواهد بود.

برای شبکه‌های ارز دیجیتال یک مفهوم مهم وجود دارد که عملکرد اسیک‌های شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما درآمد شما را تغییر می‌دهد. سختی شبکه برای ارز‌های دیجیتال مفهوم پیچیده‌ای است و هر ارز بسته به الگوریتم‌های پیاده‌سازی ممکن است سختی شبکه متفاوتی داشته باشد.
برای توضیح ابتدایی سختی شبکه می‌توان اینطور تصور کرد که با زیاد شدن ماینر‌ها و اضافه شدن بلوک‌ها در بلاکچین اتریوم خروجی تابع هش سخت‌تر بدست می‌آید و این عملا درآمدر شما را در طول زمان کاهش می‌دهد.

برای درک بهتر این مطلب مقاله هش ریت یا نرخ هش  را مطالعه کنید.

بهترین مدل‌های کارت گرافیک جهت بستن ریگ ماینینگ اتریوم

۱) ZOTAC Gaming GeForce RTX ۳۰۹۰ – یک کارت گرافیک با عملکرد سریع

مشخصات:

هش ریت ۱۲۵.۷ MH/s
ابعاد ۱۶.۷۵ x ۱۱.۵ x ۴ اینچ
اتصالات برق ۱.۱۲ پین PCIe (فقط FE) یا ۲.۸ پین PCIe
پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX ۳۰۹۰
توان مصرفی ۳۰۰ وات
قدرت ماینینگ ۱۱۵
وزن  ‎۴.۹۵ پوند
حافظه ۲۴ گیگابایت
سود روزانه ۹.۴۲ دلار

 این کارت گرافیک دارای ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X است که بیش از ۱۶ گیگابایت توصیه شده است. حافظه بالای این کارت گرافیک، همراه با ۱۰۴۹۶ هسته CUDA و نرخ هش خیره کننده ۱۲۱ مگاهرتز بر ثانیه، آن را به گزینه‌ای برتر برای استخراج ارز دیجیتال تبدیل می‌کند که به شما کمک می‌کند بسته به شرایط برق و… از استخراج اتریوم سود خوبی کسب کنید.

۲) MSI Gaming GeForce RTX ۳۰۹۰

مشخصات:

هش ریت ۱۲۱ MH/s
ابعاد ۱۳.۹ x ۲.۲ x ۵.۵ اینچ
اتصالات برق ۸ پین x ۳
پردازنده گرافیکی NVIDIA Ampere
توان مصرفی ۳۷۰ وات
وزن  ۵.۲۸ پوند
حافظه ۲۴ گیگابایت
سود روزانه ۹ دلار

MSI GeForce RTX ۳۰۹۰ عملکرد، راندمان کم نویز و زیبایی‌شناسی را به ارمغان می‌آورد. این کارت گرافیک به شما امکان می‌دهد از تمام بازی‌های مورد علاقه خود با یک GPU قدرتمند که خنک می‌ماند لذت ببرید. همچنین یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی برای ماینینگ است که از معماری RTX نسل دوم NVIDIA Ampere پشتیبانی می‌کند. این کارت گرافیک یکی از بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ اتریوم بوده که به لطف NVIDIA Encode از قابلیت‌های پخش نسل بعدی برخوردار است.

۳) کارت گرافیک ASUS ROG Strix AMD Radeon RX 5700XT 

مشخصات:

هش ریت ۴۹.۰۱ MH/s
ابعاد ۱۲  x ۵.۱ x ۲.۱  اینچ
اتصالات برق ۱ x ۸ پین، ۱ x ۶ پین
توان مصرفی ۳۰۰ وات
وزن  ‎۴.۹۵ پوند
حافظه ۸ گیگابایت

ASUS ROG Strix AMD Radeon RX 5700XT حداکثر ۸ گیگابایت اورکلاک GDDR6 را ارائه می‌دهد که عملکرد بدون تاخیر را در سخت‌ترین بازی‌ها یا تنظیمات تضمین می‌کند. این کارت گرافیک نیز یکی از بهترین کارت‌های گرافیک برای استخراج اتروم است که برای بازی‌های حماسی DirectX ۱۲ با وضوح فوق‌العاده مهندسی شده است. گذرگاه PCIe ۴.۰ x۱۶ موجود در آن به این معنی است که شما در هر ثانیه دو برابر سریع‌تر از فناوری‌ها یا معماری‌های قبلی سرعت خواهید داشت!

از فناوری AMD FreeSync استفاده می‌کند. این کارت گرافیک می‌تواند کاهش معنی‌داری در پارگی یا سایر موارد حواس‌پرتی را برای تصاویر تقریباً بدون درز یا انیمیشن‌های روان ارائه دهد، که با نمایشگرهای HDMI برای نمایش صفحه‌هایی که به سرعت از یک نرخ فریم به دیگری تغییر می‌کنند بدون اینکه تار شوند، تجربه می‌شود.

۴) EVGA GeForce GTX ۱۶۶۰ SC Ultra Gaming – یکی از ارزان‌ترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ
مشخصات:

هش ریت 26 MH/s
ابعاد ۲۰.۲۲ x ۳.۹۱ x ۱۱.۱۳ سانتی متر
اتصالات برق ۱.۱۲ پین PCIe (فقط FE) یا ۲.۸ پین PCIe
پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce GTX1660 SUPER
توان مصرفی ۳۰۰ وات
قدرت ماینینگ ۴۵۰ وات
وزن  ۱.۶۸ پوند
حافظه ۶ گیگابایت
سود روزانه ۹ دلار

کارت‌های گرافیک سری ۱۶ EVGA GeForce GTX به شما سطوح جدیدی از واقع‌گرایی، سرعت و بهره‌وری انرژی و همچنین عملکرد گرافیکی بی‌نظیر و گزینه‌های نمایش پیشرفته را ارائه می‌دهد. با عملکرد گرافیکی نسل بعدی و ویژگی‌های اورکلاک پیشرفته این کارت گرافیک، بهترین تجربه استخراج را خواهید داشت.

بهترین ماینرهای اتریوم

۱) Bitmain Antminer E۹

این ماینر اتریوم، یک ماینر ASIC است که به اندازه ۳۲ کارت گرافیک RTX ۳۰۸۰ قدرت دارد. این ماینر از الگوریتم EtHash استفاده می‌کند و بیش از ۱۵ ثانیه برای استخراج بلاک نیاز ندارد. دارای هش ریت 3GH در ثانیه و راندمان ۰.۸۵ J/M است که می‌تواند به شما حدود 51 دلار در روز سود برساند.

مشخصات:

الگوریتم EtHash
هش ریت ۲.۴ Gh/s
قدرت ۱۹۲۰ وات
بهره وری ۰.۸ j/Mh
سودآوری ۱.۷۱ دلار در روز
سایز ۱۹۵ × ۲۹۰ × ۴۰۰ میلی متر
وزن ۱۴۲۰۰ گرم
سطح نویز ۷۵ دسی بل
تعداد فن ۴
ولتاژ ۱۲ ولت
دما ۵ – ۴۰ درجه سانتی گراد
رطوبت ۱۰ تا ۹۰ درصد

۲) ASIC A۱۰ Pro

دستگاه ماینینگ A۱۰ Pro یک دستگاه ماینینگ تولید شده توسط Innosilicon است که از الگوریتم Ethash برای استخراج ETH استفاده می‌کند. هش رسمی ۵۰۰ MH/s  و مصرف برق دیوار ۸۶۰W (+/- ۱۰٪) است. این ماینر بهترین تجربه ماینینگ را با قدرت محاسباتی بی‌نظیر برای شما به ارمغان می‌آورد. دستگاه ماینینگ A۱۰ Pro از دو فن موازی برای اتلاف گرما برای برد هش‌ریت استفاده می‌کند. برد هش و برد کنترل توسط یک کابل تخت به هم متصل می‌شوند.

مشخصات:

الگوریتم EtHash
هش ریت ۵۰۰ Mh/s
قدرت ۹۶۰ وات
بهره وری ۱.۹۲ j/Mh
سودآوری ۱.۳۰ دلار در روز
سایز ۱۳۶ x ۲۸۵ x ۳۶۲ میلی متر
وزن ۸۱۰۰ گرم
سطح نویز ۷۵ دسی بل
تعداد فن ۲
ولتاژ ۱۲ ولت
دما ۵ – ۴۰ درجه سانتی گراد
رطوبت ۵ تا ۹۵ درصد

۳) Antminer E۳

این ماینر یکی از پر فروش ترین دستگاه های ماینینگ شرکت Bitmain است که از الگوریتم ETHash استفاده می کند و به این ترتیب می توان از آن برای استخراج اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال با این الگوریتم، استفاده کرد. در ساخت این دستگاه از آلومینیوم استفاده شده که باعث می شود بتواند گرما را به بیرون انتقال داده و خنک سازی به خوبی انجام شود.

مشخصات:

الگوریتم EtHash
هش ریت ۱۸۰ Mh/s
قدرت  ۸۰۰ وات
بهره وری ۴.۴۴۴ j/Mh
سودآوری ۱.۷۸ دلار در روز
سایز ۱۹۵ × ۲۹۰ × ۴۰۰ میلی متر
وزن ۱۳۰۰۰ گرم
سطح نویز ۷۵ دسی بل
تعداد فن ۴
ولتاژ ۱۲ ولت
دما ۰ – ۴۰ درجه سانتی گراد
رطوبت ۵ تا ۹۵ درصد

۴) InnoSilicon A۱۰ ETHMaster

آخرین دستگاه ماینر از میان برترین ماینرهای اتریوم InnoSilicon A۱۰ ETHMaster است که با توان ۵۰۰ Mh/s در ماه حدود ۲۱ دلار برای شما سودآوری خواهد داشت.

مشخصات:

الگوریتم EtHash
هش ریت ۵۰۰ Mh/s
قدرت ۷۵۰ W
بهره وری ۱.۵ j/Mh
سودآوری ۰.۷۱ دلار در روز
سایز ۱۳۶ x ۲۸۵ x ۳۶۲ میلی متر
وزن ۸۱۰۰ گرم
سطح نویز ۷۵ دسی بل
تعداد فن ۴
ولتاژ ۱۲ ولت
دما ۵ – ۴۰ درجه سانتی گراد
رطوبت ۵ – ۹۵ درصد

ماینر اتریوم

محاسبه سود و زیان استخراج اتریوم با ماینر

قبل از یادگیری محاسبه سود و زیان استخراج اتریوم با ماینر، یکی از نکاتی که در هنگام انتخاب ماینر باید توجه زیادی به آن کنید میزان مصرف برق است. زیرا شما باید یک حالت بهینه‌ای را بین درآمد خود و هزینه‌های استخراج، ایجاد کنید. محاسبه هزینه ماینرها کمی پیچیده‌تر از محاسبه پول برق است زیرا ماینر‌ها نیاز به یک فن قوی هم دارند. برخی افراد فکر می‌کنند استخراج اتریوم با موبایل هزینه برق را کاهش می‌دهد و می‌توان به این شکل از بالا رفتن هزینه برق جلوگیری کرد که این فکر درستی نیست. مشکلات ماینر‌ها فقط به هزینه آن‌ها محدود نیست معمولا ماینر‌ها و فن‌های آن‌ها صداهای بلندی هم تولید میکنند که ممکن است برای شما و اطرافیان مزاحمت ایجاد کند. پس حتما قبل از خرید ماینر به نکات ذکر شده توجه کنید.

وبسایت‌هایی وجود دارند که وارد کردن اطلاعات مربوط به ماینر خود می‌توانید سودآوری استخراج اتریوم را بیابید. برای مثال در وبسایت www.coinwarz.com با وارد کردن اطلاعاتی مانند هش ریت، توان مصرفی، هزینه برق منطقه خود، هزینه‌های استخر و نگهداری درصد سود یا ضرر استخراج شما با ماینر مربوطه محاسبه می‌شود.

از فرمول زیر نیز می‌توانید برای محاسبه درآمد روزانه خود استفاده کنید.

درآمد روزانه = (هش ریت شما * پاداش بلاک * بلاک در روز * قیمت کوین) / کل هش

کلام آخر

اتریوم یک ارز دیجیتال بسیار محبوب است  و پیش بینی ها برای قیمت آن نیز بسیار وسوسه برانگیزند به طوری که بعضی اعتقاد دارند این ارز دیجیتال توانایی دارد رقیب کهنه خود یعنی بیت کوین را پشت سر بگذارد. پس به ماین کردن آن می توانید به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت فکر کنید؛ تا به اینجای کار و با توجه به موضوعاتی که مطرح شد می توان نتیجه گرفت استخراج اتریوم با موبایل یا کامپیوتر چه برای این ارز دیجیتال چه برای بیت کوین علاوه بر اسیب به تلفن همراه شما عملا به صرفه نخواهد بود.

معرفی بهترین انواع ماینر اتریوم در سال ۲۰۲۴
همانطور که برای استخراج و ساخت سکه طلا نیاز به تجهیزات است برای ساخت ارز‌های دیجیتال هم به تجهیزات نیاز داریم. به این تجهیزات ماینر می‌گویند. برای خرید دستگاه ماینینگ...
4.71 از 7 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی
      ضمن تشکر از توجه شما، به اطلاع می‌رساند که برای خرید و مشاوره در مورد دستگاه‌های ماینر، بهتر است از سایت های فروش این دستگاه کمک بگیرید.
      پایدار باشید.
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
استخراج ارز دیجیتال
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
بهترین ماینر بیت کوین کدام است؟ ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در سراسر دنیا پیدا کرده‌ و روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. ماینینگ رمز ارز یکی...
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
ارز دیجیتال یک طبقه دارایی هستند که می‌توانند بدون اختیار متمرکز بانک یا دولت در گردش باشند. تا به امروز، 23627 پروژه ارز دیجیتال وجود دارد که کل بازار 1...
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
ارزهای دیجیتال اثبات کار (PoW) مانند BTC با استفاده از یک فرآیند محاسباتی توزیع شده به نام استخراج ایجاد می‌شوند. برخی از این ارزها را می‌توان با استفاده از تلفن‌های...