آموزش ارز دیجیتال

ایردراپ چیست؟ دریافت توکن رایگان

ایردراپ چیست؟ دریافت توکن رایگان

ایردراپ‌ها، ارزهای دیجیتال رایگانی هستند که سازمان‌ها و صاحبان پروژه به کاربران و جامعه خود اختصاص می‌دهند. دیده شدن ناگهانی این توکن‌های رایگان در کیف پول‌ ارز دیجیتال قطعاً بسیار لذت بخش است، اما شاید کنجکاو باشید که بدانید ایردراپ ها از کجا می‌آیند و چرا رایگان هستند؟ ما در این مطلب به معرفی انواع ایردراپ‌ها و آمورش کامل نحوه بدست آوردن آن‌ها خواهیم پرداخت.

ایردراپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

ایردراپ (Airdrop) فرایندی است که در طی آن ، عرضه کننده یک توکن جدید به مقاصد بازاریابی، مقدار زیادی توکن یا ارز دیجیتال رایگان در یک کمپین تبلیغاتی به علاقمندان ارائه می کند. در واقع در طی این فرآیند شما صاحب توکن و رمز ارز رایگان می‌شوید. این روش یک راه جدید تبلیغات در دنیای رمز ارزها محسوب می‌شود.

چون با توزیع ارزهای دیجیتالی جدید و توکن ها به صورت رایگان می‌توان آگاهی مردم را نسبت یک رمز ارز جدید افزایش داد. بنابراین، ایردراپ را به کمپین‌های تبلیغاتی بزرگ نیز تشبیه می‌کنند. به عنوان مثال، یک شرکت یک بازی بلاکچینی ایجاد می‌کند و  می‌خواهد از ایردراپ به منظور تبلیغ آن استفاده کند تا توجه بسیاری از بازیکنان را به خود جلب کند. شرکت ممکن است از کاربران بخواهد در ازای دریافت ایردراپ، به فعالیت‌هایی در صفحات رسانه‌های اجتماعی مانند اشتراک گذاری تجربه خود از بازی بپردازند و یا مقدار قابل توجهی از توکن بومی آن بازی را در کیف پول‌های خود نگهداری کنند.

هدف از ارائه ایردراپ چیست؟

پروژه‌ها و سازمان‌ها از رمز ایردراپ به دلایل مختلفی استفاده می‌کنند:

  • ایجاد آگهی نسبت به یک ارز دیجیتال: بیش از 1800 نوع ارز دیجیتالی مختلف در بازار وجود دارد و ایردراپ یک راه عالی برای بازاریابی و شناخته شدن در این بازار شلوغ است.
  • سود دو طرفه: Airdrop دارای سود دو طرفه‌ای برای دریافت کننده و شرکت پخش کننده است. دریافت کننده  به این توکن یا ارز دیجیتالی رایگانی که دریافت کرده بیشتر توجه می‌کند و پخش کننده نیز از این توجه کسب درآمد می‌کند.
  • جایگزین مناسب برای ICO: از آنجایی که تبلیغ برای فروش اولیه ارزهای دیجیتالی جدید (ICO) در خیلی از کشورها ممنوع است، ایردراپ یک راه جایگزین مناسب برای معرفی این رمز ارزها محسوب می‌شود.
  • تقدیر کردن از کاربران: پروژه‌های بسیار مشهور کریپتو برای این که از جامعه هواداران و کاربران خود تقدیر کنند و آن‌ها را به استفاده از ارزهای دیجیتالی زیر مجموعه خود نیز تشویق کنند، از ایردراپ استفاده می‌کنند.
  • توزیع عادلانه توکن: یکی از ویژگی‌های اصلی متن باز بودن این است که همه کاربران شبکه بتوانند به یک اندازه به منابع دسترسی داشته باشند. ایردراپ این امکان را فراهم می‌کند تا همه رمز ارزها به صورت غیر متمرکز و عادلانه پخش شوند.

ایردراپ چیست؟

انواع ایردراپ

ایردراپ‌ها دارای چندین دسته با ویژگی‌های متفاوت هستند. انواع متداول ایردراپ ارزهای دیجیتال شامل ایردراپ استاندارد، ایردراپ هولد، ایردراپ پاداش، ایردراپ اختصاصی و ایردراپ هارد فورک است.

ایردراپ استاندارد (Standard Airdrop)

یکی از رایج ترین انواع ایردراپ ارز دیجیتال، ایردراپ استاندارد است که احتیاج به انجام هیچ کاری برای دریافت ایردراپ از سوی کاربران نیست. کاربران می‌توانند تنها با ایجاد یک حساب کاربری و ارائه آدرس کیف پول خود، یک ایردراپ استاندارد دریافت کنند. پروژه‌های رمزارز سهم خاصی از توکن‌های خود را برای ایردراپ‌های استاندارد اختصاص می‌دهند. ایردراپ‌های استاندارد به دلیل سهولت مشارکت و فرصت برای کسب درآمد رایگان، بسیار محبوب هستند.

ایردراپ پاداش (Bounty Airdrop)

یکی دیگر از روش های مطمئن برای به دست آوردن ایردراپ، ایردراپ های باونتی است که کاربران با صرف زمان و تلاش در انجام کارهای خاصی می‌توانند توکن‌های رایگان بدست آورد. این اقدامات معمولا شامل توییت کردن، پست کردن، تگ کردن و دنبال کردن گروه کامیونیتی آن پروژه در شبکه‌های اجتماعی هستند. این الزامات برای افزایش آگاهی در مورد پروژه تنظیم شده است و هر چه افراد بیشتری در مورد پروژه بدانند، برای توسعه دهندگان بهتر است. بنابراین، ایردراپ پاداش ابزاری اثبات‌شده برای گسترش محبوبیت پروژه‌های ارز دیجیتال است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ هولد (Holder Airdrop)

در ایردراپ هولد، شما در ازای وجود مقدار معینی از آن ارز در کیف پول خود، ایردراپ دریافت خواهید کرد. مکانیسم ایردراپ هولد به این شکل است که از کیف پول ارز دیجیتال شما یک عکس فوری در یک تاریخ ثابت یا در طول یک دوره خاص ثبت می‌شود. بسته به تعداد توکن‌هایی که نگهداری می‌کنید، به شما ایردراپ تعلق می‌گیرد. یعنی شما پس از خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن مقداری جایزه دریافت خواهید کرد.

ایردراپ اختصاصی (Exclusive Airdrop)

این ایردراپ‌ها منحصراً برای برخی از کاربرانی که دنبال کننده وفادار یک جامعه، وب سایت یا پروژه خاص بوده اند، می باشد. هدف ایردراپ‌های انحصاری، تقدیر از  وفاداری اولین کاربرانی است که از روزهای اولیه ارتباط قوی با پروژه داشته‌اند. یکی از نمونه‌های محبوب یک ایردراپ انحصاری، Uniswap airdropping 400 است که توکن UNI به کیف‌هایی که قبل از یک تاریخ خاص با پروتکل تعامل داشته‌اند، واریز می‌شد.  توکن‌های حاکمیتی می‌توانند به گیرندگان این امکان را بدهند که در مورد تصمیمات مختلف مربوط به توسعه پروژه‌ها در آینده رای دهند.

ایردراپ هارد فورک (Hard Fork Airdrop)

ایردراپ هارد فورک با ایردراپ معمولی متفاوت است زیرا یک توکن جدید از یک بلاک چین ایجاد می‌شود. بیایید بگوییم که توکن X رمزنگاری بلاک چین A است. وقتی هارد فورک می‌شود، توکن Y را در همان بلاک چین ایجاد می‌کند. در این نوع ایردراپ، مالکان موجود توکن X ، مقدار مساوی توکن Y را در کیف پول خود دریافت می‌کنند. یک مثال معروف بیت کوین کش (BCH) است. هارد فورک در سال 2017 اتفاق افتاد که در آن کاربرانی که قبلاً بیت کوین داشتند، مقدار مساوی بیت کوین کش در کیف پول خود دریافت کردند.

ایردراپ چیست؟

تفاوت ایردراپ و هارد فورک چیست؟

ایردراپ‌ها در درجه اول به افزایش پذیرش یک سکه جدید مربوط می‌شوند. هارد فورک‌ها شبیه ایردراپ‌ها هستند و می‌توانید کوین‌های جدید دریافت کنید، اما اساساً اتفاقات متفاوتی می‌افتد. هارد فورک رویدادی است که در آن یک بلاک چین به دو زنجیره مجزا و موازی تقسیم می‌شود. دارندگان کوین‌ها روی زنجیره اصلی، پس از هارد فورک می‌توانند کوین‌های روی زنجیره جدید را کسب کنند. هارد فورک ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که اعضای جامعه بلاک چین با عملکرد بلاک چین فعلی مخالف هستند. اگر همه ماینرها با تغییرات جدید موافقت نکنند، یک انشعاب در زنجیره رخ خواهد داد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، نرم افزار اعتبارسنجی در زنجیره جدید تغییر می‌کند و زنجیره قدیمی دیگر بلوک‌های ایجاد شده بر اساس قوانین اجماع زنجیره جدید را تشخیص نمی‌دهد. از آنجایی که بلاک چین جدید به یک توکن بومی برای تراکنش کاربران نیاز دارد، یک هارد فورک منجر به ایجاد یک توکن رمزنگاری جدید می‌شود و برای کسانی که روی کوین اصلی سرمایه گذاری کرده اند، ارزش ایجاد می‌کند. کاربران ممکن است مقدار مساوی از ارز دیجیتال جدید را دریافت کنند. برای مثال هر دارنده BTC در آگوست 2017 مقدار معادل توکن BCH را دریافت کرد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: چنگال سرنوشت‌ساز؛ روایتی از هارد فورک و سافت فورک در ارزهای دیجیتال

تفاوت ایردراپ با عرضه اولیه چیست؟

به نظر می رسد بسیاری از مردم اصطلاحات airdrop و ICO را باهم اشتباه می‌گیرند، زیرا هر دو روشی برای تبلیغ یک محصول یا ارز دیجیتال هستند. تفاوت اصلی این است که ایردراپ رایگان است، در حالی که ICO معمولاً برای خرید به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. در یک پیشنهاد عرضه اولیه کوین، توسعه‌دهندگان یک وایت پیپر از پروژه منتشر می‌کنند که نحوه عملکرد آن و تعداد توکن‌هایی که استخراج می‌شوند را توضیح می‌دهد. سپس، سرمایه گذاران فرصت سرمایه گذاری در آن ارز را قبل از رشد قیمت خواهند داشت. در ایردراپ‌ها، توسعه‌دهندگان در واقع توکن‌های رایگان را برای افزایش آگاهی در مورد پروژه‌ها جدید به کاربران می‌دهند. پیشنهادمطالعه بیشتر: تفاوت ایردراپ با عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

ایردراپ چیست؟

مزایا و معایب ایردراپ

ایردراپ‌ها مزایای فوق‌العاده‌ای را برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند که  آن را به بهترین ابزار بازاریابی و تسریع جذب کاربر تبدیل می‌کند. برای شرکت هایی که قصد راه اندازی توکن یا پروتکل دیفای را دارند، ایردراپ کریپتو احتمالا ساده ترین و مقرون به صرفه ترین حالت تبلیغات در دنیای امروزی است. توکن‌ها ایردراپ شده بخش نسبتاً کوچکی از توکن‌های در گردش را تشکیل می‌دهند و راهی مطمئن برای ایجاد هیجان در میان کاربران است. از طرف دیگر، اگر توکن‌های زیادی به عنوان بخشی از ایردراپ ارائه شوند، می‌توانند پیامد منفی داشته باشند و ارزش بازار توکن را کاهش می دهند. علاوه بر این، اکثر آدرس‌هایی که ایردراپ را دریافت می‌کنند، توکن‌های دریافتی را بلافاصله پس از فهرست شدن می‌فروشند که دوباره بر قیمت توکن فشار نزولی وارد می‌کند. اگر محبوبیت و تقاضای توکن افزایش یابد، این توکن‌های ایردراپ شده می‌توانند بازده بیشتری داشته باشند. همچنین اشتراک گذاری اخبار مربوط در رسانه‌های اجتماعی و فعالیت کامیونیتی می‌تواند منجر به افزایش ارزش توکن شود. بنابراین، نه تنها می‌توانید با فروش فوری توکن‌های دریافتی در یک صرافی ارز دیجیتال از ایردراپ‌های کریپتو درآمد کسب کنید، بلکه می‌توانید آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید و  شانس کسب سوددهی بیشتر را داشته باشید.

از آنجایی که به دست آوردن توکن یا ارزهای دیجیتالی رایگان طعمه خوبی برای کلاه برداران محسوب می‌شود بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  1. اگر پروژه ایردراپ کلید خصوصی شما را بخواهد، قطعاً جعلی است. هیچگاه کلید خصوصی خود را به کسی ندهید. ایردراپ کاملاً رایگان است پس هیچ نیازی به کلید خصوصی شما نیست.
  2. روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید
  3. اگر یک استارتاپ وعده پول بسیار بزرگی را بدهد، احتمالا دروغ است. آن‌ها می‌خواهند پیشنهادی ایجاد کنند که مردم نتوانند در برابر آن مقاومت کنند. استارت آپ‌های قانونی امتیازات معقولی را ارائه می‌دهند.
  4. فقط با وب سایت واقعی پروژه تعامل داشته باشید و اطلاعات شخصی خود را وارد نکنید.

ایردراپ چیست؟

کسب درآمد از ایردراپ

به غیر از معامله‌گری و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، ایردراپ‌ها نیز امروزه یکی از راه های درآمدزایی پرطرفدار در بازار کریپتو هستند. کسانی هستند که هنوز باور نمی‌کنند که از طریق ایردراپ‌ها می‌توان توکن‌های رایگان بدست‌ آورد. ایردراپ‌ها واقعی هستند و همچنین یکی از روش‌های کسب درآمد بدون سرمایه اولیه به شمار می‌روند. شما تا به اینجا با انواع مختلف ایردراپ آشنا شده‌اید. مراحلی که در ادامه آمده است را دنبال کنید تا از طریق ایردراپ‌ها به درآمد برسید.

پیشنهاد مزالعه بیشتر: توکن چیست؟ کاربرد و انواع آن

چگونه در ایردراپ شرکت کنیم ؟

با وجود این که ایردراپ‌ها رایگان هستند اما برای این که در آن‌ها مشارکت داشته باشید و شمول دریافت توکن‌های رایگان شوید، باید یک یا چند ویژگی زیر را داشته باشید:

  • کیف پول: با خرید کیف پول الکترونیکی آنلاین یا کیف پول سخت افزاری مانند کیف پول لجر می‌توانید منتظر دریافت توکن های رایگان باشید. البته کیف پول شما باید فعال باشد.
  • خرید ارز دیجیتال: در موارد زیادی برای دریافت airdrop نیازمند به خرید مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال خاص هستید. در واقع با اینکار کیف پول خود را فعال می‌کنید.
  • ایمیل معتبر: در مواردی برای شرکت در ایردراپ باید در سایت آن ایردراپ هدف، با ایمیل معتبر خود عضو شوید.
  • اکانت تلگرام یا توییتر: گاهی عضویت در گروه‌های تلگرامی یا توییتری جامعه آن توکن، برای دریافت ایردراپ الزامی است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش شرکت در ایردراپ

بهترین منابع برای اطلاع از ایردراپ‌ها

جزئیات ایردراپ همیشه از طریق ایمیل، انجمن یا حساب توییتر اعلام می شود. به خاطر داشته باشید که هدف ایردراپ بازاریابی یک توکن است. بنابراین هر گونه اطلاعاتی در مورد رویداد به راحتی پیدا می‌شود. کافیست ‘Crypto airdrops’ را جستجو کنید تا اخبار کافی در مورد ایردراپ‌های آینده یا مواردی که در حال حاضر در حال انجام هستند را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند airdrops.io یا CoinAirdrops.com برای پیدا کردن ایردراپ‌ها استفاده کنید. ایردراپ‌های جاری و آتی را در Etherscan نیز می‌توانید بررسی کنید. Airdrop Alert وب‌سایت دیگری است که به شما در پیدا کردن ایردراپ کمک می‌کند. پیشنهاد مطالعه بیشتر: بهترین سایت های ایردراپ

سوالات متداول
Request for Quote

از طریق منابع معرفی شده در این مقاله می‌توانید از جدیدترین ایردراپ‌ها مطلع شوید.

شرکت در ایردراپ های باونتی ممکن است برای شما چندان هزینه‌ بر نباشد.

 شناسایی و تشخیص ایردراپ واقعی از کلاهبرداری برای اکثر کاربران یکی از چالش‌های مهم است. قبل از شرکت در ایردراپ باید از اعتبار و صحت ارائه دهنده ایردراپ اطمینان حاصل کنید.

میزان درآمدزایی از ایردراپ‌ها وابسته به عوامل مختلفی مانند نوع ایردراپ، ارزش توکن و موارد دیگری دارد.

ایردراپ چیست؟ دریافت توکن رایگان
ایردراپ‌ها، ارزهای دیجیتال رایگانی هستند که سازمان‌ها و صاحبان پروژه به کاربران و جامعه خود اختصاص می‌دهند. دیده شدن ناگهانی این توکن‌های رایگان در کیف پول‌ ارز دیجیتال قطعاً بسیار لذت...
4.5 از 4 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....