سرور مجازی

تفاوت vpn با vps چیست؟

تفاوت vpn با vps چیست؟

vpn و vps دو اصطلاح آشنایی هستند و با این که شما بارها از آن‌ها استفاده کرده‌اید ولی شاید ندانید چه تفاوتی بین ‌آن‌ها وجود دارد. این مقاله را یک بار بخوانید تا برای همیشه بدانید که تفاوت vpn و vps چیست و همچنین می‌توانید با مزایای آن‌ها و نحوه خرید vps آشنا شوید.

VPN چیست؟

vpn کوتاه شده عبارت Virtual Private Network است که باعث افزایش امنیت، حریم خصوصی و آزادی شما در هنگام فعالیت با اینترنت و فضای مجازی می‌شود. در واقع شما می‌توانید با استفاده از VPN با شبکه جهانی اینترنت ارتباط برقرار کنید. این ارتباط رمزگذاری شده از محل اتصال شما به اینترنت ایجاد شده و به کشور دیگری ارسال می‌شود، سپس وارد اینترنت عمومی شده و در نتیجه آدرس آی پی شما تغییر کرده و محل واقعی شما نمایش داده نمی‌شود.

در نتیجه سرور به آدرس آی پی جدید دسترسی پیدا می‌کند و دیگر آدرس اولیه مشخص نمی‌شود. این به خصوص برای استفاده از سایت‌هایی که ایران تحریم کرده اند و اطلاعاتی در اختیار آن‌ها نمی‌گذارند اهمیت زیادی دارد.

مزایای مهم استفاده از vpn

  • تغییر آی پی و امکان دسترسی به سایت‌هایی که استفاده از خدمات خود را برای گروه خاصی از کاربران ممنوع کرده‌اند، مثل نتفلیکس، پی پال و… .
  • امکان بررسی ایمن بودن شبکه اینترنت در بسیاری از اماکن عمومی (مثلا زمانی که شما به وای فای یک رستوران لینک می‌شوید، با استفاده از VPN می‌توانید از امنیت شبکه آن اطمینان حاصل کنید)
  • حفظ اطلاعات ارسالی با رمز گذاری‌های خاص

تفاوت VPN و VPS

VPS چیست؟

VPS یا سرور مجازی کوتاه شده عبارت کلمه Virtual Private Server یا سرور خصوصی مجازی است که هزینه کمتر و سطح دسترسی بالاتری نسبت به سایر سرویس‌های میزبانی دارد. علاوه بر این یک سرور مجازی به تعداد زیادی آی پی معتبر اختصاصی دارد. چندین سرور مجازی می‌توانند بر روی یک سرور فیزیکی قرار داشته باشند و هر سرور مجازی، به صورت مستقل عمل کرده و دارای سیستم عامل و نرم افزارهای اختصاصی می‌باشد.

برای خرید vps یا سرور مجازی، می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید و در خواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید.

خرید سرور مجازی

مزایای مهم استفاده از VPS

با تفاوت‌های بین vps و vpn آشنا شدید و دانستید که vps امنیت بیشتری نسبت به vpn دارد. از جمله مزایای دیگری که می‌توان برای سرور مجازی در نظر گرفت به شرح زیر می‌باشد:

  1. با استفاده از آن، می‌توانید یک آی پی اختصاصی از کشور و منطقه مورد نظر داشته باشید.
  2. با تلفن همراه و تبلت می‌توانید به آن متصل شوید.
  3. امکان دسترسی به سیستم عامل ویندوز و لینوکس برای شما وجود دارد.
  4. می‌توانید نرم افزارهای دلخواه را روی آن نصب کنید.
  5. سرعت و کیفیت بالایی دارد.
  6. می‌تواند از وبسایت‌های مختلفی میزبانی کند.

بیشتر بخوانید: سرور مجازی چیست؟

تفاوت VPN و VPS چیست؟

بعد از آشنایی با این که VPN و VPS چیست به قسمت مهم مقاله یعنی تفاوت این دو با یکدیگر می‌پردازیم.

VPN و VPS با این که دو واژه بسیار شبیه به یکدیگر هستند ولی با هم متفاوت‌اند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های VPN و VPS  فراهم کردن سرعت بیشتر برای وبسایت توسط VPS است. یعنی با استفاده از سرور مجازی می‌توانید ترافیک سایت را بهبود داده و به منابع بیشتری دسترسی داشته باشید. علاوه بر این چون VPS، سرعت زیادی برای یک وب سایت فراهم می‌کنید، می‌تواند گزینه مناسبی برای بسیاری از مشاغل باشد.

ولی جدا از مزایایی که برای سرور مجازی می‌توان در نظر گرفت از هزینه بالای آن نسبت به VPN و عدم کنترل کامل از سرور اختصاصی را نمی‌توان چشم پوشی کرد. ولی با این حال این نکته را هم باید در نظر گرفت که VPN سرعت اتصال به اینترنت را کاهش داده، امنیت اطلاعات را کم کرده و نسبت به خرید و تهیه آن باید احتیاط نمود.

نحوه خرید vps

VPS یا VPN، کدام موثر است؟

تا این قسمت از مقاله توانستید با تفاوت VPN و VPS آشنا شوید. سوالی که برایتان ایجاد می‌شود این است که با وجود مزایایی که برای VPS و VPN وجود دارد، کدام یک برای استفاده بهتر است؟ لازم به ذکر است که هر دو سرویس خدمات مهم و ارزنده‌ای را به کاربران عرضه می‌کنند. در صورتی که تجارت در حال رشدی دارید، بهتر است از VPS استفاده نمایید، چرا که سطح سفارش سازی بالایی نیز دارد.

این مسئله باعث می‌شود که VPS برای افرادی که از سخت افزار یا نرم افزارهای خاصی استفاده می‌کنند، گزینه مناسب‌تری باشد. از طرفی دیگر، استفاده از VPN به افرادی توصیه می‌شود که جابه‌جایی زیادی دارند، دروکار هستند و به صورت فریلنسری فعالیت می‌کنند و… . با استفاده از VPN می‌توانید بدون توجه به مقصد آدرس آی پی خود را مخفی کنید. به طور کلی استفاده از VPN به افرادی توصیه می‌شود که حفظ امنیت اطلاعات برایشان اهمیت زیادی دارد.

نحوه خرید VPS یا سرور مجازی

خرید VPS یا سرور مجازی، از طریق سایت‌های مختلفی قابل انجام است که با امنیت بالا می‌توانند سرورهای مجازی مختلف مثل سرور مجازی امریکا، انگلیس،کانادا، فرانسه، ترکیه و… را در اختیار کاربران خود بگذارند. با تحقیق و شناخت درست آن‌ها می‌توانید نسبت به خرید سرور مجازی مورد نظر خود اقدام کنید.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله، توانستید با تفاوت vpn و vps و نحوه خرید vps یا سرور مجازی آشنا شوید. اکنون می‌توانید بسته به هدف و کاربرد هر یک، سرور مجازی یا vpn را انتخاب نمایید. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید یا در زمان خرید سرور مجازی، به راهنمایی نیاز پیدا کردید، می‌توانید سوالات خود را برای ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان و پشتیبانان ایرانیکارت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده و راهنمایی‌های کامل و جامعی در اختیار شما می‌گذارند.

تفاوت vpn با vps چیست؟
vpn و vps دو اصطلاح آشنایی هستند و با این که شما بارها از آن‌ها استفاده کرده‌اید ولی شاید ندانید چه تفاوتی بین ‌آن‌ها وجود دارد. این مقاله را یک...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور مجازی
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این...
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
سرور مجازی
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware یک مقدمه برای ایجاد و مدیریت محیط‌های مجازی در VMware است. VMware یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی ساز است که برای شما امکان ساخت...
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
سرور مجازی
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
استفاده از پی پال برای کاربران ایرانی، به دلیل اعمال تحریم‌ها با سختی‌هایی رو به رو است. از آنجایی که برخی از افراد برای انجام تراکنش‌های بین المللی به حساب...