آموزش ارز دیجیتال

سوئینگ تریدینگ swing trading چیست؟

سوئینگ تریدینگ swing trading چیست؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که تریدر‌ها چگونه از نوسانات بازار‌های مالی سود‌های زیادی می‌برند؟ نوسانات بازار‌های مالی فرصت مناسبی برای کسب درآمد دلاری است که می‌توان از آن برای تجارت در بازارهای خارجی، معاملات فارکس، سهام و خرید و فروش ارز دیجتال استفاده کرد. سوئینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی سبکی از معاملات است که افراد با استفاده از آن تلاش می‌کنند سودهای کوتاه‌مدت تا میان‌مدت (بازه‌ای از چند روز تا چند هفته) را در یکی از بازارهای مالی به دست آورند. در این مقاله به صورت کامل خواهیم گفت سوئینگ تریدینگ swing trading یا معامله نوسان چیست؟ و شما را با آموزش روش سوئینگ تریدینگ swing trading در ارز دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

ترید چیست و تریدر کیست؟

ترید در امور مالی، به معنای تجارت خرید و فروش سهام، ارز دیجیتال یا سایر دارایی‌ها است و تریدر یا معامله‌گر فردی است که به خرید و فروش دارایی‌های مالی در هر بازار مالی، برای خود یا از طرف شخص یا مؤسسه دیگری مشغول است. تفاوت اصلی بین یک معامله‌گر و یک سرمایه گذار، مدت زمانی است که شخص آن دارایی را در اختیار دارد. سرمایه گذاران افق زمانی بلندمدت دارند و معامله گران تمایل دارند دارایی‌ها را برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تری نگهداری کنند تا از روندهای کوتاه مدت کسب سود کنند.

انواع روش های معامله گری در بازار ارز دیجیتال

انواع روش های معامله گری در بازار ارز دیجیتال

معاملات ارز دیجیتال مانند سهام و… خطرات و مشکلاتی دارد. برای به دست آوردن سود مداوم، تریدرها باید استراتژی خود را مشخص کنند. در ادامه انواع روش‌های معامله‌گری در بازار ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

معاملات روزانه

این استراتژی معاملاتی به معنای گرفتن پوزیشن معاملاتی و خروج از آن در همان روز است. هدف یک معامله‌گر روزانه این است که در میان حرکت‌های روزانه در قیمت ارز دیجیتال، سود کسب کند.

معاملات محدوده یا رنج

این نوع معامله گران بین سطح‌های کلیدی مقاومت و حمایت، ترید می‌کنند. مقاومت سطحی است که قیمت ممکن است در ادامه روند صعودی نتواند به راحتی از آن عبور کند. همچنین منظور از حمایت نیز این است که هنگام ریزش قیمت، سطحی است که از قیمت پشتیبانی کرده و از ریزش بیشتر جلوگیری می‌کند.

معاملات اسکلپینگ

معامله گران اسکلپینگ افرادی هستند که با انجام تعداد معاملات زیاد در یک دوره کوتاه، سودهای کوچک به دست می‌آورند که در نهایت منجر به یک بازده قابل توجه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال 2023

معاملات میانگین هزینه دلار

معامله به روش میانگین‌گیری هزینه دلاری، به معنای سرمایه‌گذاری سیستماتیکی است که مقادیر مساوی از پول در فاصله‌های زمانی منظم، بدون توجه به قیمت دارایی (سهام، ارز و…) خریداری می‌کند. معامله به این روش می‌تواند تأثیر کلی نوسان قیمت و میانگین خرید دارایی را کاهش دهد.

آربیتراژ

آربیتراژ به استراتژی گفته می‌شود که با استفاده از تفاوت قیمت ارزها در صرافی ها، معامله‌گر یک رمزارز را در یک صرافی خریداری می‌کند و آن را در صرافی دیگر می‌فروشد. تفاوت بین قیمت خرید و فروش به عنوان «Spread» شناخته می‌شود. به دلیل تفاوت در نقدینگی و حجم معاملات، معامله گران می‌توانند سود خوبی کسب کنند.

معاملات نوسان یا سوئینگ تریدینگ

در این استراتژی تریدرها تلاش می‌کنند که با استفاده از نوسانات قیمت در یک بازه زمانی کوتاه تا متوسط، سود کسب کنند.

سوئینگ تریدینگ (معامله نوسان) چیست ؟

معاملات نوسانی یکی از محبوب‌ترین شکل‌های معاملات فعال است که در آن معامله گران با استفاده از اشکال مختلف تحلیل تکنیکال به دنبال فرصت‌های میان مدت هستند. سوئینگ تریدینگ یا معامله نوسان به معنای همسو شدن با حرکت ارز برای گرفتن سود بخشی از این حرکت است. قیمت یک ارز معمولا با یک سری از بالا و پایین‌ها حرکت می‌کند. یک معامله نوسان بر اساس حرکت قیمت ایجاد شده توسط این بالا و پایین‌ها ایجاد می‌شود. به عبارت ساده تر، سوئینگ تریدینگ یا معامله نوسان بر اساس شناسایی حرکت، مسیر حرکت و نقاط برگشت احتمالی است.

نوسان یک حرکت رو به بالا یا پایین است که به اندازه کافی بزرگ است تا سطح قیمت جدیدی را ایجاد کند. توجه داشته باشید که این یک روند نیست، بلکه یک حرکت در یک روند است. هدف معامله‌گر نوسان این است که وقتی قیمت کاهش می‌یابد خرید کند و زمانی که قیمت افزایش می‌یابد، بفروشد. بخش مهم معاملات نوسانی این است که شما باید مدیریت ریسک خوبی داشته باشید تا از ضرر جلوگیری کنید. به این معنا که هنگام ورود به هر معامله، از حد ضرر و حد سود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تریدینگ ویو (tradingview) چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت‌های سوئینگ تریدینگ با سایر روش های ترید ارز دیجیتال

تریدرهای فعال معمولا به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. معامله گران روزانه
  2. معامله گران نوسان
  • هر دو گروه تریدرها به دنبال کسب سود از حرکات کوتاه مدت ارزهای دیجیتال به جای نگهداری از آن‌ها در بلندمدت هستند. تفاوت اصلی در استراتژی‌های معاملاتی نام برده این است که معامله گران روزانه ارزهای زیادی را در طول یک روز معامله می‌کنند، در حالی که معامله گران نوسانی ارز بسیاری را در یک بازه زمانی طولانی تر، معمولاً دو روز تا چند هفته، معامله می‌کنند.
  • معاملات روزانه شامل استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال و سیستم‌های نموداری برای انجام بسیاری از معاملات در یک روز است. در حالی که معاملات نوسان را بر اساس نوسانات قیمت ارزها انجام می‌دهند که طی روزها یا هفته‌ها اتفاق می‌افتد. از آنجایی که موقعیت‌های معاملاتی در مدل نوسانی در یک دوره زمانی طولانی‌تر ایجادمی‌شوند، پتانسیل بیشتری برای سود در مقایسه با معاملات روزانه در آن‌ها وجود دارد.
  • معاملات نوسانی اغلب به سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نیاز دارد. معاملات نوسانی را می‌توان تنها با یک کامپیوتر و ابزارهای معاملاتی معمولی انجام داد. در مقابل معاملات روزانه اغلب نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در معاملات دارد. چرا که معامله گران روزانه مجبورند با معامله گران صندوق‌های تامینی و سایر متخصصان بازار که میلیون‌ها دلار برای به دست آوردن سود معاملاتی خرج می‌کنند، رقابت کنند.

به صورت کلی هیچ یک از استراتژی‌ها بهتر از دیگری نیست و معامله گران باید رویکردی را انتخاب کنند که بر اساس مهارت ها، ترجیحات و سبک زندگی آن‌ها بهترین است. باید بدانید که معاملات روزانه برای افرادی مناسب‌تر است که مشتاق ترید تمام وقت هستند و ویژگی‌هایی مانند قاطعیت، نظم و پشتکار دارند. چنانچه افراد مایل نباشند زمان زیادی را به معامله اختصاص دهند، معاملات نوسان یا سوئینگ تریدینگ یک روش موثر برای اجرای معاملات کمتر و کسب درآمد بیشتر است.

مزایا و معایب سوئینگ تریدینگ

بسیاری از معامله گران نوسانی معاملات را بر اساس نسبت ریسک به پاداش RR ارزیابی می کنند. با تجزیه و تحلیل نمودار یک ارز، آنها تعیین می کنند که کجا وارد می شوند، حد ضرر را کجا قرار می دهند و سپس پیش بینی می کنند که کجا می توانند با سود خارج شوند. مزایا و معایب swing trading ارز دیجیتال را به صورت خلاصه در جدول زیر مشاهده می کنید.

مزایا معایب

نسبت به معاملات روزانه به زمان کمتری برای معامله نیاز دارد.

موقعیت‌های ترید در معرض ریسک در طول آخر هفته قرار دارند (ممکن است آنی روند بازار عوض شود و معمولا در آخر هفته‌ها بازار نزولی است).

پتانسیل سود کوتاه مدت، با گرفتن بخش بزرگی از نوسانات بازار، به حداکثر می‌رسد.

تغییر ناگهانی روند بازار می‌تواند منجر به ضررهای قابل توجهی شود.

معامله گران می‌توانند تنها با استفاده از تحلیل تکنیکال معاملات نوسان انجام دهند که این کار را بسیار ساده می‌کند.

معامله گران نوسان روندهای بلندمدت بخاطر حرکات کوتاه مدت بازار از دست می‌دهند( روندهای بلندمدت بسیار سودده هستند).

استراتژی و برنامه یک معامله گر نوسان

یک معامله‌گر نوسانی تمایل دارد به دنبال الگوهای نمودار باشد. برخی از الگوهای رایج‌تر شامل تقاطع میانگین متحرک، الگوهای فنجان و دسته، الگوی سر و شانه، پرچم‌ها و مثلث‌ها هستند. ممکن است از کندل‌های معکوس نیز در کنار اندیکاتورها برای طراحی یک استراتژی معاملاتی قوی استفاده شود.

در نهایت، هر معامله‌گر نوسانی یک برنامه و استراتژی طراحی می‌کند که منجر به حرکت‌های قابل پیش بینی در قیمت ارز می‌شود. ایجاد یک استراتژی آسان نیست، و هیچ استراتژی بازده ۱۰۰٪ ندارد. تنها کافیست که نسبت ریسک به پاداش خوب باشد تا بتوان یک سود مداوم به دست آورد.

با در نظر گرفتن همه موارد گفته شده، تعدادی از پر استفاده‌ترین استراتژی‌های سوئینگ تریدینگ در ادامه توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید: انواع تحلیل ارز دیجیتال کدامند؟

فیبوناچی اصلاحی

الگوی اصلاح فیبوناچی می‌تواند برای کمک به معامله گران در شناسایی سطوح حمایت و مقاومت و در نتیجه سطوحی که امکان معکوس شدن روند وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد. رسم خطوط افقی در نسبت‌های فیبوناچی کلاسیک ۲۳.۶، ۳۸.۲ و ۶۱.۸ درصد در نمودار، می‌تواند سطوح معکوس شدن روند را نشان دهد. تریدرها معمولا سطح ۵۰٪ را نیز در نظر می‌گیرند. زیرا معمولا یک دارایی پس از برگشت نیمی از حرکت قبلی، تمایل به معکوس کردن روند دارد.

موج سواری قیمت

یک استراتژی است که در آن تریدر روند بازار را شناسایی کرده و سوار بر روند قیمتی می‌شود. به عنوان مثال، یک معامله‌گر می‌تواند از میانگین متحرک ۵۰ روزه برای شناسایی روند بازار استفاده کند. لحظه‌ای که نمودار قیمت از میانگین متحرک عبور می‌کند، معامله‌گر می‌تواند پوزیشن لانگ یا خرید بگیرد. به خاطر داشته باشید که این استراتژی را می‌توان با بررسی جدول‌های زمانی مختلف استفاده کرد. یک سرمایه گذار می‌تواند تلاش کند تا موج حرکت قیمت طی یک روز یا حتی هفته بگیرد.

خرید در برگشت قیمت

این استراتژی معاملاتی نوسانی ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذارانی است که شکست مقاومت یا روند را از دست می‌دهند. معمولا یک ارز پس از شکست مقاومت قیمتی، افزایش خواهد داشت. در چنین شرایطی ممکن است برخی از تریدرها سیو سود انجام دهند و قیمت در نتیجه آن به سمت ناحیه مقاومتی دوباره برگشت داشته باشد. این برگشت قیمت، فرصت خرید دیگری را برای معامله گرانی ایجاد می‌کند که نتوانستند بار اول ورود کنند.

خرید بر اساس حمایت و مقاومت

چهارمین استراتژی برای معامله نوسان ارز دیجیتال، استفاده از حمایت‌ها و مقاومت‌ها است. در این استراتژی، تریدر سطوح حمایت و مقاومت در طول یک دوره معین مثلا روز، هفته و… را برای ارز مشخص می‌کند. قیمت ارز به صورت مداوم بین سطوح مقاومت و حمایت حرکت می‌کند. تریدر نیز بر اساس جهت حرکت، پوزیشن خرید یا فروش خود را باز می‌کند.

تقاطع MACD

سیستم معاملاتی نوسان تقاطع MACD یک راه ساده برای شناسایی فرصت‌های نوسان ارائه می‌کند. مکدی یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورهای معاملاتی نوسان است که برای تعیین جهت و زمان تعویض روندها استفاده می‌شود. MACD از دو میانگین متحرک به نام خط MACD و خط سیگنال، تشکیل شده است و سیگنال‌های خرید و فروش با عبور این دو خط تولید می‌شوند.

نکات مهم برای سوئینگ تریدها

نکات مهم برای سوئینگ تریدها

با مطالعه و گنجاندن این نکات و ترفندهای معاملاتی سوئینگ تریندینگ swing trading ارز دیجیتال در چارچوب بازار، می‌توانید درک بهتری از آنچه برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر نوسان موفق لازم است، به دست آورید.

ترید خود را با جهت بازار هماهنگ کنید.

اگر فقط روی روند کوتاه مدت تمرکز کنید، حتی اگر استراتژی شما برای یک دوره زمانی محدود موفقیت‌آمیز باشد، پتانسیل سود شما محدود خواهد بود. شما باید روندهای بلندمدت را شناسایی کنید تا مطمئن شوید که با جریان روند بازار پیش می‌روید. سپس هنگامی که روند کلی را شناختید، خلاف جهت حرکت نکنید! به این معنا که به دنبال معاملات خرید در روندهای صعودی و معاملات فروش در روندهای نزولی باشید.

یک گروه ثابت از ارزها را دنبال کنید.

بجای ترید کردن روی ارزهای متفاوت سعی کنید، تعدادی از ارزهای دیجیتال را در نظر بگیرید و برای مدتی چارت‌های قیمتی آن‌ها را بررسی کنید تا با نحوه حرکت آن‌ها آشنا شوید. به این ترتیب تریدهای موفق‌تری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری 2023

با یک استراتژی مشخص وارد معامله شوید.

ممکن است گاهی یک خرید ناگهانی سودآور باشد، اما مطمئن باشید بدون یک برنامه مشخص، روی سرمایه خود قمار می‌کنید. بنابراین برنامه خود را مشخص کرده و سودآوری آن را امتحان کنید. در نهایت به استراتژی خود پایبند باشید.

شانس سود مناسب را پیدا کنید.

هنگام تحلیل نمودار باید به دنبال ریسک به ریوارد خوب باشید. به این معنا که  برای بدست آوردن یک مقدار جزیی ریسک نکنید. به طور کلی، نسبت ریسک به ریوارد ۱.۵ حداقل نسبت لازم برای معاملات است.

اجازه ندهید معاملات ضرر ده شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهد.

انجام یک اشتباه معملاتی دردناک است چرا که نه تنها منجر به از دست دادن سرمایه می‌شود، بلکه می‌تواند به عزت نفس شما نیز آسیب برساند. شما باید بدانید که همه اشتباه می‌کنند. اما تنها با تجزیه و تحلیل فنی منظم می‌توانید احتمال تصمیم گیری بهتر در آینده را افزایش دهید. همیشه معاملات ضررده را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرید و مشکلات خود را شناسایی کنید.

» پیشنهاد مطالعه: بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه

سخن آخر

پیشتر در مجموعه مقالات ایرانیکارت در مورد بازار‌های مالی و انواع معاملات در آن‌ها صحبت کرده ایم. اگر شما هنوز کار خود را در شروع نکرده‌اید بهتر است بیشتر با مفاهیم فارکس و بازار‌های مالی آشنا شوید. تنها مورد این است که برای نقد کرد درآمد ارزی خود نگران نباشید و آن را به صورت کامل به ایرانیکارت بسپارید. همچنین خرید و فروش ارزهای دیجیتال را می‌توانید در صرافی ایرانیکارت انجام دهید و میزان مبلغ مورد نیاز خود برای شروع را از ایرانیکارت دریافت کنید. تنها لازم است که شما درخواست خود را در پنل سایت ثبت کنید و حساب مورد نظر تا یک یا دو روز کاری برای شروع معاملات شارژ خواهد شد.

سوالات متداول
Request for Quote

بله، معاملات نوسان سودآور است و مطمئناً می توانید در مدت زمان طولانی سود خوبی به دست آورید اگر دانش فنی لازم را داشته باشید.

در روش سوئینگ تریدینگ بازه زمانی می تواند از روز تا هفته متغیر باشد.

معامله نوسانی ممکن است برای سرمایه گذاران مبتدی مناسب نباشد چرا که این مفهوم به دانش فنی و تحلیلی خوب و شناخت اصول اولیه بازار نیاز دارد.

به صورت کلی سوئینگ تریدینگ معمولاً در حد چند هفته است و این یک چارچوب زمانی کلی است. با این حال برخی از معاملات ممکن است بیش از چند ماه طول بکشد و معامله‌گر همچنان آن را معاملات نوسان در نظر بگیرد!

سوئینگ تریدینگ swing trading چیست؟
تا به حال به این فکر کرده‌اید که تریدر‌ها چگونه از نوسانات بازار‌های مالی سود‌های زیادی می‌برند؟ نوسانات بازار‌های مالی فرصت مناسبی برای کسب درآمد دلاری است که می‌توان از...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. من با تکنیک سویینگ تریدینگ سود خوبی تونستم بگیرم
    ممنون بابت محتوای خوبتون

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      ممنون از نظر شما دوست عزیز 🌷

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....