نرم افزارها

جستجوی صوتی گوگل چیست؟

جستجوی صوتی گوگل چیست؟

همه ما در زندگی‌ روزمره‌ خود، از گوگل به عنوان موتور جستجوگر استفاده کرده‌ایم و باید بپذیریم که گوگل عضوی از خانواده ما شده است. شاید شما در طول روز بارها و بارها از این موتور جستجوگر قوی استفاده نمایید و برای رسیدن به مطلب مورد نظر آن را به کار ببرید. ولی آیا می‌دانستید که می‌توان با سرچ صوتی هم به مطلب مورد نظر رسید و حتی این جستجوی صوتی شاید در آینده بسیار پر رنگ شود و تاثیری زیادی بر سئوی سایت داشته باشد. با خواندن این مقاله می‌آموزید سرچ صوتی گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد.

منظور از جستجوی صوتی گوگل چیست؟

از آنجایی که تکنولوژی به سرعت در حال رشد و پیشرفت است و یکی از دلایل آن هم راحت‌تر شدن زندگی برای افراد می‌باشد، گوگل هم برای راحتی بیشتر کاربرانش، تکنولوژی جدیدی را ایجاده کرده تا آن‌ها بتوانند با گفتار و صوت خود، موضوع مورد نظرشان را پیدا کنند.

گوگل با استفاده از ابزارهایی مثل google assistant گفتار کاربران را تشخیص می‌دهد و موضوع مورد نظر آن‌ها را در میان محتواهای مختلف و سایت‌های متفاوت پیدا می‌کند. خیلی جالب است که شما به جای تایپ کردن، مفهوم و محتوای خود را با صدا جستجو و آن را بیابید. جالب تر از آن این است که گوگل قابلیت جستجوی صوتی در سایت‌های مختلف را یکی از معیارهای رتبه بندی سایت قرار داده است. همچنین تعداد کاربرانی که با این روش در گوگل موضوع مورد نظر خود را پیدا می‌کنند روز به روز در حال افزایش هستند.

ابزار سرچ صوتی گوگل در حال حاضر فقط روی مرورگر کروم به صورت پیش فرض وجود دارد. برای استفاده از آن می‌توانید از یک میکروفن استفاده کرده و روی علامت بلندگویی که در سمت راست نوار سرچ وجود دارد کلیک کنید. سپس با گفتن کلمات کلیدی مورد نظر، به محتوای دلخواهتان دست یابید. هدف گوگل از این کار، آسان پیدا کردن محتوا و محاوره‌ای نمودن سرچ و جستجو می‌باشد.

بیشتر بخوانید: 7 مورد از بهترین نوآوری‌های تبلیغ در گوگل

تاثیر جستجوی صوتی گوگل بر سئوی سایت

در قسمت قبلی مقاله گفته شد که روز به روز به تعداد کاربرانی که از جستجوی صوتی گوگل برای سرچ استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. بر اساس آمار به دست آمده، حدود 60 % از کاربران گوگل، از جستجوی صوتی آن برای رسیدن به محتوای مورد نظر استفاده می‌کنند. استفاه از سرچ صوتی گوگل باعث می‌شود که شما حتی در هنگام تماشای تلویزیون، صحبت کردن، رانندگی، راه رفتن، آشپزی و پیاده روی به راحتی بتوانید موضوع مورد نظرتان را سرچ کنید و به محتوای مورد نظرتان برسید. این ویژگی گوگل به خصوص برای افرادی که در زمینه تجارت الکترونیک و سایت‌های فروشگاهی فعالیت می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد.

جستجوی صوتی گوگل، می‌تواند تاثیر زیادی بر توسعه محتوایی سئو داشته باشد و اهمیت به مفاهیم محتوا، خیلی بیشتر از تکرار بی هدف کلمات کلیدی است. این باعث می‌شود که کیفیت محتواهای تولید شده افزایش یابد و تولید محتوا به سمت القای راحت‌تر مفاهیم پیش رود.

علاوه بر این با توجه به الگوریتم مرغ مگس خوار بیشتر تمرکز موتورهای جستجو بر روی مفاهیم محتواها بوده است. همین امر باعث شده که در سال‌های اخیر به محتوای مفاهیم توجه بیشتری شود.

هدف گوگل از جستجوی صوتی چیست؟

بعد از آموختن این که جستجوی صوتی گوگل چیست، حتما می‌خواهید بدانید گوگل از ایجاد سرچ صوتی چه هدفی دارد. هدف گوگل از ایجاد آن، خارج کردن خود از حالت رباتی بودن است و دقیقا با استفاده از جستجوی صوتی گوگل می‌تواند به آن برسد. علاوه بر این کاربران نیز هنگام سرچ کردن با استفاده از تایپ کلمات، به مشکلاتی برخورد و نتایجی را دریافت می‌کردند که چندان مورد دلخواه آن‌ها نبود. پس قابلیت سرچ صوتی به متخصصان سئو این امکان را می‌دهد که ترافیک سایت را افزایش دهند.

نحوه استفاده از کلمات کلیدی در جستجوی صوتی گوگل

زمانی که شما می‌خواهید به تولید محتوا برای وبسایت خود بپردازید، اصلی‌ترین نکته‌ای که در نظر می‌گیرید استفاده درست و به جای کلمات کلیدی در محتوا می‌باشد. کاربر هم با جست و جوی آن کلمات کلیدی می‌تواند به محتوای شما برسد. ولی در جستجوی صوتی گوگل کمی متفاوت است!

در واقع کلمات جای خود را با عبارات طولانی عوض می‌کنند و کاربران هنگام سرچ صوتی گوگل می‌توانند از عبارات طولانی‌تری استفاده کنند. مثلا به جای نوشتن “تاثیر سرچ صوتی بر سئوی سایت” می‌تواند ” جستجوی صوتی گوگل چه تاثیری بر سئوی سایت دارد” را بگویند و به محتوای مورد نظر برسند. به عبارت بهتر کاربران مفهوم و منظور خود را کامل‌تر و راحت‌تر بیان می‌کنند. برای توسعه جستجوی صوتی سایت خود بهتر است عناوین و هدینگ‌های آن را به عنوان کلمات کلیدی بیان کنید.

استفاده از جستجوی صوتی در موبایل

راحتی جستجوی صوتی گوگل زمانی بیشتر مشخص می‌شود که شما در حال رانندگی باشید و بخواهید سریعا چیزی را سرچ کنید. در این صورت گوشی را برداشته و با گفتن عبارت مورد نظر خیلی سریع و راحت به محتوای خود می‌رسید.  البته با استفاده از دسکتاپ و سیستم عامل‌های ویندوز و مک نیز می‌شود از سرچ صوتی گوگل استفاده کرد ولی استفاده از آن برای موبایل راحت‌تر و کاربردی‌تر است.

اهمیت جستجوی محلی در سرچ صوتی گوگل

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام بررسی سئوی سایت خود باید در نظر بگیرید، سئوی محلی است که به کاربران کمک می‌کنید شما را راحت‌تر از طریق گوگل پیدا کنند. الگوریتم کبوتر گوگل نیز به همین منظور ارائه شده است که به کاربران این امکان را بدهد کسب و کارهای محلی را راحت‌تر پیدا کنند. هدف گوگل هم از این الگوریتم تاکید بر نتایج محلی است.

لوکیشن به دو دلیل برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است:

  1.  وقتی کاربر به عنوان مثال سرچ می‌کند آموزشگاه زبان در خیابان آذر و آموزشگاه شما آنجاست، می‌توانید به گوگل بفهمانید که کجا هستید و گوگل سایت شما را به همه افرادی که لوکیشن اطرافتان را سرچ کرده‌اند، نشان خواهد داد.
  2. دومین دلیل اهمیت سئوی محلی، برای وقتی است که مثلا کاربر عبارت آموزشگاه‌های نزدیک من را سرچ می‌کند و گوگل هم نتایجی که در نزدیکی شما هستند را نشان می‌دهد.

پس بهتر است تولید محتوای سایت به گونه‌ای باشد که کاربران با سرچ صوتی نیز بتوانند به آن دست یابند. یعنی باید در سایت خود محتوای متا تولید کنیم، محتوایی که گوگل با آن بتواند سایت شما را بهتر درک کند و همه جانبه اطلاعاتی در اختیار کاربران بگذارد.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید جستجوی صوتی گوگل چیست، چه اهمیتی دارد و چرا برای کاربران مهم است. همچنین آموختید سرچ صوتی گوگل برای کاربران موبایل بیشتر است. آیا شما از سرچ صوتی استفاده کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

جستجوی صوتی گوگل چیست؟
همه ما در زندگی‌ روزمره‌ خود، از گوگل به عنوان موتور جستجوگر استفاده کرده‌ایم و باید بپذیریم که گوگل عضوی از خانواده ما شده است. شاید شما در طول روز...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
نرم افزارها
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
گوگل یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشد. هدف این شرکت سازماندهی اطلاعات جهان و دسترس‌پذیر کردن آنها برای عموم می‌باشد. این شرکت در راستای رسیدن به...
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اکانت های خارجی
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اگر شما هم زیاد موزیک گوش می‌کنید، حتما نرم‌افزار دیزر deezer را می‌شناسید. دیزر یک نرم‌افزار پخش آنلاین موزیک بوده که در بین کاربران بسیار محبوب است. دسترسی به بی...
اسکایپ چیست و چگونه کار می کند؟
نرم افزارها
اسکایپ چیست و چگونه کار می کند؟
اسکایپ (به انگلیسی skype) یک نرم افزار کاربردی رایگان است که امکان برقراری تماس تلفنی و تصویری، ایجاد ویدئو کنفرانس، ارسال پیام، انتقال فایل و پست صوتی را با استفاده...