نرم افزارها

جفت ارز چیست ؟ آشنایی با مفاهیم اولیه فارکس

جفت ارز چیست ؟ آشنایی با مفاهیم اولیه فارکس

کسانی که به سرمایه گذاری علاقمند هستند حتما نام بازار فارکس را شنیده اند. بزرگ ترین بازار ارز یا exchange market در دنیا فارکس (FX) است و در حال حاضر بهترین بستر برای معاملات ارزی به شمار می رود. در این بازار روزانه  بیش از 5 تریلیون دلار ارز در سراسر جهان معامله می شود. در این مقاله  شما را با یکی از مفاهیم پایه فارکس آشنا خواهیم کرد و خواهیم گفت که جفت ارز چیست ؟ و جفت ارز های فارکس چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

جفت ارز چیست؟

در بازار های مالی ارزها همیشه به صورت جفت معامله و محاسبه می شوند. هنگامی که می گویم یورو 30000 تومان است در است، ارزش تومان را با یک ارز دیگر سنجیده ایم. در فارکس نیز این اتفاق می افتد و فارکس همیشه به صورت جفت معامله می شود. دلیل این امر آن است که معامله گر فارکس به طور همزمان در حال خرید یک ارز و فروش ارز دیگری است. خود جفت ارزی را می توان به عنوان یک واحد در نظر گرفت ، ابزاری که خریداری یا فروخته می شود. به عنوان مثال واحد خرید و فروش به یورو و دلار آمریکا با (EUR / USD) نمایش داده می شود.

اولین ارز در یک جفت ارز به عنوان پایه  (base currency) شناخته می شود. واحد پولی پایه ارزی است که یک معامله گر فکر می کند در مقابل ارز دوم   (quote currency) این جفت ارز روندی صعودی یا نزولی خواهد داشت. این واحد پول دوم به عنوان ارز مقابله ای یا نرخ ارز شناخته می شود. به عنوان مثال در جفت ارز (EUR / USD)، اگر معامله گر معتقد باشند ارزش یورو نسبت به دلار افزایش می یابد ، جفت EUR / USD را خریداری می کند. اما اگر یک معامله گر معتقد باشد که ارزش یورو نسبت به دلار پایین می آید ، جفت EUR / USD را می فروشد و این چنین جفت ارز ها معامله خواهند شد.

چنانچه قصد شارژ حساب بروکری خود را دارید می توانید با استفاده از خدمات ایرانیکارت این کار را انجام دهید.

شارژ حساب بروکری

انواع جفت ارز ها در بازار فارکس

حال که می دانید جفت ارز چیست  بد نیست بدانید که آن ها در چه دسته بندی هایی قرار می گیرند. به صورت کلی جفت ارز های فارکس در سه دسته بندی کلی تعریف شده اند، که در هر دسته تعدادی از جفت ارز ها وجود دارند.

  • میجر (Major)
  • کراس (Crosse)
  • ایگزاتیک (Exotic)

جفت ارز های فارکس

جفت ارز میجر major چیست؟

جفت ارزهای زیادی برای معامله گران وجود دارد که می توانند هنگام معامله در بازار فارکس از بین آنها انتخاب کنند. جفت ارز میجر هر جفتی است که شامل دلار آمریکا (USD) باشد. در میان جفت ارز های فارکس ، جفت ارز های میجر 75٪ از معاملات فارکس را تشکیل می دهد. عمده ترین ها بیشترین نقدینگی را دارند و به طور گسترده در بازار فارکس معامله می شوند. میجر ها شامل ارز های زیر می شود:

ارز major  نماد اختصاری
یورو به دلار آمریکا  EUR/USD
پوند به دلارآمریکا  GBP/USD
دلار آمریکا به ین ژاپن  USD/JPY
دلار آمریکا به فرانک سوئیس  USD/CHF
دلار آمریکا به دلار کانادا USD/CAD
دلار استرالیا به دلار آمریکا  AUD/USD
دلار نیوزلند به دلار آمریکا  NZD/USD

مقالات مرتبط

معاملات فارکس (Forex) چیست؟

جفت ارزهای کراس چیست؟

از نظر فنی ، جفت ارزهای کراس به عنوان جفت هایی تعریف می شوند که شامل دلار آمریکا نباشند. به طور طبیعی ، آنها جفت ارزهای اصلی مانند EUR / USD و GBP / USD را که بیشترین ارزهای معاملاتی در جهان را دارند ، حذف می کنند. در عوض، یورو و ین ژاپن (JPY) ارزهای رایج در این جفت های عرضی هستند. این جفت ارز ها شامل ارزهای زیر می باشد:

ارز cross  نماد اختصاری
یورو به فرانک سوئیس  EUR/CHF
یورو به ین ژاپن  EUR/JPY
یورو به پوند  EUR/GBP
یورو به دلار کانادا EUR/CAD
یورو به دلار استرالیا  EUR/AUD
یورو به دلار نیوزلند  EUR/NZD
پوند به فرانک سوئیس  GBP/CHF
پوند به ین ژاپن  GBP/JPY
پوند به دلار استرالیا  GBP/AUD
دلار کانادا به ین ژاپن  CAD/JPY
دلار استرالیا به ین ژاپن  AUD/JPY
دلار استرالیا به دلار کانادا  AUD/CAD
دلار استرالیا به دلار نیوزلند  AUD/NZD
دلار نیوزلند به ین ژاپن  NZD/JPY
فرانک سوئیس به ین ژاپن  CHF/JPY

جفت ارزجفت ارز های ایگزاتیک چیست ؟

ارزهای ایگزاتیک معمولاً ارز کشورهای در حال توسعه از مناطقی مانند آسیا ، آفریقا ، خاورمیانه و اقیانوس آرام است. این ارزها به طور معمول از کشورهایی با اقتصاد نوظهور یا دارای اقتصاد کوچک اما قوی است. ارز های ایگزاتیک شامل ارز های زیر می شود:

ارز Exotic  نماد اختصاری
دلار آمریکا به لیر ترکیه USD/TRY
یورو به لیر ترکیه  EUR/TRY
دلار آمریکا به رند آفریقای جنوبی  USD/ZAR
دلار آمریکا به دلار سنگاپور USD/SGD

مقالات مرتبط:

آیا فارکس در ایران قانونی است؟

کلام آخر

در این مقاله دانستید که جفت ارز چیست و کدام یک از آن ها پر طرفدار هستند. فارکس یک بازار پر سود اما خطرناک است. برای شروع معملات در این پلتفرم باید اطلاعات کامل و تخصصی در مورد خرید و فروش ارز ها داشته باشید. همچنین فارکس این امکان را به شما می دهد که در نسخه آزمایشی با ارز های مجازی کار کنید و نحوه ی خرید و فروش را بیاموزید. اگر تا کنون در بازار فارکس خرید و فروش انجام داده اید لطفا آن را در قسمت نظرات با کاربران ما در میان بگذارید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
نرم افزارها
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
گوگل یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشد. هدف این شرکت سازماندهی اطلاعات جهان و دسترس‌پذیر کردن آنها برای عموم می‌باشد. این شرکت در راستای رسیدن به...
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اکانت های خارجی
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اگر شما هم زیاد موزیک گوش می‌کنید، حتما نرم‌افزار دیزر deezer را می‌شناسید. دیزر یک نرم‌افزار پخش آنلاین موزیک بوده که در بین کاربران بسیار محبوب است. دسترسی به بی...
نرم افزارها
اسکایپ چیست و چگونه کار می کند؟
اسکایپ Skype یک سرویس VoIP است که به افراد امکان می دهد با استفاده از کامپیوتر، مرورگر وب یا تلفن همراه تماس صوتی و تصویری رایگان از طریق اینترنت برقرار...