دامنه و هاست

دامنه چیست؟

دامنه چیست؟

اگر شما هم می‌خواهید یک سایت داشته باشید و با استفاده از آن کسب و کارتان را شروع کنید و رونق بخشید، باید در انتخاب دامنه سایت دقت و حوصله زیادی به خرج دهید. این مقاله را بخوانید تا بیاموزید دامنه (Domain) چیست؟ چه اجزایی دارد، انواع آن کدامند و چه نکاتی را باید در انتخاب دامنه در نظر بگیرید؟

دامنه (Domain) چیست؟

زمانی که آدرس سایت یا فروشگاهی را دریافت می‌کنید و می‌خواهید سایت مربوطه را ببینید، بلافاصله در نوار مرورگرتان، آدرس آن را تایپ می‌کنید.

دامنه (Domain) همان آدرس سایتی است که شما وقتی آن را در نوار سرچ وارد می‌کنید، وارد سایت مربوطه می‌شوید. در واقع به آدرس هر سایت در اینترنت دامنه می‌گویند که بعد از www، نوشته می‌شود.

فرض کنید شما می‌خواهید یک ویلا در شمال کشور بخرید. مسلما ترجیح می‌دهید ویلایتان در عین حالی که سر راست است، دارای موقعیت عالی نیز باشد. در مورد دامنه هم قضیه به همین صورت است. در واقع شما باید دامنه‌ای را برای سایت خودتان انتخاب کنید که در عین زیبایی و جذاب بودن اسم، مشتری بتواند آن را به خاطر بسپارد و به راحتی به آن دسترسی پیدا کند.

ایرانیکارتبا استفاده از خدمات ایرانیکارت می‌توانید از سرویس‌دهنده‌های خارجی، دامنه موردنظر خود را خریداری کنید.

خرید دامنه خارجی

دامنه (domain) چیست

دامنه چه اجزایی دارد؟

در این بخش از مقاله به قسمت‌های مختلف دامنه پرداخته می‌شود. اجزای دامنه به شرح زیر می‌باشد:

پروتکل

پروتکل (protocol) برای ایجاد ارتباط، دریافت و ارسال اطلاعات بین کلاینت و سرور ایجاد می‌شود. پروتکل انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین و پرکاربردترین آن http و https است.

ساب دامین

ساب دامین (Sub Domain) همان زیر دامنه است که به صورت یک پیشوند به دامنه شما اضافه می‌گردد. مثل https://translate.google.com/ که از پیشوند translate تشکیل شده است.ساب دامین این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک دامنه تعداد نامحدودی سایت ایجاد شود.

نام سایت

هنگام خرید دامین می‌توانید نام دلخواه سایت خود را انتخاب و به ثبت برسانید. البته تنها زمانی این امکان برای شما وجود دارد که دامین انتخابی توسط شخص دیگری انتخاب نشده و به ثبت نرسیده باشد.

دامنه (domain) چیست

انواع پسوند دامنه

بعد از دانستن این که دامنه (Domain)  چیست حتما می‌خواهید بدانید یک دامین چه انواعی دارد. با این که همه پسوندها دارای انواع مختلفی هستند ولی همه آن‌ها باید مجوز شرکت ICANN را دریافت کنند. به پسوندهایی که مجوز رسمی دارند TLD (Top Level Domain) گفته می‌شود. در این قسمت به انواع پسوند دامنه پرداخته می‌شود.

پسوندهای عمومی

پسوندهای مختلفی برای آدرس یک سایت انتخاب می‌شوند که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. البته محدودیتی هم برای انتخاب این پسوندها وجود ندارد و دسترسی به هر کدام برای هر فرد امکان پذیر می‌باشد. انواع پسوندهای عمومی به شرح زیر می‌باشند:

  1. .com به معنی commercials که برای فعالیت‌های تجاری مناسب است.
  2. .net به معنی network که مناسب شبکه می‌باشد.
  3. .org گرفته شده از organization که برای ارگان‌ها مناسب می‌باشد.

پسوندهای اختصاصی

پسوندهای اختصاصی برای افرادی است که فعالیت مشخص و به خصوصی دارند و برای سازمان یا ارگان‌‌های خاص و بر اساس قوانین خاصی ایجاد می‌شوند. مثل دامنه .biz که مخفف Business است و برای کسب و کارهای تجارت الکتروینک با فعالیت‌‌های خاصی استفاده می‌شود.

پسوندهای ملی

پسوندهای ملی که به آن‌ها پسوندهای کشوری هم گفته می‌شود، به صورت دو حرفی هستند و از دو حرف اصلی نام آن کشور گرفته می‌شوند. مثلا کشور ایران دارای پسوند ir و کشور ترکیه دارای پسوند tr می‌باشد. البته این بدین معنا نیست که پسوندهای دو حرفی فقط به نام کشورها خلاصه می‌شوند.

انواع دامنه ملی داخلی

دامنه‌های ملی کشور ایران، انواع مختلفی دارند که در جدول زیر به بررسی هر یک از آن‌‌ها پرداخته می‌شود.

نام پسوند دامنه ملی
co.ir این پسوند، مناسب شرکت‌هایی است که دارای مدرک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی در قالب سهام خاص و عام هستند.
ac.ir این پسوند فقط برای موسسات آموزش عالی مانند دانشگاه‌ها که دارای مجوز رسمی و مدارک اهراز هویت هستند، می‌باشد.
ایران مناسب دامنه‌های کاملا فارسی می‌باشد و با هر مرورگری قابل دسترسی نمی‌باشند.
id.ir فقط برای افرادی که ملیت ایرانی دارند قابل استفاده است و ارائه کد پستی 10 رقمی و کارت ملی الزامی می‌باشد.
org.ir مناسب برای شرکت و موسسه‌هایی که دارای مجوز رسمی آموزش و پرورش هستند، می‌باشد.
gov.ir فقط برای مراکز و سازمان‌های دولت قابل استفاده است.
net.ir برای شرکت‌‌هایی که اینترنت رسمی در ایران را ارائه می‌دهند، مناسب می‌باشد.
sch.ir برای مدارسی که دارای مجوز رسمی از آموزش پرورش می باشند، مناسب است.

نکات مهمی که در انتخاب نام دامنه باید در نظر بگیرید

در انتخاب نام دامنه با این که شما حق انتخاب دارید و می‌توانید نام دلخواه خود را انتخاب کنید، ولی حتما موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  1. نام انتخابی شبیه نام برند معروف و شناخته شده‌‌ای نباشد، چون از نظر سئو به مشکل برمی‌خورد و به دلیل مسائل مربوط به برندینگ دامین شما متوقف می‌گردد.
  2. نام دامین انتخابی بسیار کوتاه و خلاصه باشد.
  3. تلفظ آسانی داشته باشد.
  4. حتی الامکان در نام دامنه خود، از اعداد و علائم نگارشی مثل کاما، خط تیره و … استفاده نشود.
  5. زمینه کاری شما حتما در نام دامنه درج شود.

برای خرید و داشتن دامنه، فقط نام دلخواه مورد نظر خود را وارد و سپس در صفحه خرید دامنه موجود بودن آن را بررسی کنید. در صورت موجود بودن می‌توانید آن را خریداری کنید.

بیشتر بخواند: Alexa چیست؟

URL چیست و چه تفاوتی با دامنه دارد؟

شاید شما هم در مقالات متعدد دیده باشید که گاهاً از URL برای اشاره به آدرس یک وب سایت استفاده شده باشد و اکنون این سوال برایتان پیش آمده است که Domain با URL چه تفاوتی دارد؟ دامنه یا دامین در واقع آدرس صفحه اصلی وب سایت شما است و هیچ کاراکتر و علامت اضافی در انتهای پسوند آن قرار نمی گیرد. اما URL به تمام مشتقات یک نام دامنه گفته می شود.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید دامنه (domain) چیست، انواع آن کدام اند و چه نکاتی را باید در انتخاب دامنه در نظر بگیریم؟ هر چقدر دامنه جذاب‌تر و ساده‌تر باشد، تاثیر بهتری روی مخاطب می‌گذارد. با توجه به نکاتی که گفته شد شما چه دامنه‌ای برای بلاگ خود انتخاب می‌کنید؟

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
معرفی سایت ثبت و خرید دامنه Dynadot
دامنه و هاست
معرفی سایت ثبت و خرید دامنه Dynadot
اگر قصد راه اندازی سایت دارید و به فکر خرید دامنه از سایت های خارجی می باشد، Dynadot می تواند یکی از گزینه های شما باشد. Dynadot یک سایت ثبت...
معرفی سایت جوکر (joker.com)  و نحوه خرید دامنه از آن
دامنه و هاست
معرفی سایت جوکر (joker.com) و نحوه خرید دامنه از آن
اولین اقدامی که پیش از راه اندازی یک سایت لازم است انجام دهید ثبت و خرید یک دامنه مناسب است. انتخاب دامنه مناسب می تواند به خوبی آینده ی کسب...
رزرو هاستل خارجی در سایت Hostelworld
مسافرت و مهاجرت
رزرو هاستل خارجی در سایت Hostelworld
امروزه هاستل ها نه تنها برای کسانی که به دنبال اقامت کم هزینه هستند بلکه برای کسانی که به دنبال ملاقات  با افراد جدید یا تجربه مکان های جدید هستند...