سرور مجازی

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

اگر سازمان بزرگ یا شرکتی دارید که رشد ثابتی دارد و به دنبال تهیه سروری با امنیت بالا می‌گردید این مقاله را بخوانید. در این مقاله می‌آموزید سرور اختصاصی چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین با تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی آشنا خواهید شد.

سرور اختصاصی یا VDS چیست؟

سرور اختصاصی (dedicated server) معمولا دارای یک یا چند CPU، Ramو هارد می‌باشد و بسته به دیتاسنتری که سرور در آن قرار می‌گیرد، با سرعت بالایی می‌تواند به اینترنت متصل شود.

سرور اختصاصی (Virtual Dedicated Server) یا VDS نوعی سرور مجازی می‌باشد و همانطور که از نام آن پیداست در این سرور، منابعی چون هسته، cpu، رم و … کاملا اختصاصی بوده و اشتراکی بین آن و سایر سرورهای مجازی روی یک نود اصلی وجود ندارد.

روی هر سرور مجازی یک آی پی ثابت برای برقرار کردن ارتباط وجود دارد. قسمتی از پهنای باند سرور اصلی به سرور مجازی اختصاص داده شده است. در هر سرور اختصاصی منابع به صورت اختصاصی در اختیار وبسایت شما قرار گرفته و شما می‌توانید هر آنچه دوست دارید روی آن قرار دهید به صورتی که هیچ یک از امکانات آن با سرورهای دیگر مشترک نخواهد بود.

مدیریت سرورهای اختصاصی کاملا مانند سرورهای مجازی است. به این صورت که از راه دور، می‌تواند به سیستم عامل سرور متصل شده و مدیریت آن را انجام دهد. یک تفاوت بزرگ بین سرورهای مجازی و اختصاصی؛ عدم داشتن محدودیت در منابع سخت افزاری برای سرورهای اختصاصی است. یعنی کاربر با داشتن یک سرور فیزیکی می‌تواند آن را مدیریت کند. در این صورت کاربر تا جایی که سخت افزار توان و قدرت پردازش داشته باشد، بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: vps چیست؟

آیا سرور اختصاصی را می‌توان کاملا در اختیار گرفت؟

منابع موجود در یک سرور اختصاصی، کاملا در اختیار وب سایت شما قرار داده می‌شود و می‌توانید موارد مورد دلخواه خود را بر روی آن قرار دهید. در این صورت هیچ کدام از امکانات سرور مشترک با سرور دیگر نخواهد بود و کاملا در اختیار کاربر گذاشته می‌شود. همچنین در زمینه منابع سخت افزاری هم یک تفاوت عمده و بزرگ بین سرورهای مجازی و اختصاصی وجود دارد. به این صورت که در سرویس‌های اختصاصی محدودیتی برای منابع سخت افزاری در نظر گرفته نمی‌شود و یک سرور فیزیکی به صورت کامل در اختیار کاربر گذاشته می‌شود. با استفاده از سرور اختصاصی کاربر می‌تواند تا جایی که سخت افزار قدرت توان و قدرت پردازش داشته باشد، از آن استفاده کند و در استفاده از آن هیچ محدودیتی وجود ندارد.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

بعد از کسب اطلاعات لازم در مورد سرور اختصاصی و مزایای آن نوبت به بررسی تفاوت این سرور با سرور مجازی می‌رسد. در جدول زیر به تفاوت‌های بین سرور مجازی و سرور اختصاصی پرداخته شده است.

سرور مجازی سرور اختصاصی ویژگی
نصب سیستم عامل وابسته به Image هایی است که در سرور میزبان قرار داده شده. قابلت نصب تمامی سیستم عامل‌ها نصب سیستم عامل
هزینه بیشتر هزینه کمتر قیمت
قدرت سخت افزاری پایین به علت به دلیل اشتراک و پردازنده، حافظه اصلی و فضای ذخیره قدرت سخت افزاری بالا به علت عدم اشتراک و محدودیت‌هایی چون پردازنده، فضای ذخیره و حافظه اصلی قدرت سخت افزاری
پهنای باند کمتر نسبت به سرور اختصاصی پهنای باند بالا و اختصاصی پهنای باند
امنیت کمتر در مقایسه با سرور اختصاصی امنیت بالاتر به علت عدم دسترسی کاربران به آن امنیت
عدم قابلیت تقسیم پذیری قابلیت تقسیم پذیری خاصیت تقسیم پذیری
مشترک در برق، کارت شبکه و دیگر ماشین‌ها عدم اشتراک در مصرف منابع منابع

مزایای سرور اختصاصی چیست؟

مزیت‌هایی زیادی برای سرور اختصاصی وجود دارد که می‌توان در این قسمت به جند مورد از آن‌‌ها اشاره کرد.

  • قدرتمند بودن و عملکرد بالای آن
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • مهم‌ترین سطح هاستینگ دنیا
  • نداشتن کمبود منابع و امکان ارتقای آن
  • مناسب برای رسیدن به عملکرد مطلوب
  • قابلیت ایجاد چند سرور مجازی بر روی سرور اختصاصی
  • ایجاد خصوصی سازی محیط با حفظ امنیت بالا
  • دارای آدرس آی پی منحصر به فرد

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور اختصاصی بهتر است یا سرور مجازی؟

هر یک از سرورهای اختصاصی و مجازی دارای معایب و مزایای مختص به خود هستند که مناسب بودن هر کدام کاملا بستگی به شرایط کاربر دارد. اگر کار شما در حال راه اندازی یک شرکت کوچک و متوسط است، معمولا به همه منابع موجود در یک سرور اختصاصی نیاز پیدا نمی‌کنید. پس در این صورت نیازی نیست که سرور اختصاصی را برای هاستینگ خود انتخاب نمایید. سرورهای اختصاصی بیشتر مناسب شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی هستند که با شیب ثابتی در حال رشد باشند. پس در شرایطی که هنوز سایت شما در حال رشد است، نیاز به منابع زیادی ندارد، می‌خواهید از کل سیستم عامل یک بک آپ تهیه کنید و بخواهید سیستم عامل سرور را خیلی سریع تغییر دهید، از سرور اختصاصی استفاده نکنید.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

در هنگام استفاده از سرور اختصاصی چه نکات امنیتی مهم است که رعایت کنیم؟

برخی از موارد و نکات امنیتی که برای سرورهای اختصاصی باید در نظر بگیرید و آن‌ها را رعایت کنید به شرح زیر است:

  1. برای دسترسی به سرور دو شبکه جدا تهیه کنید که از یکی از آن‌ها برای دسترسی به شبکه دیگر استفاده شود.
  2. برای دسته بندی دسترسی‌‌ها به سرور از vpn استفاده نمایید.
  3. از IPS و IDS برای جلوگیری از حملات شبکه استفاده کنید.
  4. برای ارتباط به سرور و سرویس‌ها از رمز کننده‌ای اختصاصی استفاده کنید.
  5. از CNNهای اختصاصی و عمومی استفاده کنید.

از آنجایی که راه اندازی تمام موارد امنیتی گفته شده به وسیله یک شبکه اختصاصی پرهزینه خواهد بود، بنابراین مواردی که در بالا ذکر شد، از قبل در دیتا سنترها پیاده‌سازی شده اند. پس فقط کافی است با پرداخت مبلغ اضافه آن را به قرارداد خود اضافه کنید. البته قابل ذکر است که کمپانی‌هایی هم وجود دارند که به صورت کاملا رایگان موارد امنیتی فوق را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تفاوت vpn و vps چیست؟

نحوه خرید سرور اختصاصی

در قسمت قبلی اشاره شد که برای داشتن یک سرور اختصاصی در اینترنت، دو روش کلی وجود دارد.

  1. خرید سرور توسط خودتان
  2. اجاره سرور اختصاصی از دیتاسنترها یا شرکت‌های هاستینگ.

قبل از خرید سرورهای مجازی، مقاله‌های راهنمای خرید VPS و بهترین سایت خرید vps  را مطالعه کنید.

برای خرید سرور مجازی (VPS)، می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید و در خواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید.

خرید سرور مجازی

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید سرور مجازی اختصاصی چیست و چه تفاوتی با سرور مجازی دارد؟ شما با توجه به شرایط کاری که دارید کدام سرور را برای استفاده ترجیح می‌دهید؟

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور مجازی
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این...
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
سرور مجازی
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware یک مقدمه برای ایجاد و مدیریت محیط‌های مجازی در VMware است. VMware یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی ساز است که برای شما امکان ساخت...
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
سرور مجازی
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
استفاده از پی پال برای کاربران ایرانی، به دلیل اعمال تحریم‌ها با سختی‌هایی رو به رو است. از آنجایی که برخی از افراد برای انجام تراکنش‌های بین المللی به حساب...