سرور مجازی

سرور مجازی ابری چیست؟

سرور مجازی ابری چیست؟

با وجود این که سرورهای ابری شباهت بسیاری به سرورهای فیزیکی دارند و مانند آنها عمل می‌کنند ولی تفاوت‌هایی چون انعطاف پذیری، مقرون به صرفه بودن و … نیز دارند. این مقاله را بخوانید تا بیاموزید سرور مجازی ابری چیست و چه مزایایی دارد. همچنین با تفاوت این سرور با سرورهای مجازی آشنا خواهید شد.

سرور مجازی ابری (Cloud Server) چیست؟

سرور ابری یا ابری کلودها، یکی از مهم‌ترین سرورهایی هستند که محبوبیت دارند و افراد زیادی مایل هستند که از آن‌ها استفاده کنند. علاوه بر این سرورهای مجازی ابری، از فناوری‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند که شرکت‌های بزرگی، استفاده از این سرورها را ترجیح می‌دهند.

سرور مجازی ابری (Cloud Server) پایداری بیشتری نسبت به سایر سرویس‌ها دارد و در صورتی که یکی از سرورها قطع شود، سرورهای دیگر جای آن را می‌گیرند. همچنین سرورهای ابری می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای واسط، مجازی سازی شوند تا با استفاده از آن‌ها کنترل ظرفیت و مصرف منابع سیستم عامل انجام شود و در صورت نیاز به منابع بیشتر، به آن‌ها اختصاص داده شود. (مجازی سازی یا Virtualization، نوعی تکنولوژی است که جایگزین سیستم عامل می باشد و با آن می‌توان، نصب و مدیریت چندین سیستم عامل را بر روی یک سیستم ارائه کرد. برای خرید vps می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

کاربران با استفاده از سرور مجازی ابری (Cloud Server) می‌توانند بهترین میزبانی را به دست آورده و منابع آن‌ها به سمت بالا و پایین تغییر کند که این باعث افزایش انعطاف پذیری سرورها نیز می‌شود. با افزایش تقاضای سرورها، ظرفیت آن‌ها نیز بیشتر شده، در نتیجه پاسخگوی تقاضای بالا رفته می‌شوند. هزینه استفاده از منابع بیشتر زمانی پرداخت می‌گردد که میزان تقاضا افزایش یابد. پس با این اوصاف دیگر نیازی به پرداخت یک مبلغ ثابت و همیشگی برای منابعی که استفاده نمی‌شوند، نمی‌باشد. یعنی شما به همان میزیانی که نیاز داشته باشید دارای دسترسی خواهید بود و به اندازه چیزی که مصرف کرده‌اید هزینه آن را پرداخت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: vps چیست؟

سرور مجازی ابری چیست

سرور ابری چه مزایای دارد؟

استفاده از سرور مجازی ابری جدا از این که از پرداخت هزینه ثابت اضافی جلوگیری می‌کند، مزایای دیگری نیز به همراه دارد از جمله:

  1. قابل اعتماد هستند و در صورت بروز مشکل برای برخی از سرورها، روی کاربران دیگر اثر نمی‌گذارد.
  2. مقرون به صرفه هستند و کاربران تنها زمانی که به آن نیاز داشته باشند در دسترس می‌باشند و بعد از استفاده از منابع هزینه آن را پرداخت می‌کنند.
  3. انعطاف پذیری بالایی دارند و زمانی که به آن‌ها نیاز باشد، در دسترس خواهند بود.
  4. نصب و راه اندازی آن‌ها آسان است و نیاز به عملیات خاصی ندارند.

در زمان راه اندازی و انتخاب سرویس ابری، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در زمان راه اندازی و انتخاب سرویس ابری مانند سایر سرورها رعایت بعضی از نکات لازم و ضروری می‌باشد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • شناخت سرویس ابری مناسب برای کسب و کار قبل از انتخاب و راه اندازی آن
  • مشخص کردن نرم افزار و سخت افزارهای مورد نیاز قبل از راه اندازی سرور
  • تعیین و تخمین زدن هزینه‌‌های واقعی
  • ارزیابی سرویس دهنده قبل از راه اندازی و انتخاب سرور
  • انتخاب یک گروه ارزیابی مناسب برای سرورهای ابری
  • مطالعه بندهای درج شده برای شرایط سرویس و رعایت آن‌ها
  • بررسی کیفیت و خطاپذیری شبکه

پیشنهاد مطالعه: تفاوت vpn و vps چیست؟

سرور مجازی ابری چیست

چه مقدماتی برای راه اندازی سرور ابری لازم است؟

حتما بعد از آموختن این که سرور مجازی ابری چیست، می‌خواهید بدانید که قبل از راه اندازی آن چه اقداماتی لازم است. در این قسمت به بررسی پیش نیازهای راه اندازی سرور ابری پرداخته می‌شود.

  • مدیریت سرویس‌های ابری با سیستم‌های IT سنتی یکپارچه شود و تمامی نیازهای data center برآورده گردد.
  • داشتن ابزارهای مناسب برای تشخیص و ارائه خدمات در جهت عملکرد صحیح و بهتر سرورهای ابری الزامی است.
  • راهکارهای مدیریتی باید به نحوی باشد که حداکثر کارایی را در اختیار سیستم در حال اجرا بگذارد.
  • قابل اطمینان، در دسترس و ایمن است و در زمان بروز خطا و مشکل به کار خود ادامه داده و داده‌ها دست نخورده باقی می‌ماند.
  • یکپارچه سازی و ادغام کردن مولفه‌های مدیریت دیتا سنتر سنتی با ابزارهای مدیریت دیتا سنتر از روش‌های جدید مدیریت ابری می‌باشند.

تفاوت سرور ابری و مجازی در چیست؟

مفهوم اصلی سرور مجازی و ابری یکی است ولی قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و دسترسی متفاوتی دارند. هاست سرور مجازی، کارایی کمتری دارد و منابع محاسباتی مشخصی را در اختیار کاربر می‌گذارد. بنابراین در صورت نیاز قادر به پاسخ دهی به درخواست اضافه نخواهد بود و دچار اختلال و کاهش عملکرد می‌شود.

میزبانی سرور ابری، پاسخ متفاوتی به افزایش تقاضا می‌دهد و در یک محیط ابری محاسبه وبسایت شما به صورت یکپارچه انجام می‌شود. به این صورت که حتی اگر سرور به حد اشباع خود برسد سرور دوم شروع به ایفای وظایف خود می‌کند. پس در صورت افت یا خرابی یک سرور، وب سایت همچنان قابل اجرا بوده و سرورهای دیگری میزبانی ترافیک ورودی آن را به عهده می‌گیرند.

در جدول زیر به مقایسه سرور مجازی با سرور ابری پرداخته می‌شود.

ویژگی میزبانی سرور مجازی میزبانی سرور ابری
راه اندازی و مدیریت سرور دارد دارد
هزینه پایین پایین
عملکرد بسته به سرویس دهنده سریع
امنیت بالا بالا
انعطاف پذیری ندارد دارد
مقیاس پذیری دارد دارد
مدل اشتراک سرور خصوصی سرور اختصاصی ابری
دیتا سنترهای متعدد بسته به سروریس دهنده دارد
هزینه‌ها متناسب با سرویس دهنده ثابت

اگر قصد خرید سرورهای مجازی را دارید، مقاله‌های راهنمای خرید VPS  را مطالعه کنید.

چرا سرور ابری بهترین میزبان است؟

از آنجایی که میزبانی ابری بسیار پایدار می‌باشد و به صورت غیرمتمرکز است، در صورت بروز مشکل برای هاست در عملکرد کلی آن اثری نمی‌‌گذارد. همانطور که گفته شد در سرورهای ابری امکان ادغام منابع وجود دارد. حافظه رم، فضای دیسک، پهنای باند و … قابلیت اضافه شدن به منابع سرور را دارد و در صورت عدم نیاز نیز می‌توان از آن‌ها استفاده نکرد. سرورهای ابری با توجه به نیاز کاربر مقیاس پذیر و قابل تنظیم می‌باشد. برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه بیشتر نمی‌باشد و می‌توان منابع غیر ضروری را بدون هر گونه هزینه اضافی حذف کرد.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید سرور مجازی ابری چیست و چه مزایایی دارد. همچنین توانستید با کاربردهای این سرور، تفاوت آن با سرور مجازی، مقدمات تهیه آن و … آشنا شوید. در صورتی که سوالی در زمینه استفاده از سرور مجازی ابری دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان و پشتیبانان ایرانیکارت در اسرع وفت به سوالات شما پاسخ داده و راهنمایی‌های کاملی را در اختیار شما می‌گذارند.

سرور مجازی ابری چیست؟
با وجود این که سرورهای ابری شباهت بسیاری به سرورهای فیزیکی دارند و مانند آنها عمل می‌کنند ولی تفاوت‌هایی چون انعطاف پذیری، مقرون به صرفه بودن و … نیز دارند....
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام ببخشید من در ایپیک گیرم یه بازی دارم که از این سرور ها پشتیبانی میکنه ولی بازی بالا نمیاد ران نمیشه با اینکه تو تنظیمات گزینه ابری فعال شده راه نمایی کنید لطفا

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی امکان ارائه این خدمات از جانب مجموعه ایرانیکارت وجود ندارد.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور مجازی
مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار داده و می‌توانید تمامی دیتاها و اطلاعات خود را روی آن قرار دهید، بدون این که امکانات این...
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
سرور مجازی
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware
آموزش ساخت سرور مجازی در vmware یک مقدمه برای ایجاد و مدیریت محیط‌های مجازی در VMware است. VMware یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی ساز است که برای شما امکان ساخت...
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
سرور مجازی
بهترین سرور مجازی برای پی پال چیست؟
استفاده از پی پال برای کاربران ایرانی، به دلیل اعمال تحریم‌ها با سختی‌هایی رو به رو است. از آنجایی که برخی از افراد برای انجام تراکنش‌های بین المللی به حساب...