حواله ها

مدیریت دانش در بخش بانکی

مدیریت دانش در بخش بانکی

مدیریت دانش در بخش بانکی

در 20 سال گذشته، بانک‌ ها به طور فعال در حال خودکارسازی فرآیند های دستی خود بوده‌اند. این امر موجب به وجود آمدن سیستم‌ های اطلاعاتی مختلف حتی درون یک بانک شده است. در حالی که این سیستم‌ های اطلاعاتی توانستند در مدیریت بهتر فرآیندها و منابع به بانک‌ ها کمک کنند در عین حال، مشکلات زیادی را نیز ایجاد کرده‌ اند. یکی از مشکلات مهم سیستم‌ های اطلاعاتی قبلی این است که موجب ایجاد حجم عظیمی از داده و اطلاعات شده‌ اند که به پدیده ای مانند انفجار اطلاعات یا سر ریز اطلاعات منجر شده است.

اما این سناریو تغییر کرده است. تلاش‌ ها و منابع بیشتری به کار گرفته شده است تا آن را موفق سازند زیرا در بانکداری نوین امروزی، اطلاعات و دانش جزء دارایی‌ های با ارزش هستند.

بانک‌ ها نقش حیاتی مدیریت دانش در کسب مزیت در حوزه رقابتی خود را درک کرده‌اند اما معمولاً به دلیل انتظار برای شنیدن نظرات پذیرندگان اولیه درباره مزایا و معایب واقعی مدیریت دانش در پذیرش آن تعلّل کرده‌اند. طبق پیمایشی که شرکت داده های بین‌المللی (IDC) در بیش از 600 بانک در اروپای غربی انجام داد تنها 20% از بانک‌ ها در حال حاضر اصول مدیریت دانش را به کار گرفته‌ اند (بلسیو و مولیگنانی، 2000). این روند در میان بانک‌ ها بزرگ، بسیار شایع‌ تر است. شرکت داده های بین‌ المللی انتظار دارد با افزایش آگاهی از اهمیت مدیریت دانش، این وضعیت در آینده ای نزدیک تغییر کند و مدیریت دانش به یکی از اولویت‌ های بخش بانکی تبدیل شود.

استفاده از فناوری اطلاعات (IT)

غیر از حجم عظیم دانش، استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در مدیریت دانش، بعد جدیدی به مدیریت دانش بخشیده است. این موضوع حائز اهمیت است که استفاده از تکنولوژی و « فرآیند اجتماعی استفاده از تکنولوژی »، هماهنگ باشند (دی سانکتیس و پول، 1994). با استراتژی‌های مناسب، IT می‌تواند به اجرا و حداکثر ساختن مزایای بسیاری از اقدامات مدیریت از جمله مدیریت دانش کمک کند.

مدیریت دانش در بخش بانکی

پیشرفت مدیریت دانش (KMP)

بنابراین بر اساس پیشرفت مدیریت دانش فوق، به روشنی می‌ توان گفت که مدیریت دانش، تکنولوژی نیست. در مقابل، تکنولوژی برای پیشرفت مدیریت دانش ضروری است.

فرآیند آغاز مدیریت دانش در بانک ها

1- اولین گام برای بانک‌ ها، ایجاد طرز فکر لازم در میان کارکنان در ارتباط با این موضوع است
2-
شناسایی حوزه‌ هایی که در ارتباط با آن‌ ها دانش لازم است
3-
کسب دانش لازم از طریق القای کیفیت مطلوب نیروی انسانی یا برون سپاری به طور مستمر
4-
ایجاد مخزن و بانک دانش درون سازمان و به روز کردن چند وقت یک‌ بار آن‌ها
5-
فراهم کردن امکان دسترسی کارکنان (کارکنان) به دانش مناسب به روز شده در هر زمان و هر کجا و استفاده مجدد از آن‌ها
6-
تعریف مخازن دانش با اضافه کردن دانش جدید و کنار گذاشتن دانش قدیمی

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اصلی ترین و بهترین شیوه های انتقال پول کدامند؟
حساب های بین المللی
اصلی ترین و بهترین شیوه های انتقال پول کدامند؟
در بسیاری از شرایط شما نیاز دارید در کمترین زمان ممکن پولی را به نقطه ی دیگری از دنیا انتقال دهید. برای مثال زمانی که عضوی از خانواده شما در...
TransferWise بانک مجازی انتقال بین المللی پول
حواله ها
TransferWise بانک مجازی انتقال بین المللی پول
فهرست محتوا نرخ ها و هزینه های TransferWiseهزینه انتقال پول با TransferWise چقدر است؟چه نوع انتقال را می توانم با ترانسفر وایز انجام دهم؟مزایای ترانسفر وایزمعایب ترانسفر وایزچگونه می توان...
انتقال پول از ایران به روسیه و برعکس
حواله ها
انتقال پول از ایران به روسیه و برعکس
فهرست محتوا روش های مختلف انتقال پول از ایران به روسیهارسال حواله پی پالارسال حواله وسترن یونیونارسال حواله سوئیفتارسال حواله مانی گرامارسال حواله از روسیه به ایران بر خلاف گذشته،...