مسافرت و مهاجرت

معرفی و آشنایی با دانشگاه آلبرتا کانادا ( University of Alberta ) برای تحصیل

معرفی و آشنایی با دانشگاه آلبرتا کانادا ( University of Alberta ) برای تحصیل

در میان دانشگاه‌های معتبر کانادا چهار دانشگاه هستند که در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی جزو 100 دانشگاه برتر جهان هستند. این دانشگاه‌ها به ترتیب دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه بریتیش‌کلومبیا و دانشگاه آلبرتا هستند. این دانشگاه‌ها به ترتیب در شهر‌های تورنتو، مونترئال، ونکوور و ادمونتن قرار دارند.

نگاه کلی به دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta )

دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta ) یا به طور خلاصه UofA در شهر ادمونتن (Edmonton) مرکز ایالت آلبرتا (ALberta) قرار دارد. این دانشگاه یک دانشگاه عمومی تحقیقاتی است و همانند دانشگاه بریتیش کلومبیا در سال 1908 به دست الکساندر کامرون راثرفورد (Alexander Cameron Rutherford) افتتاح شده است. این دانشگاه دارای چهار کمپ الست که کمپ اصلی آن در ادمونتون و یکی دیگر از کمپ‌های آن در مرکز شهر کلگری (Calgary) قرار دارد. در حال حاضر بیش از 39000 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که بیش از 7600 نفر از آنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند. برنامه‌های آموزشی این دانشگاه شامل بیش از 400 رشته‌ی دانشگاهی در 18 دانشکده‌ می‌شود و از 150 کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta ) یکی از عوامل رشد اقتصادی در این ایالت است. درآمد دانشگاه برای این ایالت رقمی در حدود 3/12 میلیارد دلار در سال است که در واقع 5% درآمد تولید داخلی این استان در سال است. این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بسیاری همواره جزو 5 دانشگاه برتر کانادا و 100 دانشگاه برتر جهان بوده است. در سال 2014 علاوه بر آن که در مجموع جایگاه 89م را به خود اختصاص داده است در رشته‌ی ادبیات و زبان انگلیسی نیز رتبه‌ی 22م جهان را کسب کرده است. این دانشگاه همچنین قطب مطالعات اوکراین در کانادا نیز هست مرکز مطالعات اوکراین کانادا (Canadian Institute of Ukrainian Studies) در این دانشگاه واقع شده‌است.

دانشگاه آلبرتا کانادا

سوابق

این دانشگاه 260000 فارغ‌التحصیل داشته که در میان آنها افرادی چون ژنرال رولاند مایکنر (Roland Michener)، نخست‌وزیر جو کلارک (Joe Clark)، قاضی عالی کانادا بورلی مک‌لاکلین (Beverley McLachlin)، استاندار آلبرتا، شهردار ادمونتن دون آیوسن (Don Iveson) و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ریچارد ای. تیلر (Richard E. Taylor) حضور دارند. از مهم‌ترین فارغ‌التحصیلان آلبرتا باید به وایولت کینگ هنری (Violet King Henry) اشاره کرد که اولین وکیل سیاهپوست زن کانادایی، اولین فرد سیاهپوستی که از دانشکده‌ی حقوق دانشگاه آلبرتا فارغ‌التحصیل شد. وی همچنین اولین سیاهپوستی بود که وارد دادسرای آلبرتا شد.

آموزش و هزینه‌ها

در میان دانشگاه‌های کانادا، مدرسین دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta ) در سطوح کارشناسی بیشترین جوایز مربوط به تدریس را از آن خود کرده‌اند. تنها از سال 1986، 41 جایزه‌ی آموزشی به این دانشگاه تعلق گرفته‌است. در این دانشگاه تنها برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی بیش از 170 برنامه آموزشی وجود دارد. تا سال 2003 نمره‌دهی در این دانشگاه از 9 بود که از آن سال به بعد به سیستم نمره‌دهی از 4 تغییر کرد. هزینه‌ها در این دانشگاه برای کانادایی‌ها و غیرکانادایی‌ها فرق زیادی دارد. این قیمت به رشته نیز بستگی دارد. به عنوان نمونه برای لیسانس هنر، سالیانه هزینه‌ای در حدود 5000 دلار باید از طرف یک کانادایی پرداخت شود.

دانشکده‌ها و ساختمان‌ها

از مهم‌ترین ساختمان‌های دانشگاه آلبرتا به غیر از 18 دانشکده‌ی اصلی آن باید از کالج سن ژوزف (تنها برای سطوح کارشناسی برنامه دارد)، کالج سن استیون (برای سطوح تحصیلات تکمیلی برنامه دارد)، مدرسه‌ی بهداشت عمومی، مدرسه‌ی تجارت آلبرتا و کمپ‌های سن ژان و آگوستینا نام برد.

دانشکده‌های این دانشگاه تا مقاطع تحصیلی بسیار بالا و به طور بسیار تخصصی برنامه‌های آموزشی دارند. در میان دانشکده‌های این دانشگاه، دانشکده‌های کشاورزی و محیط زیست، فنی و مهندسی، حقوق، ادبیات و پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

یکی از گرانترین ساختمان‌های دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta )، ساختمان 120 میلیونی مرکز ملی نانوتکنولوژی (National Institute for Nanotechnology) است که در سال 2006 افتتاح شد. این مرکز یکی از پیشرفته‌ترین و مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی جهان در زمینه‌ی علوم و فناوری نانو است.

 آشنایی با دانشگاه آلبرتا

کتابخانه‌ها

سیستم کتابخانه‌های دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta ) پس از افتتاح کتابخانه‌ی راثرفورد در سال 1951 پیشرفت به سزایی داشته است. این کتابخانه در حال حاضر یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تحقیقاتی در آمریکای شمالی را دارد. بر اساس تحقیقات مرکز تحقیقات کتابخانه‌ها (Association of Research Libraries) در سال 2012، سیستم کتابخانه‌ی آلبرتا 11هُمین سیستم برتر کتابخانه‌ای در آمریکای شمالی و دومین کتابخانه‌ی بزرگ کانادا بعد از دانشگاه تورنتو است. با داشتن بیش از 6/10 میلیون جلد کتاب و بیش از یک میلیون کتاب الکتورنیکی و 1500 مجموعه‌ی اطلاعات داده‌ای، کتابخانه‌ی دانشگاه آلبرتا از لحاظ کتاب به تعداد دانشجو، رتبه‌ی نخست را در میان دانشگاه‌های کانادا دارد. این کتابخانه شامل 10 ساختمان زیرمجموعه می‌شود که با یکدیگر ترکیب شده و همکاری می‌کنند. مدرسه‌ی کتابخانه و مطالعات اطلاعات (School of Library and Information Studies) که زیرمجموعه‌ای از سامانه کتابخانه‌ی دانشگاه آلبرتا است، برنامه‌های آموزشی مربوط به خود را در سطوح کارشناسی تا دکتری در رشته‌های مربوط به مطلاعات کتابخانه‌ای ارائه می‌کند.

University of Alberta

تاریخ های مهم برای اخذ پذیرش

هر رشته و دانشکده ی این دانشگاه زمان ثبت نام مربوط به خود را دارد ولی بطور کلی تمامی تقاضاها باید در تاریخ های زیر بدست دفتر امور ثبت نام دانشگاه برسد:

  • ترم پاییز: اول جولای
  • ترم ژانویه: اول نوامبر
  • ترم می: اول مارچ
  • ترم جولای: اول می

مدارک عمومی مورد نیاز جهت اخذ پذیرش

  • مدرک زبان انگلیسی
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • ریز نمرات
  • رزومه CV
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه SOP
  • برخی رشته ها مدرک GRE و یا GMAT را نیز علاوه بر مدارک بالا درخواست می کنند.

بورس تحصیلی و کمک هزینه

دانشگاه آلبرتا در تسهیلات متنوعی را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان واجد شرایط ارائه می دهد. شرایط اقدام برای هر کدام از این بورسیه ها متفاوت است اما به طور کلی داشتن سابقه علمی قابل توجه، معدل نسبتا بالا و نمره زبان بالا از جمله این موارد است. مبلغ این بورسیه ها هم با یکدیگر متفاوت است و از ۱۳۰۰۰ دلار در سال شروع می شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta )

مقطع کارشناسی (یک سال تحصیلی) بین $10,000 تا $18,000

مقطع تحصیلات تکمیلی (یک سال تحصیلی) بین $10,500 تا $22,000

پرداخت هزینه و ثبت نام آزمون های بین المللی جز خدماتی است که ایرانیکارت ارائه می دهد. برای ثبت درخواست خود، به پنل کاربری خود وارد شده و در قسمت پرداخت ارزی درخواست خود را ثبت نمایید. سوالات و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک گذارید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...