مسافرت و مهاجرت

نحوه چاپ مقاله در مجلات خارجی

نحوه چاپ مقاله در مجلات خارجی

سختی‌های مقطع کارشناسی ارشد وقتی شروع می‌شود که دانشجو همه کارهای پایان نامه خود را انجام داده و نوبت به دفاع و چاپ مقاله در مجلات خارجی می‌رسد. در بیشتر دانشگاه‌ها 1 نمره از پایان نامه به چاپ مقاله اختصاص می‌یابد و اگر دانشجو مقاله‌ای چاپ نکرده باشد نمره کاملی به دست نمی‌آورد. با این شرایط دانشجویان شروع می‌کنند به پرس و جو در مورد این که نحوه پرداخت هزینه چاپ مقاله در مجلات خارجی چگونه است و ژوزنال‌های معتبر برای چاپ مقاله کدام اند؟ خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند که پاسخ به سولات خود در زمینه چاپ مقاله را به طور جامع و کامل دریافت کنید.

نحوه چاپ مقاله در مجلات خارجی

اولین موردی که دانشجویان در مورد چاپ مقاله در مجلات جست و جو می‌کنند، نحوه چاپ مقاله در مجلات خارجی است. مراحل مختلفی برای آماده سازی یک مقاله و چاپ آن در مقالات خارجی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ترجمه مقاله

اولین کاری که برای چاپ مقاله در مجلات خارجی لازم است، ترجمه مقالات مختلف است که هم اطلاعات شما نسبت به موضوع مورد نظر افزایش یابد و هم بتوانید از آن‌ها در قسمت‌های مختلف مقاله مثل مقدمه و بررسی منابع استفاده کنید.

نکته‌ای که این جا لازم است رعایت شود، عدم سرقت ادبی از مقالات دیگر است. یعنی چه به عمد و چه غیر عمد، هیچ محتوایی از دیگران نباید در مقاله شما کپی شده باشد. توجه داشه باشید که حتی کپی کردن محتوایی که قبلا خودتان نوشته‌اید هم می‌تواند به عنوان سرقت ادبی محسوب شود. پس قبل از ارسال مقاله‌تان به ژورنال‌ها و مجلات خارجی، با استفاده از نرم افزار آی‌تنتیکیت (iThenticate) می‌توانید نسبت به کپی بودن یا نبودن بخش‌هایی از مقاله‌ی خود اطمینان حاصل کنید.

آماده سازی مقاله

قبل از ارسال مقاله به مجلات و ژرنال‌های خارجی، آن را به صورت کامل از نظر ویراستاری بررسی کنید طوری که از نظر فنی و ظاهری، نکات دستوری و گرامری و محتوا مشکلی نداشته باشد. منظور از ویرایش فنی و ظاهری، عاری بودن مقاله از هر گونه اشتباه نگارشی است، مثلا بندها به درستی قرار گرفته باشند، غلط املایی نداشته باشد، موارد مربوط به فاصله و نیم فاصله رعایت شده باشد و …

منظور از ویرایش دستوری و گرامری هم رعایت درست و اصولی نکات گرامی است. ویرایش محتوایی هم یعنی انتقال ملموس و راحت مقاله به مخاطب، طوری که بدون هیچ مشکلی، مقاله را درک کند.

مراحل چاپ مقاله در ژورنال معتبر

ارسال مقاله به ژورنال‌های معتبر

بعد از ترجمه مقالات مختلف و نوشتن و ویراستاری، نوبت می‌رسد به بررسی مجلات معتبر و ارسال مقاله برای آن‌ها. در این مرحله باید بررسی کنید که مقاله شما، هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار ظاهری مناسب باشد.

بعد از پیدا کردن مجله مورد نظر و مطابق دادن مقاله خود با شرایط آن، به دو صورت می‌توانید مقاله را ارسال کنید:

  1.  مقاله را به آدرس ایمیلی که در مجله ثبت شده است، ارسال کنید.
  2. آن را در قسمتی از سایت مربوط به مجله آپلود کنید.

وقتی مقاله به مجله مورد نظر ارسال شد، اصطلاحا می‌گویند مقاله submit شده و سپس وارد مرحله داوری می‌شود. مدت زمان داوری مقاله هم بسته به نوع ژورنال متفاوت است، بعضی از آن‌ها چند هفته و بعضی دیگر چند ماه طول می‌کشد.

در این مرحله، ممکن است یکی از 3 اتفاق زیر برای چاپ مقاله رخ دهد:

  1.  نیاز به هیچ تغییری نداشته باشد و بدون هیچ تغییری چاپ شود.
  2. میجر ریوایز شود یعنی نیاز به تغییرات بزرگ داشته باشد و ریجکت شود.
  3. ماینور ریوایز شود و نیاز به تغییرات کوچک و جزئی داشته باشد و برای چاپ اکسپت نشود.

این مرحله از کار نیازمند صبر زیاد و حوصله فراوان است؛ چرا که ممکن است ایراداتی به متن شما وارد شود که خیلی جزئی هستند و اهمیت چندانی ندارند. به هر حال شما باید بتوانید داوران و منقدان را توجیه کنید و تلاش زیادی در این زمینه لازم است.

این مرحله هم که رد شود نوبت می‌رسد به غول آخر چاپ مقاله، یعنی بررسی آن توسط سردبیر مجله که در این مرحله اگر مقاله شما مناسب چاپ باشد، تایید می‌شود و در صورتی که مناسب نباشد، رد می‌شود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نحوه پرداخت هزینه چاپ مقاله در مجلات علمی + (ویدئو و تصویر)

مراحل چاپ مقاله

معتبرترین مجلات خارجی برای چاپ مقاله

با توجه به افزایش مجلات و ژورنال‌های چاپ مقاله، قبل از ارسال باید مجلات معتبر برای چاپ و بهترین ژورنال‌هارا بررسی و سپس مقاله خود را برای آن ارسال کنید. در این بخش به 3 مورد از معتبرترین ژورنال‌های خارجی پرداخته شده است.

آی اس آی (ISI)

به کلیه مجلات و ژورنال‌هایی که در پایگاه تامسون رویترز( Thomson Reuters)  ارائه می‌شوند، ISI گفته می‌شود. این پایگاه داده، مربوط به کشور کانادا است و به عنوان مرجع تشخیص مجلات ISI شناخته شده است. مرحله داوری مقالات در ژورنال‌های این پایگاه کمی سخت و زمان‌بر است و برای چاپ مجلات بدون ایمپکت، نویسنده مقاله باید هزینه‌ای پرداخت کند. مجلات ایمپکت دارای داوری خیلی سخت هستند ولی در سطح جهانی اعتبار و امتیاز بیشتری دارند و در الویت قرار گرفته اند.

اسکوپوس (Scopus)

اسکوپوس بعد از ISI دومین رتبه برتر بودن مجلات علمی را به خود اختصاص داده است و تمامی مقالات علمی در ژورنال‌های آن پذیرش می‌شوند. برای چاپ مقالات در ژورنال‌های علمی این پایگاه هم هزینه‌ای از نویسنده دریافت می‌شود.

پابمد( Pubmed)

پامبد، پذیرش مقالات علمی در رشته پزشکی و پیراپزشکی را انجام می‌دهد و اعتبار بسیار بالایی در بسیاری از کشورهای دنیا دارد. برای چاپ مقاله در مجلات پامبد نیز از نویسنده هزینه‌ای دریافت می‌شود.

سخن نهایی

چاپ مقاله در ژورنال معتبر کار سخت و دشواری نیست، فقط نیازمند کمی صبر و تلاش است. در این مقاله آموختید که نحوه چاپ مقاله در مجلات خارجی چگونه است و چه شرایطی دارد؟ همچنین با 3 مورد از بهترین مجلات معتبر برای چاپ مقاله آشنا شدید. شما هم اگر در زمینه چاپ مقالات ISI تجربه و نظری دارید که برای کسب رتبه علمی کمک به دانشجویان و دانش پژوهان می‌کند، برای ما به اشتراک بگذارید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...