ارز های دیجیتال

معرفی ارزهای دیجیتالی که در 2024 هاوینگ دارند

معرفی ارزهای دیجیتالی که در 2024 هاوینگ دارند

مدت‌هاست که فرآینده هاوینگ ارز‌های دیجیتال به عنوان معیاری کلیدی در آغاز روندهای قیمتی رمزارز‌ها شناخته می‌شود. اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو دارید، یکی از مواردی که قبل از خرید و فروش ارز‌های دیجیتال به تجزیه و تحلیل نیاز دارد، بررسی چرخه‌های هاوینگ ارز‌های دیجیتال است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، 6 رمزارز را که سال 2024 در انتظار هاوینگ هستند، معرفی می‌کنیم.

هاوینگ ارزهای دیجیتال چیست؟

در دنیای ارز‌های دیجیتال میزان پاداش بلاک (پاداش اختصاص یافته به ماینرها) پس از رسیدن ارز‌های استخراج شده به حد مشخص، طی رویدادی که از آن به عنوان «هاوینگ» یا «نصف شدن» یاد می‌شود، کاهش می‌یابد. چنین رویداد‌هایی که با نام «halving» شناخته می‌شوند، توسط فعالان عرصه ارز‌های دیجیتال به عنوان معیاری برای تعیین روند قیمت دارایی‌های دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند.

در پدیده هاوینگ ارز دیجیتال بیت کوین، پس از تکمیل هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک، یک بار هاوینگ رخ می‌دهد. یعنی میزان پاداش بلاک پرداختی به ماینر‌ها نصف می‌شود. میزان برنامه‌ریزی شده بیت کوین‌ها برای استخراج در زمان معرفی این ارزدیجیتال ۲۱ میلیون واحد است. هاوینگ بیت کوین با این منطق رخ می‌دهد که با استخراج هر ۲۱۰٬۰۰۰ بلاک، استخراج بلاک‌های دیگر دشوارتر شود (پاداش بلاک کمتری به ماینر‌ها اختصاص می‌یابد) تا بازار بیت کوین دچار تورم نشود. زیرا در صورتی که پاداش بلاک بیت کوین ثابت بماند، میزان بیت کوین‌های تولید شده بسیار افزایش می‌یابد و بنا بر قانون عرضه و تقاضا، ارزش بیت کوین کاهش خواهد یافت.اطلاعات جامع درباره اندازه بلاک بیت کوین را می‌توانید به صورت مجزا مطالعه کنید.

کدام ارز‌های دیجیتال در سال 2024 هاوینگ خواهند داشت؟

در سال 2024 رویداد هاوینگ برای رمزارزهای برتری شامل بیت‌کوین (BTC)، اتریوم کلاسیک (ETC)، بیت کوین کش (BCH)، بیت‌کوین گلد (BTG)، دش (DASH) و بیت‌کوین اس وی (BSV) انجام می‌شود.

بیت کوین

به تازگی اطلاعات جالبی درباره هاوینگ بیت کوین منتشر شده است. چهارمین رویداد هاوینگ بیت کوین، نصف شدن یا هاوینگ بعدی بیت کوین در 26 آوریل 2024 انجام می‌شود. سوابق قیمتی بیت کوین نشان می‌دهد که همیشه هاوینگ یا نصف شدن با افزایش قیمت‌های فوق‌العاده‌ای همراه بوده است. به عنوان مثال، در طول رویداد نصف شدن بیت کوین در سال ۲۰۲۰، ارزش بیت کوین ۸۵۰۰ دلار بود، اما در عرض چند ماه به بیش از ۲۷۰۰۰ دلار رسید.

فرایند هاوینگ در ارز دیجیتال

ممکن است بپرسید بعد از هاوینگ 2024 قیمت بیت کوین تا چه سطحی رشد می‌کند؟ لازم است بدانید هیچکس نمی‌تواند به طور دقیق سطح قیمت را مشخص کند. با این حال کارشناسان انتظار دارند که قیمت خرید بیت کوین قبل از هاوینگ یعنی تا دسامبر ۲۰۲۳ به ۴۰ تا ۵۰ هزار برسد.

شاخص‌های فنی نشان می‌دهند که در حال حاضر ارزش بیت کوین به کف قیمت قبل از هاوینگ رسیده است. قرار گرفتن در کف قیمت به این معناست که بازار در طی این رویداد تقویت می‌شود و قیمت پس از هاوینگ بالاتر از قبل خواهد رفت. به عبارت ساده‌تر، یک پامپ قیمتی از کف چرخه بازار به سمت قیمت وافعی در هاوینگ رخ می‌دهد. اگر به چرخه بازار قبلی نگاه کنید، کف قیمت بیت کوین بسیار قبل‌تر از هاوینگ اتفاق افتاده است و قیمت با نزدیک شدن به هاوینگ یک افزایش ۱۵۰ درصدی داشته است. البته، لازم به ذکر است که با انجام هر چرخه، بازدهی کاهش می‌یابد.

بیت کوین کش

علاوه بر بیت‌کوین، رمزارزهای دیگری وجود دارند که از مکانیزم هاوینگ برای کاهش عرضه کوین‌های خود استفاده می‌کنند؛ بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) یا BCH نیز یکی از آن رمزارزهای دارای مکانیزم اثبات کار (PoW) است که در سال ۲۰۲۴ هاوینگ دارد. طبق پیش بینی سایت نایس هش (nicehash) رویداد هاوینگ بعدی بیت کوین کش، تقریبا در تاریخ چهارم آپریل ۲۰۲۴ رخ می‌دهد.

بیت کوین کش در سال 2017 زمانی که بیت کوین با مشکلات زیادی شامل کندی شبکه، کارمزد بالا و… دست و پنجه نرم می‌کرد از طریق هارد فورک ایجاد شد. Bitcoin Cash یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که برای رفع مشکلات بیت کوین و به منظور پرداخت سریع، کارمزد کم، حریم خصوصی و ظرفیت تراکنش بالا ایجاد شد. بیت کوین کش نیز در سال 2018 فورک شد و بیت کوین اس وی ایجاد شد.

مدت زمان تشکیل هر بلاک در این رمزارز ۱۰ دقیقه است. در ابتدا پاداش این شبکه ۱۲.۵ BCH بود اما پس از هاوینگ ۲۰۲۰ این عدد به ۶.۲۵ واحد رسید. در هاوینگ بعدی که در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد این پاداش به ۳.۱۲۵ خواهد رسید. پیش بینی می‌شود قیمت خرید بیت کوین کش نیز همانند هماتایان خود دستخوش تغییرات مثبت شود.

بیت کوین گلد

فرایند هاوینگ یا نصف شدن پاداش‌ها در بیت‌کوین گلد (BTG) نیز برای کاهش عرضه و حفظ ارزش این رمزارز در بلندمدت برنامه‌ریزی شده است؛ ارز دیجیتال بیت‌کوین گلد قصد دارد که از طریق کاهش پاداش برنامه ریزی شده، پویایی عرضه و تقاضا را متعادل کند و با مدل اقتصادی خود همسو شود. این حرکت استراتژیک تورم را کنترل، پایداری را تضمین و از اصول اقتصادی منابع کمیاب تقلید می‌کند. رویدادهای نصف شدن بیت کوین گلد برای ارزش پیشنهادی آن بسیار مهم است و بر کمبود و ماندگاری طولانی مدت در چشم‌انداز ارزهای دیجیتال تاکید دارد.

رویداد هاوینگ در بیت کوین گلد با استخراج هر 210٬000 بلاک در بلاکچین آن یا تقریباً هر 4 سال یکبار اتفاق می‌افتد. این فرایند که سرعت تولید کوین‌های BTG را کاهش می‌دهد، در کد بیت کوین گلد برنامه‌ریزی شده است. پاداش بلاک اولیه بیت کوین گلد 50 BTG بود در حالی که پاداش بلاک BTG فعلی 6.25 BTG است. پس از هاوینگ 2024، پاداش بلاک 3.125 BTG خواهد شد. تاریخ قبلی نصف شدن بیت کوین گلد در 18 آوریل 2020 رخ داد و این چهارمین هاوینگ بیت کوین گلد خواهد بود که قرار است در 23 آپریل 2024 در بلاک شماره 840 هزارتا انجام شود.

هاوینگ در ارزهای دیجیتال مختلف

اتریوم کلاسیک

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC) نیز یکی دیگر از رمزارزهایی است که در سال ۲۰۲۴ هاوینگ دارد که تخمین زده می‌شود، در تاریخ ۳۱ می‌۲۰۲۴ این اتفاق رخ دهد. رویداد کاهش پاداش بلاک (هاوینگ) در رمزارز اتریوم کلاسیک، بعد از استخراج هر ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ بلاک در شبکه این رمزارز، اتفاق می‌افتد که تقریبا هر دو سال یک بار رخ می‌دهد. هاوینگ بعدی اتریوم کلاسیک، چهارمین هاوینگ این رمزارز محسوب می‌شود که در بلاک شماره ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۱ رخ خواهد داد. هر رویداد هاوینگ اتریوم کلاسیک، تقریبا میزان عرضه کوین‌های ETC را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. سپس از این طریق، آن را ضد تورم می‌کند چراکه با کاهش عرضه، در طول زمان ارزش اتریوم کلاسیک افزایش می‌یابد. در نهایت این موضوع باعث علاقه سرمایه گذاران به خرید اتریوم کلاسیک می‌شود.

درست مانند بیت کوین، مراحل اجرای هاوینگ اتریوم کلاسیک نیز در کد اصلی این پروژه برنامه‌ریزی شده است که به صورت خودکار و در صورت تحقق شرایط لازم اجرا خواهد شد. پاداش فعلی هر بلاک 2.56 واحد ETC است که قرار است بعد از هاوینگ چهارم در سال جاری، به 2.048 واحد ETC کاهش یابد. تاریخ قبلی کاهش عرضه ETC در 25 آوریل 2022 رخ داد که سومین هاوینگ اتریوم کلاسیک بود.

دش کوین

یکی دیگر از رمزارزهایی که در سال ۲۰۲۴ هاوینگ دارد، ارز دیجیتال دش است؛ رمزارزی که قصد دارد به یک اکوسیستم برای پرداخت‌ها و خریدوفروش‌های روزانه تبدیل شود. از آنجایی که دش (DASH) نیز همانند لایت کوین و بیت کوین کش بر پایه کد اصلی بیت کوین البته با تغییراتی ساخته شده است، برای حفظ تورم زدایی خود از مکانیزم هاوینگ استفاده می‌کند.

طی هر فرایند هاوینگ برای شبکه بیت‌کوین، پاداش بلاک به نصف کاهش خواهد یافت، اما در مورد دش پاداش بلاک تنها 7.14 درصد کاهش می‌‎یابد که بعد از استخراج هر 210٬240 بلاک رخ می‌‌دهد. زمان استخراج هر بلاک در شبکه دش کوین، 2.5 دقیقه است، به این معنی که به طور متوسط، فرآیند هاوینگ این رمزارز تقریبا هر 365 روز یکبار اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر پاداش بلاک در شبکه دش 2.48734 به علاوه کارمزد تراکنش‌ است، در حالی که پس از هاوینگ سال جاری قرار است به 2.30974 به علاوه کارمزد تراکنش، کاهش یابد. هاوینگ قبلی دش کوین که شیشمین هاوینگ آن بود، در 23 ژوئن 2023 رخ داد. تخمین زده می‌شود که هفتمین هاوینگ این رمزارز در ۱۱ جولای 2024 و در بلاک شماره ۲٬۱۰۲٬۴۰۱ انجام شود.

بیت کوین اس وی

ارز دیجیتال بیت کوین اس وی (BSV) نیز در سال 2018 به عنوان یک هارد فورک از شبکه بیت کوین کش که خود یک فورک از شبکه بیت کوین است، معرفی شد. کل عرضه BitcoinSV همانند بیت کوین به 21 میلیون واحد BSV محدود شده است. این عرضه محدود در کنار فرآیند هاوینگ این رمزارز به ضد تورم بودن بیت کوین اس وی در طول زمان کمک می‌کند.
رویداد هاوینگ یا نصف شدن پاداش بلاک در بیت کوین اس وی نیز تقریبا هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد. پاداش بلاک در این رمزارز در حال حاضر 6.25 واحد BSV است که قرار است پس از هاوینگ بعدی به 3.125 واحد BSV کاهش یابد. تخمین زده می‌شود که هاوینگ بعدی بیت کوین اس وی در تاریخ 25 آگوست 2024 و در بلاک شماره 840٬000 رخ دهد.

هاوینگ ارزهای دیجیتال در 2024

تاثیرات هاوینگ روی ارزهای دیجیتال

از آنجایی که هاوینگ یک ارز دیجیتال مکانیزمی مستقیم برای مبارزه با افزایش عرضه آن رمزارز است، منطقی به نظر می‌رسد که پس از وقوع آن، قیمت رمزارز متناظر بالا برود. اما همانطور که می‌دانید در بازارهای مالی هیچ قطعیتی وجود ندارد و نمی‌توان یک نسخه کلی برای پیش بینی‌ آینده رمزارزها پیچید. به طور کلی برای یک دارایی تحت تاثیر هاوینگ، توکن‌ها و رمزارزهای در گردش آن، در طول زمان کاهش می‌یابد؛ بنابراین طبق قانون عرضه و تقاضا باید ارزش آن بالاتر برود، اما گاهی این افزایش قیمت رخ نمی‌دهد.

به عنوان در طول سه دوره از هاوینگ بیت‌کوین که در سال‌های 2012، 2016 و 2020 رخ داد؛ این رمزارز در همان تاریخ تغییر قابل توجهی نداشته، اما حدود یک سال بعد تاریخ هاوینگ، شاهد رشد چشم گیری و ثبت یک اوج قیمت جدید (ATH) در بیت کوین بودیم. اکنون نیز همه نگاه‌ها به سمت هاوینگ بعدی بیت کوین است که در تاریخ 19 آپریل 2024 رخ خواهد داد. از آن جایی که قیمت سایر رمزارزها وابستگی شدیدی به قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال دارد هر نوع رشد و افزایش قیمت در آن می‌تواند باعث رشد کل مارکت شود.

هاوینگ: سیستمی برای کنترل عرضه

با مطالعه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، متوجه شدیم که چطور برخی از رمزارزها برای کنترل عرضه خود در برابر تورم از هاوینگ یا کاهش پاداش بلاک‌ها استفاده می‌کنند. همچنین رمزارزهایی که در سال جاری هاوینگ دارند، معرفی شدند که می‌توانید این مقاله را به عنوان خلاصه‌ای از اتفاقات و رویداد‌های آینده دنیای کریپتو در 2024 در نظر بگیرید. آیا استراتژی شما در خرید ارز‌های دیجیتال وابسته به زمان هاوینگ است؟ پیش‌بینی شما چیست؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

معرفی ارزهای دیجیتالی که در 2024 هاوینگ دارند
مدت‌هاست که فرآینده هاوینگ ارز‌های دیجیتال به عنوان معیاری کلیدی در آغاز روندهای قیمتی رمزارز‌ها شناخته می‌شود. اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو دارید، یکی از مواردی که قبل...
5 از 9 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
آینده ارز دیجیتال اتریوم چگونه خواهد بود؟ پیش بینی قیمت اتریوم
آینده ارزهای دیجیتال
آینده ارز دیجیتال اتریوم چگونه خواهد بود؟ پیش بینی قیمت اتریوم
گذشته نشان داده است که کسب سود چشم‌گیر در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال نیازمند صبر و زمان است، چرا که سرمایه‌گذاری همیشه یک ماراتن بوده تا دوی...
آینده ارز کاردانو؛ پیش بینی قیمت کاردانو تا ۲۰۳۰
آینده ارزهای دیجیتال
آینده ارز کاردانو؛ پیش بینی قیمت کاردانو تا ۲۰۳۰
یقینا آینده کاردانو بستگی به پتانسیل‌های این پروژه نسبت به رقبای آن دارد؛ ارز دیجیتال کاردانو به عنوان یک پروژه با قابلیت‌های قابل توجه و فراتر از نقش آن در...
آینده شیبا اینو -پیش بینی قیمت – بروزرسانی ۲۰۲۴
آینده ارزهای دیجیتال
آینده شیبا اینو -پیش بینی قیمت – بروزرسانی ۲۰۲۴
شیبا اینو دومین ارز دیجیتال بازار میم‌کوین‌ها از نظر ارزش بازار است که جامعه طرف‌دار مختص به خود را دارد. این رمزارز نیز به تقلید از برترین میم‌کوین بازار رمزارزها...