021-91091000 031-31117

ورود / ثبت نام

روش های کسب درآمد از طریق پادکست

29 دی 1399 خرید از سایت های خارجی

ایده ای برای راه اندازی پادکست خودتان دارید؟ یا از قبل شروع کردید و اکنون به فکر کسب درآمد از طریق پادکست خود هستید؟ در نوشته های قبلی ایرانیکارت نرم افزارهای ساخت پادکست و نحوه خرید نرم افزار اورجینال را از طریق ایرانیکارت معرفی کردیم. در این نوشته روش های مختلفی که برای کسب درآمد از پادکست وجود دارد را باهم بررسی می کنیم.

روش های کسب درآمد از طریق پادکست

اگر علاقه ای به تولید محتوا داشته باشید ساخت پادکست یکی از راه هایی است که می توانید محتوای خود را به گوش هزاران نفر برسانید. علاقمندان به ساخت پادکست معتقدند پول درآوردن از علایق و سرگرمی بهترین نوع شغل است. بسیاری اگرچه در ابتدا برای سرگرمی و فقط از روی علاقه کار خود را شروع کردند ولی در نهایت به کسب درآمد از طریق پادکست رسیده اند. ولی در میان بازار رو به رشد پادکست های فارسی، مورد های موفق در تبلیغات و رسیدن به درآمد اندک اند. به عبارت دیگر هر پادکستی الزاما به کسب درآمد نخواهد رسید. انتخاب موضوع جذاب، گوینده مسلط، شناخت سلیقه و ترند روز و عوامل بسیاری در به شهرت رسیدن یک پادکست نقش مهمی دارند. اما اگر پادکست شما به این مرحله از محبوبیت رسیده است و مخاطبان زیادی دارد از روش های زیر می توانید به تبلیغات موثری برسید.

اسپانسری و تبلیغات

شاید اولین راهی که به ذهن همه برسد اسپانسر شدن برای برندهاست. بسیاری از پادکسترهای تخصصی در حوزه های مختلف بهترین گزینه برای شرکت ها هستند. چه فضایی بهتر از اجتماع هزاران نفر از افراد علاقمندی که احتمالا به محصول شما نیازمندند. به عنوان مثال پادکست هایی که در حوزه روانشناسی وجود دارد بهترین مکان مجازی برای فروش کتاب های این حوزه و معرفی کلاس ها و کارگاه های روانشناسان است. نکته مهم: به خاطر داشته باشید مخاطبان شما را برای محتوایتان انتخاب کرده اند نه شنیدن تبلیغات. پس در انتخاب زمان و حجم تبلیفات، تناسب را رعایت کنید. علاوه بر این اعتبار پادکست شما با اسپانسرینگ برای افراد یا سازمان ها تحت تاثیر قرار می گیرد. پس بهتر است قبل از شروع تبلیغات با محصول یا خدمتی که قرار است راجع به آن صحبت کنید آشنایی داشته باشید.

پادکست

تبلیغات Affiliaite یا وابسته

زمانی که پادکستر لینک خدمت یا محصولی را در پادکستش معرفی کند و به ازای خریدی که از طریق آن لینک انجام شده باشد از صاحب برند مبلغی دریافت می کند. تمامی این مراحل به مذاکرات بین پادکستر و صاحبان آن برند بستگی دارد. کسب درآمد از طریق پادکست با این روش نیاز به اعتماد بین این دو طرف دارد.

حمایت مالی یا Donnation

برخی از پادکسترها در اپیزودهای مختلف از مخاطبانشان می خواهند که از آنها حمایت مالی کنند تا بتوانند به تولید محتوا ادامه دهند. این روش اگرچه روش مطمئنی نیست ولی برای بسیاری از افراد تا کنون جواب داده است. بسیاری از مردم پس از ارتباط گرفتن با یک پادکست و احساس نزدیکی با محتوای آن، تمایل دارند که این برنامه را همیشه بشنوند و به همین ترتیب ترغیب می شوند تا از پادکست موردعلاقه شان حمایت کنند. رسیدن به این سطح از اعتماد و علاقه در بین مخاطبان کار ساده ای نیست ولی با تولید محتوای ناب و جذاب می توان به این مرحله رسید. سایت های بسیاری برای دریافت پول های حمایتی مردم وجود دارد. اگر به پادکستی گوش می کنید که گوینده آن خارج از ایران است از طریق سایت gofundme می توانید از او حمایت کنید. پرداخت در این سایت از طریق پی پال و دیگر کارت های اعتباری قابل انجام است.

سخنرانی ها و جلسات حضوری

به طور کلی کسب درآمد از پادکست فرآیند زمانبری است و نیازمند صبر و بردباری است. از زمانی که یک موضوع جذاب برای گفتگو پیدا کنید تا وقتی که به مرور تعداد مخاطبانتان افزایش پیدا کند و به سطحی برسد که افراد ترغیب شوند شما را برای معرفی خود انتخاب کنند، رسیدن به درآمد ممکن است طول بکشد. به همین دلیل خیلی از پادکسترها به کسب درآمدهای غیر مستقیم روی می آورند. به این صورت که پادکست به کسب اعتبار و شهرت برای افراد سازنده آن منجر می شود و سپس با استفاده از این محبوبیت، پادکسترها به سخنرانی و یا اجراهای زنده ای در مورد همان موضوع پادکست می پردازند. بسته به موضوعی که پادکست شما دارد  محصولاتی از قبیل کتاب و حتی جلسات حضوری می تواند برای مخاطبین جذاب باشد. علاوه بر درآمدی که از طریق فروش بلیط و محصولات جانبی سخنرانی ها می توانید کسب کنید برگزاری دوره های آموزشی نیز از روش های غیر مسقیم است.

کسب درآمد از طریق پادکست

محتوای پرمیوم

محتوایی برای طرفداران درجه اول یک پادکست. برای کسب درآمد از طریق پادکست با این روش نیاز دارید که محتوای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. برخی از پادکسترها بخش های جزیی تر و مفصل تر هر برنامه را در اپیزودهایی ویژه منتشر می کنند و از طریق فروش آنها به درآمد می رسند. مخاطب با شنیدن اولین اپیزود اگر موضوع را جذاب ببیند و نیاز به اطلاعات تکمیلی داشته باشد به سراغ اپیزود غیررایگان رفته و هزینه آن را پرداخت می کند. علاوه بر این منتشر کردن پشت صحنه خود پادکست یا جلسات پرسش و پاسخ با افرادی که مهمان یک اپیزود بودند از مواردی است  که می تواند در اپیزودهای اختصاصی منتشر شود. این اپیزودها بدون تبلیغات اند.

آیا شما هم جز علاقمندان به پادکست هستید؟ به عنوان یک مخاطب اثرگذاری کدام تبلیغ را بیشتر می دانید؟ تجربه ای در استفاده از این تبلیغات داشته اید؟ در قسمت نظرات منتظر شنیدن تجربیات شما هستیم.

250 بازدید
روش های کسب درآمد از طریق پادکست
ایده ای برای راه اندازی پادکست خودتان دارید؟ یا از قبل شروع کردید و اکنون به فکر کسب...
5 از 2 رای ثبت شده

نظرات

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید