دانستنی های گیفت کارت

گیفت کارت چیست؟ مهم‌ترین کاربردها و ویژگی‌های  Gift Card

گیفت کارت چیست؟ مهم‌ترین کاربردها و ویژگی‌های  Gift Card

گیفت کارت چیست؟ این کارت‌ها چه کاربردی دارند؟ چرا خرید گیفت کارت تا این حد اهمیت پیدا کرده است؟ خرید از فروشگاه‌های خارجی و پرداخت‌های بین‌المللی به دلیل تحریم ایران توسط آمریکا سخت و حتی در برخی از موارد غیر ممکن شده است. کاربران ایرانی برای اینکه بتوانند همچنان خریدهای خود را انجام داده و یا به خدمات سایت‌ها و برنامه‌های خارجی دسترسی داشته باشند، باید از راه‌های مختلفی مانند خرید گیفت کارت استفاده کنند. این کارت‌ها که به صورت مجازی وجود دارند توسط شرکت‌ها، بانک‌ها و کمپانی‌های مختلف صادر شده و به صورت جایگزینی برای پول نقد و در زمان خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گیفت کارت چیست؟

اگر تاکنون خرید خاصی از سایت‌ها و یا کسب‌وکارهای خارجی انجام نداده‌اید، معمولاً در همان ابتدا با این سؤال مواجه می‌شوید که گیفت کارت چیست؟ همانطور که توضیح دادیم، این کارت‌ها توسط شرکت‌ها، کمپانی‌ها و بانک‌های مختلف صادر می‌شوند تا شما بتوانید به کمک اطلاعات آن‌ها، حساب کاربری خود را در سایت‌های و پلتفرم‌های مختلف از جمله آمازون شارژ کرده و بدون هیچ مشکلی، خریدهای خود را انجام دهید.

برای مثال، خرید از اپل استور، یکی از مشکلات بزرگ کاربران ایرانی است که با Gift card به آسانی برطرف می‌شود.به عبارتی دیگر، شما با خرید گیفت کارت اپل می‌توانید به آسانی به تمامی خدمات و سرویس‌های این شرکت دسترسی داشته باشید. البته این کارت‌ها تنوع بالایی دارند و در بخش‌های مختلفی مانند استور playStation هم به کمک شما می‌آیند.

گیفت کارت، بدون اتصال به حساب بانکی، امکان پرداخت در شبکه‌های مختلف را برای شما فراهم کرده و دقیقا مشابه کارت شارژهای قدیمی موبایل هستند که شما در ازای پرداخت مبلغی، یک کارت  (فیزیکی|مجازی) دریافت می‌کنید که بر روی آن یک کد و مبلغ نوشته شده است. در نهایت، با وارد کردن کد، حساب کاربری شما به اندازه مبلغی که روی کارت است، شارژ شده و می‌توانید با استفاده از آن، کالای فیزیکی و یا الکترونیکی مانند کتاب، فیلم، موسیقی و یا هرچیزی را که به دنبال آن هستید، از کمپانی‌های بزرگ مانند آمازون، اپل استور، استیم، استور آیتونز و… خریداری کنید.

تاریخچه Gift Card

معرفی گیفت کارت برای اولین‌بار سال 1994 اتفاق افتاد، در آن سال، نیمان مارکوس برای اولین بار ایده استفاده از این کارت‌ها را ارائه کرد تا تحول جدیدی در کارت‌های اعتباری ایجاد کند؛ البته این ایده کامل نبود و مارکوس نتوانست توسعه آن را به طور کامل انجام دهد. با اینکه ایده گیفت کارت در اوایل زیاد جدی گرفته نشد، اما بعدها تبدیل به یک ایده فوق‌العاده محبوب در میان تمام کشورها شد.

در میان شرکت‌های مختلف، شرکت Blockbuster Entertainment اولین شرکتی بود که برای توسعه گیفت کارت و ارائه آن به بازار اقدامات اولیه را شروع کرد و بعد از مدت کوتاهی به بهترین شکل آن را به اتمام رساند. محبوبیت این کارت‌ها آن‌قدر زیاد شد که در سال 2006 به‌عنوان دومین هدیه محبوب در کشور آمریکا شناخته شد.

مهم‌ترین دلیل که استفاده از Gift card ها را در میان مردم سایر کشورها نیز افزایش داد، بهره‌گیری از تکنولوژی رمزنگاری برای ایجاد یک تجربه خرید مطمئن و امن بوده است. این محبوبیت به قدری افزایش پیدا کرد که سال 2012 در یک نظرسنجی معتبر، بیش از نیمی از مردم آمریکا اعلام کردند که حداقل یک‌بار از این کارت‌ها استفاده کرده‌اند.

گیفت کارت یا کارت هدیه چیست

کاربرد گیفت کارت در ایران

ویژگی و مزایای گیفت کارت باعث شده تا بسیاری از صاحبان کسب وکارهای دیجیتالی از این کارت‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود استفاده کنند. با اینحال، در ایران، گیفت کارت‌ها مزایای متفاوت‌تری نیز دارند که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

  • خرید اقلام مورد نیاز: می‌توانید اجناس و اقلام فیزیکی و یا الکترونیکی مدنظرتان را خریداری کنید.
  • پاداش به کارمندان: یک ایده نو برای پاداش به کارمندان و قدردانی از آنان، اعطای کارت هدیه است.
  • پس انداز: از آنجایی که بسیاری از گیفت کارت‌ها تاریخ انقضا ندارند، شما می‌توانید به آن‌ها به چشم پس انداز نگاه کنید.
  • هدیه دادن: اگر مطمئن نیستید که هدیه چه باید بخرید، می‌توانید Gift card بگیرید تا دوست‌تان بتواند با نظر خود خرید کند.
  • خرید از سایت‌های خارجی: گیفت کارت یک گزینه مناسب برای دور زدن تحریم‌ها و خرید از سایت‌های خارجی مانند آمازون، گوگلی پلی و آیتونر است.
  • پرداخت قبوض: تقریبا تمام گیفت کارت های ارزی و ریالی، قابلیت پرداخت قبوض را دارند. برای این کار می‌توانید از وب سایت بانک صادر کننده کارت خود استفاده کرده و یا از طریق دستگاه‌های خودپرداز اقدام کنید.
  • امور خیریه: اگر استفاده خاصی از کارت دلاری یا ریالی خود نداشتید، می‌توانید آن را به خیریه‌ها بدهید. معمولا خیریه‌ها، قسمتی برای پرداخت آنلاین در سایت خود دارند که می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، مبلغ موردنظرتان را واریز کنید.
  • ذخیره در موبایل: می‌توانید کارت هدیه را به حساب اپل یا اندورید متصل کرده و از موجودی کارت خود برای خرید اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید. حتی اگر 1 دلار هم از موجودی شما مانده باشد، برنامه‌های زیادی را پیدا می‌کنید که قیمت آن‌ها 1 دلار و یا حتی کمتر است.
  • صرفه جویی در هزینه: اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید دست از خریدهای اضافه بکشید، گیفت کارت به شما کمک می‌کند تا مبلغ مشخصی را به صورت ماهانه شارژ کرده و آن را همراه خود داشته باشید؛ در نتیجه مبلغ قابل توجهی را می‌توانید دور از دسترس و برای پس انداز ذخیره کنید.
  • فروش گیفت کارت: در سال‌های اخیر سایت‌هایی به وجود آمده‌اند که گیفت کارت ارزی شما را با قیمت کمتر خریداری کرده و خود از آن استفاده می‌کنند؛ این کار هم برای خریدار و هم برای فروشنده سودآور خواهد بود. در حال حاضر متاسفانه سایتی برای کارت‌های ایرانی فعال نیست؛ در نتیجه، اگر تصمیم به این کار دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی با کارشناسان ایرانیکارت مشورت کنید.

مزایا و ویژگی های گیفت کارت

بدون شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل که باعث می‌شود افراد برای خرید گیفت کارت اقدام کنند، مزایای بسیار عالی آن‌هاست. همان‌طور که گفتیم، تحریم ایران توسط آمریکا اولین دلیل استفاده از آن‌ها به شمار می‌آید؛ در واقع این کارت‌ها این مزیت را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید بدون مشکل خاصی تحریم‌ها را دور زده و به‌راحتی از سرویس و خدمات سایت‌های خارجی استفاده کنید.

به بیانی دیگر، ویژگی‌ها و کاربردهای گیفت کارت باعث می‌شود که دیگر نیاز خاصی به حساب‌های بین‌المللی نداشته و بدون هیچ دردسر خاصی از فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلف خرید خود را انجام دهید.

  • ارائه شده در مبالغ مختلف
  • قابل استفاده در تمام کشورها
  • حک نشدن نام شخص بر روی آن
  • ارائه به صورت اختصاصی از هر کمپانی
  • بهترین گزینه برای پرداخت هزینه سرویس‌های خارجی در کشورهای تحریم شده
  • دسترسی بدون محدودیت مکانی: یعنی شما می‌توانید 7 روز هفته و در طول 24 ساعت شبانه‌روز برای خرید گیفت کارت اقدام کنید.
  • عدم وجود محدودیت مکانی: با اینحال، کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها و عدم دسترسی مستقیم به مستر کارت، نمی‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.
  • تحویل آنی: خرید گیفت کارت برخلاف ویزا کارت و سایر کارت‌ها، در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. در واقع اگر گیفت کارت دیجیتال را سفارش دهید، بعد از اتمام فرایند خرید، اطلاعات کارت برایتان ایمیل می‌شود.
  • امکان ارائه گیفت کارت با ارزهای مختلف: به عبارتی، اگر بخواهید خرید خود را با دلار انجام دهید،‌ Gift card این امکان را برایتان فراهم می‌کند. همچنین یورو به‌عنوان ارز بیشتر کشورهای اروپایی و پوند به‌عنوان ارز کشور بریتانیا از دیگر ارزهایی است که در صورت امکان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

البته که این مزایا تنها در صورتی می‌تواند سودمند باشند که شما بتوانید مراحل ردیم کردن گیفت کارت خود را به درستی پیش ببرید.

بررسی معایب Gift card

با اینکه استفاده از گیفت کارت مزایای مختلفی را برایتان به همراه دارد، اما باید بدانید که استفاده از این کارت یک‌سری معایب خاص هم دارد. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب گیفت کارت‌ها هستند:

  •  کارمزد عدم فعالیت: یعنی اگر از آن‌ها استفاده نکنید، از شما کارمزد کم می‌شود.
  • برخورداری از تاریخ انقضا: حتماً در زمان خرید، این مسئله را چک کنید؛ اگر تاریخ کارت تمام شود، دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد.
  • هزینه‌های جانبی: برخی کارت‌ها، هزینه‌های خاصی مانند هزینه فعال‌سازی و یا نگهداری دارند؛ بنابراین در برخی از مواقع مجبور می‌شوید که گیفت کارت گران‌تری خریداری کنید.
  • برخورداری از اطلاعات خاص: گیفت کارت‌های دیجیتال اطلاعات خاصی دارند که به کمک آن‌ها خرید خود را انجام می‌دهید؛ در نتیجه گم شدن کارت و یا اطلاعات آن، می‌تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد.

انواع گیفت کارت و عملکرد آن ها

بطورکلی گیفت کارت ها به دو صورت فیزیکی و مجازی ارائه می‌شوند. هریک از این کارت‌ها از لحاظ کارایی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها در نوع کارت متفاوت‌اند. در اکثر کشورهای دنیا، گیفت کارت‌های فیزیکی در اکثر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، اما در کشور ایران، با وجود تحریم‌های فعلی، تنها امکان خرید گیفت کارت مجازی برای کاربران فراهم است. با این حال، در اکثر کشورهای دنیا به سادگی می‌توانید انواع گیفت کارت فیزیکی و مجازی کمپانی‌های مختلف را خریداری کرده و در سریع ترین زمان خرید خود را از فروشگاه‌های جذاب آن‌ها انجام دهید. 

از لحاظ عملکرد، انواع گیفت کارت را می توان در 3 دسته زیر معرفی کرد:

1. گیفت کارت بازی

  • گیفت کارت ریزرگلد (Razer Gold)
  • گیفت کارت فری فایر (Free Fire Gift card)
  • گیفت کارت ایکس باکس  (Xbox Gift Cards)
  • گیفت کارت پلی استیشن (PlayStation Gift Card)

2. گیفت کارت های پرداخت آنلاین

  • گیفت کارت نایک (Nike Gift Card)
  • گیفت کارت آمازون (Amazon Gift Card)
  • گیفت کارت ایر بی ان بی (AirBnb Gift Card)

3. گیفت کارت اپلیکیشن

  • گیفت کارت نتفلیکس (Netflix)
  • گیفت کارت آیتونز (iTunes Gift Cards)
  • گیفت کارت گوگل پلی (Google Play Gifts)
  • گیفت کارت اسپاتیفای (Spotify Play Gifts)
  • گیفت کارت مایکروسافت (Microsoft Gift Card)

انواع گیفت کارت

دلیل استفاده برندها از گیفت کارت چیست؟

در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها به دنبال این هستند که سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند؛ از طرف دیگر مدتهاست که ما به دلیل مشغله‌های کاری و کمبود وقت به خریدهای آنلاین و اینترنتی روی آورده‌ایم. بنابراین همه ما از کسب‌وکاری که کارت الکترونیک ارائه داده و خرید را برای ما آسان‌تر می‌کند، استقبال می‌کنیم.

در مقابل دلایل مهم دیگری هم وجود دارند که صاحبان کسب‌وکار را مجاب می‌کند تا از گیفت کارت‌ها استفاده کنند:

  1. آگاهی از برند

با یک تیر چند نشان بزنید! بی شک برندسازی یک مرحله مهم در هر کسب‌وکاریست؛ در نتیجه، ارائه گیفت کارت با لوگو و اسم برند خود نسبت به سایر روش‌های تبلیغات، کاملا مقرون به صرفه است.

  1. فروش چند برابری در ایام خاص

در برخی از ایام مانند مناسبت‌های ویژه شما می‌توانید با اطلاع‌رسانی، مشتریان خود را به استفاده از گیفت کارت‌ها تشویق گرده و در این ایام فروش بیشتری داشته باشید.

  1. جذب مشتریان جدید

معمولا همه دوست داریم از خدمات و سرویس‌های جدیدی که تابه حال امتحان نکرده‌ایم، برای یک مرتبه هم که شده، استفاده کنیم. بنابراین افراد ممکن است با دیدن گیفت کارت، خدمات شما را بررسی کنند و در نهایت مشتری‌تان شوند. از طرف دیگر معمولا این کارت‌ها را می‌خریم تا به دیگران هدیه بدهیم؛ پس علاوه بر مشتریان قبلی، مشتریان جدیدی را هم جذب خواهید کرد.

  1. امنیت بالا و سهولت در خرید

با خرید بوسیله گیفت کارت دیگر نیازی نیست اطلاعات محرمانه خود مانند اطلاعات حساب بانکی را در اختیار فروشگاه قرار داده و یا با خود پول نقد حمل کنید. در نتیجه امنیت در اینگونه خریدها بسیار بالاست و دیگر محدودیت زمانی و مکانی هم وجود ندارد.

کاربرد گیفت کارت های مختلف در ایران

تله ها و تقلب های دنیای گیفت کارت

با اینکه گیفت کارت‌ها معتبرند ولی هنوز هم تلاش‌ها برای حل برخی از مشکلات و چالش‌های این کارت‌ها همچنان ادامه دارد؛ مواردی مانند کارت‌های تقلبی، کارت منقضی‌شده، محدودیت در استفاده و محاسبه میزان مالیات. البته یافتن گیفت کارت فیزیکی در ایران ساده نیست و به همین علت باید کارت‌های اورجینال را به صورت مجازی از مجموعه‌های معتبر و با سابقه در این حوزه مانند ایرانیکارت تهیه کنید تا مطمئن باشید که پولتان هدر نرفته است!

برخی افراد یا سایت‌های فروش گیفت کارت با هدف کلاهبرداری ممکن است بخواهند به عنوان یک دلال میان شما و سایت‌های خارجی قرار گرفته و از اعتماد شما سواستفاده کنند. بنابراین مطمئن شوید که فروشنده گیفت کارت معتبر باشد.

سخن پایانی

به لطف گیفت کارت، ماهم در ایران می‌توانیم از کمپانی‌های بزرگ خرید کرده و دیگر به نداشتن حساب‌های بین‌المللی فکر نکنیم. اگر به دنبال خرید و استفاده از گیفت کارت های مختلف در ایران هستید، ایرانیکارت در این مسیر همراه شماست!

شما می‌توانید انواع گیفت کارت‌ها ازجمله گیفت کارت آمازون، اسپاتیفای، نتفلیکس، اپل و انواع کارت بازی را از ما تهیه کنید؛ خرید از ایرانیکارت تنها یک دقیقه زمان می‌برد. همین حالا می‌توانید یک پنل‌کاربری در ایرانیکارت ایجاد کرده و سپس درخواست خرید کارت مدنظرتان را برای ما بفرستید تا ما آن را در اختیارتان قرار دهیم. شما هم می‌توانید تجربیات خود را از داشتن گیفت کارت به اشتراک بگذارید!

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
تفاوت گیفت کارت های پلی استیشن
دانستنی های گیفت کارت
تفاوت گیفت کارت های پلی استیشن
گیفت کارت پلی استیشن از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کارت‌های هدیه موجود در بازار است که با استفاده از آن می‌توانید انواع بازی جذاب و هیجان انگیز را خریداری کنید. همچنین...
تفاوت گیفت کارت اپل امریکا و کانادا چیست؟
دانستنی های گیفت کارت
تفاوت گیفت کارت اپل امریکا و کانادا چیست؟
اگر شما هم دارای یک محصول اپل مثل گوشی هوشمند یا یک سیستم مک هستید، حتما پیش آمده که برای استفاده از سرویس‌ها و خدمات آن لازم باشد از گیفت...
چگونه گیفت کارت بخریم؟
دانستنی های گیفت کارت
چگونه گیفت کارت بخریم؟
شاید بخواهید برای خرید از آمازون و یا هر سایت خارجی اقدام کرده یا تمایل داشته باشید از طریق اپلیکیشن اسپاتیفای به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. همچنین ممکن...