آزمون ها

آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی

آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی

آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا تا به حال چیزی از آزمون تومر (Tomer) شنیده‌اید و می‌دانید رتبه این آزمون شرط ورود به دانشگاه‌های ترکی زبان می‌باشد؟ اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه و تحصیل در دانشگاه‌های آن دارید این مقاله را بخوانید و با یکی دیگر از آزمون‌های بین المللی یعنی تومر آشنا شوید.

آزمون تومر (TOMER) چیست؟

آزمون تومر (TOMER) مخفف عبارت Türkçe Öğretim Merkezi است و معنی آن مرکز آموزش زبان ترکی می‌باشد که یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه محسوب می‌شود. این آزمون یکی از پیش نیازهای ورود به دانشگاه است که دروس آن به زبان ترکی تدریس می‌شوند.

همانطورکه ثبت نام آزمون آیلتس و تافل و قبولی در آنها شرط ورود به دانشگاه‌های انگلیسی زبان هستند، قبولی در آزمون تومر و داشتن یک رتبه خوب و عالی نیز شرط قبولی در دانشگاه‌های ترکی زبان استانبول و مشغول شدن به تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌باشد. در ادامه به بررسی این آزمون و این که رتبه مناسب قبولی در آن چقدر است و چه بخش‌هایی دارد پرداخته می‌شود.

ایرانیکارتبرای ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون های بین المللی خود می‌توانید از خدمات ارزی ایرانیکارت استفاده کنید.

ثبت نام آزمون های بین المللی

آزمون تومر (tomer)

بررسی مدرک تومر و سطوح مختلف آن

آزمون تومر به دو صورت دیپلما(Diploma) و سرتیفیکا(Sertifika) برگزار می‌گردد که در این قسمت با هر نوع آن آشنا خواهید شد.

دیپلما

اعتبار آزمون دیپلمای تومر(Diploma) مادام‌العمر می‌باشد و با یک بار قبولی در این آزمون مسلط بودن شما به زبان ترکی (TOMER) تایید می‌شود که اعتبار آن نیز دائمی است. تمامی دانشگاه‌های این کشور نیز مدرک دیپلم تومر را قبول دارند، ولی با این شرط که فرد شرکت کننده در آزمون، نمره C1 را کسب کرده باشد. در صورتی که فردی بخواهد وارد بازار کار در کشور ترکیه شود، با داشتن نمره C2 می‌تواند در این کشور مشغول گردد.

سرتیفیکا

اعتبار مدرک تومر سرتیفیکا (Sertifika)، 6 ماه تا 2 سال می‌باشد که البته در دو سطح مقدماتی و متوسط برگزار می‌گردد. گواهینامه مقدماتی این آزمون اعتبار 6 ماهه دارد و شرکت کننده در این آزمون باید حداقل نمره B1 را کسب کند که اعتبار آن نیز 2 سال می‌باشد. مانند آزمون آیلتس این آزمون نیز دارای اعتبار است و در صورت تمام شدن اعتبار آن باید نسبت به تمدید آن اقدام کرد. آزمون تومر دارای 6 سطح مختلف می‌باشد که توسط UTS مخفف Uzaktan Turkce Sinavi برگزار می‌شود. توضیحات این 6 سطح در جدول زیر درج شده است:

سطح آزمون تومر ویژگی‌ها
سطح A1 فرد توانایی برقراری ارتباط عمومی را دارد.می‌تواند پاسخ به سوالات ساده را بدهد.
سطح A2 شخص دارای دانش ابتدایی است.می‌تواند در مورد مباحث مختلف صحبت کند.
سطح B1 فرد دارای دانش متوسطه از زبان است.می‌تواند در شرایط غیر معمول و تخصصی نیز صحبت کرد.
سطح B2 دانش خوبی از زبان دارید .می‌توانید طیف گسترده‌ای از موضوعات را بررسی و به توصیف آن بپردازید.
سطح C1 از دانش بسیار خوبی برخوردار هستید.می‌توانید در شرایط غیر‌قابل‌پیش‌بینی سخنرانی کنید.
سطح C2 مانند زبان مادری خود می‌توانید از این زبان استفاده نمایید.

آزمون تومر در 2 مرحله به صورت شفاهی و کتبی برگزار می‌شود. زبان‌آموزان می‌توانند برای قبولی در آزمون از نمره 100 حداقل 70 را کسب کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آزمون GRE

هزینه و مدارک لازم برای ثبت نام آزمون تومر

ثبت نام در آزمون تومر (TOMER) به مدارک خاصی نیاز ندارد و لازم نیست برای شرکت در آن هفت خوان رستم را طی کنید. بلکه برای شرکت در این آزمون بین‌المللی کافی است که 2 قطعه عکس پرسنلی به همراه کپی از پاسپورت یا ترجمه شناسنامه به زبان ترکی را آماده نمایید.

هزینه شرکت در آزمون تومر

هزینه شرکت در آزمون دیپلمای تومر 150 و سرتیفیکای آن 100 یورو می‌باشد.

محل برگزاری آزمون تومر

آزمون تومر به طور رسمی در دانشگاه آنکارا برگزار می‌گردد و تمامی کارهای ثبت نام، ارائه مدرک و دریافت مدرک نیز در همین دانشگاه انجام می‌شود. البته نمایندگی‌های مختلفی برای برگزاری این آزمون در کشورهای مختلف و شهرهای دیگر ترکیه وجود دارد و برای همه افراد دنیا در دسترس می‌باشد.

نکته‌ای که در این قسمت باید به آن توجه کرد این است که شهرهای توریستی که میزبان افراد خارجی می‌باشند، مراکز بسیار زیادی برای آموزش زبان ترکی دارد. البته مراکز وابسته به دانشگاه آنکارا تنها مراکزی هستند که زبان ترکی را به صورت اصولی و با رعایت قواعد آزمون تومر آموزش می‌دهند.

ثبت نام در آزمون تومر

برای شرکت در آزمون تومر ثبت نام کرده و هزینه آن را که در قسمت قبلی مقاله ذکر شد، پرداخت نمایید. برای یادگیری این زبان و شرکت در یکی از آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی می‌توانید به صورت خودآموز شروع کنید یا در کلاس‌های آمادگی آن شرکت نمایید. مرجع این آزمون کتاب‌های Hitit می‌باشد و پس از پایان این کتاب‌ها، دانش آموزان به زبان ترکی استانبولی تسلط کامل پیدا می‌کنند. این نکته را هم به خاطر بسپارید که در صورت شرکت در این آزمون در دانشگاه آنکارا نیازی به مراجعه حضوری نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی آزمون USMLE برای دانشجویان پزشکی

نکات مهم تومر

شرکت کردن در تمام آزمون‌های بین المللی، یک سری نکات خاص دارد تا داوطلب با رعایت کردن آن‌ها راحت‌تر بتواند در امتحان موفق شود. اگر قصد دارید در امتحان تومر شرکت کنید، باید به یک سری نکات مهم توجه کنید تا از هدر رفتن وقت و پرداخت هزینه‌های بیهوده جلوگیری کنید.

  • برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه باید حداقل نمره C1 را در امتحان تومر کسب کنید.
  • مدرک پایانی آزمون دو نوع متفاوت دارد و اعتبار آن‌ها با هم متفاوت است، مدرک دیپلم تومر اعتبار دائمی دارد و اعتبار سرتیفیکا تومر پس از دو سال به اتمام می‌رسد.
  • نتیجه آزمون پس از 10 الی 15 روز اعلام می‌گردد، پس برای دریافت نتیجه خود اندکی صبور باشید.
  • آزمون‌های سامانه UTS سطح مدرک داوطلب را مشخص می‌کند، اگر می‌خواهید به سطح بالاتری دست پیدا کنید باید از دوره‌ها و کتاب‌های امتحان تومر استفاده کنید.
  • کتاب Hitit بهترین و کامل‌ترین مرجع آزمون تومر است که می‌توانید تهیه کرد.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید آزمون تومر (tomer) چیست و با یکی از مهم‌ترین آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی آشنا شدید. آیا شما به مهاجرت به کشور ترکیه علاقه دارید؟ در صورتی که تجربه شرکت در این آزمون بین المللی را دارید، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آزمون USMLE چیست ؟
آزمون ها
آزمون USMLE چیست ؟
اگر قصد دارید به کشور آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوید یا کار طبابت را انجام دهید، حتما باید ثبت نام آزمون USMLE...
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
آزمون ها
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
با گسترش و شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از آزمون‌های حضوری کنسل شد. آزمون آیلتس هم که یکی از آزمون‌های مهم و بین المللی برای سنجش تسلط افراد به زبان...
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آزمون ها
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا...