ارز های دیجیتال

آیا زمستان کریپتو در راه است؟

آیا زمستان کریپتو در راه است؟

زمستان کریپتو یا زمستان ارز دیجیتال اصطلاحی است که دوباره در حال شنیدن است زیرا ارزش بازار جهانی کریپتو از نوامبر 2021 تا اکنون بیش از 1 تریلیون دلار کاهش یافته است. در حالی که بازار ارزهای دیجیتال تلاش می‌کند تا از یک سقوط شدید دیگر جلوگیری کند، نشانه‌هایی برای شرایط نزولی وجود دارد اما آیا واقعاً زمستان رمزنگاری جدید در راه است؟

زمستان کریپتویی چیست؟

زمستان کریپتو به یک دوره نزولی طولانی مدت اشاره دارد که در آن قیمت دارایی‌ها به طور مداوم طی ماه‌ها کاهش می‌یابد. این اصطلاح با رکود بازار بیت کوین بین اواخر سال 2017 و 2018 بر سر زبان‌ها افتاد.

 برای خرید و فروش ارز دیجیتال می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش ارز دیجیتال

قیمت بیت کوین در آخرین دوره زمستان کریپتو بیش از 84% سقوط کرد و وحشت را در بقیه بازار گسترش داد و باعث شد اکثریت آلت کوین‌ها نیز سقوط کنند. این اتفاق در سراسر صنعت بلاک چین تاثیر گذار بود. در اواسط سال 2019 بازارهای کریپتو نشانه‌هایی از بهبود را نشان دادند که با سرمایه‌گذاری رکورددار موسسات سنتی و تشدید تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین و تشویق سرمایه‌گذاران به جستجوی دارایی‌های پوشش اقتصادی، تقویت شد. در حالی که اکنون اوضاع قطعاً متفاوت است اما این امر مانع از انتشار شایعاتی مبنی بر نزدیک شدن زمستان کریپتویی دیگری نمی‌شود. با این حال چگونه کسی می‌تواند به طور قطعی زمستان رمزنگاری را پیش بینی کند؟ برای تحلیل درست تر، در ادامه، 3 مورد از موضوعات مهم که باید به آن‌ها توجه شود را بررسی می‌کنیم.

  • مقایسه بازار کریپتو در گذشته و اکنون

از آن جایی که بازار در تاریخ خود تنها یک زمستان ارز دیجیتال را تجربه کرده است، یک راه برای تشخیص اینکه آیا زمستان دیگری در پیش است یا خیر، مقایسه بین بازار در آن زمان و اکنون است.

بیشتر بخوانید: تتر بخریم یا بیت کوین ؟ خرید تتر بهتر است یا بیت کوین

زمستان کریپتو 2018 بلافاصله پس از اینکه بیت کوین در دسامبر 2017 به ATH یا بالاترین قیمت خود یعنی 19850 دلار رسید، شروع شد و به دنبال آن قیمت بیت کوین در 51 روز بعد 70% کاهش یافت. اکنون 94 روز از سقوط بیت کوین پس از ثبت بالاترین رکورد خود یعنی 68990 دلار می‌گذرد و تا کنون حدود 38% از آن قیمت، کاهش یافته است. هیچ نشانه آشکاری از بهبود روند تاکنون ظاهر نشده است. بر اساس داده‌های Coinmarketcap، با نگاهی به مجموع کل سرمایه‌های بازار پروژه‌های ارزهای دیجیتال، در همان دوره 51 روزه بین اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018، ارزش بازار ارز دیجیتال 66% کاهش یافت. در مقایسه، سرمایه فعلی بازار کریپتو جهانی نسبت به 4 ماه گذشته 35% کاهش یافته است. در نهایت، با در نظر گرفتن این که بیت کوین قبل از سقوط در اولین زمستان کریپتو 84% سقوط کرد، به این معنی است که قیمت فعلی بیت کوین باید تا حدود 21500 دلار پایین بیاید تا همان درصد ضرر را منعکس کند. البته این یک تخمین تقریبی برای سنجش جایی است که بازار کنونی قبلاً در آخرین زمستان کریپتو قرار داشت و نباید به‌عنوان تأیید یا رد عینی شروع چرخه نزولی جدید تفسیر شود.

زمستان ارزهای دیجیتال

  • چرخه اسطوره‌ای چهارساله رمزنگاری

این باور وجود دارد که بازار کریپتو (در سال‌های اخیر) از الگوی افزایش و کاهش قیمت در هر چهار سال پیروی می‌کند. گفتن اینکه آیا این یک نتیجه گیری درست است یا خیر واقعا دشوار می‌باشد. با این حال، بسیاری این نظریه را به زمان‌بندی رویدادهای هاوینگ بیت‌کوین که تقریباً هر چهار سال یک‌بار (به طور خاص، هر 210000 بلاک) رخ می‌دهد، گره می‌زنند. این امر پویایی بازار را تغییر می‌دهد و چرخه بازار جدیدی را آغاز می‌کند.

در طول هر هاوینگ بیت کوین، تعداد بیت کوین‌های تازه تولید شده که به عنوان پاداش بلاک، به ماینرهای موفق داده می‌شود، به نصف کاهش می‌یابد. در آخرین رویداد هاوینگ در سال 2020، پاداش بلاک 50% از 12.5 به 6.25 کاهش یافت. جالب‌ترین نکته در مورد این رویدادها تأثیر مکرری است که به نظر می‌رسد تقریباً یک سال پس از هر هاوینگ روی بازار کریپتو ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: زمان هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

برای مثال یک سال پس از هاوینگ سال 2016، زمانی که پاداش‌های بلاک بیت کوین از 25 به 12.5 بیت کوین کاهش یافت، بیت کوین و اکثر ارزهای دیجیتال دیگر در بازار، بالاترین رکوردهای تاریخ خود را ایجاد کردند. در سال 2021، یک سال پس از وقوع هاوینگ بعدی، بیت کوین و بازار کریپتو دوباره رکوردهای جدیدی را ثبت کردند.

این شکاف چهارساله بین این دو قله به طور قابل درک باعث شده است که برخی از سرمایه گذاران نگران باشند که حلقه‌های شکاف مشابه در زمستان‌های رمزنگاری نیز وجود داشته باشد و از آن جایی که سال 2018 آخرین زمستان بود، از نظر تئوری نشان می‌دهد که احتمال وقوع یک زمستان کریپتوی دوم در سال جاری، با فرض اینکه چرخه‌ها از همان الگوی چهارساله پیروی کنند، وجود دارد. با این حال، مهم است که نکاتی مانند بلوغ بازار در حال حاضر در مقایسه با آن زمان و همچنین عوامل دیگری مانند بهبود مقررات، سرمایه‌گذاران با تحصیلات بهتر و طیف وسیع‌تری از نوآوری‌های مالی در بازار کریپتو، در نظر بگیریم.

آیا زمستان ارز دیجیتال در راه است؟ - زمستان رمزنگاری چیست؟

  • تشدید عوامل کلان اقتصادی

در واقع، از سال 2018 خیلی موارد، نه تنها در فضای ارزهای دیجیتال بلکه در سراسر اقتصاد جهانی تغییر کرده است. بازارهای مالی در سرتاسر جهان با بحران همه‌گیری جهانی ویروس کووید، متزلزل شده‌اند. فدرال رزرو برای اولین بار در سه سال گذشته نرخ بهره را افزایش داده و تورم در بسیاری از کشورها به سطوحی رسیده است که در دهه‌های گذشته مشاهده نشده است. علاوه بر این، کل بدهی فدرال ایالات متحده در دهه گذشته دو برابر شده و به 28 تریلیون دلار رسیده است. مقامات جهانی که در طول تاریخ 13 ساله صنعت ارز دیجیتال آن را به حال خود رها کرده بودند، اکنون به سرعت در حال وضع مقررات و قوانین جدید هستند. این موارد ممکن است بتواند سرمایه‌گذاری‌هایی را که از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و خرده‌فروشی در سال گذشته دیده‌ایم، کاهش دهد، زیرا وام گرفتن گران‌تر و در نتیجه جذاب‌تر می‌شود، در حالی که هزینه زندگی افزایش می‌یابد. تمامی این موارد می‌توانند شرایط را برای شروع زمستان دیگری در بازار ارزهای دیجیتال فراهم کنند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد، درک تفاوت بین فروش، سقوط و زمستان رمزنگاری همیشه مهم است. در حالی که عناوین اخبار اغلب شدت تحرکات بازار کریپتو را به صورت اغراق بیان می‌کنند، بسیاری از کاهش قیمت‌هایی که در بازار رمزنگاری رخ می‌دهد، صرفاً فروش است (کاهش قیمت‌های تقریباً 5 تا 20 درصد). این کاهش قیمت‌ها را می‌توان به‌عنوان کاهش 20 تا 50 درصدی توصیف کرد، در حالی که زمستان‌های کریپتو (با توجه به زمستان قبلی) معمولاً شامل 80% کاهش قیمت در یک دوره طولانی 10 تا 12 ماهه است. بنظر شما آیا زمستان کریپتو آغاز شده است؟

سلب مسئولیت: این بلاگ صرفا با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه ارزهای دیجیتال نگارش شده و ایرانیکارت به هیچ‌وجه توصیه‌ای به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال ندارد. بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک و پرنوسان است و ورود به آن نیازمند دانش و تجربه کافی در حوزه کریپتوکارنسی و معاملات بازارهای مالی است.

آیا زمستان کریپتو در راه است؟
زمستان کریپتو یا زمستان ارز دیجیتال اصطلاحی است که دوباره در حال شنیدن است زیرا ارزش بازار جهانی کریپتو از نوامبر 2021 تا اکنون بیش از 1 تریلیون دلار کاهش...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...