معرفی ارز دیجیتال

اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم 2.0 چیست؟

مرج یا ادغام اتریوم، بدون شک یکی از مهم‌ترین لحظات در تاریخ خرید و فروش ارز دیجیتال است، زیرا یکی از بزرگترین پروتکل‌ها با یک تغییر عظیم روبرو خواهد شد. ممکن است بپرسید اتریوم ۲ چیست؟ به روزرسانی اتریوم ۲.۰ معروف به merge، سرانجام راه اندازی شد. هدف این ارتقاء چند مرحله‌ای، بهبود مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه اتریوم از طریق چندین تغییر در زیرساخت شبکه است که مهم‌ترین آن تغییر مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) به مدل اثبات سهام (PoS) است. این ادغام طبق نقشه راه اتریوم انجام شده است و به اتریوم امکان می‌دهد تا توان عملیاتی تراکنش خود را افزایش و هزینه کارمزد را کاهش دهد. ضمن اینکه برنامه‌های جدید را قادر می‌سازد تا امکانات و ابزار بیشتری را در بلاکچین ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید : بلاکچین چیست؟

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲.۰ که با نام Eth2 یا نیز شناخته می‌شود، ارتقاء بلاک چین اتریوم است. هدف این ارتقا، افزایش سرعت، کارایی و مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم است تا بتواند از مشکلات شبکه جلوگیری کند و تراکنش‌های بیشتری را به طور همزمان پردازش کند.

اما اتریوم ۲.۰ واقعاً وجود ندارد. چرا که در ژانویه ۲۰۲۲، بنیاد اتریوم اعلام کرد واقعیت این است که آنچه در حال رخ دادن است ارتقاء شبکه محسوب می‌شود نه راه اندازی یک شبکه جدید. به همین دلیل، Eth1 اکنون به عنوان «لایه اجرا» شناخته می‌شود، جایی که قراردادهای هوشمند و قوانین شبکه در آن قرار دارند، در حالی که Eth2 به عنوان «لایه اجماع» نامیده می‌شود، که تضمین می‌کند دستگاه‌های مشارکت کننده در شبکه مطابق با قوانین آن عمل می‌کنند.

برای خرید و فروش اتریوم، می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش اتریوم

تفاوت اتریوم و اتریوم ۲

مهم‌ترین تفاوت بین اتریوم و اتریوم ۲.۰ عبارتند از:

  1. تغییر در مکانیسم اجماع

از زمان تغییر مکانیسم و آپدیت اتریوم از Pow به PoS در نیمه دوم سال گذشته، بلاک چین اتریوم، به طور تصادفی یک اعتبارسنج اتریوم را انتخاب می‌کند. سپس به آن اعتبارسنج برای مسئولیت هش کردن بلاک جدید اعتماد می‌شود. برای تبدیل شدن به یک اعتبار سنج، باید حداقل ۳۲ اتریوم را به اشتراک بگذارید. سهامدارانی که بودجه کمتری دارند و همچنان می‌خواهند در اعتبارسنجی شرکت کنند می‌توانند به استخرهای سهام بپیوندند. مکانیسم PoS همچنین به اتریوم ۲.۰ کمک می‌کند تا غیرمتمرکزتر از اتریوم قدیمی شود. از آنجایی که کاربران دیگر نیازی به خرید ریگ‌های استخراج ندارند، هر کسی با مقدار مشخصی ETH می‌تواند در استخراج توکن‌های جدید شرکت کند. در نتیجه مشارکت بیشتر کاربران منجر به تمرکززدایی بیشتر می‌شود.

  1. شاردینگ یا خرد کردن

Sharding عملیاتی است که در آن داده‌ها در چندین ماشین، برای بهبود سرعت پردازش، توزیع می‌شوند. به همین ترتیب در مورد اتریوم نیز با معرفی ۶۴ شارد انجام شده است. هر شارد یا خرده اساساً یک زنجیره جدید است که به زنجیره قدیمی‌تر اتریوم متصل می‌شود تا با داده‌های ثبت‌شده قبلی پیوند برقرار کند. علاوه بر این، همه آن‌ها به همان روش قبلی کار خواهند کرد، به جز این تفاوت که اکنون حجم کار بر روی چندین پایگاه داده توزیع شده است. شاردینگ مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را حل می‌کند. بر خلاف اتریوم که می‌تواند تنها ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام دهد، اتریوم ۲.۰ بسیار کارآمدتر است و در هر ثانیه ۱۰۰۰۰۰ تراکنش را انجام می‌دهد. برای اینکه درک بهتری داشته باشید، بلاک چین قدیمی اتریوم را مانند یک بزرگراه بسیار شلوغ با تنها یک خط در نظر بگیرید. اما پس از ارتقای اخیر، ۶۴ خط جدید به این بزرگراه اضافه شده است. این موضوع نه تنها باعث روان شدن جریان ترافیک می‌شود بلکه سرعت حرکت آن را نیز افزایش می‌دهد.

  1. زنجیره بیکن Beacon

چگونه در اتریوم ۲، ۶۴ زنجیره به هم متصل می‌شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که همه ۶۴ زنجیره خرد شده به یک بلاک چین متصل هستند که همه آن‌ها را کنترل می‌کند و تراکنش‌ها را در سراسر شبکه امکان‌پذیر می‌کند. این واحد مرکزی، مغز کل اکوسیستم است و زنجیره بیکن نام دارد. زنجیره بیکن اصلی‌ترین تفاوت اتریوم و اتریوم ۲ محسوب می‌شود. یکی دیگر ازعملکردهای مهم زنجیره بیکن این است که به طور تصادفی اعتبارسنج بعدی را انتخاب کرده و بر فعالیت آن نظارت داشته باشد.

دلایل شکل گیری اتریوم ۲

دلیل ایجاد این تغییر، این است که شبکه اتریوم دارای چند محدودیت فنی از جمله مقیاس پذیری، دسترسی و امنیت است. بهبود در این زمینه‌ها برای رسیدن اتریوم به سطح بیشتری از پذیرش توسط افراد، مهم است. اتریوم پلتفرمی برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است و این برنامه‌ها در امور مالی، املاک و مستغلات، زنجیره‌های تامین و حاکمیت و بسیاری دیگر کاربرد دارند. بنابراین برای رسیدن به این اهداف، برنامه‌ها باید بتوانند تعاملات شبکه را در مقیاس بزرگ مدیریت کنند.

دلایل اصلی ارتقاء:

  • مقیاس‌پذیری

شبکه فعلی اتریوم تنها می‌تواند حدود ۳۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند. این باعث کندی و شلوغی شبکه می‌شود. اتریوم ۲.۰ تا ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند. مقیاس پذیری یکی دیگر از دلایل اصلی بروزرسانی اتریوم 2 است. در اتریوم 1.0 شبکه قادر به پردازش 30 معامله در ثانیه است، که باعث تاخیر و شلوغی در انجام معاملات می شود. طبق وعده ها، بلاکچین اتریوم 2.0 می تواند بیش از 100،000 معامله را در ثانیه پردازش کند. این سرعت در فاز سوم قابل دسترسی است.

  • امنیت

بیشتر شبکه های اثبات سهام تعداد کمی تایید کننده دارند که باعث بیشتر شدن تمرکز سیستم و کاهش امنیت می شود. اتریوم 2.0 به حداقل 16,384 تایید کننده نیاز دارد که باعث غیر متمرکز بودن و امنیت بالا می شود. امنیت اتریوم 2.0 توسط سازمان هایی نظیر سازمان امنیت بلاکچین Least Authority و Quantstamp حمایت می شود. همچنین بنیان گذاران اتریوم یک تیم امنیتی برای تحقیق و بررسی پیرامون مشکلات امنیتی شبکه تشکیل داده اند.

  • ارزش

مقیاس‌پذیری بیشتر به معنای استفاده بیشتر است که این هم به معنای تقاضای بیشتر است. حداقل به صورت تئوری باعث می‌شود قیمت اتریوم افزایش داشته باشد.

مرج اتریوم یا ادغام اتریوم چیست؟

مرج اتریوم یا ادغام اتریوم چیست؟

از دسامبر ۲۰۲۰، اتریوم دو بلاک چین موازی را اجرا کرده است. یکی قدیمی به نام (Ethereum Mainnet) که از اثبات کار استفاده می‌کند و یک زنجیره جدید به نام (Beacon Chain) که از طریق اثبات سهام عمل می‌کند. این ادغام یا مرج اتریوم شبکه Mainnet و Beacon Chain را در یک بلاک چین یکپارچه با پروتکل اثبات سهام ترکیب می‌کند. زنجیره بیکن که مرکز ادغام است، از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۲۰ به عنوان دفتر کل اثبات سهام در Mainnet عمل کرده است.

بنیاد اتریوم از کاربران خواست که به جای ETH1، شبکه اصلی اتریوم را به عنوان «لایه اجرا» و به جای ETH2 زنجیره Beacon به عنوان «لایه اجماع» اشاره کنند. چرا که معتقدند این اصطلاح، اهداف آن‌ها را برای پلتفرم بهتر منعکس می‌کند. ادغام، نسخه ارتقا یافته بلاک چین اتریوم را معرفی می‌کند که از مکانیزم اجماع اثبات سهام برای تأیید تراکنش‌ها از طریق سهام‌داری استفاده می‌کند.

بنیاد اتریوم در تعریف دقیق این اصطلاح می‌گوید:

ادغام نشان‌دهنده پیوستن لایه اجرایی موجود اتریوم (شبکه اصلی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم) با لایه اجماع اثبات سهام جدید آن، زنجیره بیکن است.

ادغام یا مرج باعث می‌شود استخراج اتریوم به استیکینگ ارز دیجیتال تبدیل شود. به این معنا که پس از تکمیل ادغام، از استیکینگ برای تایید تراکنش‌های اتریوم استفاده می‌شود. استیکینگ کاربران را ملزم می‌کند تا مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را برای شرکت در فرآیند تأیید تراکنش قفل کنند و انتظار می‌رود این حرکت امنیت، پایداری و مقیاس‌پذیری بیشتری را برای شبکه اتریوم فراهم کند.

زمان نهایی شدن مرج اتریوم

توسعه دهندگان اتریوم، بخش اول ادغام را که به آن ارتقاء Bellatrix می‌گویند، در ۶ سپتامبر اجرا کردند. قسمت دوم ادغام که به ارتقای پاریس معروف است، باید تقریباً ۱۰ روز بعد اتفاق بیفتد. بنابراین انتظار دارند ادغام پاریس در حدود ۱۵ سپتامبر کامل شود.

لازم است بدانید Merge تنها اولین مرحله از پنج مرحله توسعه پروتکل و آپدیت اتریوم است. این پنج مرحله به شرح زیر است:

  • Merge

این مرحله انتقال از اثبات کار به اثبات سهام، پس از ادغام شبکه اصلی فعلی اتریوم با زنجیره بیکن است.

  • Surge

این مرحله‌ای است که شاردینگ را به پروتکل می‌آورد. شاردینگ یک راه حل مقیاس‌پذیری است که شبکه را به پارتیشن‌های جداگانه‌ای به نام شارد تقسیم می‌کند، که برای پخش بار محاسباتی بر روی شبکه اصلی طراحی شده است.

  • Verge

این مرحله به معرفی به اصطلاح «درختان ورکل» اشاره دارد که طی آن ذخیره‌سازی داده‌ها برای گره‌های اتریوم بهینه می‌شود.

  • Purge

این ارتقا مربوط به ذخیره‌سازی داده‌ها برای اعتبارسنج‌ها می‌شود و فضای هارد دیسک مورد نیاز برای اعتبارسنج‌ها را کاهش داده و شلوغی شبکه را کم می‌کند.

  • Splurge

آخرین بخش ارتقا است که مجموعه‌ای از به روزرسانی‌های متفرقه را ارائه می‌دهد که برای اطمینان از روان بودن کلی نحوه اجرای شبکه ساخته شده است. به گفته بنیاد اتریوم، انتظار می‌رود ارتقای کامل به اتریوم ۲.۰ تا سال ۲۰۲۳ انجام شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: انواع ماینر اتریوم

آینده اتریوم چگونه خواهد بود؟

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شود که این ادغام چه تاثیری در آینده اتریوم خواهد داشت؟ و یا اینکه آیا پس از این ادغام اتریوم رقیب سرسخت‌تری برای بیت کوین خواهد شد؟ در ادامه آینده اتریوم پس از مرج و اتفاقات پیش رو دربرابر بیت کوین را توضیح داده ایم.

آینده اتریوم چگونه خواهد بود؟ پس از مرج

پس از مرج اتریوم

ویتالیک بوترین ادعا کرد که این شبکه می‌تواند پس از ادغام ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. این سطح از مقیاس‌پذیری از طریق اجرای تکنیک شاردینگ به دست خواهد آمد. در این تغییر، ۶۴ «زنجیره خرد» مورد استفاده قرار می‌گیرند که از طریق تراکنش‌ها به صورت موازی اجرا می‌شوند. یعنی از نظر تئوری ۶۴ برابر سریع تر از شبکه فعلی اتریوم در ثبت تراکنش‌ها است.

اثبات سهام نسبت به اثبات کار سریع تر و سازگارتر با محیط زیست است، زیرا انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. انتظار می‌رود که PoS مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش دهد و مصرف انرژی آن را تقریباً ۹۹.۹۵٪ کاهش دهد.

با اثبات سهام و اشتراک گذاری، اتریوم بزرگترین تحولات تاریخ خود را تجربه می‌کند. و این تأثیر عمیقی بر عملکرد بخش‌های مختلف خواهد داشت، که مهم‌ترین آن‌ها امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: دیفای چیست ؟

آیا اتریوم می تواند جایگزینی برای بیت کوین باشد؟

بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال محبوب هستند که ۵۹ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده اند. قیمت اتریوم در پنج سال گذشته ۵۶۸% افزایش یافته است که این مقدار بیشتر از بیت کوین است که در مدت مشابه حدود ۴۶۹% افزایش یافته است. این ادغام اتریوم را از منظر مسوولیت‌های اجتماعی پلتفرم به سرمایه‌گذاری جذاب‌تری نسبت به بیت کوین تبدیل می‌کند اما لزوماً به تهدیدی برای سقوط بیت کوین یا جایگزینی آن به عنوان برترین ارز دیجیتال تبدیل نمی‌شود.

کریس کلاین، یکی از بنیانگذاران بیت کوین می‌گوید:

بیت کوین و اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر مکمل یکدیگر هستند تا رقیب. چراکه بیت کوین و اتریوم اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. بیت کوین یک ارز اثبات کار با عرضه محدود است. در حالی که اتریوم ستون فقرات وب ۳.۰ را تشکیل می‌دهد. هر دو به عنوان عناصر مهم و متمایز از اکوسیستم دیجیتال عمل می‌کنند.

آیا ارزش اتریوم های من کاهش می یابد؟

بسیاری از دارندگان و سرمایه گزاران حال حاضر اتریوم نگران این موضوع هستند که با عرضه نسخه بعدی اتریوم چه بلایی بر سر اتریوم‌شان خواهد آمد؟ بهترین جواب برای این سوال این خواهد بود که اتریوم ۲.۰ قرار نیست تا ارز دیجیتالی مجزایی از اتریوم نسخه فعلی باشد و با تغییراتی که در قالب سهام داری و ثبات سرمایه‌ای به میان می‌آید داستان ماینینگ و استخراج تا حدی برچیده خواهد شد و با یک تحلیل ساده میتوانیم متوجه شویم که با کاهش میزان موجود اتریوم‌های درون بازار، ارزش آن ممکن است به سرعت افزایش پیدا کند. پس به صورت بدیهی است ارزش اتریوم‌ها کاهشی نخواهد داشت و بیشتر تحلیلگران نیز سیر صعودی را برای آن متصور شده اند. مگر آنکه اتفاق استثنایی پیش بیاید!

پیشنهاد مطالعه: zksync چیست؟

سخن آخر

همانطور که خواندید اتریوم ۲ چیست، دانستید که اتریوم ۲.۰ از مدت‌ها پیش مورد انتظار بوده و در اکوسیستم بلاک چین بسیار مورد بحث قرار گرفته است. در واقع اثبات سهام و اشتراک‌گذاری پیشرفت‌های قابل توجهی در مقیاس پذیری، امنیت و دسترسی به همراه خواهد داشت. برای دارندگان اتریوم، اتریوم ۲.۰ فرصت جدیدی برای مشارکت و دریافت پاداش برای حفظ شبکه فراهم می‌کند.

اتریوم 2.0 چیست؟
مرج یا ادغام اتریوم، بدون شک یکی از مهم‌ترین لحظات در تاریخ خرید و فروش ارز دیجیتال است، زیرا یکی از بزرگترین پروتکل‌ها با یک تغییر عظیم روبرو خواهد شد....
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. ایرانیکارت عزیز، ایا درباره قیمت اتریوم بعد از این اتفاق مقاله ای دارید؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر عزیز شما می توانید تحلیل های تکنیکال که در مجله ایرانیکارت منتشر می شود را دنبال کنید و از آینده قیمت اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال مطلع شوید.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی هستیم که ماهیت پول، سریع‌تر از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم، در حال تکامل است. ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول را برای دنیا تعریف کردند....
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...