معرفی ارز دیجیتال

ارز آواکس Avax چیست؟ معرفی و بررسی شبکه آوالانچ Avalanche

ارز آواکس Avax چیست؟ معرفی و بررسی شبکه آوالانچ Avalanche

آوالانچ Avalanche سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند از نظر زمان در صنعت بلاکچین است که از طریق فعالیت در پروتکل اثبات سهام امنیت خود را تضمین می‌کند. توکن این پلتفرم رمز ارز آواکس Avax نام دارد. پلتفرم آوالانچ بسیار سریع و کم هزینه است. اگر مشتاق شدید بدانید که ارز دیجیتال آواکس چیست این مقاله را بخوانید. زیرا در صورتی که فعال حوزه خرید و فروش ارز دیجیتال باشید شناخت پلتفرم‌های برتر در سرمایه‌گذاری‌های شما کمک شایانی می‌کند.

نماد AVAX
توسعه دهنده Emin Gün Sirer
تاریخ انتشار 2020
مارکت کپ 5.2 بیلیون دلار
وبسایت Avax.network
وایت پیپر Avalanch

ارز آواکس Avax چیست؟

آواکس AVAX ارز بومی شبکه آوالانچ Avalanche است. حداکثر عرضه توکن AVAX به ۷۲۰ میلیون وتحد محدود شده است.  دو کاربرد اصلی برای AVAX در اکوسیستم آوالانچ وجود دارد.

اول، تمام تراکنش‌های شبکه آوالانچ شامل کارمزد است. این هزینه کارمزد با توکن آواکس پرداخت می‌شود. این پلتفرم الگوریتم‌های ساختار کارمزد تراکنش‌های خود را بر اساس مدل کارمزد دینامیک اتریوم، EIP-1559، قرار داده است. با این حال، تمام AVAX مورد استفاده برای پرداخت کارمزد تراکنش سوزانده می‌شود که باعث کاهش کل عرضه بازار و افزایش قیمت آن در بلندمدت می‌شود.

دوم، برای مشارکت در شبکه از طریق سهام استفاده می‌شود. به این ترتیب کاربران می‌توانند با قرار دادن توکن‌های آواکس خود در شبکه، درآمد کسب کنند.

برای خرید و فروش ارز دیجیتال آواکس می توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید و فروش ارز دیجیتال آواکس

آوالانچ چیست؟

آوالانچ یک پلتفرم بلاک چین با ارز بومی AVAX است. آوالانج یک رقیب جدی برای اتریوم محسوب می‌شود که مقیاس‌پذیری و سرعت پردازش تراکنش را در اولویت قرار می‌دهد. هدف آوالانچ تبدیل شدن به یک پلتفرم سریع، همه کاره، امن، مقرون به صرفه و در دسترس است.

طبق گزارش ها، بلاک چین آوالانچ می‌تواند ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. همچنین، Avalanche یک پروژه منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند کد پلت فرم را مشاهده کرده و در آن مشارکت کند.

تاریخچه و تیم آواکس avax

تاریخچه و تیم آواکس avax

آوالانچ ساخته امین‌گان سیرر، مهندس نرم‌افزار و استاد علوم کامپیوتر کرنل است. امین اطلاعات اساسی در مورد پروژه بهمن در ماه می‌۲۰۱۸ منتشر کرد. تیم موسس امین برای این پروتکل، شامل دو دانشجوی دکترای او، کوین سکنیچی و ماوفان تد بود.

پایگاه کد مکانیزم اجماع Avalanche در مارس ۲۰۲۰ به صورت منبع باز ساخته شد و به همه افراد در اینترنت امکان دسترسی به آن را می‌داد. سپس شبکه اصلی در سپتامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد. پلتفرم Avalanche حدود ۶۰ میلیون دلار از طریق ICO‌های مختلف (عرضه اولیه) در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به دست آورد.  

معماری و ساختار شبکه آوالانچ

Avalanche یک پلتفرم غیرمتمرکز چند بلاکچینی است که زیرساخت اولیه مبتنی بر سه بلاک چین مجزا ساخته شده است.

بلاکچین X 

X Chain (یا Exchange Chain) برای ایجاد و مدیریت دارایی‌ها و توکن‌های دیجیتال استفاده می‌شود. همچنین انتقال همتا به همتا توکن ها، از جمله ارز بومی پلتفرم، به نام AVAX را تسهیل می‌کند. بلاکچین X بر اساس نوع منحصر به فردی از مدل اجماع به نام DAG (گراف غیر چرخه‌ای جهت دار) است.

بلاکچین C

C Chain (یا Contract Chain) دومین بلاک چین در شبکه آوالانچ است و برای قراردادهای هوشمند طراحی شده است. همچنین، این یک بلاک چین EVM (ماشین مجازی اتریوم) است، به این معنی که کاملاً با قراردادهای هوشمند Solidity اتریوم سازگار است. این موضوع به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی برنامه‌های غیرمتمرکز را به اکوسیستم آوالانچ منتقل کنند.

بلاکچین P

P Chain (یا Platform Chain) برای هماهنگی تمام گره‌های اعتبارسنج در سراسر شبکه استفاده می‌شود. علاوه بر این، مسئولیت مدیریت وجوه سهام و ایجاد زیرشبکه‌های سفارشی را نیز بر عهده دارد.

زیرشبکه‌ها شبکه‌های جدیدی در اکوسیستم آوالانچ هستند. هر زیرشبکه کنترل کاملی بر داده ها، مدل اقتصادی، ماشین مجازی، مدل اجماع و… دارد. این زیرشبکه‌ها می‌توانند چندین بلاک چین با هر مکانیزم توافقی که بخواهند داشته باشند. همچنین، آن‌ها آزادی کامل دارند تا شبکه خود را مبتنی بر مجوز یا بدون مجوز نگه دارند.

توزیع وظایف بین زنجیره‌های مختلف به سریع نگه داشتن پلتفرم کمک می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا به سه ویژگی مهم بلاک چین یعنی تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری دست یابد.

آواکس چگونه کار می‌کند؟

آواکس چگونه کار می‌کند؟

اگرچه پلتفرم آوالانج پیچیده است اما سه جنبه اصلی مکانیسم اجماع آن، ادغام زیرشبکه‌ها و استفاده از چندین بلاک چین داخلی، در طراحی آن وجود دارد که آن را از سایر پروژه‌های بلاک چین متمایز می‌کند.

مکانیسم اجماع 

برای اینکه یک شبکه بلاک چین تراکنش‌ها را تایید کند و ایمن بماند، باید از پروتکلی استفاده کند که به گره‌هایش اجازه دهد به توافق یا اجماع برسند. با توجه به اکثر ارزهای دیجیتال، اثبات کار (PoW) در مقابل اثبات سهام (PoS) به عنوان روش‌های پیشرو برای دستیابی به این توافق متمرکز شده است.

آشنایی با الگوریتم‌های اجماع در بلاکچین

Avalanche از یک مکانیسم جدید اجماع استفاده می‌کند که بر پایه PoS بنا شده است. هنگامی که یک تراکنش توسط یک کاربر آغاز می‌شود، توسط یک گره اعتبارسنجی دریافت می‌شود که از مجموعه کوچک و تصادفی اعتبارسنجی‌های دیگر نمونه برداری می‌کند و توافق را بررسی می‌کند. اعتبارسنجی‌ها این روش نمونه‌گیری را مکررا انجام می‌دهند و با یکدیگر «بحث می‌کنند» تا در نهایت به اجماع برسند.

به این ترتیب، پیام یک اعتبارسنج به اعتبارسنج‌های دیگر ارسال می‌شود. این کار تا زمانی که کل سیستم در مورد یک نتیجه به توافق برسد، ادامه می‌یابد.

جوایز اعتبارسنجی با توجه به مدت زمانی که یک گره توکن‌های خود را به اشتراک گذاشته است، Proof of Uptime نامیده می‌شود و اگر گره در طول تاریخ طبق قوانین نرم‌افزار عمل کرده باشد، Proof of Correctness نامیده می‌شود.

شبکه‌های فرعی

کاربران آوالانچ می‌توانند زنجیره‌های تخصصی راه‌اندازی کنند که می‌توانند با استفاده از مجموعه قوانین خودشان عمل کنند. این سیستم با دیگر راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بلاک‌چین، مانند پاراچین‌های پولکادات و اتریوم ۲.۰ قابل مقایسه است.

اجماع در مورد این زنجیره‌ها توسط زیرشبکه‌ها حاصل می‌شود که گروه‌هایی از گره‌ها هستند که در اعتبارسنجی مجموعه‌ای از بلاک‌چین‌ها شرکت می‌کنند. تمام اعتبارسنجی‌های زیرشبکه باید شبکه اولیه آوالانچ را نیز تأیید کنند.

بلاک چین‌های داخلی

همانطور که در بخش معماری شبکه توضیح دادیم، آوالانچ با استفاده از سه بلاک چین x، c و p ساخته شده است تا محدودیت‌های سه‌گانه بلاک چین را برطرف کند. دارایی‌های دیجیتال را می‌توان در هر یک از این زنجیره‌ها برای انجام عملکردهای مختلف در اکوسیستم جابجا کرد.

فرآیند استیک کردن آواکس avax

شما می‌توانید با اجرای اعتبارسنجی خود، که گزینه‌ای پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر است، با AVAX شریک شوید، یا می‌توانید از اعتبارسنجی‌های موجود استفاده کنید، که شامل فرآیند بسیار آسان‌تری به نام تفویض اختیار است.  

بنابراین کاربران با حداقل ۲۰۰۰ توکن AVAX در شبکه می‌توانندبه یک گره اعتبارسنج تبدیل شوند. در حالی که حداقل شرط استیکینگ برای تبدیل شدن به یک نماینده ۲۵ واحد AVAX است.

حداقل دوره قفل سرمایه نیز ۱۴ روز است و پاداش استیکینگ برای هر دو طرف حدود ۹٪ است.

بهترین کیف پول برای نگهداری آواکس

برای استفاده ایمن از پلتفرم Avalanche و ذخیره توکن‌های آواکس، کاربران باید یک کیف پول سازگار با آوالانچ داشته باشند. این کیف پول‌ها از انواع موارد کیف پول سخت افزاری تا نرم افزاری و تحت وب می‌توانند باشند.

همچنین کیف پول بومی آوالانچ یکی از برترین پلتفرم‌های کیف پول است که کاربران می‌توانند هنگام استفاده از پلتفرم از آن استفاده کنند. کیف پول رسمی آن، یک کیف پول با کاربری آسان و ایمن بوده که برای ذخیره دارایی‌های آوالانچ مناسب است. به غیر از کیف پول رسمی Avalanche (AVAX)، برخی دیگر از کیف پول‌های برتر عبارتند از:

سخت افزاری

  • لجر
  • ترزور
  • الیپال
  • سیف پال
  • کیپ کی
  • کول ولت

نرم افزاری

  • تراست
  • اتمیک

تحت وب

  • متامسک
  • کوین ۹۸

آینده آواکس چگونه خواهد بود؟

آینده آواکس چگونه خواهد بود؟

برخلاف سایر بلاک چین‌ها مانند بیت‌کوین و اتریوم، هزینه‌های Avalanche به اعتبارسنج‌های شبکه پرداخت نمی‌شود. در عوض، تمام هزینه‌ها سوزانده می‌شود. این امر کمیابی AVAX را افزایش می‌دهد که برای اطمینان از طول عمر شبکه جبران می‌شود.

به صورت کلی آینده پروژه Avalanche در نهایت به نقشه راه و چگونگی کار موثر تیم توسعه برای دستیابی به اهداف پروژه بستگی دارد. علاوه بر این، پذیرش آن در صنعت نقش کلیدی در تعیین ارزش بلندمدت آن خواهد داشت.

آوا لبز قبلاً چندین مشارکت برجسته از جمله Mastercard، Deloitte و BitGo را تضمین کرده است. همچنین، این پلتفرم میزبان حدود ۲۰۰ برنامه غیرمتمرکز در اکوسیستم خود است که در مجموع ۲۰۰۰۰۰ کاربر فعال ماهانه دارند.

با چنین شبکه پر رونقی که در سال‌های آینده به طور تصاعدی رشد خواهد کرد، آوالانچ قطعا یکی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های ارزهای دیجیتال است که باید به آن توجه داشته باشید.

سخن آخر

پروژه‌های متعددی در صنعت ارزهای دیجیتال وجود دارد که تلاش می‌کنند مشکل سه‌گانه بلاک چین، یعنی تمرکززدایی، مقیاس‌پذیری و امنیت را حل کنند. در این میان آوالانچ یکی از شناخته شده‌ترین نام هاست. بلاک چین آن از ترکیب پیچیده‌ای از مکانیسم‌های اجماع مختلف و ساختار چند زنجیره‌ای استفاده می‌کند. شما می‌توانید پیشنهادات خود درباره مقاله ارز آواکس و بررسی پلتفرم آن را از بخش نظرات با ایرانیکارت به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

آوالانچ نام شبکه و آواکس نام توکن بومی آن است.

با توجه به ویژگی‌های مهمی مانند سرعت پردازش بالا، کارمزد کم و غیرمتمرکز بودن، یکی از پروژه‌های آینده دار محسوب می‌شود.

آوالانچ الگوریتم اجماع جدیدی مبتنی بر اثبات سهام ارائه می‌دهد که بر اساس آن امنیت شبکه را تامین می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، خرید و فروش رمز ارز آواکس را بدون نیاز به پرداخت کارمزد، ارائه می‌دهد.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. ممنونم بابت مطلبتون یه درتواستی هم دارم ه ممکن هست پروژه هایی که واسخ سرمایه گذاری در بلند مدت و سالهای اینده خوب هستن معرفی کنین مثلا ده تا ارز میدونم درخواست زیاد جالبی نیست ولی خوب شایتایی مثه شما قطعا اطلاعات بیشتری دارن
    اگه ممکن بود براتون و تونستین خواهاشا رسیدگی کنین و به زودی همچین مطلبی رو بزارین?

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...