معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال Zilliqa زیلیکا چیست؟ نقد و بررسی کامل زیلیکا

ارز دیجیتال Zilliqa زیلیکا چیست؟ نقد و بررسی کامل زیلیکا

ارز دیجیتال ZIL توکن بومی پلتفرم زیلیکا است که کاربردهای بسیاری دارد و در بین معامله گران محبوب است. اگر شما نیز به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازید و می‌خواهید بدانید ارز دیجیتال زیلیکا چیست، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال زیلیکا ZIL چیست؟

زیلیکا (Zilliqa) یک بلاک چین عمومی است که برای مقابله با مشکلاتی مانند مقیاس پذیری و توان عملیاتی طراحی شده‌است. به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند با هزینه گاز کمتر استفاده کنند. زیلیکا از فناوری به نام شاردینگ برای به حداکثر رساندن تعداد تراکنش‌های شبکه استفاده می‌کند. این بلاکچین همچنین از یک مکانیسم اجماع منحصر به فرد استفاده می‌کند که ترکیبی از اثبات کار و تحمل خطای بیزانسی عملی (PoW و pBFT) است.

ارز دیجیتال اصلی بلاک چین زیلیکا، ZIL است. از این ارز برای پرداخت تراکنش‌های روی بلاک چین و پاداش دادن به گره‌هایی که محاسبات را انجام می‌دهند، استفاده می‌شود. به این ترتیب، Zilliqa یکی از ارزهای رقیب اتریوم، ترون، بیت کوین و ایاس است که هدف آن توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) با کمترین هزینه و بیشترین سرعت از طریق اشتراک گذاری است.

ارز دیجیتال Zilliqa زیلیکا چیست؟ نقد و بررسی کامل زیلیکا

انگیزه اصلی تیم در ایجاد این محصول ایجاد بستری بود که بتواند قرارداد‌های هوشمند را در مقیاس بزرگ پردازش کند. این شبکه از طریق مکانیسم Proof-of-Work-BFT به توافق می‌رسد. به گفته تیم، این مدل اجماع اصلاح شده نسخه مقرون به صرفه‌تری از استخراج را در مقایسه با سایر شبکه‌های موجود در بازار ارائه می‌دهد. توکن بومی زیلیکا، رمز ارز زیلیکا ZIL برای پردازش معاملات در شبکه و اجرای قرارداد‌های هوشمند استفاده می‌شود.  در جدول زیر مشخصات اصلی این ارز دیجیتال طبق وبسایت coinmarketcap.com آمده است.

نام اختصاری ZIL
 رتبه در بازار 84
مارکت کپ $507,881,247
قیمت 0.0274 دلار
عرضه در گردش 15,867,699,447 ZIL
کیف پول‌ها Ledger ،Trezor ،Atomic wallet ،Trust Wallet و MetaMask
وبسایت اصلی zilliqa.com

تاریخچه و بنیانگذاران ارز دیجیتال زیلیکا

این پروژه در سال 2017 توسط تیمی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور راه اندازی شد. این تیم بعداً شرکتی به نام Zilliqa Research را برای هدایت و توسعه پروژه تأسیس کرد. Zilliqaبرای اولین بار در ژانویه 2018 به عنوان یک توکن ERC-20 برای فروش در دسترس قرار گرفت. این توکن ها بعداً به شبکه اصلی Zilliqa که در سال 2019 راه اندازی شد، انتقال پیدا کردند.

پروژه زیلیکا زاییده فکر Prateek Saxena، استاد پژوهشی برنده جایزه در دانشگاه ملی سنگاپور، بود که به همراه تعدادی از شاگردانش مقاله‌ای را در سال 2015 منتشر کرد. این مقاله به بررسی چگونگی بهبود سرعت و کارایی بلاکچین با استفاده از مکانسیم اشتراک گذاری پرداخت. این ایده‌، پایه و اساس پروژه Zilliqa بود. در حال حاضر Anquan Capital و Zilliqa Research دارای ذخایر قابل توجهی از ZIL هستند.

ارز دیجیتال زیلیکا

خرید و فروش ارز دیجیتال زیلیلکا بدون پرداخت کارمزد از ایرانیکارت

خرید زیلیکا

ارز دیجیتال Zilliqa چطور کار می‌کند؟

همانطور که اشاره شد، زیلیکا برای بهبود سرعت تراکنش‌ها و ایجاد یک پلتفرم مقیاس‌پذیر از فرایند اشتراک گذاری استفاده می‌کند. به عبارتی، زیرساخت خود را به چندین بلاک چین به هم پیوسته تقسیم می‌کند تا تراکنش‌های بیشتری را پشتیبانی کند. حال سوال اینجاست که شاردینگ چیست و چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، شاردینگ تقسیم یک شبکه به چند دسته از گره‌ها است که به آن هارد می‌گویند. این بدان معناست که وقتی ماینرها می‌توانند به صورت موازی تراکنش‌ها را تأیید کنند. بدین ترتیب، گره‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را جداگانه از یکدیگر پردازش کنند. این قابلیت در سایر ارزهای دیجیتال وجود ندارد و همه با هم در یک گروه بزرگ فعالیت می‌کنند که هر چه شبکه بزرگتر می‌شود، کندتر می‌شود. اما در شبکه‌ای که به اشتراک گذاری متکی است، هرچه شبکه بزرگ‌تر باشد، تعداد گره‌ها بیشتر است و سریع‌تر می‌توان تراکنش‌ها به صورت همزمان پردازش کرد. نکته قابل توجه این است که گره‌های Shard شامل زیرمجموعه خاصی از بلاک چین Zilliqa هستند و نیازی به ذخیره کل تاریخچه Zilliqa ندارند.

بیشتر بدانید: الگوریتم اجماع بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال Zilliqa زیلیکا چیست؟ نقد و بررسی کامل زیلیکا

چه تعداد ارز دیجیتال Zilliqa در گردش است؟

در حال حاضر عرضه در گردش زیلیکا 15 میلیارد است. قبل از راه اندازی، زیلیکا 60٪ از کل عرضه را تولید و توزیع کرد. 40 درصد باقیمانده ZIL از طریق استخراج تولید خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌های تیم توسعه بلاک چین Zilliqa، تمام توکن‌ها ظرف ده سال پس از راه‌اندازی استخراج می‌شوند و پاداش استخراج به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد.

رودمپ و نقشه راه زیلیکا

توسعه‌دهندگان این توکن ادعا می‌کنند که Zilliqa اولین بلاک‌چینی است که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری کاملاً به اشتراک‌گذاری تکیه می‌کند. بر اساس وایت پیپر این پروژه، مکانیسم اشتراک گذاری به بلاک چین زیلیکا کمک می‌کند تا سرعت تراکنش خود را به حدود هزار برابر شبکه اتریوم تبدیل کند.  همچنین آن‌ها اذعان دارند با توجه به توان عملیاتی و نرخ تراکنش بالایی که زیلیکا دارد، می‌تواند با روش های پرداخت متمرکز سنتی مانند VISA و Mastercard رقابت کند.

ارز دیجیتال زیلیکا

دانلود وایت پیپر زیلیکا

استخراج ارز دیجیتال زیلیکا

اگرچه زیلیکا از Proof of Work برای مدیریت گره‌ها و اجرای شاردینگ استفاده می کند، اما از آن برای دستیابی به اجماع استفاده نمی‌کند. همین امر سبب می‌شود تا هزینه‌های انرژی بالای Proof of Work برای زیلیکا اعمال نشود. در واقع، توسعه دهندگان می‌گویند که یک گره زیلیکا می تواند با یک دهم هزینه یک گره اتریوم اجرا شود.  مزیت دیگر این است که ماینرهای ZIL می توانند با یک Proof of Work بر روی چندین بلوک به توافق برسند، به این معنی که Zilliqa پرداخت پایدارتری با واریانس کمتر ارائه می دهد. تیم توسعه دهنده زیلیکا بیشتر به دنبال معرفی یک طرح اثبات سهام به عنوان جایگزینی سازگارتر با محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل 2023

ویژگی های منحصر به فرد زیلیکا چیست؟

  • کم هزینه : شاردینگ امکان انجام تعداد زیادی تراکنش در ثانیه را فراهم می کند، بنابراین هزینه هر تراکنش بسیار پایین است.
  • مقیاس پذیر : ظرفیت شبکه نیز با افزایش شرکت کنندگان و اشتراک گذاری، رو به رشد است.
  • ماینینگ مقرون به صرفه: در ماینینگ زیلیکا حتی سخت افزارهای کم مصرف نیز می توانند بخشی از پاداش بلوک را دریافت کنند. این امر استخراج ZIL را مقرون به صرفه‌تر می‌کند.
  • زبان برنامه نویسی جدید: زیلیکا زبان جدیدی به نام Scilla برای قرارداد‌های هوشمند خود ایجاد کرد. Scilla یک زبان متمرکز بر امنیت است که به منظور شناسایی و از بین بردن آسیب‌پذیری‌های امنیتی در سطح زبان و تأیید صحت قرارداد‌های هوشمند از طریق اثبات ریاضی طراحی شده‌است.

ارز دیجیتال Zilliqa زیلیکا چیست؟ نقد و بررسی کامل زیلیکا

آینده زیلیکا چگونه خواهد بود؟

ارز دیجیتال زیلیکا به‌عنوان ذخیره‌کننده ارزش و وسیله مبادله کاربرد دارد و کاربران می‌توانند در صورت استیکینگ بخشی از دارایی‌های خود، پاداش دریافت کنند. دارندگان زیلیکا می توانند در اداره اکوسیستم شرکت کنند و قدرت رای آنها متناسب با مقدار ZIL آن‌ها است. Zilliqبه طور کلی، زیلیکا پروژه بسیار جدیدتری نسبت به اتریوم است. این بدان معنی است که جذب گسترده سرمایه گذاران ممکن است زمانبر باشد. Zilliqa به دنبال تبدیل شدن به بلاکچین انتخابی برای استفاده در مقیاس بزرگ سازمانی، از جمله در زمینه تبلیغات، بازی، سرگرمی، خدمات مالی و صنایع پرداخت است. در نتیجه، آینده ارز دیجیتال زیلیکا کاملا وابسته به پذیرش جامعه و تحقق اهداف پروژه است. قبل از سرمایه گذاری در زیلیکا حتما تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آن را بررسی کنید.

بیشتر بدانید: تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

کیف پول های مناسب ارز دیجیتال زیلیکا

از ارز دیجیتال زیلیکا برای پرداخت تراکنش‌ها در بلاکچین Zilliqa استفاده می‌شود و مانند هر ارز دیجیتال دیگری، برای استفاده از  ارز دیجیتال زیلیکا به یک کیف پول رمزنگاری سازگار با آن نیاز دارید. بیش از ده ها کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری سازگار با Zilliqa وجود دارد که از جمله شناخته‌ترین آن‌ها Ledger و Trust Wallet است.  همچنین چندین کیف پول اختصاصی مانند Zillet یا ZillPay Wallet برای ذخیره سازی این ارز وجود دارد.

همانطور که می‌دانید کیف پول‌های سخت افزاری گزینه‌ امنی برای نگهداری دارایی دیجیتال در بلند مدت است. صرافی ایرانیکارت یکی از معتبرترین ارائه دهندگان کیف پول‌های سخت افزاری با تنوع قیمت و تضمین کیفیت در ایران است.

ارز دیجیتال زیلیکا

 تهیه کیف پول سخت افزاری از ایرانیکارت همراه با مشاوره رایگان

خرید کیف پول سخت افزاری

سخن نویسنده:

همانطور که در مطلب این مطلب خواندید، رمز ارز زیلیکا یک پلتفرم با پتانسل بالا برای حل مشکلات مقیاس پذیری است که می‌تواند جایگاه بهتری برای سایر بلاکچین‌ها در آینده باشد. توجه کنید که قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال دانش کافی در این زمینه را کسب کرده باشید. اگر شما نیز تجربه خرید و فروش یا سرمایه گذاری در این ارز را دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

ارز دیجیتال ZIL بر روی شبکه زیلیکا فعالیت می‌کند.

همانطور که توضیح داده‌ شد، آینده ارز دیجیتال زیلیکا تا حدودی به شرایط کلی مارکت کریپتو بستگی دارد. بهتر است قبل از تصمیم برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال حتما تحقیقات لازم را به عمل آورید.

استخراج ارزهای دیجیتال در ایران باید با دریافت مجوز و طبق قوانین صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال زیلیکا را دارید، می‌توانید در وبسایت ایرانیکارت ثبت نام کرده و با کارمزد صفر معامله کنید.

ارز دیجیتال Zilliqa زیلیکا چیست؟ نقد و بررسی کامل زیلیکا
ارز دیجیتال ZIL توکن بومی پلتفرم زیلیکا است که کاربردهای بسیاری دارد و در بین معامله گران محبوب است. اگر شما نیز به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازید و...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...