ارز های دیجیتال

ارز دیجیتال چیست ؟ راهنمای کامل ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست ؟ راهنمای کامل ارزهای دیجیتال

پیشرفت تکنولوژی، تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داد. پول و سیستم مالی شرکت ها نیز از این قاعده مستثنی نبود. ارزهای رایج کشورها مشکلاتی داشتند که به این سادگی امکان برطرف شدن آن ها وجود نداشت. اینجا بود که ارزهای دیجیتال وارد شدند و نوید تغییر اوضاع را دادند. در سال 2008 در حالی که تمامی دنیا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد. مقاله ای در سراسر وب منتشر شد که بیت کوین، اولین ارز غیر متمرکز جهان را معرفی می کرد. قطعا نام بیت کوین را شنیده اید و می دانید که بیت کوین چیست اما در این مقاله می خواهیم یک قدم عقب تر برویم و به صورت کلی بگویم ارزهای دیجیتال چیست ، انواع ارزهای دیجیتال چه هستند و نحوه ی خرید ارز دیجیتال در ایران به چه صورت است؟

ارز دیجیتال چیست

ارزهای رمز نگاری شده یا ارزهای دیجیتال چیست ؟

ارز رمزنگاری شده یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با رمز گشایی و محاسبات ریاضی به دست می آید. یکی از برترین ویژگی های ارز های دیجیتال این است که کسی در این سیستم نمی تواند کلاهبرداری و تقلب کند. بسیاری از ارزهای رمزپایه شبکه های غیرمتمرکزی هستند که مبتنی بر فناوری بلاکچین اند و دفتر توزیع شده ای دارند که توسط یک شبکه بزرگ از کامپیوترها اداره می شود. یک ویژگی مشخص ارزهای رمزپایه این است که به طور کلی توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی شود و این باعث می شود آنها از لحاظ تئوری در برابر مداخلات یا دستکاری های دولت ها مصون بمانند.

خلاصه نکات کلیدی
ارز های رمزپایه شکل جدیدی از دارایی دیجیتال است که بر اساس شبکه ای متشکل از تعداد زیادی کامپیوتر توزیع می شود. این ساختار غیرمتمرکز به آنها امکان می دهد خارج از کنترل دولت ها و مقامات مرکزی ادامه ی کار دهند.
کلمه “ارز رمز” به تکنیک های رمزگذاری که برای ایمن سازی شبکه استفاده می شود، اشاره می کند.
بلاکچین روشی سازمانی برای اطمینان از یکپارچگی داده های معاملاتی هستند، این یکی از مولفه های اساسی بسیاری از ارزهای رمزپایه است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلاکچین و فناوری های مرتبط باعث اختلال در بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوقی خواهد شد.
ارزهای رمزنگاری شده به دلایل متفاوتی مورد انتقاد قرار می گیرند، از مهم ترین این دلایل می توان به فعالیتهای غیرقانونی، نوسان نرخ ارز و آسیب پذیری زیر ساخت ها اشاره کرد. اما در عوض به دلیل قابل حمل بودن، تقسیم پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت سیستماتیک مورد ستایش قرار می گیرند.

چرا ارزهای دیجیتال قابل اعتمادند است؟

تعریف ارزهای دیجیتال ساده است. اکنون می دانید که ارزهای دیجیتال چست اما نکته اصلی در جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه فناوری بلاکچین است این است که برای نگهداری از یک دفتر آنلاین از تاریخچه ی تمام معاملات انجام شده استفاده می شود. هر گره از زنجیره ی بلاکچین حاوی اطلاعاتی است و کل شبکه از گره های فردی، یا کامپیوتر یک کپی از دفتر را نگهداری می کند. قبل از تأیید هر بلاک، معاملات جدید باید توسط هر گره تأیید شود، به همین سبب جعل تاریخ معاملات تقریباً غیرممکن است.

بسیاری از کارشناسان، فناوری بلاکچین را دارای پتانسیل جدی برای استفاده در رای گیری آنلاین و سرمایه گذاری گسترده می دانند و موسسات مالی احتمال کاهش هزینه های معامله با استفاده از این ارز ها را به عنوان یک مزیت می شناسند. با این حال، ارزهای رمزپایه مجازی هستند و در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره شده اند، اگر نسخه پشتیبان از کلید خصوصی وجود نداشته باشد، می توان با از بین رفتن یا از بین بردن هارد دیسک، موجودی ارز رمزنگاری شده را از بین برد. در عین حال، هیچ مرجع مرکزی، دولتی یا شرکتی وجود ندارد که به وجوه شما یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

 بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع ارزهای دیجیتال

اولین ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین بیت کوین بود که هنوز هم محبوب ترین و با ارزش ترین ارز باقی مانده است. امروزه هزاران ارز رمزپایه جایگزین با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد. برخی از اینها فورک بیت کوین هستند، در حالی که برخی دیگر ارزهای جدیدی هستند که از ابتدا ساخته شده اند.

برخی از ارزهای رمزپایه که در رقابت که با بیت کوین ایجاد شده اند، به عنوان آلت کوین “altcoins” شناخته می شوند. از محبوب ترین آلت کوین ها می توان به لایت کوین، بیت کوین کش همچنین اتریوم و کاردانو اشاره کرد. امروز، ارزش کل ارزهای رمزپایه موجود حدود 214 میلیارد دلار است که بیت کوین در حال حاضر بیش از 68 درصد از ارزش کل را در بر گرفته است. ( این عدد در زمان های مختلف متفاوت خواهد بود)

در طی سال های گذشته، فناوری بیت کوین بسیار مورد توجه قرار گرفت و ارزهای رمزپایه دیگری نیز برای رقابت با آن به وجود آمده اند. طبق نظر تحلیل گران، بازار ارز دیجیتال امروز ممکن است کمی بیشتر دیگر بازار های مالی، سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کند.

انواع ارزهای دیجیتال چیست ؟

در بخش قبلی گفتیم که ارزهای دیجیتال چیست ؟ اما برای استفاده درست تر و موفقیت در سرمایه گذاری بهتر است که بدانید انواع ارزدیجیتال چیست ؟

در ابتدا بگوییم که تفاوت کمی میان انواع ارزهای دیجیتال  وجود دارد. آنها متکی به نسخه های مختلف فناوری اصلی بلاکچین هستند که بیت کوین اولین بار از آن استفاده کرد و همه آنها برای عملکردی مانند ارزهای فیات طراحی نشده اند. درک روند کاری ارزهای دیجیتال نیازمند مطالعه ای دقیق در این حوزه است. در این بخش از مقاله برای کسانی که اطلاعات زیادی از دنیای ارز های دیجیتال ندارند انواع ارزهای دیجیتال را بررسی می کنیم و خواهیم گفت که هر کدام برای چه منظوری مناسب تر هستند.

چهار نوع اصلی از انواع ارزهای دیجیتال

  • ارز بر پایه ی سیستم اثبات کار (Proof of Work)
  • ارز بر پایه ی سیستم اثبات سهام (Proof of Stake)
  • توکن ها (Tokens)
  • ارز های ثابت یا (Stablecoins)

سیستم اثبات کار (Proof of Work)

برای شروع بهتر است بدانید که اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین که به فناوری بلاکچین متکی است، از مفهومی به عنوان اثبات کار (PoW) برای پردازش معاملات استفاده می کند. برای درک معنای آن ، ابتدا باید بفهمید که بلاکچین چیست.

به زبان ساده، بلاکچین یک سیستم دفتر توزیع شده است. در یک شبکه بلاکچین، هر کامپیوتر شرکت کننده ای (به نام گره) کپی کاملی از دفتر سیستم را نگهداری می کند. این کمی شبیه به اشتراک گذاشتن یک نسخه از ثبت نام چک با چند نفر است، با این تفاوت که هیچ یک از اعضا نمی تواند به تنهایی چیزی به آن اطلاعات ثبت شده اضافه کند.

پیشنهاد مطالعه: الگوریتم اثبات کار در بلاکچین چیست؟

برای افزودن یک تراکنش، گره ها برای حل یک مسئله رمزنگاری پیچیده که نمایانگر داده های اضافه شده است، با یکدیگر رقابت می کنند. اولین کسی که مساله را حل می کند، بعد از این مرحله اطلاعات را برای تایید به شبکه ارسال می کند. این فرآیند همان چیزی است که معمولاً به عنوان ماینینگ شناخته می شود زیرا گره ای که پاسخ صحیح را دریافت می کند ابتدا از شبکه پاداش می گیرد.

امنیت فناوری بلاکچین علاوه بر اینکه پایه های ارزهای دیجیتال را محکم می کند، در صنایع مختلف نیز راه دارد. Walmart از آن برای مدیریت زنجیره تأمین تولید خود استفاده می کند، شرکت Maersk از آن برای ردیابی کانتینرهای حمل و نقل هنگام سفر به جهان استفاده می کند و حتی صنعت الماس نیز آن را برای ردیابی سنگ های قیمتی هنگام حرکت در زنجیره ارزش استفاده کرده است.

وجه مثبت سیستم اثبات کار (Proof of Work)

فرآیند کاری که در بالا گفته شد، روند معاملات در سیستم اثبات کار را نشان می دهد.  توضیحات داده شده در اصل روند گرفتن تأیید توسط بقیه شبکه است. این همان چیزی است که دفتر کل را معتبر و مورد توافق همه ی شبکه نگه می دارد. این سیستم ذاتاً ایمن و مقاوم است زیرا تنها راه برای نفوذ و هک کردن شبکه این است که فرد یا گروه به بیش از نیمی از همه گره های شبکه تسلط داشته باشند و تنها در این صورت می توانند چیزی را تغییر دهند اما از لحاظ فنی این کار بسیار دشوار است و امکان پذیر نیست.

  • نقطه ضعف سیستم اثبات کار (Proof of Work)

قدرت محاسباتی زیاد برای عملکرد سیستم اثبات کار نقطه ضعف عمده سیستم بلاکچین است. از آنجا که هر گره باید روی هر معامله ای کار کند، افزودن گره ها تاثیری در سرعت یا توان کل شبکه ندارد. به همین دلیل، سیستم های اثبات کار مقیاس خوبی ندارند و تا حدی ناکارآمد هستند. حتی یک مطالعه نشان داد که شبکه بلاکچین به تنهایی به میزان برق لاس وگاس مصرف دارد که همین ممکن است مانعی برای ادامه سلطه آن در بازار رمزنگاری باشد.

  • ارزهای دیجیتالی که از سیستم اثبات کار استفاده می کنند

در حال حاضر، دو ارز رمزپایه اصلی که بر پایه ی سیستم اثبات کار فعال هستند از نظر ارزش بازار نیز بزرگترین هستند: بیت کوین و اتریوم. سرمایه این دو ارز باهم، در حدود 150 میلیارد دلار است ( این اعداد در طول زمان متغییر هستند) که رقمی که بسیار قابل توجه است. اثبات کار به عنوان فناوری پیشین در ارزهای رمزپایه ثابت و مقاوم بوده و در چند سال گذشته دو ارز گفته شده  را بسیار ارزشمند کرده است.

اثبات سهام (Proof of Stake)

مشکل عمده سیستم های PoW این است که مقیاس خوبی ندارند. برای غلبه بر این مشکل، یک سیستم متفاوت برای بلاکچین ساخته شده است که به مجموعه گره های کوچکتر اجازه می دهد معاملات را تأیید کنند. این به عنوان اثبات سهام (PoS) شناخته می شود، و امنیت را کاملاً متفاوت از PoW تضمین می کند.

در یک سیستم PoS، همه گره ها نباید هر تراکنش را تأیید کنند. در عوض، گره های شرکت کننده برای عضویت در یک گروه اعتبارسنجی معاملات مجبورند از دارایی های رمزنگاری شده خود به عنوان سپرده استفاده کنند. اثبات سهام نام خود را ازهمین روند  وام می گیرد. هر گره ای که بخواهد تقلب کند یا داده های بد را به دفتر انتقال دهد، به طور خودکار سهام خود را به عنوان یک جریمه از دست می دهد. کسانی که طبق قوانین بازی می کنند، سود سپرده های خود را به عنوان پاداش کار خود دریافت می کنند. در یک بلاکچین PoS، این سیستم تشویقی است که امنیت و عملکرد عادلانه را حفظ می کند.

اصلی ترین وجه مثبت زنجیره بلوک PoS سرعت پردازش است. از آنجا که گره های شرکت کننده می توانند برای کار در معاملات جداگانه به گروه های کوچکتر تقسیم شوند، ارزهای رمزپایه ای که از آن استفاده می کنند، توانایی کار با استفاده از معاملات موازی را دارند که به معنی هزینه پردازش کمتری است.

حتی اتریوم ، یکی از ارکان اصلی سیستم PoW ، درحال انتقال به بلاک چین PoS قرار دارد. آنها این روش را تنها راه جلوگیری از تنگناهای احتمالی می دانند که سیستم های PoW رو به گسترش را به بن بست مجازی می رساند.

 قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و کاربرد آن

نقطه ی ضعف اثبات سهام (Proof of Stake)

نکات منفی عمده بلاکچین های PoS این است که از نظر تئوری از امنیت کمتری نسبت به سیستم های PoW برخوردار هستند و با گذشت زمان امکان غیرمتمرکز شدن بسیار کمتری دارند. در جبهه امنیتی، تهدید یک شرکت کننده در از دست دادن سهام خود تنها در صورتی اثر بخش است که با سهامی که دارند از مقدار سودی که از زیر پا گذاشتن قوانین به دست می آورند، بیشتر باشد. به عنوان مثال، اگر گره ای موفق شود معامله ای جعلی با مبلغی بیشتر از سهام آنها به بلاکچین اضافه کند، انگیزه انجام کار صحیح در این سیستم از بین می رود.

  • ارزهای دیجیتالی که از سیستم اثبات سهام استفاده می کنند

در حال حاضر، چندین ارز رمزنگاری شده وجود دارد که به بلاک چین های PoS متکی هستند. از مهمترین آنها می توان به Eos ، Dash و Tron اشاره کرد. اگرچه در مقایسه با غول های PoW بسیار ریز هستند، اما این مسئله در شرف تغییر زیادی است. این بدان دلیل است که همانطور که قبلا ذکر شد، اتریوم  در آستانه پیوستن به این سیستم است. همچنین لازم به ذکر است که اکثریت قریب به اتفاق ارزهای رمزنگاری شده جدید و برنامه ریزی شده به PoS متکی هستند، زیرا این فناوری به عنوان آینده فناوری بلاک چین مقیاس پذیر دیده می شود.

توکن ها 

با انواع ارزهای دیجیتال آشنا شدید. دو نوع ارز رمزنگاری شده که تاکنون به آنها پرداخته ایم، با فناوری که به آن ها قدرت می دهد، از یکدیگر متمایز شده اند. این تنها نوع تفاوتی نیست که در بازار خواهید یافت. همچنین در اهداف عرضه  ی هر ارز تفاوت هایی وجود دارد. بعد از این به نوع دیگری از ارزهای دیجیتال می رسیم، توکن ها.

پیشنهاد مطالعه: توکن چیست؟

توکن ها از این جهت از ارزهای رمزپایه سنتی متمایز هستند که برای اهداف عمومی به کار گرفته نمی شوند.  همچنین این توکن ها بر روی بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده اند و به عنوان سیستم های مستقل وجود خارجی ندارند. توکن در اصل نوعی کوپن است و نمی تواند به طور مستقیم به ارزهای فیات تبدیل شود یا به جای آنها استفاده شود.

وجه مثبت توکن ها

ممکن است اطلاع داشته باشد، موارد استفاده ی بسیار متنوعی برای توکن ها وجود دارد. می توان آنها را برای نمایش دارایی ها یا واحدهای ارزشمند استفاده کرد. این توکن ها برای برنامه های تک منظوره ساخته شده در  بلاکچین های موجود، برای تأمین نقدینگی در بازارهای غیر نقد و … بسیار مناسب هستند. حوزه ی املاک و مستغلات نمونه ای کلاسیک از این ایده هستند. با در نظر گرفتن دارایی های املاک و مستغلات به عنوان توکن، مالکان می توانند سهام املاک را مبادله کنند. همچنین در بازارهای کالایی مانند تجارت انرژی و موارد مشابه از توکن ها استفاده می شود.

  • نکته منفی توکن ها

هنگامی که توکن ها به عنوان یک وسیله ی ساده برای مبادله استفاده می شود، بسیار خوب کار می کنند. با این وجود، مشکلات هنگامی اتفاق می افتد که بخواهیم  هر اکوسیستمی که توکن به آن تعلق دارد، را دقیقا ارزش گذاری کنیم. همانطور که قبلاً ذکر شد، توکن ها نمی توانند مستقیماً با ارز فیات مبادله شوند، بنابراین تعیین دقیق ارزش آنها در هر زمان دشوار است. علاوه بر این، آنها همچنین دستخوش اتفاقاتی هستند که برای بلاکچین زیربناییشان رخ می دهد.

اگر آن بلاکچین دچار حمله شود، روی همه توکن های زیر مجموعه تأثیر می گذارد. همچنین، اگر بلاکچین زمینه یک تغییر فنی ایجاد کند (مانند تغییراتریوم به PoS)، می تواند پیامدهای گسترده ای را برای همه توکن های مرتبط داشته باشد.

  • توکن های اصلی

در حال حاضر توکن های زیادی وجود دارد که ذکر همه آنها ممکن نیست. اما به عنوان مثال می توان BAT وTether را نام برد . BAT مخفف Basic Attention Token، به عنوان یک سیستم پرداخت در مرورگر وب Brave که اخیراً منتشر شده است، استفاده می شود.

در طرف دیگر،  تتر Tether توکن ای است که تنها هدف آن ماندن در ارزشی معادل با دلار آمریکا است. این همچنین عضوی از گروه بعدی ارزهای دیجیتالی است که ما در مورد آن بحث خواهیم کرد: پول های ثابت.

آموزش ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتالی ثابت (Stablecoins)

همانطور که از نامش پیداست، ارزهای پایدار ارزهای دیجیتالی هستند که تنها با هدف ذخیره سازی قابل اعتماد دارایی ایجاد می شوند. آنها به این دلیل به وجود آمدند که ارزهای رمزپایه استاندارد مانند بیت کوین و اتر (کوین یا رمزارز شبکه ی اتریوم) می توانند در یک بازه زمانی کوتاه از نظر ارزش نوسان زیادی داشته و مدیریت آنها را دشوار کنند. برخی از سرمایه گذاران ارز دیجیتال که یک شبه میلیاردر شده اند، ممکن است بعد از مدتی ببینند که ارزش خالص پولشان تبخیر می شود.

ارزهای پایدار نمایانگر نوعی ترکیبی بین توکن ها و ارزهای رمزپایه استاندارد است، از این نظر که بر روی بلاک چین های موجود ساخته شده اند اما ممکن است با ارز فیات مبادله شوند. در داخل بازار ، آنها نقشی حیاتی در معاملات روزانه و تکراری و عاری از نوسانات  دارند. اکثر ارزهای پایدار با پیوند دادن ارزش خود به یک یا چند ارز فیات و نگه داشتن ذخایر آن ارزها به عنوان تضمین ارزش رمز، به این موفقیت دست می یابند.

وجه مثبت ارزهای پایدار (Stablecoins)

یکی از مهمترین موانع، امکان ورود و ادغام ارزهای رمزپایه به اقتصاد گسترده جهان، نوسانات مشخصه آنهاست. این کار بانک ها را برای کار با ارزهای رمزپایه دشوار کرده است  خرده فروشان می توانند آنها را به عنوان پرداخت کالا و خدمات بپذیرند و افراد می توانند از آنها به عنوان وسیله پس انداز استفاده کنند.

ارز های ثابت مانند Tether (که به دلار آمریکا وابسته است) اکنون توسط صرافی های رمزنگاری به عنوان وسیله ذخیره سازی پیش فرض خود برای سرمایه گذاران استفاده می شوند. بدون آنها، خرید و فروش دارایی های دیجیتال  برای سرمایه گذاران بسیار دشوار است  زیرا گاهی اوقات برداشت سهام برای جلوگیری از ضرر، الزامی است.

  • نکته ی منفی (Stablecoins)

مهمترین نکته منفی پول های ثابت این است که دارندگان این ارزها باید به شرکت هایی که آنها را مدیریت می کنند برای تضمین ارزش پول واقعی خود آن مبلغ را بدهند تا آنها بتوانند ذخایر نقدی واقعی خود را حفظ کنند. به ویژه در مورد تتر و شیوه های در مورد ذخایر ارزی آن ابهاماتی مطرح شده است. از آنجا که زنجیره پول ثابت توسط دولت پشتیبانی نمی شود، مدیریت ضعیف می تواند همه ی سرمایه ها را در خطر بگذارد.

  • مردم کدام ارزهای پایدار را استفاده می کنند

علاوه بر تتر، که تقریباً 90 درصد از حجم معاملات با ثبات بیتکوین را نشان می دهد، امروز چند نمونه دیگر در بازار وجود دارد. معروف ترین آنها شامل Paxos ، Gemini و TrueUSD است.

ارز با ثبات دیگری نیز در راه است که در ماه های اخیر کانون توجهات را به خود جلب کرده است. Libra، ارز رمزنگاری شده مورد حمایت فیس بوک است که هنگامی که برنامه های مربوط به اولین موضوع آن در سال گذشته موضوع جلسه دادرسی كنگره شد و بحث و جدال ایجاد كرد. با این وجود، اگر Libra بتواند موانع نظارتی را برطرف کند، ممکن است تقریباً یک شبه به ثبات حجم کلی بازار بیت کوین برسد و آینده ی بازار را در دست بگیرد.

تفاوت ارز فیات و ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست

ارزهای رمزنگاری شده در حال تبدیل شدن به یک پدیده جهانی هستند این مساله تا جایی است که  می گویند این ارزها می توانند در آینده نزدیک جایگزین ارزهای فیات شوند. ارزهای دیجیتال باعث می شود که آینده ای بدون پول نقد داشته باشیم.

این واقعیت که امروزه برخی از مردم از طریق پول الکترونیکی یا حساب های مجازی معامله می کنند، تایید می کند که ارزهای دیجیتال می تواند ارزهای آینده باشند. با این حال، با توجه به مخالفت شدید نهادهای نظارتی در سراسر جهان، مدتی طول می کشد تا این ارزها رایج شود.

حتی وقتی دنیا به سمت یک جامعه بدون پول نقد پیش می رود، تعداد بسیار کمی از مردم تصور می کنند که ارزهای رمزنگاری شده با ارزهای فیات تفاوت دارند.

حال به صورت کامل می دانیم که ارزهای دیجیتال چیست ؟ برای درک بهتر تفاوت ها ابتدا به مفهوم ارز فیات می پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می کنیم.

 تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

مزایای پول فیات

ارز های فیات در اکثر کشورها قانونی هستند زیرا از ثبات و کنترل بالایی برخوردار هستند. برخلاف اشکال دیگر پول مانند ارزهای رمزپایه و ارزهای مبتنی بر کالا، ارزهای فیات نسبتاً پایدار هستند. ثبات به تنظیم کننده ها و دولت ها اجازه می دهد تا اقتصاد را در برابر رکود و تورم هدایت کنند.

ثبات به پول فیات اجازه می دهد تا به عنوان وسیله ای برای ذخیره ارزش و تسهیل مبادلات عمل کند. همچنین می تواند برای تهیه یک حساب عددی استفاده شود. کنترل بیشتر همچنین به بانکهای مرکزی امکان می دهد متغیرهای مختلف اقتصادی مانند نقدینگی، نرخ بهره و کلید تأمین اعتبار را برای اطمینان از یک اقتصاد پایدار و قوی مدیریت کنند.

  • معایب پول فیات

اگرچه پول فیات ارز پایدار در نظر گرفته می شود، اما همیشه اینطور نیست. رکودهای اقتصادی طی سالهای گذشته برخی از کمبودهای مرتبط با پول فیات را برجسته کرده است. این واقعیت که کنترل بیشتر بانک مرکزی در برخی مواقع مانع تورم یا رکود اقتصادی نمی شود، اکثر مردم را بر این باور داشته است که طلا با توجه به عرضه نامحدود، می تواند ارز بسیار پایداری باشد. مفهوم کنترل بانک های مرکزی بر اقتصاد و افزایش مداوم قیمت های جهانی، نیاز به ارزهای رمزپایه را ایجاد می کند.

جنبه عدم تمرکز شبکه در ارزهای دیجیتال به این معناست که هیچ سرور مرکزی وجود ندارد که تراکنش ها در آن میزبانی شوند یا مرجع کنترل کننده باشند. در یک شبکه غیرمتمرکز مانند بیت کوین، هر معامله ای که اتفاق افتاده است برای دیدن همه نمایش داده می شود. هر پرونده معامله همچنین از فرستنده ها و گیرندگان کلیدهای عمومی تشکیل شده است.

مزایای ارزهای دیجیتال چیست ؟

ارزهای رمزنگاری شده با کلیک یک دکمه در سراسر جهان در دسترس هستند. هر کسی که می تواند انتقال آنلاین انجام دهد، می تواند یک سکه دیجیتال دلخواه را نیز بدست آورد و صاحب آن شود. اگرچه این فرآیند هنوز پیچیده است، اما در آینده معاملات و مالکیت ارزهای رمزپایه آسان تر خواهد بود.

زمان تسویه حساب سریع ویژگی دیگری است که برای بسیاری از افراد نکته ی قابل توجهی است. برخلاف سایر سیستم های تسویه حساب نقدی الکترونیکی که پردازش معاملات روزها به طول می انجامد، ارزهای رمزپایه تسویه های فوری را امکان پذیر می کنند.

حریم خصوصی یکی دیگر از جنبه هایی است که ارز های دیجیتال را مطلوب کرده است زیرا کاربران برای انجام معاملات مجبور نیستند هویت خود را به اشتراک بگذارند. هدف آلت کوین ها نیز حفظ حریم خصوصی افراد در پس معاملات است.

  • معایب ارزهای دیجیتال چیست ؟

درک ارزهای رمزپایه بسیار دشوار است، یکی از دلایلی که برخی از کشورها و نهادهای نظارتی همچنان از آنها دوری می کنند. کمبود دانش در مورد چگونگی استفاده از آنهاست.

این واقعیت که معاملات ارزهای دیجیتال معکوس نیست، دردسر دیگری است که بیشتر مردم را مجبور به اجتناب از ارزهای دیجیتال کرده است. اگر یک معامله اشتباه انجام شود، تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که از گیرنده درخواست برگشت بخورد. با رد درخواست از طرف دریافت کنندگان اشتباه، کسی برای بازپرداخت نمی تواند کاری انجام دهد.

نوسانات بزرگترین نقصی است که افکار عمومی در مورد انواع ارزهای دیجیتال را بهم ریخته است. نوسانات تا حد زیادی در تأثیرگذاری ارزش یک ارز تأثیر می گذارد زیرا افراد ترجیح می دهند پول خود را در جای بهتری سرمایه گذاری کنند.

ویژگی ارزهای دیجیتال چیست؟

برای اینکه بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و درک اینکه ” ارزهای دیجیتال چیست ” برای شما آسان شود ،در این بخش به چهار ویژگی اصلی ارزهای دیجیتال اشاره می کنیم.

  • غیر متمرکز و بدون مرجع مرکزی

در ارزهای فیات سنتی، مقامات مرکزی و بانک ها، سیستم مالی را کنترل می کنند. با این وجود، در بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه، معاملات می توانند توسط یک شبکه توزیع شده و باز، که متعلق به هیچ کس نیست، پردازش و تأیید شوند. برخلاف سیستم های بانکی متمرکز، اکثر ارزهای رمزپایه بر روی شبکه های توزیع شده رایانه ای که در سراسر جهان پخش می شوند و به آنها گره نیز می گویند، وجود دارند. معاملات توسط گره های شبکه از طریق رمزنگاری تأیید می شوند و در یک دفتر توزیع عمومی به نام بلاکچین ثبت می شوند. تراکنش از طریق شبکه همتا به همتا منتشر می شود و توسط هر گره تکرار می شود و در عرض چند ثانیه به درصد زیادی از گره ها می رسد. ویژگی غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال باعث می شود تمام مرزهای جغرافیایی از میان برداشته شوند.

  • ناشناس، شبه ناشناس

از آنجا که نیازی به مرجع مرکزی نیست، کاربران نیازی به شناسایی خود در هنگام معامله با ارزهای دیجیتال ندارند. وقتی درخواست معامله ارسال می شود، شبکه غیرمتمرکز معامله را بررسی می کند و آن را تأیید می کند و بر این اساس در بلاکچین ضبط می کند. ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین از یک کلید خصوصی و سیستم کلید عمومی برای تأیید اعتبار این معاملات استفاده می کنند. این بدان معناست که کاربران می توانند هویت های دیجیتالی ناشناس و کیف پول های دیجیتال برای معامله در سیستم غیرمتمرکز ایجاد کنند و همچنان بتوانند به طور ایمن معاملات خود را تأیید کنند.

  • برگشت ناپذیر و غیرقابل تغییر

معاملات ارز رمزنگاری شده برگشت ناپذیر و غیرقابل تغییر هستند. ویژگی های برگشت ناپذیر و تغییر ناپذیر ارز رمزنگاری شده به این معنی است که امکان انتقال دارایی های دیجیتالی خود برای شخص دیگری غیر از صاحب کلید خصوصی مربوطه وجود ندارد و پس از ثبت در بلاک چین نمی توان معاملات را تغییر داد. اگرچه اصلاح معامله غیرممکن نیست، رمزنگاری امن تغییر را برای شما بسیار دشوار می کند زیرا برای تغییر باید از 51 درصد گره های سیستم تایید گرفت. به منظور جلوگیری از معاملات جعلی (که قابل برگشت نیستند)، تمام تراکنش ها به صورت شفاف در بلاکچین ثبت شده و مشاهده ی برای عموم آزاد است.

  • محدودیت عرضه و کمبود منابع

ارزهای فیات (به عنوان مثال دلار، یورو) عرضه نامحدود دارند، زیرا بانک های مرکزی می توانند ارزهای فیات را به هر اندازه که بخواهند منتشر کنند. بانک های مرکزی اغلب به عنوان بخشی از سیاست های اقتصادی این کشور، ارزش پول کشورها را دستکاری می کنند. اکثر کشورها معمولاً ارز خود را دستکاری می کنند تا در یک بازه زمانی تورمی باشد. تورم بودن ارزهای فیات به معنای کاهش ارزش ارز در طول زمان است. بنابراین، دارندگان ارز فیات ممکن است هزینه کاهش ارزش را متحمل شوند و همچنین با عدم اطمینان دستکاری ارز روبرو شوند. از طرف دیگر، در اکثر ارزهای رمزپایه مقدار محدود و از پیش تعیین شده ارز رمزنگاری شده که هنگام ایجاد در الگوریتم اساسی آن کدگذاری می شود. به عنوان مثال، بیت کوین حداکثر 21 میلیون عرضه دارد و با رسیدن به این حد، هیچ بیت کوین جدیدی استخراج نمی شود. ارز رمزنگاری شده برای جلوگیری از دستکاری ارز و کاهش ارزش به مرور زمان، کمبود ایجاد می کند.

چه چیز سیستم ارزهای دیجیتال را متمایز می‌کند؟

ارز دیجیتال چیست

  • کارآمدی

استفاده از پایگاه داده همتا به همتا به این معنی است که برای پردازش و اعتبار سنجی معاملات نیازی به یک مرجع مرکزی یا واسطه های شخص ثالث نیست. کاربران می توانند از طریق سیستم غیر متمرکز ارزهای رمزنگاری شده را مستقیماً با یکدیگر معامله و مبادله کنند و هر معامله در بلاکچین قابل تأیید است. هر کسی با اینترنت می تواند با کلیک یک دکمه در سراسر دنیا معاملات خود را انجام دهد. علاوه بر این، هزینه های معاملات با استفاده از ارزهای رمزپایه بسیار کمتر از معامله از طریق نقل و انتقالات بانکی بین قاره ای است.

  • ایمن بودن

از آنجا که معامله در دفتر توزیع شده ثبت می شود، این بدان معناست که هیچ نقطه آسیب پذیری یا خرابی وجود ندارد. هر کسی در شبکه یک نسخه از دفتر دارد، بنابراین نیازی به سیستم مرکزی نیست زیرا هر معامله ای می تواند در برابر این دفتر تأیید شود. دفتر غیرمتمرکز به عنوان بلاکچین شناخته می شود. این امر باعث می شود تراکنش ها کمتر در معرض هک شدن، بروز اشکال و خرابی سیستم قرار بگیرند، زیرا اطلاعات در یک شبکه توزیع شده غیرمتمرکز است. بنابراین به خدمت گرفتن بلاکچین برای ارزهای دیجیتال بسیار امن است.

  • سیستمی بدون نیاز به اعتماد سازی

ارز رمزنگاری شده، مانند بیت کوین، یک سیستم معامله ” بدون نیاز به اعتماد سازی” را امکان پذیر می کند. شبکه غیرمتمرکز به این معنی است که کسی برای کار شبکه مجبور نیست به شخص دیگری اعتماد کند. بلاکچین می تواند هرگونه معامله بین کاربران را تأیید کند. هنگامی که یک کاربر یک معامله ارز رمزنگاری شده را پخش می کند، همه گره ها آن را دریافت می کنند و قبل از ضبط آن در بلاکچی ، صحت امضای دیجیتالی را تأیید می کنند. اگر امضاها نامعتبر باشد، گره ها معامله را کنار می گذارند. الگوریتم اثبات کار همچنین گره های منفرد را در شبکه تشویق می کند تا به اعتبار این تراکنش های همتا به همتا کمک کند.

  • افزایش ارزش و کاهش قیمت

اکثر ارزهای رمزپایه با محدودیت کدگذاری شده در پروتکل خود، باعث ایجاد سیستم کمبود می شوند. به عنوان مثال، بیت کوین حداکثر 21 میلیون عرضه دارد و با رسیدن به محدودیت عرضه، هیچ بیت کوین جدیدی اضافه نمی شود. این باعث می شود که بیت کوین موجود که در گردش است به عنوان یک دارایی جذاب و ارزشمندتر باشد. هرچه تقاضای بیت کوین افزایش یابد، میزان عرضه آن ثابت خواهد ماند و این امر باعث می شود که ارزش بیت کوین با گذشت زمان افزایش یابد و ماهیت آن تورم زا باشد. کاربران ارز رمزنگاری شده بر خلاف ارزهای فیات نگران کاهش ارزش دارایی های خود نخواهند بود.

پدیده ی صنعتی شدن و به کارگیری فناوری های جدید باعث گسترش و رشد بسیاری از حوزه های کاری شد اما در این میان پیشرفت ارزهای دیجیتال برتری بیشتری نسبت به بقیه دارند. یکی از این ارزها بیت کوین است. در این مقاله دانستیم که ارز دیجیتال چیست و ویژگی خاص آن ها چیست. اما بد نیست بدانیم که جوانب مثبت و منفی آن چیست؟ آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ارزشمند است؟ در این بخش عمده مزایا و معایب ارزهای رمزپایه را مشاهده خواهید کرد.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال چیست؟

دانستن خصوصیات ارزهای دیجیتال ما را به یک بینش دقیق و عمیق در این حوزه می رساند. اکنون می دانیم انواع ارزهای دیچیتال چیست و با آن ها آشنایی سطحی داریم، دانستن مزایا و معایب آن ها به ما این امکان را می دهد که از هیجیاناتی که این بازار به ما عرضه می کند به دور باشیم. در ادامه خواهیم گفت که مزایا و معایب ارزهای دیجیتال چیست ؟

مزایای ارز های دیجیتال

  • محافظت در برابر تورم

تورم باعث شده بسیاری از ارزها ارزش خود را با گذشت زمان کاهش دهند. تقریباً هر ارز رمزنگاری شده در زمان راه اندازی با مبلغ مشخصی وارد بازار می شود. منبع اصلی آن ارز و فاکتور مهم عرضه و تقاضا ارزش مبلغی هر سکه را مشخص می کند. مانند بیت کوین که تنها 21 میلیون از آن وجود دارد. بنابراین، هرچه تقاضا افزایش یابد، ارزش آن نیز افزایش می یابد که با بازار همگام بوده و در طولانی مدت، از تورم جلوگیری می کند.

  • خودگردان و مدیریت شده

حاکمیت و نگهداری هر ارز اصلی ترین عامل توسعه آن است. معاملات ارز رمزنگاری شده توسط توسعه دهندگان و استخراج کنندگان بر روی سخت افزارهای خود ذخیره می شوند و آنها برای این کار هزینه تراکنش را به عنوان پاداش دریافت می کنند. از آنجا که مبلغی به استخراج کنندگان در ازای آن پرداخت می شوند، سوابق معاملات را دقیق و به روز نگه می دارند و تمامی داده ها به صورت غیر متمرکز باقی می مانند.

  • امن و خصوصی

حفظ حریم خصوصی و امنیت همیشه یکی از نگرانی های اصلی ارزهای دیجیتال بوده است. دفتر کل بلاکچین بر اساس معماهای مختلف ریاضی ساخته شده است که رمزگشایی آنها دشوار است. این باعث می شود ارز رمزنگاری شده از معاملات الکترونیکی معمولی امنیت بیشتری داشته باشد. ارزهای رمزپایه برای امنیت و حفظ حریم خصوصی بهتر، از نام های مستعار استفاده می کنند که به هیچ کاربر، حساب یا داده ذخیره شده ای که می تواند به یک پروفایل مرتبط شود، ارتباط ندارد. (در قسمت اول در تعریف ارزهای دیجیتال چیست در مورد بلاکچین توضیحات دقیقی آورده شده است.)

  • مبادلات ارزی را می توان به راحتی انجام داد

ارز دیجیتال را می توان با استفاده از ارزهای زیادی مانند دلار آمریکا، یورو اروپا، پوند انگلیس، روپیه هند یا ین ژاپن خریداری کرد. با کمک کیف پول ها و صرافی های مختلف ارزدیجیتال، می توان در کیف پول های مختلف و با حداقل هزینه معاملات، یک ارز را به ارز دیگر تبدیل کرد.

  • غیر متمرکز بودن

یکی از مهمترین علل محبوبیت ارزهای دیجیتال این است که آنها عمدتاً غیرمتمرکز هستند. بسیاری از ارزهای رمزپایه توسط توسعه دهندگان و افرادی که مقدار قابل توجهی سکه دارند در بازار کنترل می شوند. تمرکززدایی کمک می کند تا انحصار ارز آزاد تحت کنترل باشد تا هیچ یک از سازمان ها نتوانند جریان و ارزش سکه را تعیین کنند، که به نوبه خود، آن را پایدار و ایمن نگه می دارد، دقیقا برخلاف ارزهای فیات که توسط دولت کنترل می شود.

  • روش مقرون به صرفه برای معامله

یکی از عمده ترین کاربردهای ارزهای دیجیتال چیست ؟  ارسال پول به خارج از مرزها . با کمک ارز رمزنگاری شده  هزینه های تراکنش پرداخت شده توسط کاربر به مقدار ناچیز یا صفر کاهش می یابد. این کار را با حذف نیاز شخص ثالث مانند VISA یا PayPal برای تأیید معامله انجام می دهد. با این کار دیگر نیازی به پرداخت هزینه معاملات اضافی نیست. شما برای هر منظور می توانید ارز دیجیتال مورد نیاز خود را پیدا کنید. (انواع ارزهای دیجیتال در قسمت های بالا توضیح داده شده اند)

  • یک راه سریع برای انتقال وجوه

ارزهای دیجیتال همیشه خود را به عنوان یک راه حل بهینه برای معاملات نگه داشته اند. معاملات اعم از ارزهای رمزپایه بین المللی یا داخلی بسیار سریع انجام می شود. این به این دلیل است که تأیید برای پردازش به زمان بسیار کمی نیاز دارد زیرا موانع عبور از این حوزه ی کاری بسیار کم است.

معایب ارزهای دیجیتال

  • می توانند برای معاملات غیرقانونی استفاده شوند

از آنجا که حریم خصوصی و امنیت معاملات ارزهای رمزنگاری بالا است، برای دولت دشوار است که هر کاربر را با آدرس کیف پول خود ردیابی کند یا برگه های داده های خود را نگه دارند. بیت کوین در گذشته در بسیاری از معاملات غیرقانونی از جمله خرید دارو در شبکه ی سیاه به عنوان شیوه ای برای مبادله پول مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از ارزهای دیجیتال برای تبدیل پول غیرقانونی خود از طریق یک واسطه معمولی برای مخفی کردن منبع آن استفاده می کنند.

  • از دست دادن داده ها می تواند باعث خسارات مالی شود

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال می خواستند ارزهایی باشند که نسبت به هک مقاوم باشد و پروتکل های احراز هویت غیرقابل نفوذ ایجاد کنند. این امر باعث می شود که قرار دادن پول در ارزهای دیجیتال از پول نقد فیزیکی یا خزانه بانکی مطمئن تر باشد. اما اگر هر کاربری کلید خصوصی یا همان پسورد کیف پول خود را گم کند، دیگر امکان پس گرفتن آن وجود ندارد. کیف پول همراه با تعداد سکه های داخل آن قفل شده باقی خواهد ماند. این امر منجر به ضرر مالی کاربر خواهد شد.

  • غیرمتمرکز اما هنوز توسط برخی از سازمان ها اداره می شود

ارزهای رمزپایه به ویژگی غیرمتمرکز بودن شهرت دارند. اما جریان و مقدار برخی از ارزها در بازار هنوز توسط سازندگان آنها و برخی از سازمان ها کنترل می شود. این دارندگان می توانند سکه را برای نوسانات بزرگ قیمت آن دستکاری کنند. حتی داشتن  سکه های زیاد معاملاتی مانند بیت کوین را هم می تواند دستخوش تغییر قرار دهد.

  • برخی از ارزها قابل تبدیل به ارزهای فیات نیستند

برخی از ارزهای دیجیتال فقط با یک یا چند ارز فیات قابل معامله هستند. این موضوع کاربر را مجبور می کند که این ارزها را به یکی از ارزهای اصلی مانند بیت کوین یا اتریوم و سپس از طریق صرافی های دیگر به ارز مورد نظر خود تبدیل کند. این فقط در چند ارز دیجیتال اعمال می شود. با انجام این کار، هزینه معاملات اضافی در این فرآیند اضافه می شود.

  • امکان هک کردن

اگرچه ارزهای رمزپایه بسیار امن هستند، اما مبادلات چندان ایمن نیستند. اکثر صرافی ها داده های کیف پول کاربران را ذخیره می کنند تا شناسه کاربری آنها به درستی کار کند. این داده ها می توانند توسط هکرها سرقت شوند و به آنها امکان دسترسی به بسیاری از حسابها را می دهد.

پس از دسترسی، این هکرها می توانند به راحتی وجه را از آن حساب ها منتقل کنند. برخی از صرافی ها مانند Bitfinex یا Mt Gox در سال های گذشته هک شده و بیت کوین به هزاران و میلیون دلار آمریکا سرقت شده است. امروزه اکثر صرافی ها از امنیت بالایی برخوردار هستند، اما همیشه امکان هک دیگری وجود دارد.

  • بدون سیاست برگشت وجه یا لغو

اگر بین طرفین اختلاف وجود داشته باشد، یا کسی به اشتباه وجهی را به آدرس کیف پول اشتباه ارسال کند، ارسال کننده سکه را نمی تواند بازیابی کند. بسیاری از افراد می توانند از این طریق برای فریب دیگران از پول خود استفاده کنند.از آنجا که هیچ بازپرداختی وجود ندارد، به راحتی می توان معامله ای ایجاد کرد که محصول یا خدمات آن هرگز را دریافت نکرده باشند.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

قبل از اینکه بگوییم ارزهای دیجیتال را چگونه می توانید بخرید، بهتر است در مورد نحوه ی انتخاب خود نکاتی را بدانید. درست است که دنیای ارزهای دیجیتال بسیار سود آور است اما کوچکترین اشتباه می تواند شما را متحمل ضرر زیادی کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از شروع درمورد انواع ارزهای دیجیتال، توکن ها و ICO ها بیشتر تحقیق کنید. تحلیل بازار ارز دیجیتال مانند دیگر بازار های مالی مانند بورس و فارکس است.

ارز دیجیتال چیست

تحلیل ها در دو پایه انجام می گیرند، تحلیل های بنیادی یا اصطلاحا فاندامنتال و تحلیل های تکنیکال. تحلیل های بنیادی فاکتور هایی دارد که شما باید قبل از خرید به آن ها توجه کنید. این فاکتور ها عبارتند از:

  • مارکت ‌کپ یا ارزش کل بازار
  • حجم معاملات
  • میزان به صرفه بودن استخراج ارز 
  • تاریخچه و بررسی کلی پروژه
  • نحوه کارکرد پروژه
  • تحلیل تکنیکال نیز فاکتور های خاص خود را دارد. این فاکتور ها عبارتند از:
  • شناخت اندیکارتورها
  • آشنایی با روند کلی رفتارهای ارز انتخابی
  • آشنایی با کندل ها و الگوهای آنها
  • پترن های تکنیکال
  • آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت
  • الگوهای هارمونیک
  • گام شماری الیوت

این تحلیل ها نیاز به گذاشتن وقت زیاد برای آموزش و تجربه کار در این زمینه دارد. بهتر است برای معاملات کوتاه مدت و روزانه از این تحلیل ها استفاده کنید. اما اگر قصد نگهداری ارزهای خود را دارید می توانید با اطلاعات کلی در مورد آن کوین، خرید خود را انجام دهید.

سایت های تخصصی زیادی در ایران و خارج از کشور وجود دارند که می توانید از آنها به صورت مستقیم ارزهای مورد نظرتان را خریداری کنید. برای خرید از سایت های خارجی باید حتما به کارت های اعتباری نظیر ویزا کارت و مستر کارت دسترسی داشته باشید.  در صورتی که دسترسی به این کارت ها را داشته باشید باز مشکلی سر راه شماست. برخی از صرافی های خارجی ایران را تحریم کرده اند بنابراین ممکن است که دارایی شما از بین برود. برای کار با صرافی های خارجی بهتر است از VPS استفاده کنید. اما راه کم ریسک تر تهیه ی ارزهای دیجیتال از صرافی های آنلاین مانند ایرانیکارت است. شما می توانید با مشخص کردن مقدار مورد نظر خود برای خرید مبلغ را به ریال پرداخت کنید و ارز خود را دریافت کنید.

قبل از خرید حتما باید کیف پول آنلاین و یا کیف پول سخت افزاری تهیه کنید که دارایی شما به آن کیف پول ها واریز شود. اما اگر مقدار ارزی که تهیه می کنید زیاد باشد به شما پیشنهاد می کنیم که از کیف پول های سخت افزاری امن مانند لجر نانو اس ، لجر نانو ایکس و یا ترزور استفاده کنید. دارایی شما در این کیف پول ها امنیت بیشتری خواهد داشت.

کلام آخر

دنیای رمز ارز ها، دنیایی ناشناخته و مرموز است. اگر می خواهید سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را شروع کنید به شما پیشنهاد می کنیم که اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید. رمز ارزها قابلیت آن را دارند که 1 میلیون را به 200 ملیون برسانند و البته برعکس. در این مقاله گفته شد که ارزهای دیجیتال چیست ؟ همچنین در مورد نحوه ی خرید ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. شما می توانید تمامی خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال را از ایرانیکارت دریافت کنید. اما پیش از آن به بخش بلاگ سایت مراجعه کنید و در مورد ارز مورد نظر خود تحقیق کنید. گفته شد که انواع ارزهای دیجیتال جیست اما ایرانیکارت و یا هیچ سایت یا فردی نمی تواند به شما پیشنهاد خرید و یا فروش بدهد. استراتژی خرید و یا فروش ، سیستم مدیریت سرمایه، حد ضرر و حد ریسک هر فرد می تواند با دیگری متفاوت باشد.

 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...