آزمون ها

امتحان PMP برای چه افرادی مناسب است؟

امتحان PMP برای چه افرادی مناسب است؟

امروزه مدیریت پروژه یکی از مهمترین جایگاه های شغلی درهر شرکت می باشد. معمولا افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند یا تحصیلات آکادمیک یا تجربه عملی در این حوزه دارند. اما امروز این جایگاه چنان مورد توجه قرار گرفته که صرفا داشتن تجربه عملی یا گذراندن واحدهای تئوری جوابگو نیست. مدرک PMP یکی از مدارک معتبر در این حوزه می باشد. برای آشنایی با مدرک و امتحان PMP در این مقاله همراه ما باشید.

امتحان PMP چیست؟

آزمون PMP یکی از آزمون های معتبر بین المللی سنجش مدیریت پروژه می باشد. این آزمون توسط شرکت Prometric Testing Center به صورت ماهانه در کشورهای مختلف به جز ایران برگزار می شود. این آزمون به صورت آنلاین یا CBT برگزار می شود.

مدیران پروژه

مدرک PMP چیست؟

مدرک PMP یکی از معتبرترین مدارک بین المللی در حوزه مدیریت پروژه می باشد. PMP مخفف Project Management Profession می باشد و برای تمام افرادی که مدیر پروژه هستند یا کارشان برنامه ریزی و کنترل می باشد مناسب است. مدرک PMP یک گواهینامه حرفه ای است نه یک گواهینامه آکادمیک و همین باعث شده اعتبار این مدرک از برخی از مدارک آکادمیک بالاتر باشد زیرا مهارت ها و دانش کاربردی فرد را نشان می دهد. این مدرک توسط موسسه مدیریت پروژه آمریکا PMI که یک موسسه غیرانتفاعی بین المللی می باشد صادر می شود. برای دریافت این مدرک باید نمره قابل قبول از آزمون PMP دریافت کنید.

شرایط گرفتن مدرک PMP چیست؟

موسسه PMI برای دریافت مدرک PMP استانداردها و شرایط خاصی در نظر گرفته است. به دلیل حفظ سطح کیفی مدارک بین المللی این موسسه این استانداردها باید رعایت شوند. از جمله شرایطی که برای دریافت مدرک PMP درنظرگرفته شده:

  • داشتن حداقل 3 سال یا 4500 ساعت سابقه کار مرتبط با مدیریت پروژه برای مدرک لیسانس و بالاتر
  • داشتن حداقل 5 سال یا 7500 ساعت سابقه کار مرتبط با مدیریت پروژه برای مدرک دیپلم
  • گذراندن حداقل 35 ساعت دروه آموزشی رسمی در موسسه هایی که گواهی (REP (Registered Education Provider دارند
  • تعهد و پایبندی به آیین نامه اخلاق حرفه ای PMI

مدرک PMP

امتحان PMP به چه صورت برگزار می شود؟

مدت زمان امتحان PMP، چهار ساعت می باشد و تعداد سوالات ۲۰۰ سوال است. از این تعداد سوالات ۲۵ سوال تصحیح نمی شود که نمی دانید کدام سوال ها هستند. اگر تسلط کامل بر مفاهیم آزمون داشته باشید ۸۰ درصد شانس قبولی دارید. امتحان PMP در ساعات ۹ تا ۱۳ یا ۱۴ تا ۱۸ برگزار می شود. سوالات آزمون PMP نمره منفی ندارد.

آيا آزمون PMP در ایران برگزار می شود؟

آزمون PMP در اکثر کشورهای جهان برگزار می شود. اما متاسفانه این آزمون در ایران برگزار نمی شود. متقاضیان ایرانی می توانند در کشورهای دیگری همچون ترکیه، امارات و دبی امتحان بدهند.

منابع امتحان PMP چیست؟

دومنبع اصلی و مهم آزمون PMP کتاب های PMBOK و Rita می باشند که باید به طور کامل به مفاهیم آنها مسلط باشید. کتاب های دیگری نیز وجود دارد که نسبت به PMBOK و Rita کمتر اهمیت دارند.

آمادگی برای آزمون pmp

چگونه می توان برای آزمون PMP ثبت نام کرد؟

برای ثبت نام در آزمون PMP باید در سایت PMI عضو شوید. برای عضویت در این سایت باید حق عضویت PMI را پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه عضویت PMI باید از کارت های اعتباری مثل مسترکارت و ویزاکارت استفاده کنید. سپس وارد حساب کاربری خود شوید و برای امتحان PMP ثبت نام کنید. هنگام پر کردن فرم های آزمون دقت داشته باشید که مبنا اعتماد است و هرچیزی که وارد کنید پذیرفته می شود. ولی ممکن است عده کمی به طور اتفاقی برای ممیزی انتخاب شوند و باید همه مدارکی که وارد کرده بودند را به صورت سند بفرستند. پس از پر کردن فرم ها باید هزینه آزمون PMP را پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه آزمون PMP به PMI، برای شما یک کد صادر می شود که با درج آن در سایت Prometric برای شرکت در یکی از مراکز آزمون در سراسر جهان ثبت نام خود را نهایی کنید.

هزینه آزمون PMP چقدر است؟

امتحان PMP هزینه ای معادل ۴۰۵ دلار می باشد. این هزینه زمانی معتبر است که ابتدا عضو سایت PMI شوید که هزینه عضویت یک ساله این سایت ۱۳۹ دلار است. اگر بدون عضویت بخواهید در آزمون شرکت کنید باید هزینه ۵۵۵ دلاری را پرداخت کنید. درصورتی که در آزمون PMP برای بار اول قبول نشدید با فرض عضو بودن در سایت PMI باید هزینه ۲۷۵ دلاری و درصورت عضو نبودن هزینه ۳۷۵ دلاری بپردازید.

امتحان PMP برای چه افرادی مناسب است؟
امروزه مدیریت پروژه یکی از مهمترین جایگاه های شغلی درهر شرکت می باشد. معمولا افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند یا تحصیلات آکادمیک یا تجربه عملی در این...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آزمون USMLE چیست ؟
آزمون ها
آزمون USMLE چیست ؟
اگر قصد دارید به کشور آمریکا مهاجرت کنید و در آنجا مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوید یا کار طبابت را انجام دهید، حتما باید ثبت نام آزمون USMLE...
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
آزمون ها
آزمون آیلتس ایندیکیتور چیست؟
با گسترش و شیوع ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از آزمون‌های حضوری کنسل شد. آزمون آیلتس هم که یکی از آزمون‌های مهم و بین المللی برای سنجش تسلط افراد به زبان...
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آزمون ها
آزمون تومر؛ آزمون‌‌ های بین‌‌ المللی زبان ترکی استانبولی
آیا می‌دانستید که برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در آنجا نیز، باید در آزمون‌ های بین‌ المللی زبان ترکی استانبولی شرکت و رتبه ایده‌آل آن را کسب کنید؟ آیا...