مسافرت و مهاجرت

بهترین دانشگاه های ایتالیا در سال 2024

بهترین دانشگاه های ایتالیا در سال 2024

دانشگاه بولونیا که به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان شناخته شده در این کشور قرار دارد. ایتالیا یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های روی کره زمین را دارد که از ادغام آداب و رسوم و سنن مختلف 20 منطقه جداگانه شکل گرفته است. کشور ایتالیا واقع در قلب اروپای جنوبی می‌باشد که دارای مناظر متنوع و خاص است، از تپه های آلپ در شمال گرفته تا سواحل مدیترانه در جنوب. این کشور بیشتر از هر کشور دیگری در جهان دارای مکان‌های میراثی می‌باشد. این جاذبه‌ها در کنار غذاهای معروف ایتالیا و میراث تاریخی، فقط برخی از دلایلی است که هر ساله این کشور در بین پر بازدیدترین کشورهای جهان قرار دارد. اگر فکر می‌کنید ایتالیا مقصد خوبی برای تحصیل شما است، در ادامه مطلب درباره شرایط تحصیل در ایتالیا و بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در سال 2024 اطلاعات کسب کنید.

لیست بهترین دانشگاه‌های ایتالیا

هر شهر بزرگ ایتالیایی دارای یک دانشگاه است که بیشتر آنها بودجه دولتی دارند. با این حال دانشگاه‌های خصوصی و موسسات تحصیلات تکمیلی وجود دارند که بطور خاص در سطح دانش آموخته و بالاتر به تدریس و تحقیق معطوف شده‌اند. در جدول زیر لیستی از دانشگاه‌های مختلف ایتالیا به همراه رتبه و هزینه‌های تحصیلی آن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد:

رتبه جهانی عنوان دانشگاه شهر هزینه سالانه کارشناسی هزینه سالانه کارشناسی ارشد
182 University of Rome La Sapienza رم 2,307 دلار 2,307 دلار
195 Politecnico di Milano میلان 1,846 دلار  1,499 دلار
202 University of Bologna بولونیا 3,114 دلار 3,114 دلار
223 University of Milan میلان 2,768 دلار 2,768 دلار
227 University of Padua پادوا 2,999 دلار 2,999 دلار

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا

برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا، متقاضیان ابتدا باید 12 سال دبیرستان را بگذرانند. به همین دلیل دانشجویان یا باید از سال اول در دانشگاهی در کشور خودشان فارغ التحصیل شوند، یا لیسانس بین المللی/سطح A و یا دوره بنیادگذاری یک ساله در ایتالیا را تکمیل کنند. در این قسمت از مقاله شرایط تحصیل در دانشگاه‌های مختلف ایتالیا در قالب یک جدول در اختیار شما قرار می‌گیرد:

حداقل سن مدت زمان حداقل هزینه سالانه  میانگین هزینه سالانه حداقل سطح زبان آزمون
Foundation 16+ 1-3 سال 3000  یورو 5000 یورو A1B1 CILSIELTS
College 16+ 1-3 سال 1200 یورو 3800 یورو B1 IELTS/CILS
Bachelor’s 17+ 3 سال 1700 یورو 4000 یورو B2 IELTS/CILS
MBA 20+ 2 سال 8000 یورو 25000 یورو B2 IELTS/CILS
Master’s 20+ 1-2 سال 5000 یورو 7000 یورو B2 IELTS/CILS
Doctoral 20+ 3-5 سال 850 یورو 1000 یورو C1 IELTS/CILS

دوره های foundation شامل کلاس‌های انگلیسی و ایتالیایی و همچنین رشته‌های مرتبط با رشته انتخابی می‌باشد. دانشجویانی که چنین دوره‌هایی را گذرانده‌اند، گواهینامه‌های ویژه دریافت می‌کنند و می‌توانند وارد دانشگاه شوند. برای دانشجویان غیر عضو اتحادیه اروپا که متقاضی دوره‌های Laurea (کارشناسی) یا Laurea Magistrale (کارشناسی ارشد) هستند، باید پیش ثبت نام انجام دهید. این پیش ثبت نام شامل ارسال یک فرم (به زبان ایتالیایی یا انگلیسی) و مدارک لازم به کنسولگری ایتالیا است. توجه داشته باشید که متقاضی حق دارد فقط یک دانشگاه و فقط یک حوزه تحصیلی را انتخاب کند. دانشجویان اروپایی می‌توانند بطور مستقیم و بدون هیچ رویه خاصی به دانشگاه‌های موردعلاقه مراجعه کنند.

  • فرم ثبت نام
  • پاسپورت
  • گواهی آموزش متوسطه به پایان رسیده و متن با نمرات
  • گواهی اعتبار (Dichiarazione di valore) اسناد آموزشی
  • گواهی فارغ التحصیلی foundation ایتالیا یا برنامه دیگری که سال‌های مفقود مدرسه را شامل می‌شود.
  • رسید هزینه ثبت نام (30-200 یورو)
  • تایید سطح مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • CV رزومه کاری
  • انگیزه نامه

کلیه مدارک آموزشی باید به ایتالیایی ترجمه شده و معتبر باشند. تقریبا تمام دانشگاه‌های ایتالیا آزمون ورودی خود را با ارزیابی دانش زبان‌ها (انگلیسی/ ایتالیایی) و میزان آموزش مقدماتی در موضوعات تخصصی انجام می‌دهند.

دانشگاه‌های برتر ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا ممکن است علاوه بر هزینه های تحصیل هزینه های دیگری از جمله خرید بلیط هواپیما خارجی، هزینه وقت سفارت، هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی و … نیز داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مجموعه ایرانیکارت نسبت به پرداخت این هزینه‌ها اقدام کنید.

5 دانشگاه برتر ایتالیا

دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza Università di Roma)

نه تنها یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات آموزشی جهان است بلکه دانشگاه پیشرو در اروپا از نظر میزان پذیرش متقاضیان می‌باشد. این دانشگاه سالانه پذیرش حدود 148،000 درخواست را در نظر می‌گیرد. افراد مشهوری در زمینه‌های مختلف در اینجا تحصیل کرده اند. به عنوان مثال M. Montessori، کارگردان F. Fellini و برنده جایزه نوبل در فیزیک E. Fermi. دانشگاه رم بهترین مرکز تحقیقاتی در ایتالیا بویژه در زمینه باستان شناسی و مردم شناسی است.

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه پلی تکنیک میلان (Politecnico di Milano)

یک دانشگاه فنی که نه تنها در کشور خود بلکه در سراسر جهان مشهور است. این دانشگاه در بین 50 دانشگاه برتر بین المللی پلی تکنیک قرار دارد. همچنین دانشگاه پلی تکنیک میلان عضو برنامه MEDes (کارشناسی ارشد طراحی اروپایی) است که مدارس برجسته طراحی اروپا را گرد هم می‌آورد. به عنوان بخشی از این برنامه، دانشجویان در چندین دانشگاه خارجی مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا

دانشگاه بولونیا (Università di Bologna)

همانطور که مورخان بیان می کنند این دانشگاه در سال 1088 تأسیس شده است. این امر آن را به قدیمی ترین موسسه آموزش عالی جهان تبدیل می کند. این دانشگاه همچنین یکی از بزرگترین دانشگاه های اروپا است. علاوه بر ساختمان اصلی در بولونیا، این دانشگاه دارای 4 دانشکده در 4 شهر ایتالیا و یکی در آرژانتین می باشد. دانشگاه بولونیا در بسیاری از زمینه های علمی جایگاه اصلی را به خود اختصاص داده است، اما باستان شناسی جهت اصلی آن است.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه میلان (Università degli Studi di Milano)

این دانشگاه که در سال 1928 تأسیس شده و بخشی از گروه LERU (لیگ دانشگاه های تحقیقاتی اروپا) می‌باشد، که دانشگاه‌های تحقیقاتی را گرد هم می‌آورد و از آن‌ها حمایت مالی می‌کند. بنابراین آن دسته از دانشجویانی که علاقمند به تحقیقات هستند باید این دانشگاه را مورد توجه قرار دهند. زمینه‌های داروسازی و علوم سیاسی در این دانشگاه جز محبوب‌ترین زمینه‌ها می‌باشد. تعدد مقالات و پژوهش‌ها در دانشگاه میلان ایتالیا حاکی از ارزش بالا و توانای زیاد این دانشگاه در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی می‌باشد. پژوهش‌های مختلفی در این دانشگاه انجام شده که از جوایز متعدد تحقیقاتی بهره‌مند گردیده است.

دانشگاه میلان

دانشگاه پادووا (Università degli Studi di Padova)

این دانشگاه در سال 1222 توسط اساتید و دانشجویان که دانشگاه بولونیا را به دنبال آزادی دانشگاهی ترک کردند، ایجاد شد. این دانشگاه به دلیل سالن تشریح آناتومیک خود، جایی که اولین کالبد شکافی بدن انسان صورت گرفت، مشهور شد. تا به امروز نیز رشته‌های آناتومی و فیزیولوژی جز رشته‌های اصلی این داشگاه محسوب می‌شوند. حال که با شرایط تحصیل در ایتالیا و بهترین دانشگاه‌های ایتالیا آشنا شدید، می‌توانید در رشته‌ای که مدنظر دارید اقدام به اپلای کنید. در صورتی که تاکنون برای هر یک از این دانشگاه یا دانشگاه‌های دیگر ایتالیا اپلای کردید، لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله توانستید با بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در سال 2024 آشنا شوید. امیدوارم خواندن این مقاله توانسته باشد به شما در انتخاب دانشگاه مورد نظر و مزایای آن کمک زیادی کرده باشد. تحصیل در دانشگاه ایتالیا می‌تواند به عنوان پلی برای رفتن به دانشگاه‌های بزرگتر و تحصیل در آنجا محسوب گردد.

بهترین دانشگاه های ایتالیا در سال 2024
دانشگاه بولونیا که به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان شناخته شده در این کشور قرار دارد. ایتالیا یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های روی کره زمین را دارد که از ادغام آداب و...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...