بلاکچین

توکن سوزی در ارز دیجیتال چیست ؟

توکن سوزی در ارز دیجیتال چیست ؟

آیا می‌خواهید از ارز‌های رمزنگاری شده درآمد کسب کنید؟ ارز‌های دیجیتالی را بخرید که توکن سوزی (Coin burn) دارند! در دنیای ارزهای دیجیتال، اصطلاحات پیچیده ممکن است شما را سردرگم کنند. یکی از این موارد توکن سوزی است، واژه ای که مطمئنا بارها درباره ارزهای مختلف مطرح شده است و افرادی که در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعال هستند حتما با آن رو به رو شده اند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا سرمایه‌ای را که می‌تواند با ارزش باشد را می‌سوزانند؟ در ادامه پاسخ کامل این سوال را خواهید یافت و متوجه می‌شوید که توکن سوزی چیست، چه مراحلی دارد و به چه منظور انجام می‌شود؟

توکن چیست؟

معنای رایج “توکن” عبارت است از توصیف دارایی‌های رمزنگاری‌شده که روی زنجیره بلاک یک ارز دیجیتال دیگر اجرا می‌شوند و در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) کاربرد بسیاری دارند. برای مثال ارز دیجیتالی مانند بیت کوین بلاک چین اختصاصی خود را دارند، اما توکن‌های دیفای مانند Chainlink و Aave بر روی یک بلاک چین موجود دیگر (معمولاً اتریوم) اجرا می‌شوند و از ویژگی‌های آن بلاکچین استفاده می‌کنند. توکن‌ها را می‌توان مانند هر ارز دیجیتال دیگری نگهداری یا معامله کرد، اما از آن‌ها به عنوان وسیله مبادله استفاده نمی‌شود. توکن‌ها، ارزهای بومی یک بلاکچین نیستند و اغلب از قراردادهای هوشمند برای تحقق اهداف مختلف استفاده می‌کنند. یک توکن می‌تواند سهمی از مالکیت یک DAO، یک محصول دیجیتال یا حتی یک شی فیزیکی را نشان دهد.

انواع مختلفی از توکن‌های رمزنگاری وجود دارد:

  • توکن‌های حاکمیتی به دارندگان حق رای در DAO ارائه می‌دهند.
  • توکن‌های کاربردی ممکن است دسترسی به خدمات یا محصولات خاصی را فراهم کنند.
  • توکن‌های امنیتی مانند اوراق بهادار سنتی عمل می‌کنند.

توکن چیست؟ کاربرد و انواع آن

تفاوت کوین و توکن

کوین‌ها شکلی از ارزهای دیجیتال هستند که اغلب بومی یک بلاک چین هستند و هدف اصلی آن‌ها ذخیره‌سازی ارزش و کار به عنوان یک وسیله مبادله است. توکن‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که بر روی یک بلاک چین موجود (با استفاده از قراردادهای هوشمند) ساخته شده‌اند و می‌توانند عملکردهای متنوعی را انجام دهند، از نمایش یک شی فیزیکی گرفته تا دسترسی به خدمات و ویژگی‌های خاص پلتفرم.

تفاوت کوین و توکن در چیست؟(Coin vs Token)

توکن سوزی چیست

توکن سوزی چیست و چگونه انجام می شود؟

 سوزاندن کوین به معنی ارسال ارزهای دیجیتال به یک آدرس عمومی است که هرگز نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد، زیرا کلید‌های خصوصی چنین آدرسی غیرقابل دسترس است. به عبارتی آن را از گردش خارج کرده و به اصطلاح “سوزانده‌اند” . توکن سوزی اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک شخص یا پلتفرم می‌خواهد تورم قیمت یک ارز را کنترل کند.

خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق ایرانیکارت

خرید و فروش ارز دیجیتال

یکی از این نمونه ها، توکن صرافی بایننس (Binance) می‌باشد. این صرافی مقدار مشخصی از بایننس کوین (BNB) را هر 3 ماه یک بار می‌سوزاند. این شرکت متعهد شده که 20% از سود خود را در توکن سوزی بایننس کوین در شرایط خاص به کاربران پلتفرم باز گرداند. این امر باعث می‌شود قیمت بایننس کوین برای کاربران صرافی بایننس کنترل شود. موارد دیگری نیز برای سوزاندن کوین یا توکن وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد. اینکه چرا شخص یا سازمانی ممکن است ارزهای خود را بسوزاند، به شرایط خاصی بستگی دارد.

توکن سوزی چیست

توکن سوزی در چه ارزهایی رخ داده است؟

توکن سوزی در بایننس کوین

همانطور که گفته شد بایننس کوین در هر بازه ی ۳ ماهه اقدام به سوزاندن توکن ها می کند. قابل توجه است که است که این فرآیند برگشت ناپذیر است و ارزهای دیجیتال که برای سوزاندن به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌شوند را نمی‌توان بازیابی کرد. به عبارت دیگر، در سازوکار بلاکچین BNB تابعی برای «سوزاندن» است که که در هر زمان در دسترس تمام کاربران است. این تابع در هرزمانی در دسترس است و مشخصات آن و توکن هایی که سوخته اند، در بلاکچین BNB ثبت می شود و همه چیز شفاف است.

توکن سوزی در ریپل

ریپل با نماد XRP یکی از بازیگردانان اصلی بازار رمزارز است. برای تثبیت قیمت و مدیریت کوین های در گردش، ریپل به صورت دوره ای توکن های خود را می سوزاند. ریپل هزینه تراکنش‌های XRP را به جایی پرداخت نکرده و آنرا نابود می‌کند. درنتیجه با گذشت زمان به صورت تدریجی XRPهای در گردش کاهش یافته و قیمت ثبات پیدا می‌کند.

توکن سوزی در استلار

استلار یکی از بزرگترین پروژه های توکن سوزی را در سال ۲۰۱۹ به انجام رساند. به گزارش کوین‌ تلگراف این شرکت 55 میلیون استلار را برای افزایش قیمت این رمزارز سوزاند. این حجم از توکن استلار در آن زمان ۴/۷ میلیارد دلار ارزش داشت.

خرید استلار از صرافی ایرانیکارت

دلایل توکن سوزی چیست؟

هدف از سوزاندن توکن‌ها ممکن است متفاوت باشد اما یکی از آن‌ها به دست آوردن قدرت استخراج است. در حالی که دلایل زیادی برای سوزاندن کوین وجود دارد، در اینجا چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها ذکر شده است. سوزاندن توکن‌ها معمولاً برای اهدافی مانند موارد زیر انجام می‌شوند:

ساخت کوین جدید

ارز دیجیتال Counterparty (XCP) نه استخراج شد و نه در ICO فروخته شد. این ارز با استفاده از روش اثبات سوختن به وجود آمد. این بدان معناست که مقدار مشخصی بیت کوین (BTC) به آدرس غیرقابل استفاده ارسال شده است و در ازای این بیت کوین‌ها، توکن‌های XCP در بلاکچین بیت کوین تولید شده است. این کار برای جلوگیری از پیش استخراج یا ICOs و همچنین استفاده مجدد از انرژی مصرف شده برای استخراج بیت کوین، انجام می‌شود. بیت کوین‌های سوزانده شده را دیگر نمی‌توان خرج کرد و این به XCP ارزش می‌بخشد. این روش تولید توکن همچنین فرصتی عادلانه و برابر را به همه (از جمله بنیان گذار پروژه) ارائه می‌دهد.

پاداش دارندگان آن ارز

اثبات سوختن یا سوزاندن توکن‌ها با ارسال آن‌ها به آدرس غیرقابل استفاده برای ارز‌های مختلف اعمال می‌شود. این کار عمداً برای اهدف اقتصادی و کمیاب کردن ارز انجام می‌شود تا دارندگان ارز از آن بهره‌مند شود. روش ذکر شده به این دلیل طراحی شده است که در برخی از کشور‌ها مانند ایالات متحده که از ارز‌های دیجیتال جلوگیری می‌کند، سود‌های مستقیم را به عنوان پاداش بین دارندگان توکن خود تقسیم می‌کنند. راه دیگری که برای پاداش دادن به سرمایه‌گذاران وجود دارد، کاهش عرضه است. بنابراین کاهش عرضه موجب افزایش تقاضا می‌شود و این در افزایش قیمت هر توکن‌های سرمایه گذاران تاثیر دارد.

از بین بردن ارزهای فروخته نشده پس از ICO

سناریوی دیگر سوزاندن توکن‌ها پس از فروش عرضه اولیه ارز دیجیتال است. در صورتی که همه توکن‌های تعیین شده فروخته نشوند، این کار برای حفظ عدالت انجام می‌شود. معمولاً ارزش توکن‌ها پس از فروش ICO افزایش می‌یابد. برای عادلانه نگه داشتن همه چیز، توکن‌های فروخته نشده به آدرس غیرقابل استفاده ارسال می‌شوند. یک مثال از این مورد تیم نبلیو است که با سوزاندن توکن‌های فروخته نشده NEBL همین کار را انجام داد.

تورم قیمت

توکن سوزی ممکن است به عنوان یک ترفند برای دستکاری ارزش دارایی‌های موجود افراد به نظر برسد اما در واقع، اکثر تیم‌های توسعه دهنده ارزهای دیجیتال این کار را برای کنترل قیمت انجام می‌دهند. این امر میزان تقاضای توکن را حفظ می‌کند و ارزش آن را به تدریج در طول زمان افزایش می‌دهد.

ارتقای ارز دیجیتال

اتریوم اخیراً ارتقای عظیمی در اکوسیستم خود انجام داد. این شبکه هزینه ارتقای آن را با سوزاندن بخشی از ارزهای دیجیتال اضافی خود تامین کرد. ارتقای ارز به عنوان یک معامله صورت می‌گیرد و برای اجرا نیاز به سوزاندن برخی کوین‌ها دارد.

بازیابی توکن‌های گم شده

کاربرد دیگر توکن سوزی، بازیابی ارزهای از دست رفته است. در این مورد، توکن‌ها به جای بازگشت به صاحبان اصلی، به حساب کسانی باز می‌گردند که آن توکن را در معاملات به طور ناخواسته از دست داده‌ بودند.

مراحل توکن سوزی

اکنون که دانستید توکن سوزی چیست باید با مکانیسم آن نیز آشنا شوید. هدف از سوزاندن سکه ها یا توکن ها این است که مقدار مشخصی از توکن ها را برای کنترل قیمت از بازار خارج کنند. راه انجام این کار “سوزاندن” سکه هایی است که بیش از حد مورد نیاز وجود دارند. فرآیند سوزاندن سکه‌ها شامل ارسال آن به آدرس یک کیف پول است که هیچ کس به آن دسترسی ندارد. یعنی هیچ کس کلید خصوصی کیف پول حاوی آن سکه‌ها را ندارد. این کیف پول را اصطلاحا “سیاه چاله” نامیده می‌شود.

در مقایسه با مکانیسم های اثبات کار و اثبات سهام که از مقدار زیادی انرژی برای انجام معاملات استفاده می‌کنند، مکانیسم اثبات سوختن (proof of burn) به صورت متفاوتی عمل می کند. اثبات سوختن روشی برای اجماع توزیع شده و جایگزینی برای اثبات کار و اثبات سهام است. همچنین می‌تواند برای راه‌اندازی یک ارز رمزنگاری شده از ارز دیگری نیز استفاده شود. در برخی موارد، شما ممکن است پاداش توکن سوزی را نیز دریافت کنید.

توکن سوزی چیست

مزایا و معایب توکن سوزی

بسته به دیدگاه های متفاوتی که در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد، سوزاندن سکه کاربرد‌های مختلفی دارد. همچنین، تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارد که به منظور جلوگیری از ICO یا فروش توکن، به طور مستقیم توکن سوزی را اجرا کرده‌اند. پلتفرم های زیادی مانند بایننس وجود دارند که مکرراً توکن‌های خود را می‌سوزانند تا به دارندگان و سرمایه گذاران توکن خود پاداش دهند. سوزاندن توکن را می توان یک مزیت تلقی کرد. چرا که تضمین کننده ارزش دارایی و کسب سود مستمر است.

تاثیر توکن سوزی در قیمت ارزهای دیجیتال

توکن سوزی تا حدودی می‌تواند قیمت ارز دیجیتال مورد نظر را کنترل کرده و تورم شدید قیمت توکن را متوقف کند. علاوه بر این، سوزاندن تعداد معینی توکن برای شروع تراکنش به منظور بروزرسانی نیز اتفاق می‌افتد. برخی از ماینرها ممکن است بخواهند ارز دیجیتال خود را بسوزانند تا به استخراج ارزان‌تر و ایجاد بلوک سریع‌تر برسند. سوزاندن سکه برای سرمایه گذاران خوب است نه برای معامله گران. برای کسانی که می‌خواهند ارز دیجیتالی را طولانی مدت نگهداری کنند، توکن سوزی سودآور خواهد بود. احتمال این که ارزش ارزهای توکن سوزی شده در طول زمان افزایش یابد، وجود دارد. این مکانیسم به ماینرها و هولدرها پاداش می‌دهد که باعث افزایش ارزش سبد سرمایه گذاری آن‌ها می‌شود. توکن سوزی، بخشی از عملکرد بلاکچین است و به طور کلی، سوزاندن کوین تأثیر مثبتی بر روی بلاکچین یک پروژه خاص دارد.

نحوه اطلاع پیدا کردن از توکن سوزی‌های جدید

شما می‌توانید با مراجعه به سایت coinmarketcal یا coindar ، لیست و تاریخ ارزهایی که قرار است سوزانده شوند را مشاهده کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

خیر توکن سوزی موجودی کاربران را تغییر نمی‌دهد. فقط ممکن است موجب افزایش ارزش دارایی کاربران از آن ارز شود.

مکانیسم اثبات سوزاندن(PoB) به عنوان جایگزینی برای اجماع اثبات سهام و اثبات کار در نظر گرفته می‌شود که در آن از روش‌های کارآمدتری برای اعتبارسنجی و اجماع استفاده می‌‌شود. در این مقاله به توضیح کامل‌تری از نحوه اجرا این الگوریتم پرداخته‌ایم.

توکن سوزی به دلایل مختلفی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم انجام می‌شود و زمان انجام توکن سوزی بستگی به اقتصاد و شرایط آن ارز دارد.

ار آنجایی که ممکن است ممکن پس از توکن سوزی قیمت ارز دچار نوساناتی شود، مدیریت سرمایه از مهم‌ترین اقدامات در زمان توکن سوزی است.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. ممنونم بابت این همه انرزی که برای ما میزارین و مطالبتون روز ب روز جذاب تر هست و من واقعا همیشه مطلبتونو دنبال میکنم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید و خوشحالیم که تجربه خوبی از خواندن مقالات ایرانیکارت داشته‌اید.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...