مسافرت و مهاجرت

ددلاین چیست؟

ددلاین چیست؟

اگر شما هم قصد دارید به روش تحصیلی مهاجرت کنید و در یک دانشگاه خارجی مشغول به تحصیل شوید، حتما زیاد با اصطلاح ددلاین (Deadline) مواجه شده‌اید. ددلاین آخرین تاریخی است که می‌توان درخواست پذیرش (Application Submission) برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی داد. با خواندن این مقاله به صورت کامل می‌آموزید ددلاین (Deadline) چیست و بهترین زمان برای ددلاین چه موقع است.

ددلاین (Deadline) چیست؟

برای شروع هر کلاس و دوره‌ای زمان خاصی برای ثبت نام وجود دارد و اگر شما بخواهید بعد از آن تاریخ اقدام به ثبت نام کنید، ممکن است از شما پذیرفته نشود. در مورد درخواست پذیرش و ثبت نام در سایت خارجی نیز همین قضیه صدق می‌کند. شما در یک تاریخ خاصی می‌توانید اقدام به ثبت نام نمایید و بعد از آن دیگر امکان ثبت نام برای شما وجود ندارد.

ددلاین (Deadline)، آخرین مهلت برای ارسال مدارک پذیرش تحصیلی، مدرک زبان و سایر مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر می‌باشد.

ترم یا برنامه تحصیلی (Program)، به دوره آموزشی گفته می‌شود که برای یک رشته تحصیلی خاص در زمان مشخصی شروع می‌شود و در زمان مقرری نیز به اتمام می‌رسد. تاریخ ددلاین، زمانی است که تا آن موقع باید برای پذیرش دانشگاه اقدام کنید و اپلیکیشن را ارائه دهید. اگر شما تاریخ ارائه اپلیکیشن را از دست بدهید، به احتمال زیاد باید برای ددلاین بعدی اقدام کنید که چند ماه تا 1 سال زمان می‌برد. در این صورت شما با این که می‌توانید مجددا نسبت به درخواست پذیرش اقدام نمایید، ولی یک سال از شروع تحصیل خود عقب مانده و این اتفاق دیرتر برای شما خواهد افتاد. البته بعضی از دانشگاه‌ها تا حدود 1 ماه بعد از تاریخ ددلاین نیز فرم اپلای را باز گذاشته و پذیرای دانشجو می‌باشند. ولی اکثر دانشگاه‌ها به محض اتمام تاریخ ددلاین دیگر درخواست شما را در آن زمان بررسی نکرده و به چند ماه یا سال بعد مؤکول می‌کنند.

در زمان ددلاین دانشگاه‌ها چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

در زمان ددلاین دانشگاه‌ها توجه به نکات زیر مهم و ضروری می‌باشد:

  1. برای گرفتن پذیرش تمامی دانشگاه‌های امریکا و کانادا، حتما باید قبل از تاریخ ددلاین تمامی مدارک از جمله نمره زبان، ریز نمرات و مدرک رسمی دانشگاه را برایشان ارسال نمایید و به دانشگاه برسانید.
  2. در زمان تکمیل اپلیکیشن آنلاین، اطلاعات نمره زبان خود را وارد نمایید. پس تا قبل از ددلاین دانشگاه در آزمون مورد نظر شرکت کرده و نمره آزمون خود را دریافت کنید.
  3. فرستادن مدرک با شرکت‌های پستی DHL و TNT حدود 5 تا 10 روز زمان می‌برد. پس زمان رسیدن مدرک به دانشگاه قبل از زمان ددلاین  را نیز باید در نظر بگیرید.
  4. رزومه شما باید قبل از رسیدن تاریخ ددلاین آماده باشد. البته برای ارسال توصیه نامه استاد می‌توانید بعد از Submit اپلیکیشن ارسال می‌شود. برای پیگیری این نامه 2 تا 3 هفته بعد از تاریخ ددلاین فرصت خواهید داشت.

مهم‌ترین ددلاین‌ها چه تاریخی هستند؟

بهترین زمان برای ارسال مدارک تحصیلی به دانشگاه‌ها و درخواست پذیرش تحصیلی برای ترم پاییز از ماه دسامبر تا فوریه می‌باشد (یعنی از ماه آذر تا نیمه اسفند). یعنی اگر شما بخواهید پذیرش دانشگاه در سال 2023 را دریافت کنید و وارد دانشگاه شوید، باید از آذر تا اسفند سال 2022 نسبت به پذیرش تحصیلی اقدام کنید. از آنجایی که اکثر ددلاین دانشگاه‌ها در این تاریخ می‌باشد، پس شانس قبولی شما نیز بیشتر است. ولی اگر بعد از این تاریخ اقدام به اپلای کنید شانس کمتری برای قبول شدن دارید.

در جدول زیر شما می‌توانید مهم‌ترین تاریخ‌های ددلاین برای امریکا و کانادا را مشاهده نمایید.

تاریخ ددلاین به میلادی تاریخ ددلاین به شمس
1 دسامبر 10 آذر
15 دسامبر 24 آذر
31 دسامبر 10 دی
1 ژانویه 11 دی
3 ژانویه 13 دی
5 ژانویه 15 دی
15 ژانویه 25 دی بیشترین ددلاین دانشگاه‌های مهم آمریکا و کانادا در این تاریخ انجام می‌شود.
31 ژانویه 11 بهمن پایان ددلاین دانشگاه‌های مهم
1،15 و 28 فوریه 12، 26 بهمن و 9 اسفند

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید ددلاین (Deadline) چیست و مهم‌ترین ددلاین‌ها چه تاریخی هستند؟ اگر قصد دریافت پذیرش تحصیلی را دارید، یادتان باشد که در بهترین زمان ممکن نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...