آموزش ارز دیجیتال

ساتوشی چیست؟ همه چیز درباره کوچکترین واحد بیت کوین

ساتوشی چیست؟ همه چیز درباره کوچکترین واحد بیت کوین

هنگام خرید و فروش سهام در بازار بورس، امکان خرید کسری از سهام یک شرکت وجود ندارد. شما باید حتما مضرب صحیحی از تعداد سهام یک شرکت را انتخاب و خریداری کنید. در بازار رمزارز‌ها شرایط فرق می‌کند. اگر تجربه خرید بیت کوین در صرافی‌ها را داشته باشید، حتما با یک نکته مهم مواجه شده‌اید. امکان خرید کسری از یک بیت کوین وجود دارد. به عبارت دیگر بیت کوین به واحد‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که مبنای معاملات هستند. در اینجا پای مفهومی به نام ساتوشی به میان می‌آید. ساتوشی (Satoshi) کوچک ترین واحد بیت کوین است. اگر می خواهید بدانید ساتوشی چیست و هر بیت کوین از چند ساتوشی تشکیل شده است، حتما تا پایان این مطلب را دنبال کنید.

ساتوشی چیست؟

ساتوشی اصطلاحی است که برای کوچک‌ترین واحد ارز دیجیتال بیت کوین به‌کار گرفته می‌شود. بر خلاف نسخه های فیزیکی ارزهای جهانی، مانند پوند انگلیس یا دلار آمریکا، ارزهای دیجیتال عمدتاً در دنیای دیجیتال وجود دارند. با وجود این اختلاف، یک ارز دیجیتال را می توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد، درست همانطور که پوند به پنس و دلار به سنت تبدیل می شود. در مورد بیت کوین، کوچکترین واحد موجود ساتوشی نام دارد. در واقع بیت کوین برای تسهیل معاملات خرد به واحدهای کوچکتر تقسیم می شود. شایان ذکر است که ساتوشی نام خود را از بنیانگذار یا بنیانگذاران بیت کوین، معروف به ساتوشی ناکاموتو گرفته است.

بر این اساس هر یک بیت کوین معادل 10 میلیون ساتوشی است. همان‌طور که می‌دانید سقف عرضه بیت کوین برابر 21 میلیون کوین است. اگر قرار باشد از بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال در پرداخت‌های روزمره استفاده شود، لازم است که حتما امکان تقسیم آن به واحدهای به‌مراتب کوچک‌تری وجود داشته باشد. چنین امکانی در برنامه‌نویسی بلاک‌چین بیت کوین در نظر گرفته شده است. بر این اساس ساتوشی یک صد میلیونم بیت کوین است.

آشنایی با واحدهای بیت کوین

بیت کوین دارای واحدهای مختلف اندازه‌گیری است که به منظور نمایش مقادیر مختلف این ارز دیجیتال به کار می‌روند. این واحدها شامل موارد زیر هستند:

واحد مخفف مقدار به BTC توضیحات
بیت کوین BTC 1 واحد پایه
میلی‌بیت کوین mBTC 0.001 یک‌هزارم یک بیت کوین
میکرو‌بیت کوین μBTC (بیت) 0.000001 یک میلیونم یک بیت کوین
ساتوشی Sat 0.00000001 صدمیلیونم یک بیت کوین
کیلو‌بیت کوین kBTC 1,000 هزار بیت کوین
مگا‌بیت کوین MBTC 1,000,000 یک میلیون بیت کوین
  1. BTC (بیت کوین): این واحد اصلی و پایه است که به عنوان “بیت کوین” شناخته می‌شود.
  2. mBTC (میلی‌بیت کوین): هر mBTC برابر با یک‌هزارم یک بیت کوین (0.001 BTC) است.
  3. μBTC (میکرو‌بیت کوین یا بیت): هر μBTC برابر با یک میلیونم بیت کوین (0.000001 BTC) است و گاهی به عنوان “بیت” نیز شناخته می‌شود.
  4. ساتوشی (Satoshi): کوچکترین واحد بیت کوین است که هر ساتوشی برابر با یک صدمیلیونم بیت کوین (0.00000001 BTC) است و به افتخار خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، نامگذاری شده است.

علاوه بر این، واحدهای بزرگ‌تری نیز وجود دارند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. kBTC (کیلو‌بیت کوین): هر kBTC برابر با هزار بیت کوین است.
  2. MBTC (مگا‌بیت کوین): هر MBTC برابر با یک میلیون بیت کوین است.

این واحدها به معامله‌کنندگان و کاربران اجازه می‌دهند تا مبالغ مختلف بیت کوین را با دقت بیشتری اندازه‌گیری و معامله کنند.

تاریخچه و نماد ساتوشی

تاریخچه و نماد ساتوشی

ارزش یک صد میلیونیم یک بیت کوین برای ساتوشی بعد از نوامبر 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) تعیین شد. در 15 نوامبر 2010 شخصی با نام ریبوک (Ribuck) پیشنهاد داد که یک صدم بیت کوین ساتوشی نام گیرد. چهار ماه بعد همین فرد پیشنهاد داد که ارزش یک صد میلیونیم بیت کوین Austrian یا Satoshi نام بگیرد. در نهایت ساتوشی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین چیست

کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری بیت کوین به افتخار ساتوشی ناکاموتو، خالق آن تحت عنوان ساتوشی (Satoshi) نام‌گذاری شده است. هنوز نماد ویژه ای برای ساتوشی در نظر گرفته نشده است. اما ساتوشی عموما به صورت مخفف شده و به شکل sat یا s نشان داده می شود.

هر بیت کوین چند ساتوشی است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، هر بیت کوین معادل 100 میلیون ساتوشی است. در جدول زیر می‌توانید واحدهای مختلفی که برای بیت کوین بر اساس ساتوشی وجود دارند را مشاهده کنید.

1 ساتوشی 0.00000001 بیت کوین
10 ساتوشی 0.00000010 بیت کوین
100 ساتوشی 0.00000100 بیت کوین (میکرو بیت)
1000 ساتوشی 0.00001000 بیت کوین
10000 ساتوشی 0.00010000 بیت کوین
100000 ساتوشی 0.00100000 بیت کوین (میلی بیت)
1000000 ساتوشی 0.01000000 بیت کوین (سانتی بیت)
10000000 ساتوشی 0.10000000 بیت کوین 
100000000 ساتوشی 1 بیت کوین

تبدیل بیت کوین به ساتوشی

برای تبدیل بیت کوین به ساتوشی کافی است مقدار بیت کوین را در عدد 100,000,000 ضرب کنید. برای مثال در صورتی که شما 0.75 بیت کوین داشته باشید، 75,000,000 ساتوشی دارید.

نحوه محاسبه ساتوشی به دلار و تومان

برای محاسبه ارزش ساتوشی به دلار یا تومان، ابتدا باید قیمت فعلی بیت کوین را به دلار بدانید، چرا که نرخ دلار در ایران مدام در نوسان است؛ بنابراین در محاسبه به تومان تاثیر گذار است. سپس با استفاده از نسبت‌های تبدیل می‌توانید ارزش ساتوشی را محاسبه کنید. در ادامه روش محاسبه آورده شده است:

  1. محاسبه ارزش ساتوشی به دلار:
    • ابتدا قیمت فعلی یک بیت کوین را به دلار بدانید. برای مثال، فرض کنید قیمت یک بیت کوین 30,000 دلار است.
    • چون هر بیت کوین شامل 100,000,000 ساتوشی است، برای محاسبه ارزش هر ساتوشی به دلار، قیمت بیت کوین را بر 100,000,000 تقسیم کنید که معادل برای هر ساتوشی می‌شود.
  2. محاسبه ارزش ساتوشی به تومان:
    • ابتدا ارزش دلار به تومان را بدانید. برای مثال، فرض کنید هر دلار 42,000 تومان است.
    • سپس ارزش هر ساتوشی را که به دلار محاسبه کردید(0.0003)، در نرخ تبدیل دلار به تومان (42000) ضرب کنید که معادل 12.6 تومان می‌شود.

شایان ذکر است که در مقاله آموزش =تبدیل بیت کوین به تومان/ریال و سایر ارزهای فیات نحوه محاسبه را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

کاربردها و اهمیت استفاده از ساتوشی 

کاربردها و اهمیت استفاده از ساتوشی

اصلی‌ترین کاربرد ساتوشی امکان تعریف واحد‌های اندازه‌گیری کوچک‌تر برای خرید بیت کوین است. فرض کنید برای خرید و فروش بیت کوین شما مجبور بودید، مضرب صحیحی از این کوین را انتخاب کنید. در این حالت عملا بسیاری از افراد از معامله بیت کوین محروم می‌شدند. چراکه سرمایه مورد نیاز برای این منظور زیاد بوده و از عهده بسیاری خارج می‌شد.

تصور کنید فردی قصد دارد از بیت کوین برای خرید یک کالای 100 دلاری استفاده کند. او باید چه میزان بیت کوین بپردازد؟ با یک محاسبه سرانگشتی مشخص می‌شود که او در حال حاضر باید به میزان 0.0037 بیت کوین بپردازد. یک راه ساده‌تر هم برای محاسبه مبلغ پرداختی برای این فرد وجود دارد. با توجه به این که هر بیت کوین معادل 100 میلیون ساتوشی است، مبلغ پرداختی این فردی برابر 370 هزار ساتوشی می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، استفاده از واحد ساتوشی، محاسبه برای پرداخت‌های روزمره را نیز ساده‌تر می‌کند.

کیف پول هایی که ساتوشی را می پذیرند

ساتوشی را می توان در همه کیف پول‌های بیت کوین پذیرفت. هنگام استفاده از آنها، کاربر باید ببیند که در مورد حداقل مقدار محدودیتی وجود دارد یا خیر. انواع کیف پول هایی که ساتوشی را می پذیرند در زیر آمده است:

  • کیف پول های دسکتاپ (محلی) که قابلیت نصب بر روی سیستم های شخصی را دارند مانند اکسودوس، کوینومی و…
  • اپلیکیشن های موبایل مانند تراست ولت، اتمیک ولت و… که به دلیل در دسترس بودن طرفدار دارند.
  • کیف پول‌های سخت افزاری مانند سیف پال، لجرف ترزور و … که علاوه بر داشتن امنیت، می تواند همیشه همراه شما باشد.
  • تقریبا تمام صرافی‌ها رمزارز ساتوشی را می پذیرند که محبوب ترین آن‌ها بایننس، کوین بیس و … هستند.
  • هنگام انتخاب کیف پول برای ذخیره ساتوشی، مواردی که امکان ذخیره کلیدهای خصوصی را فراهم می کند را در اولویت قرار دهید.

ساتوشی در یک نگاه

در این مطلب بررسی کردیم ساتوشی چیست و هر بیت کوین معادل چند sotoshi است. همان‌طور که مشاهده کردید، ساتوشی یک واحد اندازه‌گیری کوچک است که باعث می‌شود این ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و استفاده در پرداخت‌های روزمره برای همه امکان‌پذیر باشد. موضوعی که در پذیرش هر چه بیشتر بیت کوین در جامعه جهانی نقش بسزایی دارد. شما می‌توانید هر مقدار بیت کوین که لازم دارید را با ثبت سفارش در صرافی ایرانیکارت به‌صورت ریالی خریداری کنید.

ساتوشی چیست؟ همه چیز درباره کوچکترین واحد بیت کوین
هنگام خرید و فروش سهام در بازار بورس، امکان خرید کسری از سهام یک شرکت وجود ندارد. شما باید حتما مضرب صحیحی از تعداد سهام یک شرکت را انتخاب و...
4.5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....