نرم افزارها

نحوه سرچ و دانلود مقاله در گوگل اسکولار

نحوه سرچ و دانلود مقاله در گوگل اسکولار

سرچ در گوگل اسکولار (Google scholar) یکی از راه حل‌های پژوهشگران و دانشجویان برای یافتن اسناد علمی است. گوگل اسکالر موتور جستجوگر تخصصی گوگل برای یافتن منابع علمی، مقالات، رساله‌ها و سایر مستندات علمی ایرانی و خارجی می‌باشد. با توجه به تعدد بالای منابع، اسکولار این شرایط را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید تنها با وارد کردن کلمات کلیدی، عنوان، نام نویسنده و… به مقاله معتبر و مورد نیاز خود دست یابید. در این مقاله به صورت کامل، آموزش کار با گوگل اسکولار را می‌آموزید.

گوگل اسکولار (google scholar) چیست؟

گوگل اسکولار (به انگلیسی: Google Scholar) یکی از جستجوگرهای کمپانی گوگل است که امکان کاوش و جستجوی اسناد علمی را در رشته‌های مختلف دانشگاهی از پزشکی و فیزیک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپیوتر به سادگی امکان‌پذیر کرده است. درواقع، گوگل اسکالر یک موتور جستجوی رایگان منابع علمی می‌باشد که بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران برای یافتن مدارک علمی مانند مقالات ژورنال‌ها و همایش‌ها، دانلود کتاب، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، چکیده‌ها، متون قضایی و حقوقی و سایر منابع از آن استفاده می‌کنند.

گوگل اسکولار فارسی

برای استفاده از گوگل اسکولار فارسی تنها باید زبان جستجوگر خود را به persian تغییر دهید. برای این کار، وارد سایت گوگل اسکالر شوید؛ در بالای صفحه سمت چپ بر روی علامت سه‌نقطه کلیک کنید و وارد قسمت Setting شوید. از داشبورد سمت چپ گزینه Languages را انتخاب و از قسمت For Google text زبان فارسی را انتخاب کنید. در انتها بر روی گزینه save کلیک کنید.

نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار

زمان مورد نیاز: 1 دقیقه

برای سرچ در گوگل اسکولار معمولا در زمینه مقالات فارسی، نتایج چندان دلخواهی به دست نمی‌آورید و بهتر است بیشتر به جستجوی انگلیسی بپردازید. در گوگل اسکولار بیش از 200 میلیون مقاله و ژورنال علمی قرار گرفته که شما در هر رشته‌ای که باشید از پزشکی گرفته تا روانشناسی، هنر و کشاورزی می‌توانید مطالب علمی مورد دلخواه خود را به دست آورید.

  1. وارد سایت رسمی Google Scholar شوید.

    برای سرچ مقاله مورد نظرتان در گوگل اسکولار، ابتدا وارد سایت رسمی Google Scholar شوید (با آی پی ایران هم می‌توانید از این موتور جست و جوی قوی استفاده کنید). داخل نوار جست و جوی آن عنوان موردنظر خود را سرچ کنید. مثلا برای سبزیجات ارگانیک، در نوار جست و جوی آن بنویسید organic vegetable.
    نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار

  2. مقالاتی را که در نتایج به شما نمایش داده می‌شود، بررسی کنید.

    بعد از سرچ کردن موضوع مورد نظر، چندین مقاله به شما پیشنهاد می‌گردد. در این قسمت دو نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود: آشنایی با Cited by و Related Articles است.
    Cited by: اعتبار لینکی که به آن مراجعه کردید و تعداد استنادهایی را که به این ارجاع داده است، مشخص می‌کند. بنابراین هر چه عدد آن بزرگ‌تر باشد، مقاله اعتبار بیشتری دارد.
    Related Articles: نشان دهنده مقالات مرتبط با موضوع است و می‌تواند منابع خوب و به روزی برای نوشتن پایان نامه یا مقاله باشد.
    شما می‌توانید حتی اسم نویسنده مقاله را در نوار جست و جو وارد کنید و مقاله‌های مربوط به آن را ببینید. با این کار حتی می‌توانید نام خود را بعد از چاپ در ژورنال سرچ کنید و از اعتبار و صحت آن مطمئن شوید.

جستجوی پیشرفته در google scholar

فارغ از توانایی بالا و قدرت سرچ گوگل، با امکان جستجوی پیشرفته گوگل اسکولار به شکل تخصصی‌تر و پیشرفته‌تری می‌توان نتایج موردنظر را پیدا کرد. با باز کردن منوی همبرگری در بالا، سمت چپ می‌توان به جست‌وجوی پیشرفته (Advanced search) دسترسی پیدا کرد. با انتخاب این گزینه، صفحه‌ای مانند زیر را مشاهده خواهید کرد که فیلدهای آن در ادامه توضیح داده می‌شود. این فیلدها را می‌توان با استفاده از کاراکترهای مشخصی نیز به صورت دستی اعمال کرد.

جستجوی پیشرفته در گوگل اسکولار google scholar

with all of the words (AND): کلمات نوشته‌شده در این فیلد، در سراسر متن جست‌وجو می‌شود. در حقیقت این فیلد، کارایی یکسانی با جست‌وجوی ساده دارد. کاراکتر دستی این مورد، عبارت بولی (AND) است.

with the exact phrase (“”): عبارات واردشده در این فیلد، عیناً جست‌وجو می‌گردد. کاراکتر دستی این ویژگی، کوتیشن است.

with at least one of the words (OR): حداقل یکی از این کلمات باید داخل متن وجود داشته باشد تا در نتایج جستجو ظاهر شود. کاراکتر دستی این مورد، عبارت بولی OR است.

without the words (-): با وارد کردن عبارت در این فیلد، نتایجی جستجو می‌شوند که این کلمات در آنها وجود ندارد. کاراکتر دستی این ویژگی، خط تیره است.

where my words occur (allintitle:): در اینجا انتخاب می‌کنید که کلمات واردشده، در تمام متن مقاله (anywhere in the article) یا فقط در عنوان آن (in the title of the article) جستجو شوند. با وارد کردن عبارت allintitle:، کلمه مانند حالت دوم در بین عناوین جست‌وجو می‌شود.

Return articles authored by (author:): اگر مقاله‌های مولفی مشخص را می‌خواهید یا سایتیشن مقاله‌ای را در اختیار دارید، با وارد کردن آن در این فیلد، نتایج خود را محدود به مواد منتشره مولف مذکور می‌کنید. وارد کردن عبارت author: پیش از کلمه، همین نتیجه را در پی دارد.

Return articles published in (source:): این گزینه، مشابه فیلد قبلی است، اما نتایج را به انتشارات مدنظر محدود می‌کند. عبارت source: پیش از کلمه کلیدی، نتیجه‌ای برابر با این فیلد برای شما ارائه خواهد کرد.

Return articles dated between: کارکرد این فیلد دقیقاً با بازه زمانی در جست‌وجوی پایه یکسان می‌باشد.

نحوه سرچ مقاله با کلیدواژه

کلیدواژه‌ها یا کلمات کلیدی اصلی‌ترین داده‌ی ما برای یافتن نتایج و دسترسی به منابع مورد نیازمان می‌باشند. بطورکلی، نحوه جستجو در گوگل اسکولار، فارغ از امکانات فنی اسکالر و سایر ترفندها، به نحوه استفاده از کلیدواژه‎‌ها بستگی دارد. مواردی همچون انتخاب کلید واژه مناسب بر اساس نیاز و اصول زبان شناختی، ترکیب کلیدواژه با سایر کلمات، ریفایند کلیدواژه در زمان‌های موردنیاز، استفاده از کلمات کلیدی مترادف و… از اصولی است که برای دست یافتن به نتایج دلخواه باید رعایت شوند.
در زمان سرچ با کلیدواژه نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا در زمان خود صرفه جویی کرده و جستجوی مفیدتری داشته باشید:

  • به جای عبارت و جمله مشخص، کلمات کلیدی مورد نظر را سرچ کنید
    به عنوان مثال به جای سرچ جمله”تکنولوژی خانه های هوشمند چیست”، کلمات کلیدی مرتبط در این زمینه را همچون خانه هوشمند، هوشمندسازی ساختمان، تکنولوژی iot و… را سرچ کنید.
  • از علامت نقل قول برای تطابق دقیق استفاده کنید
    اگر عبارت موردنظر را داخل نقل قول بگذارید، دقیقاً چیزی را که در عنوان و متن اصلی سند به دنبالش هستید، پیدا می‌کنید. بدون علامت‌های نقل قول، گوگل اسکالر هر کلمه را جداگانه در نظر می‌گیرد. این یعنی، اگر عبارت خودروهای هوشمند را جستجو کنید، این کلمه‌ها لزوماً در کنار هم ظاهر نخواهند شد. کلمه‌های گروهی و عبارات دقیق باید درون علامت‌های نقل قول قرار گیرند.
  • برای جستجوی اسنادعلمی منتشر شده در زمان خاص، تاریخ را سرچ کنید
    سال موردنظر خود را در کنار کلیدواژه سرچ کنید تا نتایج متناسب با تاریخ مدنظر شما جستجو شوند.
  •  عملگرهای منطقی استفاده کنید
    با استفاده از عملگرهای منطقی می‌توانید جستجو با کلیدواژه‌های خود را بهبود دهید.
    – با عملگر AND، هر دوی کلمه‌ها یا عبارات طرفین این عملگر باید در نتایج وجود داشته باشند.
    – عملگر NOT را می‌توان قبل از کلمه یا عبارتی گذاشت که می‌خواهید در نتایج لحاظ نشوند.
    – عملگر OR به هر دو کلمه یا عبارت طرفین این عملگر اهمیتی یکسان می‌دهد و هر یک از این کلمات یا عبارات می‌توانند در نتایج ظاهر شوند.

ترفندهای مهم و کاربردی برای جستجو در گوگل اسکولار

  • با وارد کردن نام نویسنده می‌توانید سرچ بهتر و سریعتری در گوگل اسکولار داشته باشید.
  • از کاراکتر ~ قبل از کلید واژه‌ها استفاده کنید تا جست‌وجو برای کلمات مترادف هم انجام شود.
  • از کاراکتر قبل و بعد از عبارت جستجو استفاده نمایید تا منابعی که کل عبارت را دارند، نمایش داده شود.
  • می‌توانید از OR بین کلید واژه‌های جست و جو استفاده نمایید تا منابعی که حداقل یکی از کلمات را دارند، نمایش داده شوند.
  • قبل از جست و جوی کلمات در صورت استفاده از ، منابعی که شامل عبارت مربوطه نباشند، به شما نمایش داده می‌شود. همچنین با گذاشتن + قبل از کلمه سرچ شده، منابع دارای عبارت مربوطه به شما نمایش داده می‌شود.

آموزش دانلود مقاله از گوگل اسکولار

در بیشتر مواقع دسترسی به مقالات معتبر سایت‌های خارجی، به صورت رایگان وجود دارد. برای دسترسی به مقالات معتبر دیگر، مثل مقالاتی که در ژورنال رسمی اسکوپوس چاپ شده‌اند، باید هزینه آن‌ها پرداخت کنید. روش پرداخت هزینه این مقالات یا از طریق کیف پول پی پال است و یا با کارت‌های اعتباری چون مستر کارت.
در صورتی که حتما بخواهید به مقاله مورد نظر دسترسی داشته باشید و هزینه آن را پرداخت کنید، می‌توانید از طریق ایرانیکارت نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

دانلود رایگان مقاله از گوگل اسکولار

برای بعضی از مقالات گوگل اسکولار در سمت راست یک لینک دانلود وجود دارد. این لینک به صورت فایل PDF قابل دانلود است یا به صورت صفحه وب(HTML) موجود است. اگر مقاله مورد نظر شما لینک دانلود دارد، می توانید لینک آن را از گوگل اسکولار کپی کرده و در وبسایت Sci-Hub سرچ کنید. سایت سای‌هاب یک منبع آنلاین از میلیون‌ها مقاله‌ی علمی دانشگاهی می باشد که امکان دانلود حجم زیادی از مقالات را از طریق پراکسی دانشگاه‌ها فراهم می‌کند. اگر لینک دانلود مقاله‌ی مورد نظر شما در Sci-Hub موجود نبود، می‌توانید آن را در سایت ایلرنیکا یا سایت z-library نیز جست‌وجو کنید. در غیر این صورت امکان دانلود رایگان مقاله وجود ندارد.

آشنایی با قسمت‌های مختلف فرمت جستجوها

در گوگل اسکولار، بعد از این که در مورد عبارتی سرچ کردید، علاوه بر معرفی مقاله با عبارت‌ها و علائم مختلفی نیز برخورد می‌کنید که در این قسمت به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. متن سبز رنگ که در زیر عناوین اصلی نوشته شده، مشخص کننده نام نویسنده‌، محل نشر، سال نشر و ناشر است.
  2. cited by 213: با کلیک بر روی این گزینه امکان مشاهده تمامی منابعی که منبع مربوطه را استفاده کرده‌اند، وجود دارد.
  3.  Related article منابع مرتبط با منبع را نشان می‌دهد.
  4.  All 4 versions ویرایش‌های مختلف از منبع مربوطه را نشان می‌دهد.

 

نمایش نتایج جدیدتر در گوگل اسکولار

نتایج جستجو، اغلب بر اساس مرتبط بودن به یکدیگر نشان داده می‌شوند. برای یافتن مقالات جدیدتر می‌توانید روش‌های زیر را انجام دهید.

• از منوی سمت چپ، بر روی since year کلیک کرده تا مقالات مربوط به یک بازه زمانی خاص، نمایش داده شود.

• روی Sort by date کلیک کنید تا جدیدترین مقالات را بیابید و نتایج جست‌وجو به ترتیب زمانی به شما نشان داده شود.

• اگر بر روی Create Alert کلیک کنید، نتایج جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

نحوه دانلود مقاله از گوگل اسکولار

 

سخن نهایی

با خواندن این مقاله توانستید با نحوه سرچ و دانلود مقاله در گوگل اسکولار آشنا شوید. آیا شما تجربه استفاده از این موتور جست و جوی قوی، برای نوشتن پایان نامه خود را دارید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

برای ساخت اکانت گوگل اسکولار وارد اکانت جیمیل خود شده و سایت scholar.google.com را باز کنید. روی لینک My citations و یا “نقل قول‌های من” کلیک کرده و در قسمت “ویرایش” یا Edit پروفایل خود را تکمیل کنید؛ سپس روی لینک “افزودن” یا Add کلیک کرده و مقالات اضافه نشده را به اسکولار خود اضافه کنید. درصورت تمایل می‌توانید مقالات خود را Public یا عمومی نمایید.

کلمه کلیدی موضوعات موردنظر خود را در باکس جستجو سرچ کنید؛ همچنین برای دست یافتن به نتایج بهتر، می‌توانید از گزینه جستجوی پیشرفته برای فیلتر کردن نتایج استفاده نمایید.

برای دانلود مقالات رایگان می‌توانید بر روی لینک دانلود کنار عنوان مقاله کلیک کنید؛ اما برای دانلود مقالات پولی لازم است تا هزینه آن را از طریق پی‌پال و یا سایر کیف پول‌های بین‌المللی پرداخت نمایید.

نحوه سرچ و دانلود مقاله در گوگل اسکولار
سرچ در گوگل اسکولار (Google scholar) یکی از راه حل‌های پژوهشگران و دانشجویان برای یافتن اسناد علمی است. گوگل اسکالر موتور جستجوگر تخصصی گوگل برای یافتن منابع علمی، مقالات، رساله‌ها...
4.55 از 11 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. واضح و مفید بود سپاس
    امکان دانلود کل مقالات سرچ شده یک جا هست ؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، بله شما می‌توانید با انجام مراحل زیر دانلود کل مقالات یا مقالات مورد نظر را انجام دهید:
      روی گرینه Save link کلیک کنید.
      یک لیست به My library اضافه کرده و سپس چندین نقل قول را ذخیره کنید.
      روی Export all در بالا کلیک و قالب را انتخاب کنید (مثلا BibTex).
      [Export all articles with this label] را انتخاب کرده و روی دکمه EXPORT کلیک کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، مراحل زیر را انجام دهید:
      1- روی ستاره درست زیر مقالاتی که در گوگل اسکولار می‌خواهید ذخیره کنید، کلیک کنید تا مورد را به “MY library” اضافه کنید.
      2- روی MY library در بالای صفحه سمت راست،کلیک کنید.
      3- سپس روی Export all که در بالای صفحه سمت چپ قرار گرفته،کلیک نمایید.
      4- فرمتی که می‌خواهید دانلود انجام شود را انتخاب کنید. معمولا فرمت CSV انتخاب می‌شود.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. ممنون از معلومات تان!
    خیلی مفید بود.

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. بسیاااااااار کامل و جامع سپاس از این همه شفاف سازی 🥰

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      از دیدگاه شما متشکریم.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  4. با سلام
    برای من خیلی مفید بود.
    با تشکر فراوان پاینده باشید

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
نرم افزارها
گوگل ویس چیست ؟ (Google Voice)
گوگل یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشد. هدف این شرکت سازماندهی اطلاعات جهان و دسترس‌پذیر کردن آنها برای عموم می‌باشد. این شرکت در راستای رسیدن به...
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اکانت های خارجی
نرم افزار دیزر (Deezer) چیست؟
اگر شما هم زیاد موزیک گوش می‌کنید، حتما نرم‌افزار دیزر deezer را می‌شناسید. دیزر یک نرم‌افزار پخش آنلاین موزیک بوده که در بین کاربران بسیار محبوب است. دسترسی به بی...
اسکایپ چیست و چگونه کار می کند؟
نرم افزارها
اسکایپ چیست و چگونه کار می کند؟
اسکایپ (به انگلیسی skype) یک نرم افزار کاربردی رایگان است که امکان برقراری تماس تلفنی و تصویری، ایجاد ویدئو کنفرانس، ارسال پیام، انتقال فایل و پست صوتی را با استفاده...