آموزش ارز دیجیتال

شت کوین چیست و چگونه آن‌ها را بشناسیم؟

شت کوین چیست و چگونه آن‌ها را بشناسیم؟

تا حالا داستان گلابر کانتسوتو را شنیدید؟ پسر 33 ساله‌ای که بلافاصله بعد از دیدن توییت ایلان ماسک 180 هزار دلار از دارایی‌های خودش را روی خرید دوج کوین سرمایه گذاری کرد! در آن زمان ارزش دوج کوین حدود 0.4 دلار بود و کمتر از 3 ماه ارزش دارایی‌های او به حدود یک میلیارد دلار رسید. افرادی که در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال تازه وارد هستند، بلافاصله بعد از شنیدن چنین داستان‌هایی وسوسه به خرید ارزهای دیجیتال نوپا و ناشناخته می‌شوند و می‌خواهند شبیه گلابر کانتسوتو ره صد ساله را یک شب طی کنند و به اصطلاح خودشان تیلیاردر شوند. ولی غافل از اینکه گرفتار شیت کوین‌ها می‌شوند! با خواندن این مقاله می‌فهمید شت کوین چیست و از چه طریقی می‌توان شت کوین‌ها را از ارزهای دیجیتال اصلی مثل بیت کوین و اتریوم تشخیص داد؟

شت کوین چیست؟

ارزهای شت کوین (Shitcoins) تعدادی از رمزارزها هستند که بعد از بیت کوین ایجاد شدند، ارزش چندانی ندارند و سرمایه گذاری روی آن‌ها بیهوده است. بر خلاف ارزهای دیجیتال اصلی مثل بیت کوین و اتریوم که با هدف‌های خاص، مشخص و مبتکرانه وارد دنیای سرمایه گذاری شدند، شت کوین‌ها فاقد ویژگی‌های خاص و ارزشمند هستند و به همین دلیل به آن‌ها ارزهای دیجیتالی انزجاری هم گفته می‌شود.

در واقع شت کوین‌ها ارزش و اعتبار سایر ارزها را ندارند و مانند penny stock ها هستند(منظور از penny stock سهام شرکت‌هایی است که شهرت زیادی در بازار ندارند و معامله با آن‌ها ریسک بالایی دارد)

شیت کوین چیست؟

تشخیص شت کوین از ارزهای دیجیتال اصلی تشخیص دهیم؟

از سال 2021 حدود 4000 رمز ارز جدید وارد بازار ارزهای دیجیتال شد و افراد زیادی آن‌ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند، شناخت بعضی از ویژگی‌ شت کوین‌ها در زمان خرید کمک زیادی در تصمیم گیری نهایی می‌کند.

پیروی از طرح پانزی در شت کوین ها

طرح پانزی یک روش کلاهبرداری است که به افراد کم تجربه و کم اطلاع وعده داده می‌شود که پول‌هایشان را در اختیار بگیرند، با آن‌ها کار کنند و در عوض سودهای نجومی به صاحبان سرمایه پرداخت کنند. اتفاقا برای جلب اعتماد بیشتر هم، سودهایی در روزهای اول پرداخت می‌شود و افراد بیشتری فریب می‌خورند و در نهایت با جمع شدن پول زیاد ناگهان کلاهبردار ناپدید می‌شود.

در مورد خرید شت کوین هم به همین صورت، یعنی کمپانی‌های مختلف شروع به معرفی کوین‌های جدید در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، به مرور با سرمایه گذاری افراد مختلف قیمت آن کوین افزایش یافته و وقتی در بازار اشباع شد و هیچ سرمایه گذار دیگری وارد آن نشد، ناگهان قیمتش سقوط می‌کند و تمام دارایی افراد از بین می‌رود.

لازم نیست هیچ کوینی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ شود، اگر کوین واقعا ارزش داشته باشد به مرور سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب می‌کند و قیمت آن به مرور افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: بهترین شت کوین انفجاری (جدید) برای نوسان گیری

 قیمت بالا و ارزش پایین ارزهای شت کوین

بسیاری از افراد ارزش و اعتبار یک کالا را بر پایه قیمتش می‌‌سنجند و معتقدند که یک جنس هر چه گران‌تر باشد، دارای ارزش و اعتبار بیشتری است، در مورد خرید شت کوین هم این اعتقاد وجود دارد. بیشتر سرمایه گذاران مبتدی و تازه وارد در زمینه ارزهای دیجیتال، بدون هیچ تحقیق و سرچ قبلی، فقط بر اساس قیمت به آن ارزش داده و شروع به فنا کردن سرمایه‌های خود می‌کنند.

نمونه تاریخی از این فریب خوردن‌ها بیت کانکت(Bitconnect) است. سرمایه‌گذاران و افراد تازه وارد زیادی با امید رسیدن به سودهای کلان و یک شبه ره صدساله را طی کردن، میلیون‌ها دلار سرمایه خود را روی بیت کانکت سرمایه گذاری کردند و در عرض یک ماه، ارزش آن کاهش زیادی یافت( تصور کنید که از 400 دلار ناگهان رسید به 7 دلار) و این شد که سرمایه گذاران آن نه تنها ره صد ساله را یک شبه طی نکردند بلکه صد سال دیگر به راه آن‌ها افزوده شد. به قول بن داونپورت بنیانگذار BitGo،” آدم احمق با شت کوین‌هایش ازدواج می‌کند.”

نحوه تشخیص شت کوین ها از ارزهای دیجیتال اصلی

بررسی وایت پیپر کوین‌ها

برای اطمینان از سرمایه گذاری در یک ارز و خرید و فروش ارزهای دیجیتال با خیال راحت، اول بررسی کنید که آن ارز وایت پیپر دارد یا خیر؟

منظور از وایت پیپر(white paper)، سندی با هدف ارائه اطلاعات و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در آن پروژه است. در واقع فلسفه به وجود آمدن آن پروژه و مشکلی که قرار است در آن پروژه حل شود را بررسی می‌کند. وایت پیپر در هر حوزه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و محدود به دنیای ارزهای دیجیتال نیست. در شت کوین ها این مسئله معمولا وجود ندارد یا خیلی پیچیده بیان شده است. اهداف پروژه مشخص نیست و نحوه ی ارزش گذاری آن طبق استانداردهای ارز دیجیتال نیست.

 مرموز و ناشناس بودن شت کوین‌ها 

مسلما شما هیچ موقع حاضر به سرمایه گذاری در سهامی که سرمایه گذار آن ناشناخته است و هیچ اسم و رسمی ندارد نیستید و ترجیح می‌دهید افراد پروژه قابل اعتماد باشند، تا غریبه‌هایی که از نام‌های جعلی استفاده می‌کنند. در مورد رمز ارزها هم همین جریان برقرار است و باید در میان مردم شناخته شده باشند تا اعتماد افراد دیگر هم جلب شود.

مطالعه بیشتر: میم کوین چیست؟ لیست آینده ترین میم کوین ها

وایت پیپر راه مناسبی برای تشخیص ارز اصلی

وعده‌های بزرگ بدون ویژگی‌های مشخص برای شت کوین‌ها

هر کسی می‌تواند قول وعده‌های بزرگ و نامشخصی را بدهد، ولی مهم تحقق و چگونگی رسیدن به این اهداف است. اگر سهامداری از نحوه رسیدن و تحقق بخشیدن اهدافش اجتناب کرد، معمولا قابل اعتماد نیست.

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و جنبه آموزشی دارد. ایرانیکارت مسئولیتی در قبال استفاده از این محتوای آموزشی نخواهد داشت.

سخن نهایی

فراموش نکنید که قبل از خرید کوین در مورد آن حتما تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید و هیچ موقع پولی که لازم دارید را سرمایه گذاری نکنید. در این مقاله آموختید که شت کوین چیست و چگونه آن‌ها را در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال تشخیص دهید! امیدواریم که شما در زمینه خرید شت کوین‌ها خاطره تلخی نداشته باشید.

در صورتی که تجربه خاصی در زمینه خرید کوین‌های مختلف دارید، آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

ارز دیجیتال شیبا اینو SHIB چیست؟

در صورتیکه سوالی در خصوص این کوین ها داشتید در بخش کامنت ها مطرح کنید
پرسش و پاسخ در رابطه با شت کوین ها
Request for Quote

شت کوین ها معمولا بدون اهداف تجاری و با اهداف سوددهی کوتاه مدت ایجاد می شوند. وایت پیپیر معتبری ندارند و پشتیبانی زیادی در کامیونیتی خود نخواهند داشت

هر کوینی بسته به پروژه ها و همچنین ابتکارات و پشتوانه آن ارزش گذاری می شود. شت کوین ها به دلیل اینکه در نکات قبلی مزیتی ندارند پس توسط عرضه و تقاضای بعضا فیک ارزش گذاری خواهند شد.

شت کوین های انفجاری واژه ای است که برای شت کوین ها با پتانسیل و حرکت های قیمتی ناگهانی استفاده می شود. در نمودار قیمتی این کوین ها تغییرات با چندین درصد سود یا زیان دیده می شود که ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد

به صورت کلی ارز هایی مثل شیبا ، دوج کوین ، بیت تورنت و دنت چند نمونه از این ارزها هستند که سود های زیادی را به خریداران داده اند. البته با بررسی نمودار قیمتی این ارزها متوجه می شوید که تعداد بسیاری از سرمایه گذاران با سرمایه گذاری روی این شت کوین ها سرمایه خود را نیز از دست داده اند.

شت کوین چیست و چگونه آن‌ها را بشناسیم؟
تا حالا داستان گلابر کانتسوتو را شنیدید؟ پسر 33 ساله‌ای که بلافاصله بعد از دیدن توییت ایلان ماسک 180 هزار دلار از دارایی‌های خودش را روی خرید دوج کوین سرمایه...
4.75 از 4 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. بسیار کامل و جذاب بود. کم گوی و خلاصه گوی چون دور? ممنون از شما

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...