ارز های دیجیتال

قوانین ارز دیجیتال در ایران

قوانین ارز دیجیتال در ایران

در سال های اخیر احتمالا اخباری در مورد قوانین ارز دیجیتال در ایران شنیده باشید و شاید بار ها با این سوال مواجه شده باشید که قوانین ارز دیجیتال در ایران چه رویکردی دارد؟ اگر شما هم بدنبال خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستید و می خواهید در ارتباط با قوانین ارز دیجیتال در ایران بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا قوانین ارز دیجیتال در ایران روشن است؟

طی این چند سال که ارز های دیجیتال رونق داشته و در بازار خرید و فروش می شوند دولت ها چه ایران و چه کشور های دیگر موضع گیری خاصی نکرده اند، هرچند که هر کدام قوانینی را برای خرید و فروش و ذخیره ارزهای دیجیتال اعلام کرده اند. حال این سوال به وجود می آید که قوانین چه رویکردی در رابطه با ارز دیجیتال در ایران دارند؟

از سال 97 الزامات، ضوابط و قوانین ارزدیجیتال توسط بانک مرکزی اعلام شد در ادامه این قوانین را برای شما ذکر می کنیم تا بتوانید در این حوزه اطلاعات لازم را کسب و به قوانین ارز دیجیتال مسلط باشید و با خیال راحت به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال

طبق الزامات و ضوابط حوزه رمز ارز که توسط بانک مرکزی در بهمن ماه سال 97 اعلام شد خبری از ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیست. در زیر میتوانید این ضوابط و الزامات را مطالعه کنید:

صدور و انتشار رمز ارزها در اختیار توسعه دهندگان آن است و بانک مرکزی در این زمینه امکان پذیرش نقش و مسئولیتی ندارد.

استفاده از رمز ارزها به عنوان ابزار پرداخت ممنوع است.

رمز ارزها تنها در صرافی هایی که مقررات آن در بخش الزامات عمومی صرافی ها آورده شده است، قابل خرید و فروش و تبادل است.

توسعه کیف پول رمز ارزی برای رمز ارزها با در نظر گرفتن مقررات بخش کیف پول رمز ارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی بالامانع است.

طبق گفته بانک مرکزی خرید و فروش و مبادله ارزهای دیجیتال ممنوعیتی ندارد و شما به راحتی می توانید از طریق صرافی های ایرانی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. با این حال در نظر داشته باشید که طبق گفته بانک مرکزی هرگونه پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال ممنوع است و می تواند پیگرد قانونی داشته باشد به عنوان مثال نمی توانید در مقابل خرید یک محصول در اینترنت بیت کوین پرداخت کنید. یعنی شما اقدام به خرید بیت کوین کرده ، سپس به عنوان یک دارایی می توانید بیت کوین را با محصولات آنلاین تبادل کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید ارز دیجیتال

طبق گفته ها معاملات ارزهای دیجیتال جرم نیست ولی قوانین ارز دیجیتال روشن و مشخصی هم توسط مجلس و قوه قضاییه اعلام نشده پس بنا به ماده 2 قانون مجازات عمومی ” هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود” خرید و فروش و معاملات ارزهای دیجیتال هیچگونه مجازاتی در بر ندارد، با این حال شما میتوانید در صورت کلاهبرداری و یا هک رمز ارزهایتان به ارگان های قضایی و انتظامی مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنید.

بیشتر بخوانید: قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال و بیت کوین در کشورهای مختلف

قوانین ماینینگ ارزهای دیجیتال

همانطور که دیدید خرید و فروش ارزهای دیجیتال ممنوعیتی ندارد و از لحاظ قانونی نیز جرم نیست. در این قسمت می خواهیم در خصوص قوانین ارز دیجیتال برای استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. همانطور که می دانید ماینر ها و دستگاه های استخراج رمز ارز برق مصرفی بالایی دارند که همین دلیل باعث ممنوعیت استفاده از این دستگاه ها شد ولی در سال 98 آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌‌های پردازشی رمزنگاری ‌شده، توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام و استخراج رمز ارزها قانونی اعلام شد.

طبق این آیین نامه استفاده از دستگاه های استخراج رمز ارزها منوط به دریافت مجوز از وزارت صمت است در غیر این صورت خلاف قوانین بوده و اشتراک برق آنها قطع و دستگاه های آنها توسط نیروی انتظامی توقیف و حتی پیگرد قضایی دارد.

قوانین ارز دیجیتال

قوانین صرافی ها در ایران

صرافی های ارز دیجیتال در ایران فعالیت دارند ولی سوالی که پیش می آید این است که قوانین ارز دیجیتال در خصوص صرافی ها چگونه است؟ در زیر به بیان الزامات و ضوابطی که بانک مرکزی برای صرافی های ارز دیجیتال مشخص کرده میپردازیم:

هیچگونه تضمینی از سوی بانک مرکزی در زمینه تایید اصالت رمزارزها وجود ندارد و بانک مرکزی برای مدیریت و ثبات قیمت آنها هیچ گونه مکانیزمی اعمال نمی کند

ریسک تمامی معاملات و خطرات ناشی از سرمایه گذاری در این حوزه تماما با خود سرمایه گذاران خواهد بود.

صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پس از احراز شرایطی که توسط بانک مرکزی اعلام میگردد، مجاز به ارائه خدمات صرافی رمزارزی می باشند.

بانک مرکزی امکان اعطای مجوزهای جدید صرافی رمزارزی را (در زمان مقتضی ) بررسی نموده و نتایج آنرا به اطلاع عموم خواهد رساند.

مسئولیت صحت عملکرد پلتفرم صرافی ها و تضمین ملاحظات امنیتی آن بر عهده مالکان صرافی خواهد بود و در صورت هرگونه نقض امنیتی پلتفرم، صرافی مذکور موظف به پرداخت خسارت به کاربران می باشند.

فهرست رمزارزهای قابل مبادله در صرافی های رمزارزی، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و در بازه های سه ماهه به صرافیهای رمزارزی ابلاغ خواهد شد.

صرافیهای رمزارزی ملزم به رعایت قوانین مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتریان (KYC) خواهند بود. خرید و فروش رمزارز به صورت فردی تنها در صورت احراز کامل هویت و رد و بدل شدن اطلاعات هویتی و اسناد و اطلاعات مربوط به منشأ منابع مالی یا رمزارز مجاز است.

صرافی های رمزارزی موظف هستند تا کلیه اطلاعات مربوط به خرید و فروش، مشتریان و همچنین دلایل و منشأ معاملات را ثبت و در صورت درخواست در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

سقف تبدیل ریال به رمزارزها و بالعکس، در صرافی های مجاز تابع مقررات عمومی قوانین ارزی کشور خواهد بود.

همانطور که می دانید در این چند سال تعداد زیادی از صرافی ها مجوز خرید و فروش ارزهای دیجیتال دریافت و شروع به کار کردند. شما میتوانید از طریق انواع صرافی ارز دیجیتال که دارای تاییدیه بانک مرکزی هستند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در رمز ارز ها بپردازید.

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و جنبه آموزشی دارد. ایرانیکارت مسئولیتی در قبال استفاده از این محتوای آموزشی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: حکم شرعی خرید و فروش ارز دیجیتال

سخن نهایی

تا اینجا قوانین ارز دیجیتال در ایران را بررسی کردیم و در ادامه به نقل از پلیس سایبری کشور سوالات متداول را به اطلاع شما میرسانیم:

آیا استفاده از بیت کوین در ایران جرم است؟ خیر در حال حاضر برای این مبحث جرم انگاری انجام نشده است.

آیا برای ارزدیجیتال ملی برنامه ریزی صورت گرفته است؟ احتمالا بله.

آیا ماینینگ قانونی است؟ بله اما با اخذ مجوز از وزارت صنعت.

آیا واردات تجهیزات استخراج قانونی است؟ برای دستگاه‌های استخراج (ASIC) ردیف کالا مشخص شده است. واردات این دستگاه‌ها مشروط به دریافت مجوز از وزارت صمت است.

آیا خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال برای عموم مردم آزاد است؟ نامشخص ، هنوز قانون گذاری صورت نگرفته است. جرم نیست.

آیا امکان طرح شکایت برای جرائم مربوطه وجود دارد؟ بله ، رویه پیگیری مشابه سایر جرایم کیفری و پرونده های حقوقی است.

آیا بلاکچین قانونی است ؟ بلاکچین یک فناوری عمومی بوده و احتمالا در مصادیق کاربردی قانون گذاری شود.

وضعیت فقهی و شرعی این ارزها چیست ؟ این موضوع بسته به نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است.

قوانین ارز دیجیتال در ایران
در سال های اخیر احتمالا اخباری در مورد قوانین ارز دیجیتال در ایران شنیده باشید و شاید بار ها با این سوال مواجه شده باشید که قوانین ارز دیجیتال در...
5 از 4 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...