متاورس

متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست

متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست

چندی پیش شرکت فیس بوک به متا تغییر برند دارد. و در بیانیه ای رسمی متاورس را آینده جهان و اینترنت خواند. سرمایه گذاری شرکت های معروف مانند Epic نیز این ایده را تقویت کرد که متاورس می تواند آینده ای باشد که فعالین حوزه وب و ارزدیجیتال منتظر آن بودند.

این گمانه زنی ها و ترند شدن ناگهانی واژه متاورس، سرمایه گذاران حوزه رمزارز و آی تی را به فعالیت در این پلتفرم ها و هم چنین خرید ارزهای دیجیتال مبتنی بر متاورس کرد.

اما دانستن اینکه متاورس چیست؟ آیا فقط به دنیای واقعیت مجازی خلاصه می شود و چگونه می توان آن را در واقعیت زندگی تجربه کرد؟ می‌تواند دید ما را نسبت به آینده دنیای متاورس باز کند.

متاورس به زبان ساده

متاورس یک بلاک چین نسل دوم است که بستری را برای دارایی‌های دیجیتال و همچنین قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار منبع باز ساخته شده است که هر کسی می‌تواند از آن برای ایجاد متاورس خود یا استفاده از موارد موجود استفاده کند. عبارت  «metaverse» در ارتباط با واقعیت مجازی (VR) و فضای سایبر استفاده می‌شود.

در واقع Metaverse یک محیط دیجیتالی فراگیر است که در آن می‌توانیم آواتارهای خود را ایجاد کنیم، مهارت‌های جدید را بیاموزیم و با افراد دیگر در سراسر جهان بازی کنیم و یا حتی با به دست آوردن ارز متاورسی از پلتفرم مربوطه، کسب درآمد کنیم. این دنیای دیجیتال توسط مردم در سراسر جهان به اشتراک گذاشته خواهد شد. این کشور پول و اقتصاد، قوانین و هنجارهای اجتماعی خود را خواهد داشت.

«متاورس، مجموعه‌ای از فضاهای مجازی است که در آن می‌توانید با افراد دیگری که در فضای فیزیکی مشابه شما نیستند، بسازید و کاوش کنید.»

متاورس فضاهای آنلاینی ایجاد می‌کند که در آن تعاملات کاربر چند بعدی‌تر از فناوری فعلی است. به جای مشاهده صرف محتوای دیجیتال، کاربران در متاورس قادر خواهند بود خود را در فضایی غوطه‌ور کنند که در آن دنیای دیجیتال و فیزیکی همگرا می‌شوند. این کلمه زمانی در اخبار ظاهر شد که در اواسط اکتبر ۲۰۲۱ شایعاتی در مورد تغییر نام تجاری فیسبوک با نامی جدید برای پذیرش تعهد این شرکت به متاورس شروع شد. در آینده، شما قادر خواهید بود با دوستان و خانواده دور هم جمع شوید، کار کنید، یاد بگیرید، بازی کنید و یا خرید کنید. تجربیات کاملاً جدیدی که واقعاً با طرز فکر ما در مورد رایانه یا تلفن امروز مطابقت ندارد.

تاریخچه متاورس از بدو پیداش تا کنون

این کلمه در سال ۱۹۹۲ در رمان علمی تخیلی دیستوپیایی به نام Snow Crash نوشته نیل استفنسون ابداع شد. در این کتاب، متاورس مجموع واقعیت‌های مجازی و افزوده‌شده است که بر روی یک «خیابان» بسیار طولانی متمرکز شده و مردم به‌عنوان آواتار در آن راه می‌روند و می‌توانند با استفاده از عینک و اتصال به پایانه‌ها به آن دسترسی داشته باشند. از آن زمان، کلمه «metaverse» برای توصیف انواع ابتکارات متمرکز بر ایجاد یک واقعیت مجازی دائمی‌تر که به زندگی فیزیکی ما نفوذ می‌کند، استفاده شده است.

پسوند متا به معنای «پشت یا فراتر» است، همچنین می‌تواند به معنای «جامع تر» و حتی «متحول کننده» باشد. نیمه دوم کلمه، verse، از کلمه «universe» مشتق شده است. به طور کلی، کلمه «metaverse» به دنیای مجازی اشاره دارد که یک شکل جدید از جهان فیزیکی است.

ویژگی‌های متاورس – Metaverse چیست؟

این موضوع به شدت مورد بحث قرار گرفته است که آیا متاورس فناوری خوبی است یا خیر یا اینکه تأثیرات منفی بر آینده ما خواهد داشت? بسیاری آن را گام منطقی بعدی برای بشریت پس از اینترنت می‌دانند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد. در این قسمت به بررسی ویژگی‌های متاورس خواهیم پرداخت.

1. اتصال جهان و نفی فاصله فیزیکی
برجسته‌ترین مزیت متاورس این واقعیت است که موانع جغرافیایی را کاملاً بی‌معنی می‌کند. هنگامی که در دنیای مجازی هستید، مکان فیزیکی شما دیگر اهمیتی ندارد و دیگر محدود به آن نیستید.

2. تجربه همه جانبه
متاورس را به عنوان یک ارتقاء سه بعدی به روش سنتی استفاده از اینترنت در نظر بگیرید. روشی فراگیرتر برای تجربه جنبه‌های مختلف شبکه و همه چیزهایی که ارائه می‌دهد.

3. تعاملات اجتماعی بهتر آنلاین 

همه چیز در متاورس متفاوت است. تعاملات اجتماعی و رویدادها بسیار فراگیرتر هستند و به کاربران اجازه می‌دهند ارتباط شخصی با دوستان و عزیزان خود را تجربه کنند. جلسات، مهمانی‌ها و کنسرت‌ها همگی می‌توانند در متاورس سازماندهی شوند. مجاورت فیزیکی دیگر یک عامل محدودکننده برای هر رویداد یا گردهمایی خانوادگی که ممکن است بخواهید در آن شرکت کنید نیست.

ویژگی‌های متاورس

4. ارتقاء رسانه‌های اجتماعی
پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک (متا) و توییتر به جنبه اجتماعی اینترنت متکی هستند و بدون شک از ارتقاء به یک محیط مجازی سه بعدی بهره‌مند خواهند شد. هر چند که در حال حاضر نیز این پلتفرم‌ها به سوی دنیای جدید متاورس حرکت کرده‌اند.

5. فرصت‌های تجاری جدید
دنیای متاورس احتمالاً فرصت‌های بیشتری را نیز فراهم خواهد کرد. به جای اینکه فقط همه چیز را از طریق یک صفحه نمایش کوچک روی تلفن خود مشاهده کنید، متاورس با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات جدید مانند ویترین فروشگاه‌های مجازی، نمایش‌های انتخاب شده، تعامل بسیار خوب و خدمات مشتری، راهی کاملاً همه‌جانبه برای تبلیغ و مصرف محصولات و خدمات ارائه می‌دهد.

6. بهبود یادگیری و آموزش آنلاین

با متاورس، آموزش بیش از هر زمان دیگری در دسترس خواهد بود. مکان فیزیکی کلاس دیگر معنایی ندارد. مردم از سرتاسر جهان قادر خواهند بود در یک محیط آموزشی عملی، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و با هم مطالعه کنند. به طوری که دانش آموزان قادر خواهند بود به جای تئوری، پدیده‌های تاریخی را درست در مقابل خود تجربه کنند. تصور کنید در تخت جمشید فدم می‌زنید تا نگاهی واقعی به زندگی در آن زمان داشته باشید!

7. تأثیر مثبت بر ارزهای دیجیتال و NFT
رمزارزها و NFT ها قرار است از طریق فناوری بلاک چین که امنیت، اعتماد، شفافیت و البته تمرکززدایی را فراهم می‌کند، نقش مهمی در دنیای متاورس آینده داشته باشند.

8. بهبود در بازی
بازی اولین حوزه‌ای است که از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهره‌مند شد. در سال ۲۰۲۱ شاهد تولد بسیاری از بازی‌های VR جدید بودیم و با پیشرفت بیشتر فناوری، بازی‌ها بهتر می‌شوند.

9. فرصت‌های جدید برای سود مالی
هر زمان که یک فناوری جدید وجود داشته باشد، مردم همیشه راه‌هایی برای کسب درآمد از آن پیدا می‌کنند. مردم در حال حاضر راه‌هایی برای کسب درآمد پایدار با استفاده از تمام آنچه که متاورس ارائه می‌دهد، پیدا کرده‌اند. بسیاری از افراد در متاورس با انجام بازی‌هایی که به شما توکن و NFT پاداش می‌دهند، درآمد کسب می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را با پول مبادله کنید. همچنین اجاره ملک، میزبانی کنسرت و گالری‌های هنری، همگی از فعالیت‌های بالقوه سودمند مالی برای انجام در متاورس هستند.

10. بهبود در محیط کار
زمانی که مارک زاکربرگ متاورس را معرفی کرد، از مفهوم فضای کاری جدیدی به نام دفتر بی‌نهایت نام برد که نوید می‌دهد کار از خانه را با افزایش راحتی به تجربه نهایی تبدیل کند و در نتیجه بهره وری کلی را بهبود بخشد.

ویژگیهای متاورس چیست

محدودیت‌های متاورس کنونی

امکانات متاورس بسیار زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها در حال توسعه برنامه‌ها، محصولات و خدمات هستند تا به متاورس و کاربران در دنیای دیجیتالی خدمت کنند. با این حال ما باید برخی از چالش‌هایی که این فناوری به همراه دارد، بررسی کنیم. در این بخش به ۴ محدودیت و چالش بزرگ برای متاورس اشاره کرده ایم.

  • مسائل مربوط به حریم خصوصی

در حال حاضر هنگام استفاده از مرورگرهای وب نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود دارد. فناوری که قبلاً رفتار ما را به صورت آنلاین ردیابی می‌کند در متاورس نیز وجود خواهد داشت و این ردیابی احتمالاً شدیدتر می‌شود. به عنوان مثال، هدست‌های VR شامل فناوری ردیابی چشم می‌شوند، بنابراین بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از داده‌های هدست ما ببینند که دقیقاً در استفاده از متاورس به کجا و برای چه مدت نگاه می‌کنیم.

  • دسترسی نابرابر

برای استفاده از واقعیت افزوده، به جدیدترین فناوری گوشی‌های هوشمند نیاز داریم و تجربه‌های VR نیازمند هدست‌هایی با فناوری بالا و گران قیمت و همچنین اتصال قوی و قابل اعتماد هستند. چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که همه افراد در جهان به طور مساوی به متاورس دسترسی دارند؟ نه فقط افرادی که بیشترین پول را دارند و در کشورهای پیشرفته زندگی می‌کنند؟ با توجه به اهمیت بیشتر شدن این تجربیات، باید برنامه‌هایی برای افزایش دسترسی به متاورس ارائه داده شود.

  • قوانین متاورس

آیا عمل مجازی می تواند جرم باشد؟ متاورس چالش های نظارتی را به همراه خواهد داشت و موارد جدیدی را در بسیاری از قوانین معرفی خواهد کرد.

  • جرایم سایبری

در دنیای مجازی، از آواتارها استفاده خواهد شد و این امکان برای مردم وجود دارد که آواتارهای یکدیگر را هک کرده و هویت آنلاین افراد را بدزدند. اگر این اتفاق بیفتد، هکر می‌تواند وانمود کند که یک فرد دیگر است. در متاورس باید بحث امنیت جدی‌تر پیگیری شود و راه‌هایی برای تأیید هویت و جلوگیری از جعل اعمال شده تا جرایم سایبری مرتبط با واقعیت مجازی را کاهش پیدا کند.

رمز ارزهای متاورس - بهترین ارزهای متاورس کدامند؟

پروژه‌های پیشرو متاورس

از طریق اجرای متاورس، پروژه‌های رمزنگاری می‌توانند نحوه تعامل افراد با یکدیگر را متحول کنند. این موضوع نه تنها باعث می‌شود جهان‌های مجازی مسیرهایی را برای مالکیت دارایی‌های دیجیتال و کسب درآمد در بازی ایجاد کنند، بلکه پتانسیل تغییر بسیاری از صنایع را نیز دارند. رشد گسترده‌ای در بازار جهانی متاورس در طول سال‌ها وجود داشته است و این نشان می‌دهد که این فناوری با چه سرعتی در حال پذیرش است. در حالی که این فناوری ممکن است یک مفهوم جدید باشد، پروژه‌های بزرگ زیادی وجود دارد که در حال حاضر شروع به کار کرده و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند زندگی شما را به شکلی عمیق تغییر دهند. به ویژه، متاورس و رمزارز برای شکل دادن به آینده مرزهای دیجیتال در زمینه‌هایی مانند بازی، کار، سرگرمی، آموزش، خرید و بسیاری موارد دیگر با هم همکاری می‌کنند.

متاورس پیچیده است و ساختارهایی که ما در آن ایجاد می‌کنیم باید قابلیت همکاری را پشتیبانی کند و پایدار بوده و تا حد امکان با دنیای واقعی هماهنگ باشد. همچنین باید از امنیت کافی برای معاملات برخوردار باشد و در نتیجه یک پایگاه اقتصادی ایجاد شود. مراحلی که در ساختن یک برنامه متاورس دخیل هستند عبارتند از:

مرحله ۱: انتخاب یک پلت فرم متاورس

مرحله ۲: طراحی فضا

مرحله ۳: ساختن لایه تعامل

مرحله ۴: ایجاد قابلیت همکاری

چطور یک پروژه متاورس تعریف می‌شود؟

۳ مرحله کلیدی برای ایجاد یک متاورس وجود دارد. از جمله:

  1. ایجاد زیرساخت مناسب
  2. پر کردن آن با محتوا
  3. عریف استانداردها و پروتکل‌ها

تعریف پروژه در مرحله اول نیازمند ایجاد زیرساخت مناسی است. درست مانند دنیای فیزیکی، ابتدا باید چارچوب زیربنایی را برای متاورس ساخته شود. زیرساخت باید به چندین کاربر همزمان اجازه دهد تا کارهای دیجیتالی مختلف را در یک زمان انجام دهند. در حال حاضر، چنین زیرساختی وجود ندارد، با این حال بسیاری از شرکت‌ها سخت در تلاش هستند تا این چالش محاسباتی را در اسرع وقت حل کنند.

مرحله بعدی در ساخت پروژه، تعریف استانداردها و پروتکل‌ها است. در واقع قدم بعدی باید ایجاد استانداردهایی باشد که نحوه عملکرد متاورس را مشخص می‌کند. در این مرحله مسائلی مانند معاملات و امنیت در نظر گرفته می‌شوند.

مرحله آخر طراحی و ایجاد محتوا در متاورس ساخته شده است. هنگامی که زیرساخت‌ها و استانداردها تعریف شدند، توسعه دهنده باید متاورس خود را با محتوا، دارایی‌ها و فعالیت‌های با کیفیت پر کند.

بهترین پروژه‌های متاورسی

در این بخش ۵ مورد از هیجان‌انگیزترین پروژه‌های متاورسی با بیشترین پتانسیل در سال ۲۰۲۲ را معرفی می‌کنیم. چرا که به نظر می‌رسد این پروژه‌ها ارزشمند هستند.

Silks: بهترین پروژه کریپتو متاورس برای سال ۲۰۲۲

Silks یک بازی P2E مبتنی بر بلاک چین است که یک متاورس پر از ویژگی‌های مبتنی بر صنعت اسب‌سواری اصیل را ارائه می‌دهد.

Decentraland: متاورسی با امکانات کسب درآمد

یکی دیگر از پروژه‌های متاورس جدید، Decentraland است. دسنترالند یک دنیای مجازی سه بعدی است که بر روی بلاک چین اتریوم میزبانی طراحی شده است. در این دنیای مجازی، بازیکنان می‌توانند آواتار بسازند و زمین‌هایی را خریداری کنند که می‌توانند از آن برای تولید محتوا و کسب درآمد استفاده کنند.

Enjin: پلتفرم متاورس کاربر پسند برای ایجاد NFT

Enjin یک پروژه متاورس منحصر به فرد است زیرا برخلاف سایر پروژه‌های موجود در این لیست، دنیای مجازی آن ویژگی‌های گیم پلی را شامل نمی‌شود. در عوض، انجین پلتفرمی را ارائه می‌کند که سازندگان می‌توانند به راحتی NFT بسازند و سپس از آن در بازی‌های متاورس مبتنی بر بلاک چین استفاده کنند.

Sandbox: پروژه هیجان‌انگیز متاورس با سفارشی‌سازی باور نکردنی

همانند دسنترالند، Sandbox یک دنیای مجازی مبتنی بر اتریوم است که در آن بازیکنان می‌توانند به کاوش، خرید زمین مجازی و تعامل با سایر گیمرها بپردازند. آیتم‌های درون بازی، مانند لباس‌ها و زمین، به‌عنوان NFT ساختار یافته‌اند و می‌توان آن‌ها را در «فروشگاه Sandbox» بازار NFT این پلتفرم، معامله کرد.

Bloktopia: پروژه متاورس مبتنی بر آسمان خراش با قابلیت VR

Bloktopia یک پروژه ابتکاری متاورس می‌باشد که قرار است در سال ۲۰۲۲ راه اندازی شود و بر روی شبکه Polygon ساخته شده است. متاورس Bloktopia حول آسمان‌خراشی می‌چرخد که از ۲۱ سطح تشکیل شده است تا ادای احترامی به عرضه کل ۲۱ میلیون بیت‌کوین باشد. بازیکنان Bloktopia که «Bloktopians» نام دارند، می‌توانند در این آسمان خراش مجازی املاک را خریداری کنند و از طریق ارزش گذاری، اجاره یا حتی تبلیغات دیجیتال درآمد کسب کنند.

 بیشتر بخوانید: خرید بهترین ارزهای متاورسی

متاورس و واقعیت مجازی

متاورس یک شبکه گسترده از جهان‌های سه بعدی و شبیه‌سازی‌های دائمی است که از تداوم هویت، اشیاء، تاریخ، پرداخت‌ها و حقوق پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به طور همزمان توسط تعداد بسیار نامحدودی از کاربران تجربه شود. متاورس ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال زندگی می‌کنند. حامیان متاورس تصور می‌کنند که کاربران آن در همه چیز از کنسرت‌ها و کنفرانس‌ها گرفته تا سفرهای مجازی به سراسر جهان، کار، بازی و ارتباط با دوستان خود را حفظ کنند.

در واقع متاورس نوعی تجربه واقعیت مجازی است که در آن تقریباً به طور کامل در دنیایی که توسط کامپیوتر تولید می‌شود غوطه‌ور هستید. فناوری واقعیت مجازی به شما می‌گوید که دیگر در محدوده فیزیکی جهان ما نیستید. در عوض، حواس شما به شما می‌گوید که کاملاً جای دیگری هستید. به عنوان مثال، هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی، میدان دید شما تقریباً به طور کامل توسط تصاویر دیجیتال و صداهای ایجاد شده توسط دستگاه مسدود می‌شود تا به نظر برسد که به دنیای دیگری منتقل شده اید.

رابطه واقعیت مجازی و متاورس چیست

آیا زندگی در متاورس امکان‌پذیر خواهد شد؟

متاورس نوید ارائه مناظر، صداها و حتی بوهای واقعی را می‌دهد. جایی که یک تور تخت جمشید یا بازدید از دیوار چین می‌تواند از خانه شما انجام شود. با هدست‌های واقعیت مجازی، لباس‌های هوشمند و دستکش‌های لمسی، مسافر در خانه می‌تواند همه مناظر را مشاهده و لمس کند. در متاورس تنها محدودیت‌ها تخیل شماست. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌هایی که متاورس را ایجاد می‌کنند، این است که چگونه هر پنج حواس را درگیر کنند. چرا که دستگاه‌های واقعیت مجازی فعلی عمدتاً از بازخورد بصری، صوتی و لمسی پشتیبانی می‌کنند. تنها تعداد محدودی دستگاه وجود دارد که از شبیه‌سازی بوها و مزه‌ها نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین در پاسخ به این سوال باید گفت زندگی در متاورس تنها برای ارتقای حواس و نحوه تجربه جدید در جهان است که هیچوقت نمی‌تواند جایگزین زندگی در دنیای واقعی شود.

بلاک چین و متاورس

متاورس از هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین برای ایجاد یک دنیای مجازی دیجیتالی استفاده می‌کند که در آن می‌توانید با خیال راحت و آزادانه در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی که فراتر از محدودیت‌های دنیای واقعی هستند، شرکت کنید و به کارگیری این فناوری‌ها تسریع خواهد شد. با توجه به این موضوع به دلایل اثبات دیجیتالی مالکیت، قابلیت جمع آوری دیجیتال، انتقال ارزش، حاکمیت، قابلیت دسترسی و قابلیت همکاری، وجود بلاک چین و متاورس در کنار هم لازم است. فناوری بلاک چین برای متاورس جایگزین شفاف و مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهد.

توکن NFT و درآمد زایی در متاورس

اجزایی مانند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به عنوان پایه‌ای برای زیرساخت‌های داخلی و اقتصاد در متاورس ظاهر شده‌اند. مردم از NFT‌ ها در متاورس برای خرید زمین‌های مجازی، مجوزهای رویداد، آواتارها و سایر موارد دیجیتال استفاده می‌کنند.

NFT چیست؟

NFT مخفف non-fungible token است. غیر قابل تعویض یک اصطلاح اقتصادی است که می‌توانید برای توصیف مواردی که قابل تعویض نیستند زیرا ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. NFT‌ ها توکن‌هایی هستند که می‌توانیم از آن‌ها برای نشان دادن مالکیت موارد منحصر به فرد استفاده کنیم. آن‌ها به ما اجازه می‌دهند مواردی مانند هنر، کلکسیون، حتی املاک و مستغلات را خریداری کنیم. NFT‌ ها می‌توانند هر بار فقط یک مالک رسمی داشته باشند و توسط بلاک چین اتریوم ایمن شده اند. هیچکس نمی‌تواند سابقه مالکیت را تغییر دهد یا یک NFT جدید را کپی کند.

 بیشتر بخوانید: آموزش نحوه خرید و فروش NFT

چطور در متاورس کسب درامد کنیم؟

روش‌های درآمدزایی با استفاده از NFT در متاورس عبارتند از:

خرید زمین در متاورس با سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در متاورس

یکی از راه‌هایی که مردم از NFT‌ ها در متاورس استفاده می‌کنند، خرید زمین مجازی است. این فضاهای مجازی از NFT‌ ها استفاده می‌کنند، تا مالکیت مکان‌های خاص را در یک دنیای مجازی منعکس کنند.

املاک و مستغلات یکی از محبوب‌ترین روش های سرمایه گذاری در دنیای واقعی است. سرمایه گذاران همیشه بخشی از سبد دارایی خود را با خرید زمین واقعی به سرمایه گذاری امن تبدیل می کنند.

زمین مجازی، زمین ناملموسی است که در دنیای مجازی وجود دارد. درست مانند زمین فیزیکی، آن نیز به عنوان قطعه فروخته می‌شود و می‌توان آن را با ارز مخصوص زمین موردنظر، خریداری کرد. امروزه دنیای مجازی متعددی وجود دارد که به شما امکان خرید ملک مجازی را می‌دهد.پلتفرمهایی مثل اکسی ، دسنترالند، آپلند ، شیبا و … امکان خرید زمین مجازی را برای کاربران متاورس فراهم آورده اند که البته مسلماً Decentraland محبوب‌ترین آن‌ها است.
برای اینکه سرمایه گذاری موفقی در متاورس به واسطه خرید زمین داشته باشید، ابتدا بایستی در یکی از پلتفرم های فوق ثبت نام کرده، کیف پول کریپتوی خود را به آن متصل کنید و عملیات خرید را انجام دهید. برای توضیحات بیشتر می توانید مقاله‌ی بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری در متاورس را مطالعه کنید

  • اجاره و قرض دادن

بسته به تقاضای بازار، افراد می‌توانند NFT‌ های خود را برای کسب درآمد اجاره کنند. مالکان زمین در متاورس می‌توانند این کار را از طریق یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) که راه‌هایی برای کسب درآمد برای توسعه دهندگان بازی فراهم می‌کند، انجام دهند.

  • سود سهام 

همراه با حق امتیازی که سازندگان می‌توانند هنگام فروش یا فروش مجدد NFT‌ها در بازارهای ثانویه کسب کنند، NFT‌ها همچنین می‌توانند به سرمایه گذاران کمک کنند تا سود سهام منفعلانه کسب کنند.

فرایند خرید زمین در متاورس

خرید زمین در متاورس یکی از روش های اصلی کسب درآمد از پلتفرم های متاورسی است. با خرید زمین در هر یک از این پلتفرم ها، کاربر می تواند با فعالیت هایی مانند بازی، اجاره، تولید محتوا و … به درآمد برسد. اگر می خواهید با خرید زمین در پلتفرم های متاورس برتر را آموزش ببینید مقاله خرید زمین در متاورس را مطالعه کنید.

روش خرید زمین در متاورس چیست

بازی در متاورس

بازی‌های متاورس مبتنی بر بلاک چین، بازی‌هایی هستند که عناصر متاورس، ارزهای دیجیتال و بلاک چین را ترکیب می‌کنند. این بازی‌ها نیز در متاورس ساخته شده‌اند و دارای جهان، آواتار، آیتم‌ها و عناصر مختلف دیگر هستند. بازی‌هایی مانند این موارد مختلفی را در قالب Non-Fungible-Tokens ارائه می‌کنند که می‌توان آن‌ها را با بازیکنان دیگر معامله کرد. بازی‌های مبتنی بر بلاک چین که اغلب بازی‌های Play-to-Earn نامیده می‌شوند، به دلیل ماهیت گسترده و مشارکت مالی، ارزش مهمی در Metaverse دارند.

بهترین بازی‌های متاورسی

10 مورد از بهترین بازی‌های متاورسی بر اساس امتیاز و انتخاب کاربران در ادامه معرفی شده است. ضمن اینکه شما می‌توانید با مراجعه به مقاله بهترین بازی های کریپتو با این بازی‌ها به صورت کامل‌تری آشنا شوید.

  1. Axie Infinity
  2. Decentraland
  3. Sandbox
  4. Illuvium
  5. Chain of Alliance
  6. My Neighbor Alice
  7. Krystopia
  8. Alien Worlds
  9. Farmers World
  10. Prospectors

توسعه دهندگان حوزه گیم در متاورس روزانه چندین بازی جدید ارائه می کنند که ممکن است بعضی از آنها پروژه های مناسبی برای انتخاب نباشد. از این رو توصیه می کنیم قبل از شروع به بازی در رابطه با انتخاب پلتفرم تحقیقات لازم را به عمل آورید.
بیشتر بخوانید : بهترین بازی های متاورسی در گوشی و دسکتاپ

معامله توکن‌های متاورس

اکثر پلتفرم‌های متاورسی توکن مربوط به اقصاد داخلی خود را دارند. توکن‌های متاورس، واحدهایی از ارز مجازی یا دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توان از آن‌ها برای انجام تراکنش‌های دیجیتال در متاورس استفاده کرد. علاوه بر این که برخی توکن‌ها را فقط می‌توان در متاورس خرج کرد، برخی دیگر را می‌توان در صرافی‌های ارز دیجیتالی مانند ایرانیکارت خریداری کرد. در واقع خرید توکن‌های متاورسی به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری نیز در نظر گرفته می‌شود.

چه شرکت‌هایی از متاورس پشتیبانی می‌کنند؟

چه شرکت‌هایی از متاورس پشتیبانی می‌کنند؟

قبل از اینکه مارک زاکربرگ در سال ۲۰۲۱ نام فیسبوک را به متا تغییر دهد، سایر شرکت‌ها در خط مقدم توسعه متاورس قرار داشتند. برخی از شرکت‌هایی که از متاورس پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

Epic Games
Epic Games خالق Fortnite است، یک بازی تیراندازی چند نفره که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این بازی به یک مکان رویدادهای دیجیتال تبدیل شده است که کاربران می‌توانند در مهمانی‌های رقص و کنسرت‌های موسیقی مجازی شرکت کنند.

Microsoft
مایکروسافت که پیشرو در نرم‌افزارهای مرتبط با کار است، چشم‌انداز درخشان متاورس را در اوایل با خرید Minecraft در سال ۲۰۱۴، دید. بازیکنان در محیطی شبیه لگو حرکت می‌کنند، جایی که آن‌ها مواد را استخراج می‌کنند. به ابزارهایی که می‌توانند برای ساختن دنیای خود و دفاع از خود در برابر هیولاها استفاده کنند.

Roblox
Roblox که ابتدا بازی خود را با همین نام در سال ۲۰۰۶ و قبل از اینکه برای موبایل و ایکس باکس در دسترس قرار گیرد، منتشر کرد، میزبان حدود ۵۰ میلیون بازی ساخته شده توسط کاربر است. ظاهر زیبا و رنگارنگ بازی‌های کوچکی که ارائه می‌دهد، Roblox را در میان بچه‌ها محبوب کرده است.

Nvidia
انویدیا، یکی از پیشتازان صنعت در واحدهای پردازش گرافیکی که رایانه‌های بازی را نیرو می‌دهد نیز وارد دنیای متاورسی شده است. سال‌هاست که برای راه‌اندازی Omniverse کار می‌کند. این پلتفرم شبیه‌سازی و همکاری با نسخه بتای خود که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، می‌تواند ابزارهایی با کاربردهای عملی در دنیای واقعی ایجاد کند.

Niantic
Niantic شرکت توسعه نرم‌افزاری است که بیشتر برای ساخت بازی موبایل واقعیت افزوده (AR) Pokemon Go شناخته شده است. با این حال، برخلاف اکثر طرفداران متاورس، بنیان گذار و مدیرعامل جان هانکه معتقد است که مردم را به دنیای واقعی نزدیک تر می‌کند.

برترین ارزهای دیجیتال متاورس

پس از توضیح کامل اینکه متاورس چیست، در این قسمت 9 پروژه برتر رمز ارزهای متاورس Metaverse که باید بشناسید را بررسی خواهیم کرد. بازار همچنان به طور مداوم در حال حرکت است و منجر به پیدایش بسیاری از ارز متاورشی جدید می‌شود. رمز ارزهای متاورس هم یکی از عناصری است که مانند NFT ها و میم کوین ها MEMES سرمایه گذاران را به بازار کریپتو جذب کرده است.

Decentraland (MANA) 

یک پلتفرم بازی مبتنی بر توکن های غیرقابل تعویض (NFT) و قراردادهای هوشمند است و در سال 2016 راه اندازی شد. Decentraland جزو رمز ارزهای متاورس است و از فناوری واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کند که دنیای واقعی را با واقعیتی که به صورت دیجیتالی تولید می‌شود، ترکیب می‌کند. رابط کاربری شباهت زیادی به Second Life و Minecraft دارد. این پلتفرم مانند همه بازی‌های NFT به شما امکان می‌دهد آیتم‌های بازی‌ها را مبادله کنید. یک گیمر می‌تواند در حین بازی با استفاده از ارز متاورسی پلتفرم، درآمد کسب کند. با استفاده از ارز MANA می توان محصولات درون بازی را معامله یا مبادله کرد. هر طرف که مایل باشد می‌تواند در این مبادله شرکت کند. مالکیت زمین برابر با مالکیت دارایی است.

خرید ارز مانا

Axie Infinity (AXS) 

ارز اکسی اینفینیتی از جمله ارزهای متاورس، توکن بومی یک پلتفرم بازی NFT است که به پرورش حیوانات خانگی مجازی اختصاص داده شده است. برای پیشرفت در بازی، باید حیوانات خانگی مجازی را جمع آوری کرد. آن‌ها به عنوان دارایی دیجیتال معامله شده در این سایت عمل می‌کنند. توجه بسیاری از گیمرها (که ممکن است در ابتدا حتی معامله‌گر کریپتو نباشند) برای شرکت در بازی‌هایی که امکان کسب درآمد دارند، جلب شده است. در فیلیپین، بیش از 60% از جمعیت به طور فعال در بازی Axie Infinity شرکت می‌کنند!

خرید ارز اکسی اینفینیتی

Theta (THETA)

تتا (THETA) ارزی که به تازگی به لیست رمز ارزهای متاورس اضافه شده، یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. این شبکه به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز عمل می کند که در آن کاربران پهنای باند و منابع محاسباتی را به صورت همتا به همتا (P2P) به اشتراک می گذارند. این پروژه قصد دارد صنعت پخش ویدیو را کاملا عوض کند!

خرید ارز تتا

Sandbox (SAND) 

سندباکس یک پلتفرم مجازی مبتنی بر اتریوم است که در سال 2012 ایجاد شد. توکن بومی آن یعنی sand از جمله موفق ترین رمز ارزهای متاورس در عملکرد بوده است. سند باکس به عنوان یک پلتفرم بازی، فرصت‌هایی را برای گیمرها و سرمایه گذاران فراهم می‌کند تا در بازی و تجارت شرکت کنند. این پلتفرم در یک اکوسیستم طراحی شده است و به هر کسی اجازه می‌دهد کالاهای دیجیتالی را ایجاد کند، به اشتراک بگذارد و یا مبادله کند. بسیاری از این دارایی‌ها مجموعه بازی‌های آنلاین هستند. یک بازیکن می‌تواند از یک شخصیت در بسیاری از بازی‌ها استفاده کند. برای بازی فقط به دو آواتار و زمین نیاز دارید. محبوبیت آن از این واقعیت ناشی می‌شود که به بازیکنان اجازه می‌دهد از راه‌های مختلفی درآمد کسب کنند.

Enjin Coin (ENJ) 

ارز متاورسی انجین یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است که در سال 2009 برای ترویج ایجاد و تجارت NFT تأسیس شد. این پلتفرم صرفا یک بازی نیست، بلکه یک شبکه پشتیبانی آنلاین مبتنی بر بلاکچین است. برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال انجین کوین می توانید به مقاله ارز دیجیتال انجین چیست ؟ مراجعه کنید.

خرید ارز انجین

WAX (WAXP)

ارز وکس که یکی از رمز ارزهای متاورس است، یک بلاک چین هدفمند بوده و به گونه ای طراحی شده است که معاملات تجارت الکترونیک را برای هر طرف درگیر سریع تر، ساده تر و ایمن تر کند. WAX مجموعه ای از ابزارهای مبتنی بر بلاک چین را ایجاد کرده که بازارهای غیرمتمرکز برنامه (DApp) و توکن های غیرقابل تعویض را می توان بر اساس آن ها ساخت. معماری بلاک چین WAX از زمان بلوک 500 میلی ثانیه ای و تراکنش های بدون کارمزد برای مشتریان پشتیبانی می کند.

برترین ارزهای دیجیتال متاورس

Star Atlas (ATLAS)

ارز استار اطلس ATLAS هم جزو رمز ارزهای متاورس است که بر روی بلاک چین متاورس Solana اجرا می شود و کلید مناظر و امکانات جدید هیجان انگیز است. بلاک چین متاورس Solana مانند اتریوم سریع، ایمن و مطمئن است اما مقیاس پذیرتر و ارزان تر است. می‌توانید از ارز ATLAS برای خرید هر یک از دارایی‌های دیجیتالی که برای شرکت در بازی اطلس نیاز دارید، از جمله زمین، کشتی، اعضای خدمه و تجهیزات استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ATLAS برای خرید POLIS، یک ارز درون بازی که برای مدیریت جنبه‌های خاصی از تجربه بازی شما ضروری است، استفاده کنید.

Bloktopia (BLOCK)

یکی از بهترین رمز ارزهای متاورس برای افرادی که ادغام VR و NFT را جستجو می کنند. این ارز روی بلاک چین Polygon اجرا می شود. Bloktopia یک متاورس است که دارای یک آسمان خراش مجازی با 21 طبقه است. چرا 21؟ تیم Bloktopia می خواهد به بیت کوین ادای احترام کند که سقف آن 21 میلیون است. در این آسمان‌خراش واقعیت مجازی، اعضای Bloktopia می‌توانند آواتارهای خود را ایجاد کنند، معاشرت کنند، در مورد رمزارزها بیاموزند و “املاک و مستغلات” متاورس را خریداری کنند.

Aavegotchi (GHST) 

ارز متاورسی GHST به عنوان Metaverse Litepaper شناخته می‌شود. یک پروژه بازی NFT مبتنی بر اتریوم است. همچنین دارای یک سیستم وام به نام Aave است. این پلتفرم یک ارز جدید ERC-20 به نام Gotchus Alchemica را به سیستم خود اضافه کرده است. این تیم در حال کار بر روی مکانیزمی است که ارزش NFT‌ ها را با داشتن توکن های بیشتر در پلتفرم افزایش می‌دهد. این موارد برخی از ابتکاراتی هستند که به گسترش Metaverse و رمز ارزهای متاورس کمک می‌کنند.

با مراجعه به وبسایت coinmarketcap بخش metaverse می‌توانید لیست کامل رمز ارزهای دیجیتال متاورس را مشاهده کنید.

انتخاب اینکه کدام ارز در پلتفرم متاورس برای سرمایه گذاری مناسب تر است، امری است که نیاز به دانش و تحقیقات زیاد دارد. علت این امر این است که این پروژه ها با سرعت بسیاری پیشرفت یا افول می کنند. از این رو به شما توصیه می کنیم که با چشم باز و تحقیقات بسیار در ارزهای متاورسی سرمایه گذاری کنید.

سخن آخر

NFT ها و رمزارزها در نهایت کلیدهای دسترسی به واقعیت مجازی متاورس هستند. با NFT ها، می توانید به دارایی های دیجیتال از خانه های مجازی و مشاغل گرفته تا لباس های دیجیتال برای آواتار، هنر دیجیتال یا سایر موارد مجازی خود دسترسی داشته باشید. NFT های شما توسط بلاک چین متاورس ایمن می شوند و از اموال دیجیتال شما در برابر تکرار یا هک محافظت می کنند.

در مقاله متاورس چیست با ارز متاورسی آشنا شدید و خواندید که ویروس COVID-19 علاقه به متاورس را تسریع کرد زیرا افراد بیشتری در خانه کار می‌کردند و از راه دور تحصیل می کردند. متاورس مفهومی از واقعیت مجازی است که دهه هاست وجود داشته است. در یک مفهوم گسترده تر، ممکن است نه تنها به جهان‌های مجازی بلکه به کل طیف واقعیت افزوده اشاره داشته باشد. می‌توان آن را به‌عنوان فضاهای مجازی سه‌بعدی پایدار، مشترک، مرتبط با جهان مجازی درک‌شده و ایجاد شده از طریق یک شبکه رایانه‌ای شبیه به اینترنت توصیف کرد. بنابراین آیا می‌توان گفت متاورس پیشرفت بزرگ بعدی است که راه ارتباط همه ما با یکدیگر را متحول خواهد کرد؟ یا اینکه ارز متاورسی فقط یک بسته‌بندی مجدد از فناوری‌های موجود به یک مفهوم جدید است؟

این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و جنبه آموزشی دارد. ایرانیکارت مسئولیتی در قبال استفاده از این محتوای آموزشی نخواهد داشت.

سوالات متداول
Request for Quote

متاورس مالک خاصی ندارد اما مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک که اکنون با نام متا شناخته می‌شود، یکی از اولین رهبران این ماموریت بود تا متاورس را در دسترس همگان قرار دهد. زاکربرگ به کارمندانش گفت که معتقد است که این بخش بزرگی از آینده فیس بوک خواهد بود!

در متاورس، کریپتو قرار است نقشی محوری ایفا کند. تمرکززدایی از طریق ارزهای دیجیتال به افراد امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتالی را در اختیار داشته باشند، در نتیجه دنیای متاورس را از حاکمیت انحصارطلبی نجات می‌دهند.

در حالی که دنیای مجازی اولیه تحت مالکیت و کنترل شرکت‌ها بود، متاورس‌ها اکنون تقریبا غیرمتمرکز هستند و برخی یا همه اجزای بازی‌های متاورس بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند و به این معنی است که مالکیت خود متاورس بین شرکت کنندگان آن مشترک است.

مفهوم فعلی متاورس به افراد اجازه می‌دهد هر کاری که در زندگی واقعی می‌کنند، انجام دهند. رفتن به یک جلسه کاری، معاشرت با دوستان، خرید، کنسرت، اجرا و حتی گشت و گذار از نظر فنی می‌تواند در متاورس انجام شود.

Decentraland تنها یک پلتفرم متاورسی است. کاربران می توانند در آن دنیای مجازی را کاوش کنند و با دیگر بازیکنان و اشیاء موجود در آن تعامل داشته باشند.

در سال 1992، نیل استفنسون، نویسنده علمی تخیلی، اصطلاح متاورس را برای توصیف فضای مجازی سه بعدی ابداع کرد. متاورس دنیای دیجیتالی است که با استفاده از فناوری‌های مختلفی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (VR) و ارز دیجیتال و اینترنت ایجاد شده است.

متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
چندی پیش شرکت فیس بوک به متا تغییر برند دارد. و در بیانیه ای رسمی متاورس را آینده جهان و اینترنت خواند. سرمایه گذاری شرکت های معروف مانند Epic نیز...
4.82 از 17 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام و احترام
    کاربر گرامی، برای مطلع شدن از آخرین اخبار دنیای متاورس، مقالات ایرانیکارت را دنبال کنید.
    پایدار باشید

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. ممنونم
    مطلب جالبی بود . متاورس واقعا جالبه
    آیا واقعیت داره که می گن متاورس قراره نابود شه؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      متاورس تازه آغاز شده و پتانسیل های زیادی در عرصه های مختلف دارد.

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
متاورس
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
چندی پیش شرکت فیس بوک به متا تغییر برند دارد. و در بیانیه ای رسمی متاورس را آینده جهان و اینترنت خواند. سرمایه گذاری شرکت های معروف مانند Epic نیز...
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
متاورس
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
 از زمانی که مردم و به ویژه افرادی که به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند، فهمیدند با خرید زمین در متاورس به راحتی می‌توان چند هزار دلار به دست...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...