کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی بهترین کیف پول ها

کیف پول‌های ارز دیجیتال ابزاری ضروری برای خرید، تجارت و فروش رمزارز هستند. معامله گران برای ذخیره ایمن رمزارزها و همچنین محافظت و اعتبارسنجی اطلاعات تراکنش، به آن‌ها نیاز دارند. کیف پول‌های رمزنگاری شده سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری که به آن‌ها ذخیره‌سازی سرد و گرم نیز می‌گویند، راه‌حل‌های اختصاصی را در مقایسه با صرافی‌های ارزهای دیجیتال به معامله‌گران ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید از بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید، باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

برای مشاهده همه کیف پول‌های سخت افزاری کلیک کنید!

برای مشاهده همه کیف پول‌های نرم افزاری کلیک کنید!

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

برخلاف کیف پول‌های سنتی، کیف پول‌های دیجیتال، ارز را ذخیره نمی‌کنند. در واقع، ارزها در هیچ مکان واحدی ذخیره نمی‌شوند یا در هیچ کجا به شکل فیزیکی وجود ندارند. تمام آنچه وجود دارد سوابق تراکنش‌های ذخیره شده در بلاک چین است. کیف پول‌های رمزنگاری برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که کلیدهای عمومی و خصوصی شما را ذخیره می‌کنند و با بلاک‌چین‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند تا کاربران بتوانند موجودی خود را کنترل کنند، پول ارسال کنند و سایر عملیات‌ها را انجام دهند.

وقتی شخصی برای شما بیت کوین یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری ارسال می‌کند و یا زمانی که اقدام به خرید ارز دیجیتال می کنید، در اصل مالکیت ارز‌ها را به آدرس کیف پول شما امضا می‌کند.

برای اینکه بتوانید آن ارز‌ها را خرج کنید و قفل وجوه را باز کنید، کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول شما باید با آدرس عمومی که ارز به آن اختصاص داده شده مطابقت داشته باشد. اگر کلیدهای عمومی و خصوصی مطابقت داشته باشند، موجودی کیف پول دیجیتال شما افزایش می‌یابد و موجودی فرستنده‌ها نیز بر همین اساس کاهش می‌یابند. هیچ تبادل واقعی ارز واقعی وجود ندارد. این تراکنش صرفاً با یک رکورد تراکنش در بلاک چین و تغییر موجودی در کیف پول ارز دیجیتال شما مشخص می‌شود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد که راه‌های مختلفی برای ذخیره و دسترسی به ارز دیجیتال شما ارائه می‌دهند. کیف پول‌ها را می‌توان به سه دسته مجزای نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی تقسیم کرد.

کیف پول‌های نرم افزاری

کیف پول‌های نرم افزاری

کیف پول‌های نرم افزاری به صورت اپلیکیشن روی موبایل یا رایانه نصب می‌شوند که می‌توانند به صورت دسکتاپی، موبایلی یا آنلاین باشند.

  • دسکتاپی

این کیف پول‌ها بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ دانلود و نصب می‌شوند. آن‌ها فقط از طریق رایانه‌ای که در آن بارگیری می‌شوند قابل دسترسی هستند. کیف پول‌های دسکتاپ یکی از بالاترین سطوح امنیت را ارائه می‌دهند اما اگر رایانه شما هک یا ویروسی شود، این امکان وجود دارد که تمام سرمایه خود را از دست بدهید. کیف پول‌های Exodus ،Electrum ،Mycelium از جمله بهترین کیف پول‌های دسکتاپی معتبر برای ویندوز و مک هستند.

  • آنلاین

کیف پول‌های آنلاین مبتنی بر وب اجرا می‌شوند و از هر دستگاهی در هر مکانی قابل دسترسی هستند. هرچند که دسترسی به آن‌ها راحت‌تر است اما کیف پول‌های آنلاین کلیدهای خصوصی شما را به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند و توسط شخص ثالثی کنترل می‌شوند که آن‌ها را در برابر حملات هک و سرقت آسیب پذیرتر می‌کند. کیف پول‌های MyEtherwallet و Metamsk از جمله کیف پول‌های تحت وب می‌باشند.

  • موبایلی

این نوع کیف پول‌ها یه صورت یک اپلیکیشن روی گوشی شما اجرا شده و کاربردی هستند زیرا می‌توان از آن‌ها در معاملات روزانه و یا فروشگاه‌هایی که خدمات پرداخت رمزارزی ارائه می‌دهند، استفاده کرد. کار با کیف پول‌های موبایلی بسیارساده‌تر از کیف پول‌های دسکتاپ است. کیف پول‌های Trust ،Atomic ،Coinomi و… جزو بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال موبایلی برای اندروید و آیفون می‌باشند.

کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری یکی دیگر از انواع کیف پول ارز دیجیتال هستند با کیف پول‌های نرم افزاری تفاوت دارند زیرا کلیدهای خصوصی کاربر را روی یک دستگاه سخت افزاری مانند USB ذخیره می‌کنند. اگرچه کیف پول‌های سخت افزاری تراکنش‌های آنلاین را انجام می‌دهند اما به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند که امنیت بیشتری را ارائه می‌دهد. کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانند با چندین رابط وب سازگار بوده و از ارزهای مختلف پشتیبانی کنند. علاوه بر این، انجام معامله در این نوع کیف پول آسان است. کیف پول‌های سخت‌افزاری این امکان را به شما می‌دهند که به راحتی تراکنش‌ها را انجام دهید و در عین حال پول شما را آفلاین و دور از خطر نگه می‌دارد. کیف پول‌های Ledger ،Trezor ،Coolwallet ،Safepal و… از این دسته اند.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

در کیف پول کاغذی، آدرس کیف پول شما به صورت یک کد QR روی کاغذ درج می‌شود. استفاده از کیف پول کاغذی نسبتاً ساده است. انتقال بیت کوین یا هر ارز دیگر به کیف پول کاغذی شما با انتقال وجه از کیف پول نرم افزاری به آدرس عمومی نشان داده شده در کیف پول کاغذی شما انجام می‌شود. کیف پول کاغذی امنیت بالایی دارد اما از نظر فیزیکی بسیار آسیب‌پذیر است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

تعریف واحدی برای سنجش و مقایسه بهترین کیف پول از میان همه انواع کیف پول ارز دیجیتال نمی‌توان انجام داد چرا که هر نوع کیف پول ویژگی خاصی ارائه می‌دهد. با این حال چند ویژگی اصلی وجود دارد که باعث سهولت در استفاده و در نتیجه کاربردی شدن کیف پول می‌گردد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیف پول چند ارزی

به صورت کلی اگر کیف پولی ویژگی چند ارزی را داشته باشد، یعنی امکان ذخیره‌سازی بیش از یک نوع دارایی دیجیتال را فراهم کند برای نگهداری رمزارز مناسب است. چرا که اگر برای مثال برای بیت کوین، اتریوم و… هر کدام به صورت جداگانه یک کیف پول تهیه کنید، مدیریت آن قطعا سخت خواهد بود.

کیف پول آفلاین

امن‌ترین کیف پول‌های رمزنگاری، کیف پول سخت افزاری است که امکان امضای تراکنش‌های ارز دیجیتال را به صورت آفلاین فراهم می‌کند. این نوع از کیف پول‌های رمزنگاری شده را می‌توان برای ذخیره تعداد زیادی ارز دیجیتال استفاده کرد.

کیف پول با صرافی داخلی

کیف پول‌هایی با وجود پلتفرم معاملاتی درون خود، برای معامله‌گران کریپتو بهترین هستند زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهند بدون شخص ثالث ارز دیجیتال را بخرند و بفروشند. به این ترتیب در هزینه تراکنش هم صرفه جویی خواهد شد.

امنیت کیف پول ارز دیجیتال

سطح امنیت کیف پول‌ها به درجات مختلفی تقسیم می‌شود. سطح امنیت به نوع کیف پولی که استفاده می‌کنید (دسکتاپی، موبایل، آنلاین، کاغذی، سخت افزار) و ارائه دهنده خدمات بستگی دارد. وب سرور یک محیط ذاتاً پرخطر برای نگهداری رمز ارز در مقایسه با نسخه آفلاین است. کیف پول‌های آنلاین می‌توانند کاربران را در معرض آسیب‌پذیری‌های احتمالی در پلتفرم کیف پول قرار دهند که می‌تواند توسط هکرها برای سرقت وجوه شما مورد سوء استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، کیف پول‌های آفلاین را نمی‌توان هک کرد زیرا به اینترنت متصل نیستند.

اگرچه کیف پول‌های آنلاین آسیب‌پذیرترین و مستعد حملات هکری هستند اما هنگام استفاده از هر کیف پولی باید اقدامات احتیاطی امنیتی جدی اجرا و رعایت شود. به یاد داشته باشید که مهم نیست از چه کیف پولی استفاده می‌کنید، گم کردن کلیدهای خصوصی باعث از دست دادن پول شما می‌شود. به طور مشابه، اگر کیف پول شما هک شود یا ارزی را برای یک کلاهبردار بفرستید، راهی برای بازپس گیری ارز از دست رفته یا معکوس کردن تراکنش وجود ندارد. بنابراین شما باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال

کارمزد کیف پول‌های ارز دیجیتال

به طور کلی، کارمزد تراکنش‌های کیف پول‌های رمزنگاری از کارمزدهای بانکی سنتی بسیار کمتر هستند. گاهی اوقات باید برای انواع خاصی از تراکنش ها، به عنوان کارمزد پردازش به ماینرهای شبکه کارمزد پرداخت شود، در حالی که برخی از تراکنش‌ها اصلاً کارمزدی ندارند. همچنین در برخی از انواع کیف پول ارز دیجیتال، امکان شخصی‌سازی هزینه کارمزد وجود دارد. برای مثال در برخی موارد، تراکنش شما اولویت پایینی دارد و شما می‌توانید کارمزد پایین‌تری پرداخت کنید که در مقابل تراکنش شما هم در مدت زمان طولانی‌تری پردازش خواهد شد. همچنین اگر نیاز دارید که تراکنش شما به سرعت تکمیل و تأیید شود، ممکن است لازم باشد مبلغی را که مایل به پرداخت هستید افزایش دهید. در نهایت کارمزد کیف پول‌ها مسئله نگران کننده‌ای نیست چرا که معمولا این مقدار ناچیز است.

کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری؟ کدام یک بهتر است؟

کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری؟ کدام یک بهتر است؟

ولت‌های سخت افزاری چندین مزیت دارند مانند اینکه شما کنترل کامل ارزهای دیجیتال خود را دارید. برخلاف کیف پول نرم افزاری، نیازی به اعتماد به یک نهاد خارجی که در معرض نقض امنیتی است وجود ندارد. حتی اگر کیف پول سخت افزاری خود را گم کنید، می‌توانید به سادگی دارایی‌های خود را به یک کیف پول جدید بازگردانید.

کیف پول‌های سخت افزاری رایگان نیستند اما آرامش خاطر برای امنیت بیشتر، اغلب ارزش آن را دارد!  

کیف پول‌های سخت افزاری به شما امکان می‌دهد آدرس‌های رمز ارز خود را نظارت کنید. کلیدهای خصوصی در کیف پول سخت افزاری ذخیره می‌شوند و هرگز از دستگاه خارج نمی‌شوند. هنگامی که می‌خواهید پرداخت را تأیید کنید، تراکنش در داخل کیف پول سخت افزاری امضا می‌شود و خروجی به برنامه ارسال می‌شود. به طور کلی از سایر گزینه‌های جایگزین امن‌تر هستند، زیرا هک کردن آن‌ها بسیار سخت است. با این حال انعطاف کیف پول‌های نرم افزاری را نیز ندارند زیرا برای هر تراکنش باید دستگاه خود را همراه داشته باشید.

استفاده از کیف‌پول‌های نرم افزاری راحت‌تر از سایر انواع کیف‌پول‌ها است و شما می‌توانید از مرورگر هر دستگاهی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین دارای ویژگی‌های خوب زیادی مانند خرید سریع، فروش و معامله ارزهای دیجیتال هستند. با این وجود، ولت‌های نرم افزاری کلیدهای خصوصی شما را در یک سرور مرکزی ذخیره می‌کنند که آن‌ها را کمی شبیه بانک‌ها می‌کند و به نوعی، شما حریم خصوصی و مالکیت رمز ارز خود را ندارید. همچنین، اگر قربانی یک حمله فیشینگ شوید، مهاجم می‌تواند به کیف پول شما دسترسی پیدا کند و ارزهای دیجیتال شما را بدزدد. زیرا کلید خصوصی شما به صورت آنلاین ذخیره می‌شود. به صورت کلی امنیت یکی از مهم‌ترین موارد فعالیت در بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود که کیف پول‌های سخت افزاری بسیار بهتر از سایر کیف پول‌ها امنیت لازم را ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط با کیف پول‌های ارز دیجیتال

بهترین کیف پول‌ بیت کوین در سال 2024
امنیت ارز دیجیتال

بهترین کیف پول‌ بیت کوین در سال 2024

بیت کوین، به عنوان اولین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال، با نوسانات قیمتی و چالش‌های امنیتی همراه است. انتخاب یک کیف پول امن و قابل اعتماد برای ذخیره بیت کوین‌، دغدغه…
بهترین کیف پول تتر برای کاربران ایرانی
امنیت ارز دیجیتال

بهترین کیف پول تتر برای کاربران ایرانی

اگر می‌خواهید ارز دیجیتال معامله کنید، همیشه داشتن یک استیبل کوین مانند تتر (USDT) برای فرار از شرایطی که نوسان بازار بالا است، لازم است. تتر با نسبت ۱:۱ با…
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها

با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن…
سوال خود را از ایرانیکارت بپرسید

سوالات متداول کاربران

وقتی تصمیم به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال گرفتید برای مراقبت از سرمایه خود باید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید. کیف پول‌های رمزنگاری ابزارهای ذخیره‌سازی دیجیتالی هستند که کدهای مورد نیاز برای دسترسی و تبادل امن دارایی‌های رمزنگاری شما را حفظ می‌کنند.

نمی‌توان گفت کدام کیف پول بهتر است اما به صورت کلی کیف پول‌های آفلاین امنیت بالاتری ارائه می‌دهند. در مقابل کیف پول‌های نرم افزاری برای دسترسی مداوم مناسب‌تر می‌باشند.

ایرانیکارت طیف متنوعی از کیف پول‌های سخت افزاری را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاوره با کارشناسان ایرانیکارت در ارتباط باشید.

به صورت کلی کیف پول سخت افزاری برای مبالغ بالای سرمایه‌گذاری و طولانی مدت و کیف پول نرم افزاری برای افراد تریدر و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت مناسب هستند.

نحوه شارژ کیف پول‌های سخت افزاری متفاوت است. برخی از طریق کابل و برخی از طریق استند یا پایه، شارژ می‌شوند.

آیا اطلاعات این صفحه مفید بود ؟
کیف پول ارز دیجیتال
4 از 4 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید