امنیت ارز دیجیتال

آموزش کیف پول الکتروم Electrum

آموزش کیف پول الکتروم Electrum

با افزایش قیمت دلار و ارزهای دیجیتال، عرضه و تقاضای بازار ارزهای دیجیتال نیز افزایش پیدا کرده است. بیت کوین که به عنوان اولین و معروف ترین ارز دیجیتال شناخته می شود نیز همچنان طرفدار زیادی دارد. اکثر افرادی که به تازگی وارد این حوزه می شوند؛ به خرید و فروش بیت کوین می پردازند. به همین دلیل نیاز دارند که یک کیف پول بیت کوین مناسب استفاده کنند. اما اگر در ابتدا نمی خواهند هزینه کیف پول سخت افزاری بدهند می توانند از کیف پول های نرم افزاری استفاده کنند. یکی از بهترین کیف پول های نرم افزاری بیت کوین، کیف پول الکتروم Electrum Wallet می باشد. با ایرانیکارت همراه باشید و درباره کیف پول نرم افزاری الکتروم بیشتر بخوانید.

کیف پول الکتروم چیست؟

کیف پول الکتروم Electrum که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین و بهترین کیف پول‌های بیت کوین در بازار است که به صورت رایگان ارائه می‌شود. الکتروم یک کیف پول با رابط کاربری آسان و ایمن برای استفاده است. این کیف پول ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین را پشتیبانی نمی‌کند.

مشخصات کیف پول الکتروم Electrum

در جدول زیر مشخصات کیف پول اکتروم آورده شده است.

ویژگی توضیحات
نوع کیف پول نرم‌افزاری
ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده بیت کوین
پلتفرم‌ها ویندوز، مک، لینوکس، اندروید
امنیت کلیدهای خصوصی روی دستگاه کاربر ذخیره و رمزگذاری می‌شوند.
حفظ حریم خصوصی بدون نیاز به KYC، عدم ارتباط IP و عدم پیگیری تراکنش‌ها
رابط کاربری عملکردی با طراحی ابتدایی
سایر ویژگی‌ها پشتیبانی از SegWit، پشتیبانی از امضای چندگانه، همکاری با کیف پول‌های سخت‌افزاری بزرگ (Ledger, TREZOR, KeepKey)، قابلیت‌های ذخیره‌سازی سرد، هزینه‌های تراکنش سفارشی و پویا، نرم‌افزار متن‌باز

مزایا و معایب کیف پول بیت کوین الکتروم

الکتروم یکی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است که برای نگهداری بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیف پول همانند سایر رقبای خود دارای یک سری مزایا و معایب خاص است؛ بنابراین اگر قصد استفاده از الکتروم را دارید، باید مزایا و معایب آن را به‌طور کامل بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به کیف پول الکتروم داشته باشید. در ادامه مطلب این کیف پول را دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای کیف پول الکتروم

الکتروم یک کیف پول سرد برای نگهداری بیت کوین است و مزایای بسیار زیادی دارد. بهره‌مندی از این مزایا سبب شده است که الکتروم در لیست بهترین کیف پول‌های رمزنگاری قرار بگیرد. در این بخش می‌خواهیم مزایای این کیف پول را برای شما شرح دهیم.

  • پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف: الکتروم از جمله کیف پول‌های ارز دیجیتال است که از سیستم‌عامل‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید این کیف پول جذاب را در انواع دسکتاپ و گوشی موبایل نصب کنید. فرآیند نصب الکتروم نیز کاملا ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.
  • سازگار با کیف پول‌های سخت‌افزاری: این کیف پول به‌صورت انعطاف‌پذیر طراحی شده است و با کیف پول‌هایی همچون لجر، کیپ کی و تزور سازگار کافی دارد.
  • امنیت بالا: کیف پول الکتروم تدابیر امنیتی متنوعی دارد و شرایط لازم برای ذخیره دارایی‌ها در یک محیط امن را فراهم کرده است. 12 کلمه خصوصی بازیابی و تایید هویت دو عاملی از جمله تدابیری هستند که برای افزایش امنیت الکتروم به کار برده می‌شوند.
  • مناسب برای تمام کاربران کریپتو: الکتروم یک کیف پول جذاب با رابط کاربری ساده است و از قابلیت‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند. تمام کاربران کریپتو بدون نیاز به هیچ دانش اضافی می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند.
  • طراحی متن باز یا همان اوپن سورس: کیف پول الکتروم به‌صورت متن باز طراحی شده است؛ بنابراین تمام کاربران می‌توانند اشکالات یا نقص‌های امنیتی آن را مورد بررسی قرار دهند.

معایب کیف پول الکتروم

کیف پول الکتروم در کنار مزایای فراوان خود، یک سری معایب نیز دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید دارایی‌های خود را داخل الکتروم نگهداری کنید، لازم است که معایب آن را نیز بشناسید. به‌طور کلی معایب کیف پول الکتروم عبارت‌اند از:

  • عدم پشتیبانی از ارزهای متنوع: الکتروم یک کیف پول تک ارزی است و تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. بنابراین تنها برای نگهداری بیت کوین مناسب است.
  • نداشتن پشتیبانی مستقیم: متاسفانه کیف پول الکتروم هیچ راه ارتباطی مستقیمی در اختیار کاربران قرار نداده است و کاربران برای حل مشکلات خود یا پرسیدن سوالات خود مجبور هستند که از انجمن بیت کوین تالک یا شبکه‌های اجتماعی الکتروم استفاده کنند.

داشتن سابقه هک: این کیف پول علی‌رغم ارائه راهکارهای امنیتی مختلف، در گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفته است. این هک در سال 2018 رخ داد و طی آن 750 هزار دلار از سرمایه کاربران الکتروم به سرقت رفت

الکتروم از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

الکتروم از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول الکتروم از زمان آغاز به کار خود یعنی سال 2011، تنها از بیت کوین پشتیبانی کرده است و احتمال دارد که به همین شکل باقی بماند. در واقع الکتروم یک کیف پول اختصاصی بیت کوین است و تنها از این ارز حمایت می‌کند.

 در صورتی که الکتروم قصد پشتیبانی از سایر ارزهای دیجیتال را داشته باشد به سراغ ارزهای مشابه بیت کوین خواهد رفت. این ارزها شامل بیت کوین کش و لایت کوین هستند. با توجه به این تفاسیر اگر جزو هولدرهای بیت کوین هستید و می‌خواهید دارایی‌های خود را در یک محیط امن نگهداری کنید، الکتروم بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

امنیت کیف پول الکتروم Electrum

کیف پول الکتروم از تدابیر امنیتی متنوعی برای افزایش امنیت دارایی‌های کاربران استفاده می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که Electrum به یکی از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال تبدیل شود. با توجه به این موضوع شما می‌توانید با خیال راحت دارایی‌های خود را داخل این کیف پول نگهداری کنید. الکتروم به‌صورت غیر حضانتی (non-custodial) طراحی شده و اختیار کامل کلیدهای خصوصی را به کاربران واگذار کرده است.

الکتروم به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند از تایید هویت دو عاملی استفاده کنند و امنیت کیف پول خود را افزایش دهند. هر چند که الکتروم در گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفته است ولی در حال حاضر جزو امن‌ترین کیف پول‌های کریپتو به شمار می‌رود. پس از حمله هکرها به الکتروم در سال 2018، توسعه‌دهندگان این کیف پول وصله‌های امنیتی آن را برطرف کرده است تا کاربران با خیال راحت دارایی‌های خود را داخل الکتروم نگهداری کنند. 

Electrum یک کیف پول نرم افزاری است. این بدان معناست که امنیت بیشتری نسبت به یک کیف پول آنلاین و کمتر از یک کیف پول سخت افزاری ارائه می‌دهد. کیف پول Electrum راه‌حلی بسیار کاربرپسند برای ارسال و دریافت پرداخت‌های بیت‌کوین به کاربران ارائه می‌دهد. ویژگی‌های امنیتی کیف پول الکتروم در ادامه قابل مشاهده است.

  • فایل رمزگذاری شده کیف پول که حاوی کلیدهای خصوصی شما است با یک رمز عبور محافظت می‌شود.
  • کیف پول Electrum از یک عبارت به عنوان معیار پشتیبان استفاده می‌کند. اگر کلید خصوصی خود را گم کنید یا دستگاهی که Electrum روی آن نصب شده از بین رفته یا به سرقت رفته است، از شما محافظت می‌کند.
  • Electrum هیچ اسکریپتی را دانلود نمی‌کند. این بدان معنی است که حتی اگر یک سرور هک شود، بیت کوین‌های خود را از دست نخواهید داد.
  • از آنجا که کد سرور اپن سورس است، هر کسی می‌تواند یک سرور را اجرا کند. این مدل غیرمتمرکز از کاربران محافظت می‌کند زیرا یک نقطه خرابی وجود ندارد.
  • زبان برنامه‌نویسی Electrum به زبان Python نوشته شده است. بنابراین کد می‌تواند توسط بسیاری از اعضای انجمن بررسی شود.

آموزش نصب کیف پول electrum در دسکتاپ

قبل از شروع کار با کیف پول الکتروم باید نرم افزار آن را مطابق سیستم عامل خود دانلود کنید. توصیه می‌کنیم از وبسایت اصلی به آدرس electrum.org برای دانلود استفاده کنید.

در این قسمت آموزش نحوه کار با نسخه ویندوز را خواهیم داشت. همراه ما باشید.

1.از لینک موجود در بخش دانلود الکتروم نسخه ویندوز را دانلود کنید.

2. روی «Windows Installer» کلیک کنید تا فایل‌های لازم در رایانه شما دانلود شوند.

3. دانلود را باز کنید و مانند هر فرآیند نصب، اعلان‌های روی صفحه را دنبال کنید.

4. پس از نصب، نرم افزار Electrum را باز کنید.

5. اکنون از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید یک کیف پول جدید ایجاد کنید یا یک کیف پول موجود را بازیابی کنید. اگر می‌خواهید یک مورد جدید ایجاد کنید روی گزینه «Create a New Wallet» و «Standard Wallet» سپس روی «Next» کلیک کنید.

6. سپس عبارت seed بازیابی به شما نمایش داده می‌شود. بسیار مهم است که این عبارت را بنویسید و از آن‌ها محافظت کنید زیرا در صورتی که به بازیابی کیف پول Electrum خود نیاز داشته باشید، بدون کلید خصوصی امکان نخواهد داشت. بنابراین عبارت seed را بنویسید و آن را در مکانی امن ذخیره کنید.

7. سپس از شما خواسته می‌شود که عبارت seed خود را دوباره وارد کنید. تکرار برای این است که مطمئن شوید آن را به درستی یادداشت کرده اید.

8. در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که یک رمز عبور ارائه دهید. یک رمز عبور قوی انتخاب کنید. هنگامی که رمز عبور خود را ساختید و آن را تأیید کردید، روی «Next» کلیک کنید.

9. سپس از شما خواسته می‌شود که انتخاب کنید به کدام سرور می‌خواهید متصل شوید. اگر این اولین کیف پول Electrum شما است، روی «Auto Connect» کلیک کنید.

10. در نهایت روی «Next» کلیک کنید. کیف پول Electrum شما اکنون آماده استفاده است.

در مرحله بعد، نحوه ارسال و دریافت تراکنش با Electrum را به شما نشان خواهیم داد. به این ترتیب، پس از پایان خواندن این آموزش، می‌توانید بلافاصله استفاده از یکی از ساده‌ترین کیف پول‌های بیت کوین را شروع کنید.

دریافت بیت کوین با کیف پول الکتروم Electrum

اولین کاری که احتمالاً می‌خواهید با کیف پول جدید Electrum خود انجام دهید این است که مقداری بیت کوین دریافت کنید. از این گذشته، تا زمانی که مقداری برای استفاده نداشته باشید، نمی‌توانید هیچ بیت کوینی از کیف پول خود بفرستید!

مراحل دریافت بیت کوین:

1. روی برگه «Receive» در پنجره اصلی Electrum کلیک کنید.

2. در کنار برچسب «Receiving Address»، یک رشته کاراکتر (زیر کادر قرمز رنگ بالا) مشاهده خواهید کرد. روی «Copy Symbol» (دو تکه کاغذ در پس زمینه آبی) کلیک کنید. با این کار کلید عمومی (دریافت کننده) در کلیپ بورد شما کپی می‌شود.

3. کلید عمومی را در جایی که بیت کوین ارسال می‌کنید، قرار دهید. اگر از یک صرافی ارسال می‌کنید، کلید عمومی را در قسمت آدرس ارسال زیر گزینه‌های برداشت در صرافی قرار دهید. هنگامی که روی «Send» کلیک کردید، ممکن است مدتی طول بکشد تا در کیف پول Electrum خود دریافت کنید.

4. اگر بیت کوین را از یک دستگاه تلفن همراه ارسال می‌کنید، می‌توانید به جای آن از کد QR استفاده کنید. این کد زیر جعبه بزرگ بنفش در بالا است.

ارسال بیت کوین با کیف پول الکتروم Electrum

اکنون که مقداری بیت کوین دارید، می‌خواهید بدانید که چگونه آن را خرج کنید. انجام این کار نیز بسیار آسان است. برای آشنایی با نحوه ارسال بیت کوین در کیف پول الکتروم مراحل زیر را دنبال کنید.

1. روی برگه «Send» در بالای صفحه اصلی کیف پول Electrum کلیک کنید.

2. آدرسی را که می‌خواهید بیت کوین به آن ارسال کنید، کپی کنید.

3. آدرس را در کادری که می‌گوید «Pay To» قرار دهید. همیشه آدرس را دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که درست است. می‌توانید این کار را با بررسی 3 رقم اول و آخر انجام دهید.

4. مقدار بیت کوینی که می‌خواهید ارسال کنید را در کادر با عنوان «Amount» وارد کنید.

5. هزینه را با استفاده از نوار لغزنده تنظیم کنید. هر چه کارمزد کمتر باشد، تراکنش شما بیشتر طول می‌کشد. اگر تراکنش فوری است، می‌توانید نوار لغزنده را به سمت راست حرکت دهید. این کار هزینه بیشتری خواهد داشت اما سرعت تراکنش را بسیار افزایش می‌دهد.

6. صحت تمام اطلاعات را دوباره بررسی کنید. سپس، هنگامی که مشکلی نبود، روی «Send» ضربه بزنید.

بازیابی کیف پول الکتروم

بازیابی کیف پول الکتروم یکی از کارهای مهمی است که حتما باید یاد بگیرید. این کیف پول دارای 12 عبارت خصوصی تحت عنوان Seed است که هنگام بازیابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این که بتوانید فرآیند بازیابی را انجام دهید حتما باید از این عبارات خصوصی محافظت کنید. 

بازیابی کیف پول الکتروم کار پیچیده‌ای نیست و در عرض چند دقیقه انجام می‌شود؛ بنابراین در صورتی که اتفاقی برای دستگاه شما بیفتد یا کیف پول خود را پاک کنید، با در دست داشتن این عبارت می‌توانید آن را بازیابی کنید.

آموزش نصب کیف پول electrum در موبایل

نصب کیف پول electrum در موبایل کار چندان سختی نیست. اما برای استفاده از آن باید روش نصب و استفاده از الکتروم را بدانید. به همین منظور در این بخش نحوه نصب کیف پول الکتروم را به‌صورت گام به گام برای شما شرح می‌دهیم.

دانلود کیف پول الکتروم نسخه موبایل

کیف پول الکتروم یکی از معتبرترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است که توسط فروشگاه‌های نرم افزاری مختلف پشتیبانی می‌شود. شما می‌توانید الکتروم ولت را با توجه به سیستم‌عامل خود دانلود و نصب کنید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد. به‌طور کلی منابع دانلود کیف پول الکتروم عبارت‌اند از:

  • سایت اصلی الکتروم به آدرس electrum.org
  • گوگل پلی و کافه بازار (برای سیستم‌عامل اندروید)

در ادامه آموزش راه اندازی و کار با کیف پول الکتروم در موبایل را توضیح داده‌ایم.

ایجاد کیف پول جدید

  • ایجاد کیف پول جدید

پس از دانلود کیف پول الکتروم وارد آن شوید و روی گزینه creat new wallet کلیک کنید. رابط کاربری الکتروم به قدری ساده است که شما به‌راحتی می‌توانید به گزینه‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. در قدم بعدی باید یک نام کاربری برای کیف پول خود انتخاب کنید.

انتخاب نوع کیف پول

  • انتخاب نوع کیف پول

در این مرحله از شما خواسته می‌شود که نوع کیف پول خود را تعیین کنید. شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی و نیاز خود، نوع کیف پول الکتروم را مشخص کنید.

ایجاد عبارات بازیابی

  • ایجاد عبارات بازیابی

پس از انجام مراحل قبلی شما باید روی گزینه create a new seed کلیک کنید تا عبارات بازیابی ایجاد شود. با انجام این کار 12 کلمه خصوصی به شما داده می‌شود. این عبارات کدهای بازیابی کیف پول شما هستند و باید آن‌ها را در یک محیط امن نگهداری کنید.

وارد کردن عبارات بازیابی

  • وارد کردن عبارات بازیابی

اکنون از شما خواسته می‌شود که این 12 کلمه عبور را به ترتیب در کادر مربوطه وارد کنید.

تعیین رمز عبور برای کیف پول

  • تعیین رمز عبور برای کیف پول

پس از گذر از مراحل قبلی از شما خواسته می‌شود که یک کلمه عبور برای کیف پول خودتان تنظیم کنید. سپس باید این رمز عبور را مجددا در کادر مربوطه وارد کنید تا کیف پول شما آماده استفاده شود.

کیف پول الکتروم بهتر است یا تراست ولت

الکتروم و تراست ولت دو نمونه از کیف پول‌های مطرح کریپتو هستند که طرفداران خاص خود را دارند. این دو کیف پول تفاوت‌های زیادی با هم دارند و انتخاب بین آن‌ها بستگی به سلیقه شخصی هر فرد دارد. 

در حالت کلی تراست ولت یک کیف پول آنلاین است که برای نگهداری انواع ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، اما الکتروم تنها برای ذخیره بیت کوین کاربرد دارد.

این دو کیف پول از لحاظ امنیت نیز در وضعیت ایده‌آلی قرار دارند. پس اگر قصد نگهداری بیت کوین را دارید، الکتروم گزینه مناسبی است. اما اگر می‌خواهید که سایر ارزهای دیجیتال را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید، تراست ولت برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

ویژگی الکتروم (Electrum) تراست ولت (Trust Wallet) متامسک (MetaMask)
نوع کیف پول نرم‌افزاری نرم‌افزاری نرم‌افزاری (افزونه مرورگر و اپلیکیشن)
پلتفرم‌های پشتیبانی‌شده ویندوز، مک، لینوکس، اندروید iOS، اندروید، تحت وب ویندوز، مک، لینوکس (افزونه مرورگر)، iOS، اندروید
پشتیبانی از ارزهای دیجیتال تنها بیت کوین بیش از 10000 ارز دیجیتال بیش از 100 ارز دیجیتال
امنیت بسیار بالا بالا بالا
حریم خصوصی بدون نیاز به KYC بدون نیاز به KYC بدون نیاز به KYC
ویژگی‌های اضافی پشتیبانی از SegWit، امضای چندگانه دسترسی به DApps، استیکینگ دسترسی به DApps، امکانات Web3
رابط کاربری ساده ساده و دوستانه ساده و کاربردی، مناسب برای تعامل با DApps
هزینه‌ها بدون هزینه اضافی، تنها هزینه‌های شبکه بدون هزینه اضافی، تنها هزینه‌های شبکه بدون هزینه اضافی، تنها هزینه‌های شبکه

مقایسه کیف پول الکتروم با متاماسک

جدول بالا به خوبی کیف پول الکتروم را با تراست ولت و متامسک مقایسه کرده است. الکتروم و متامسک جزو کیف پول‌های جذاب و شناخته شده هستند که برای نگهداری ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این کیف پول‌های ویژگی‌های خاص خود را داشته و در نوبه خود گزینه مناسبی ذخیره دارایی‌های دیجیتال هستند. به صورت کلی  الکتروم برای کاربرانی که تمرکز بر بیت کوین دارند و به دنبال امنیت بسیار بالا هستند، ایده‌آل است. در مقابل متامسک برای کاربرانی که در اکوسیستم اتریوم فعالیت می‌کنند و به دنبال تعامل با DApps و Web3 هستند، مناسب است.

الکتروم، متمرکز روی بیت کوین

پس از خواندن این بررسی کیف پول Electrum، اکنون باید بدانید کیف پول الکتروم چیست و چه مشخصاتی دارد، نحوه استفاده از کیف پول الکتروم برای ارسال و دریافت بیت کوین چگونه است؟ بنابراین، با تمام اطلاعات جدید خود از بررسی کیف پول الکتروم، چه فکر می‌کنید؟ آیا در آینده از الکتروم برای ذخیره بیت کوین‌های خود استفاده خواهید کرد؟

شما برای ذخیره بیت کوین‌های خود از چه کیف پول نرم افزاری استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول
Request for Quote

الکتروم یک کیف پول اختصاصی بیت کوین است و یک گزینه ایده‌آل برای هولدرهای بیت کوین به شمار می‌رود.

بله، الکتروم یک کیف پول غیر حضانتی بوده و به‌صورت متن باز طراحی شده است. این موضوع سبب می‌شود که الکتروم امنیت بالایی داشته باشد و کاربران بتوانند دارایی‌های خو درا در یک محیط امن نگهداری کنند.

آموزش کیف پول الکتروم Electrum
با افزایش قیمت دلار و ارزهای دیجیتال، عرضه و تقاضای بازار ارزهای دیجیتال نیز افزایش پیدا کرده است. بیت کوین که به عنوان اولین و معروف ترین ارز دیجیتال شناخته...
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
امنیت ارز دیجیتال
امن ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها
با پیشرفت روزافزون بازار ارز دیجیتال، این سوال که “چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن نگه داریم؟” یک چالش بزرگ است. تغییرات مداوم در این صنعت نیز نیاز به داشتن...
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
آموزش ارز دیجیتال
TXID یا لینک تراکنش چیست؟
ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از پرداخت و یا واریز ارز دیجیتال، دریافت کننده از شما لینک تراکنش یا TXID را به عنوان مدرک درخواست کرده باشد....
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
امنیت ارز دیجیتال
آیا خرید تتر بدون احراز هویت امکان پذیر است؟
تتر، ارزی که در روزهای پرنوسان خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچنان می درخشد و طرفداران وفادار خود را دارد. در این نوشته به این موضوع می پردازیم که آیا...