مستر کارت

نوار مغناطیسی در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟

نوار مغناطیسی در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟

نوار مغناطیسی (Magnet) در کارت­ های مغناطیسی

کارت مغناطیسی یکی از انواع کارت ­ها اعتباری می­ باشد که از آن به عنوان اولین کارتی یاد می ­شود که در زمینه تجارت الکترونیک به عنوان کارت بانکی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از ویژگی ای مهم آن داشتن نوار مغناطیسی برای ذخیره اطلاعات در آن است. استفاده مکرر از آن و نقش بسیار مهم آن در زندگی امروزه ما بر کسی پوشیده نیست، اما آیا تا­کنون با خود فکر کرده ­اید این کارت­ ها چگونه کار می­ کنند؟

شاید پاسخ شما صحیح باشد، از طریق نوار مغناطیسی که در پشت کارت قرار دارد. اما پاسخ این­که این نوار مغناطیسی (Magnet) چگونه کار میکند را هم می ­دانید؟ در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم.

کارت مغناطیسی چیست؟

کارت­ های مغناطیسی از جنس PVC می­ باشند و تا حدودی شکننده هستند و نباید مقابل نور و حرارت شدید قرار گیرند. همچنین قرار دادن این نوع کارت­ ها در مجاورت اجسامی که خاصیت آهن­ربایی دارند یا ضبط­ صوت، تلویزیون، بلند­گو و موبایل باعث از بین رفتن اطلاعات ذخیره­ شده در نوار آن­ها می ­شود.

شرکت ISO برای اندازه کارت، محل قرار­گیری مغناطیس، نوع اطلاعات نوار مغناطیس، استاندارد­هایی ارایه کرد که عبارتند از ISO/IEC 7810, ISO/IEC 7811, ISO/IEC 7812, ISO/IEC 7813, ISO 8583, ISO/IEC 4909 و در ایران نیز تولید مطابق همین استاندار­ها صورت می­ گیرد.

نوار مغناطیسی در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟

تاریخچه نوار مغناطیسی

ذخیره سازی اطلاعات در نوار مغناطیسی نخستین بار در جنگ جهانی دوم جهت ذخیره سازی صدا استفاده شد. پس از آن در سال 1950 از این نوارها برای ذخیره اطلاعات در کامپیوتر استفاده شد. فارست پری نام یک مهندس IBM است که در سال 1960 پس از کلی تلاش و شکست در آزمایشگاه سرانجام توانست نوار چسبنده ای را که بعدها نوار مغناطیسی نام گرفت را در کارت ها تعبیه کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این اتفاق چگونه رقم خورد. فارست بری مدت ها روی ایده ذخیره اطلاعات در کارت های بانکی تلاش کرد. برای این کار به یک نوار مغناطیسی نیاز داشت که بتواند اطلاعات را در خود ذخیره و در زمان های نیاز همان اطلاعات را نمایش دهد. او برای این کار مدت ها تلاش کرد و بارها نیز با شست رو به رو شد. در نهایت با همفکری همسر خود، دوروتی از اتو بررای ذوب کردن و چسباندن نوار مغناطیس روی کارت های بانکی استفاده کرد. شاید این گفته خنده دار یا غیرممکن به نظر برسد. اما او توانست با استفاده از اتو نتیجه ای که مدت ها برای رسیدن به آن تلاش می کرد را به دست بیاورد.

نوار مغناطیسی در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟

ساختار نوار مغناطیسی

نوار مغناطیسی از ذره های ریزی مبتنی بر آهن که در لایه ای از پلاستیک پوشانده شده، ساخته شده است. در نوار مغناطیسی با تغییر خاصیت مغناطیسی، ذرات کوجک مبتنی بر اهن اطلاعات را ذخیره می کند. البته این نوار ها به علت محدودیت های فیزیکی موجود نمی توانند اطلاعات زیادی را شامل شوند.
این نوار شبیه نوار کاست است که محکم پشت کارت چسبیده است. به جای اینکه موتور نوار را بخواند، دست شما که کارت را در دستگاه کارت خوان حرکت می دهد باعث خواندن اطلاعات می شود.

روی این کارت ها بنابر استاندارد ایزو (7811) و کنفدراسیون بین المللی الکترونیک (ISO/IEC) سه شیار وجود دارد. معمولا شیار اول اطلاعاتی از قبیل نام دارنده و شماره حساب شخص می باشد. کارت اعتباری شما معمولا از شیار اول و دوم استفاده می کند. شیار سوم برای خواندن و نوشتن از قبیل کد رمز، کد کشور، مبلغ مجاز و پول رایج را نگهداری می کند. اما این ها به عنوان یک استاندارد بین بانک ها نیست.

در واقع شیار دوم و سوم شامل اطلاعات کنترلی می باشد. زمانی که شرکت پذیرنده کارت، اطلاعات کارت را دریافت کرد، اعتبار داده های موجود در نوار مغناطیسی که شامل مواردی چون: صحت شماره کارت، مورد استفاده کارت و محدودیت کارت اعتباری، مورد استفاده کارت را می سنجد.
شاید برایتان پیش امده باشد که دستگاه خودپرداز ATM کارت شما را قبول نکند! در این صورت یا نوار مغناطیسی کارتتان کثیف و یا خراشیده شده است یا همان طور که قبلا گفته شد به علت قرار گرفتن کارت در میدان مغناطیسی، اطلاعات نوار مغناطیسی پاک شده است.

نوار مغناطیسی در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟

انواع نوار مغناطیسی

به طور کلی شما می توانید دو نوع از کارت های مغناطیسی را در بازار پیدا نمایید. هر یک از آنها ویژگی های محنصر به فرد خود را دارند و با توجه به همان ویژگی ها کاربرد متفاوتی نیز دارند.

کارت مغناطیسی HiCo: عبارت HiCo از ترکیب high-corecivity گرفته شده است. در حقیقت این دسته کارت هایی را دربرمی گیرد که نوار مغناطیسی آنها از دوام بالایی برخوردار است. در نتیجه شما می توانید در طولانی مدت بدون هیچگونه نگرانی در خصوص خرابی این نوع از کارت ها از آنها استفاده نمایید. کارت های بانکی دقیقا جزء همین دسته بندی هستند و تا زمانی که به شکل درستی از آنها استفاده شود برای شما قابل استفاده باقی می مانند.

کارت مغناطیسی LoCo: این دسته کارت هایی را دربر می گیرد که از دوام پایین تری برخوردار هستند. عبارت LiCo نیز از ترکیب low-coercivity گرفته شده است. شما به هیچ عنوان نمی توانید از این کارت های برای طولانی مدت استفاده کنید. در حقیقت نوار مغناطیسی آن برای مدتی محدود مشخص قابلیت ذخیره اطلاعات را دارند. از این نوع نوار مغناطیسی برای کارت هایی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند یا اطلاعات آنها به صورت مداوم تغییر می کند، استفاده می شود. مثل کارت های کلید هتل ها که با تغییر ساکنین اتاق، اطلاعات آن نیز تغییر می کند.

امنیت نوار مغناطیسی

امنیت کارت های مغناطیسی نسبت به کارت های هوشمند پایین است چرا که تراک های موجود روی کارت ها به راحتی قابل خواندن و کپی کردن روی کارت های دیگر می باشد. از این رو در مواردی که امنیت اطلاعات حائز اهمیت باشد، از کارت مغناطیسی استفاده نمی شود. همانطور که بار ها در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داشته اید، این کارت ها غالبا در ارتباطات آنلاین ویا به عنوان کارت های شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند.

نوار مغناطیسی در کارت های اعتباری چگونه کار می کند؟
نوار مغناطیسی (Magnet) در کارت­ های مغناطیسی کارت مغناطیسی یکی از انواع کارت ­ها اعتباری می­ باشد که از آن به عنوان اولین کارتی یاد می ­شود که در زمینه...
4.55 از 11 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام میشه اطلاعات شخصی سازی شده روی کارت ها عابر بانک استفاده کرد

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، با استفاده از اطلاعات ثبت شده روی کارت مثل توکن 16 رقمی می‌توانید خریدهای آنلاین را انجام دهید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. کارتهایی مثل کارت ملی یا کارت سوخت یا سیم کارت که یک اسلات کوچک فلزی روشون هست از چه نوعی هستن؟ ایا امنیت و دوام بیشتری دارن؟ اطلاعاتی که روشون جا میشه کمتر از این نوار سیاه رنگ هست؟؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، کارت‌هایی که دارای یک اسلات کوچک فلزی هستند، معمولاً به عنوان کارت‌های چیپ دار شناخته می‌شوند. این نوع کارت‌ها از تکنولوژی چیپ برای ذخیره و مدیریت اطلاعات استفاده می‌کنند. کارت‌های چیپ دار دارای مزایایی همچون امنیت و دوام بیشتر هستند. همچنین اطلاعات را به صورت رمزنگاری شده در خود ذخیره می‌کنند، که از تقلب و سرقت اطلاعات جلوگیری شود. این کارت‌ها معمولاً از مواد مقاوم‌تری ساخته شده‌اند که دوام بیشتری نسبت به نوار مغناطیسی سیاه دارند. اطلاعات ذخیره شده در کارت‌های چیپ کمتر از کارت‌های با نوار مغناطیسی است و به نوعی متمرکز‌تر و امن‌تر است. این نوع کارت‌ها برای معاملات الکترونیکی معمولاً سریعتر نیز هستند.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. آیا میشه نوار مغناطیس پشت کارت عابر بانک رو جابجا کرد؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      خیر، جابه جایی نوار مغناطیس پشت کارت‌های اعتباری امکان پذیر نیست.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      کاربر گرامی، از دیدگاه شما متشکریم
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • آیا میتوان روی نوار سیاه رنگ پشت کارت بانکی نوار چسب زد؟

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
      • سلام و احترام
        کاربر گرامی، استفاده از چسب یا هر نوع ماده دیگر بر روی نوار سیاه کارت بانکی، ممکن است مشکلات احتمالی ایجاد کند. نوار سیاه معمولاً برای حفاظت از اطلاعات حساب بانکی و امنیت آن استفاده می‌شود و اعمال تغییرات یا اضافات به آن ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کند.
        پایدار باشید

        آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
مستر کارت مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟
مستر کارت
مستر کارت مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر تا کنون برای خرید به سایت های خارجی سری زده باشید. به این مورد برخورد کرده اید که در بخش پرداخت این سایت ها معمولا از شما اطلاعات حساب...
مسترکارت چگونه کار میکند
مستر کارت
مسترکارت چگونه کار میکند
آیا می خواهید با مزایای استفاده از مسترکارت آشنا شوید؟ آیا می خواهید بدانید MasterCard چگونه کار می کند؟ آیا می خواهید از اهمیت استفاده از مستر کارت در امور...
روش‌ های دریافت مستر کارت یا ویزا کارت رایگان
ویزا کارت
روش‌ های دریافت مستر کارت یا ویزا کارت رایگان
برای خرید از سایت‌های خارجی مثل خرید از آمازون و به طور کلی پرداخت ارزی در سایت‌های مختلف، مانند ثبت نام آیلتس، ثبت نام تافل و … معمولاً از انواع...
تفاوت مسترکارت با ویزا کارت چیست؟
مستر کارت
تفاوت مسترکارت با ویزا کارت چیست؟
صنعت پرداخت الکترونیکی جهان بر چهار شرکت ویزا کارت، مستر کارت، دیسکاور و امریکن اکسپرس حاکم است و مسئولیت رسیدگی به بیشتر پرداخت ها در جهان بر عهده آن ها...
استفاده از ویزا کارت مجازی برای پی پال
ویزا کارت
استفاده از ویزا کارت مجازی برای پی پال
پی پال، یکی از بزرگترین شبکه‌های مالی برای انجام معاملات تجاری و بانکی است که در سراسر دنیا به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای انجام تراکنش‌ها، پرداخت‌های بانکی و...
چگونه از ویزا کارت استفاده کنیم؟
ویزا کارت
چگونه از ویزا کارت استفاده کنیم؟
ویزا کارت (VisaCard)، یک سیستم پرداخت بانکی است که با آن می‌توان از فروشگاه‌های زیادی به صورت اینترنتی و فیزیکی خریداری کرد و از خدمات سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی استفاده...