مسافرت و مهاجرت

راهنمای هزینه‌ و اخذ ویزای تحصیل در کانادا

اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید باید با هزینه‌ی تحصیل در این کشور آشنا شوید. به طور کلی هزینه‌ی تحصیل در کانادا نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان پایین‌تر اما از بسیاری از کشورها گران‌تر است.

برای دانشجویان خارجی، هزینه‌ی تحصیل در دوره‌های لیسانس به طور متوسط 10735 دلار آمریکا در سال است، یعنی 14000 دلار کانادا. البته دانشگاه‌ها در کانادا هزینه‌های خود را تعریف می‌کنند و هزینه‌ی شما به خود دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی‌تان نیز بستگی دارد. معمولاً رشته‌های هنر و علوم انسانی پایین‌ترین هزینه و رشته‌های مهندسی و پزشکی بالاترین هزینه‌ها را دارند.

وزارت آموزش و پرورش کانادا سامانه‌ی آنلاینی طراحی کرده‌است که متقضیان خارجی می‌توانند به راحتی هزینه‌های خود را محاسبه کنند. این سامانه برای تمامی دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف قابلیت تنظیم دارد تا نرخ بدست آمده دقیق باشد.

می‌توانید اطلاعات بیشتری را از اینجا بدست آورید.

کمک‌های مالی برای تحصیل در کانادا

بورسیه‌ها، وام‌ها و اسکولارشیپ‌های مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. این کمک‌‌ها هم در مقاطع لیسانس و هم در مقاطع بالاتر از لیسانس وجود دارند. برای تخصص‌ها و رشته‌های تحصیلی خاص موقعیت‌های تحقیقاتی با اسکولارشیپ‌های وجود دارد که برای هریک امکان تقاضا وجود دارد. با توجه به آنکه این کمک‌هزینه‌ها محدود هستند و رقابت برای آنها زیاد است، باید بلافاصله برای دریافت آنها ثبت‌نام کنید. به بسیاری از دانشجویان خارجی پیشنهاد می‌شود که از اسکولارشیپ‌های ارائه‌شده در کشور خودشان استفاده کرده و پس از آن برای تحصیل به کانادا بیایند. یعنی حمایت مالی از سوی کشور مادری خودشان انجام می‌شود و فرصت تحصیل در کانادا به آنها داده می‌شود.

همچنین در خود کانادا مؤسساتی هستند که بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال کمیته‌ی کانادایی کشورهای مشترک‌المنافع، برای دانشجویانی که از این کشورها اقدام می‌کنند کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌کند. همچنین برای دیگر انواع کمک‌های مالی می‌توانید به وبسایت مرکز اطلاعات کانادا برای دانشجویان خارجی مراجعه کنید و از اطلاعات آن بهره‌مند شوید.

ثبت درخواست

وقتی که به لیست نهایی دانشگاه‌های مورد نظر خود رسیدید باید با بخش بین‌الملل دانشگاه ارتباط برقرار کنید تا شما را در جریان ادامه‌ی پروسه بگذارد. از آنجا که یک سیستم مرکزی برای ثبت‌نام کل دانشگاه‌های کانادا وجود ندارد، شما باید از طریق خود دانشگاه و مستقیماً اقدام به ثبت‌نام کنید.

ثبت درخواست در دانشگاه‌های کانادا معمولاً سرراست است. اغلب مؤسسات آموزش عالی کانادا برای ادامه تحصیل از شما یک مدرک دیپلم دبیرستان و حدود 40 ساعت کار داوطلبانه می‌خواهند. البته برای متقاضیان خارجی ممکن است مواردی متفاوت وجود داشته‌باشد که باید با خود مؤسسه هماهنگ شود. چیزی که برای اغلب دانشجویان خارجی واجب است داشتن مدرک زبان خارجی است. انگلیسی زبان اصلی است. اما اگر برای دانشگاه‌های استان کبک اقدام می‌کنید باید توجه کنید که تنها دانشگاه مک‌گیل و کنکوردیا انگلیسی‌زبان هستند و برای دیگر دانشگاه‌های کبک باید مدرک زبان فرانسه داشته‌باشید.

برای برخی از دانشگاه‌ها و البته تقریباً برای همه‌ی دانشجویان خارجی لازم است که یک بیانیه در مورد خودشان بنویسند که در آن باید به معرفی خودشان و تجربیاتشان بپردازند. دیگر موارد مورد نیاز می‌تواند شامل نمونه‌های زیر باشد: توصیه‌نامه، مدارک سوابق تحصیلی، فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی، جوایز و بورسیه‌های قبلی احتمالی.

برای تحصیل در کانادا باید یک اجازه‌نامه نیز دریافت کنید. این اجازه‌نامه برای صدور ویزای تحصیلی شما الزامی است. ویزای تحصیلی شما اجازه‌ی اقامت در کانادا تا زمان اتمام تحصیلتان را به شما می‌دهد. اگر تحصیل شما زیر شش ماه به طول انجامد نیازی برای دریافت اجازه‌نامه نخواهید داشت.

ویزای دانشجویی کانادا

برای دریافت اجازه‌نامه‌ی تحصیل و ویزای تحصیلی کانادا می‌توان از دو طریق آنلاین و کاغذی اقدام کنید. دریافت فرم تقاضانامه از وبسایت مهاجرت و شهروندی کانادا امکان‌پذیر است. تقاضای کاغذی هم عمولاً دوبرابر زمان تقاضای آنلاین را می‌گیرند. پیشنهاد می‌شود که حتماً جدول زمان‌بندی‌ها را از قبل چک کنید. برای تقاضای آنلاین باید کارت اعتباری داشته باشید همچنین باید امکان تهیه‌ی اسکن از مدارک خود را نیز داشته باشید. حداقل مدرک لازم برای آنکه بتوانید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنید، پذیرفته‎شدن در یکی از مؤسسات آموزش عالی کانادا است. متقضیان استان کبک باید نامه‌ی پذیرش ایالت کبک را نیز دریافت کرده باشند. سپس می‌توانید از سه طریق وبسایت شهروندی و مهاجرت کانادا، سفارت کانادا در کشور خود و یا ارتباط با یکی از دفاتر مهاجرتی نزدیک به خودتان برای ویزا ثبت‌نام کنید. باید به تعدادی سؤال پاسخ دهید. پاسخ این سؤال‌ها که در وبسایت مهاجرت و شهروندی از شما پرسیده می‌شوند مشخص می‌کند که آیا شما برای تحصیل در کانادا مناسب هستید یا خیر. اگر شما مناسب تشخیص داده شدید یک فرصت 60 روزه برای ثبت نام به شما داده می‌شود. پس از ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌ها ممکن از شما برای انجام مصاحبه دعوت به عمل بیاید. این ملاقات در سفارت کانادا در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
مسافرت و مهاجرت
اکسپرس انتری (Express Entry) چیست؟
اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم در این کشور را داشته باشید، حتما باید از طریق اکسپرس انتری (Express Entry) نسبت به انجام آن اقدام نمایید....
واچر (ووچر) هتل چیست؟
مسافرت و مهاجرت
واچر (ووچر) هتل چیست؟
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید به سفر بروید و از یک هتل خوب و راحت استفاده کنید. اما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که هتلی که انتخاب کرده‌اید...
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
مسافرت و مهاجرت
ارزانترین کشورها برای تحصیل کدامند؟
روش‌های مختلفی برای مهاجرت و گرفتن اقامت در کشوری دیگر وجود دارد، که یکی از بهترین موارد آن دریافت ویزای تحصیلی می‌باشد. برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر هم روش‌های...