اکانت های خارجی

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا AI) تکنولوژی است که به هوشمندسازی ماشین ها و توانمندسازی آنها در یادگیری، تحلیل و تصمیم‌گیری اشاره دارد. در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی و دنیای اینترنتی، کاربرد هوش مصنوعی در زندگی را به سادگی می‌توان در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، غذایی، صنعتی، اقتصادی، پزشکی، نظامی و… مشاهده کرد. فناوری AI از موبایل شخصی تا لوازم خانگی و حتی در بزرگ‌ترین صنایع و حوزه‌های تخصصی جای گرفته و به جزئی جداناپذیر از آن تبدیل شده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا به شکلی مفید و مختصر با کاربرد هوش مصنوعی در زندگی انسان آشنا شویم.

هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا AI از جذابترین پروژه‌های تاریخ علم کامپیوتر می‌باشد که دنیای انسان‌ها را به سمت‌و‌سوی جدیدی سوق داده است. در واقع AI تکنولوژی است که ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های وابسته به ذهن انسان همچون یادگیری، تحلیل و حل مسئله را با دقت بالا، درصد خطای کمتر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

هدف هوش مصنوعی، توسعه کامپیوترها و ماشین‌های هوشمندی است که با الگوبرداری از ذهن انسان، بتواند فکر کند و قابلیت تقلید رفتارهای انسانی را داشته باشد. به بیان ساده‌تر، هوش مصنوعی نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی برای کامپیوتر می‌باشد که قابلیت تفکر و تحلیل را برای آن امکان‌پذیر می‌کند.

فواید هوش مصنوعی

این روزها ردپای هوش مصنوعی در بسیاری از عرصه‌ها دیده می‌شود و به طور ملموسی زندگی انسان‌ها را دچار تحولات زیادی کرده است؛ بسیاری از مشکلات حل‌نشدنی در حال حل‌شدن هستند و کارهای پیچیده با سهولت و سرعت بیشتری در حال انجام‌اند. تاثیرات استفاده از این تکنولوژی نشان می‌دهد که بهره‌گیری از AI نه‌تنها مشاغل، صنایع، اقتصاد و سایر حوزه‌های زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحولات مثبت کرده است، بلکه این فناوری می‌تواند کلید حل بسیاری از چالش‌های بزرگ زندگی انسان مانند بهبود سلامت جامعه بشری، مراقبت از منابع طبیعی و کنترل تغییرات جوی کره زمین و … نیز باشد؛ این ادعا، طبق تحقیقات جدید موسسه جهانی مک‌کینزی در ۱۵۰ زمینه مختلف که هوش مصنوعی در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا اینکه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، مورد تایید واقع شده است.

به عنوان یکی دیگر از عجایب هوش مصنوعی می‌توان به این ویژگی اشاره داشت که، AI شرایطی را محیا کرده است تا افرادی که هیچ دانشی از زبان‌های برنامه‌نویسی و یا طراحی گرافیک ندارند، در زمان کوتاهی بتوانند وب‌سایت خود را ساخته و پوسترهای گرافیکی را به صورت خلاقانه‌ای طراحی کنند. این ویژگی موجب تحولی بزرگ در زندگی روزمره انسان‌ها خصوصا در دنیای اینترنت شده است؛ به همین جهت کمپانی‌های بزرگ نیز درحال سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری در پروژه‌های هوش مصنوعی هستند و مایکروسافت هم با آوردن چت‌بات ChatGPT به بینگ، قصد دارد تا جستجوی اینترنتی را متحول کند.

آیا می‌دانید ChatGPT چیست؟ چت جی پی تی یک نمونه اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند. در‌حقیقت ChatGPT جدیدترین نسخه از GPT، خانواده‌ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن به‌حساب می‌آید. با خرید اکانت Open Ai می‌توانید از ابزار ChatGPT استفاده کنید.

ویژگی های هوش مصنوعی

از جمله ویژگی‌ها و مزایای هوش مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری
  • کاهش خطای انسانی
  • حذف ریسک در شرایط حساس، امنیتی و مخاطره آمیز
  • خستگی‌ناپذیر و همیشه در دسترس
  • دستیار دیجیتال برای انجام کارها
  • دستاوردهای جدید
  • تصمیمات بی‌طرفانه

ویژگی های هوش مصنوعی AI

کاربرد هوش مصنوعی در دنیا

امروزه، کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره انسان‌ها قابل‌لمس بوده و حضور این فناوری در اکثر لحظات ما حس می‌شود. هوش مصنوعی با الگوریتم‌های پیچیده خود، روز به روز پیشرفت کرده و وظایف مهمی را در اصلی‌ترین زمینه‌های کاری و زندگی ما بر عهده دارد. سرعت و دقت قابل توجه هوش مصنوعی دلیلی شده است تا این فناوری به یک نیاز ضروری تبدیل شود.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه های مختلف

همانطورکه در بخش‌های پیشین بدان اشاره شد، فناوری هوش مصنوعی زندگی انسان را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار داده و به جزئی جدانشدنی از آن تبدیل شده است؛ این به گونه‌ای است که در این روزها، انجام بسیاری از کارها بدون استفاده از هوش مصنوعی بسیار مشکل خواهد بود. هوش مصنوعی در کوچکترین لحظات ما همانند انتخاب یک فیلم تا ساخت خودروهای تندرو حضور داشته و در برخی موارد فعالیت‌های انسانی را از مغزهای بیولوژیک بهتر انجام میدهد. در ادامه به مهمترین کاربردهای AI در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم.

کاربرد هوش مصنوعی در کامپیوتر

بطورکلی هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه‌ای است که با هدف هوشمندسازی کامپیوترها برای تعامل هرچه بیشتر ماشین و انسان توسعه داده شده است.

کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی نرم افزار موارد زیادی از تخصص‌های این حوزه را پوشش داده و موجب خلق پروژه‌های موفق در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بالاترین کیفیت و سهولت هرچه بیشتر شده است. حضور هوش مصنوعی را می‌توان در حوزه‌های شبکه‌های کامپیوتری، برنامه‌نویسی، سئو، تولید محتوا، طراحی گرافیک، نرم‌افزارهای تعاملی، فضاهای گیمینگ و بازی و… مشاهده کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری

مواردی همچون بزرگتر شدن شبکه‌ها، استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف، افزایش حجم داده‌ها و تعدد نیروهای انسانی موجب پیچیدگی‌های هرچه بیشتر شبکه‌های کامپیوتری شده است که مدیریت و کنترل آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. در این میان، بهره‌گیری از هوش مصنوعی در شبکه‌های کامپیوتری می‌تواند مشکلات ساختاری و ناهنجاری‌های شبکه را به سرعت شناسایی نموده، با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های AI آن‌ها را برطرف کرده، هزینه‌های مدیریت شبکه را کاهش داده و با کمترین هزینه ممکن شبکه‌های کامپیوتری را کنترل کند.

همچنین قابلیت‌هایی مانند پیش بینی کردن تجربه کاربری، تنظیم خودکار پهنای باند شبکه، ردیابی و حل مشکل سریع مشکلات روترها، مستقر کردن شبکه‌ و سرورهای مجازی و… نیز با استفاده از AI امکان‌پذیر است.

کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری

کاربرد هوش مصنوعی در سئو

مهم‌ترین تاثیر هوش مصنوعی در سئو، ایجاد درک ماشین از رفتار انسانی است که از تاثیرگذارترین موارد روی رتبه‌بندی‌ها و معیارهای بررسی سایت است. امروزه، سایت‌ها بر اساس تجربه کاربری رتبه‌بندی شده و در نتایج گوگل نشان داده می‌شوند؛ به این صورت که خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجو رفتار کاربران در سایت‌ها را تحلیل کرده و بر اساس تجربه مثبت و منفی آن‌ها، سایت مورد نظر را امتیازدهی می‌کنند.

متخصصین سئو با استفاده از ابزارهای سئو مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند رفتار کاربران در سایت را بررسی کرده و سایت خود را بهبود دهند. همچنین، پردازش تصاویر، برچسب گذاری خودکار، پردازش فایل‌های صوتی و ویدئویی، شناسایی اصالت محتوا، رتبه‌بندی صفحات وب و… نمونه‌ای از کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت می‌باشند.

کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا

هوش مصنوعی دارای ابزارهایی است که می‌تواند برای تولید محتوای متنی نزدیک به ادبیات انسان مورد استفاده قرار گیرد؛ با توجه به اینکه هوش مصنوعی جای نویسندگان واقعی را نمی‌گیرد، اما می‌تواند تولیدمحتوای باکیفیت را ساده‌تر کرده و سرعت انجام کارهای آن‌ها را بهبود دهد. این ابزار، علی‌الخصوص در مواقعی که نیروی کافی برای تولیدمحتوا وجود ندارد، یک گزینه‌ی ایده‌آل است.

کاربرد هوش مصنوعی برای طراحی

ابزارهای ویرایش تصاویر به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای هوش مصنوعی محسوب می‌شوند که با استفاده از گوشی‌های همراه می‌توان به‌راحتی انواع مختلفی از این برنامه‌ها را نصب و به‌آسانی با آن‌ها کار کرد. با استفاده از ابزارهای هوشمند ویرایش تصاویر، می‌توان کیفیت تصاویر را بهتر و عکس‌های مخدوش شده را ترمیم کرد. همچنین، این ابزارها به عکاسان این مکان را می‌دهند تا با اعمال ویژگی‌های مختلف نظیر نورپردازی، محو کردن بخشی از تصویر و ایجاد عمق در تصاویر، عکس‌های ثبت شده را با جلوه‌های مختلف و تاثیرگذار زیباسازی کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در طراحی و ادیت اسناد گرافیکی را می‌توان در موتورهای جستجوگر گوگل نیز ملاحظه کرد. این ابزارها با مدل‌‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق به نحوی آموزش دیده‌اند که اجزای مختلف تصاویر را تشخیص داده و می‌توانند اشیای موجود در عکس را شناسایی نمایند.

از جمله توانایی‌های هوش مصنوعی در طراحی می‌توان به تنظیم هارمونی رنگ‌ها در تصویر، یادگیری و استخراج سبک، تبدیل تصویر به تصویر، ترمیم تصویر و توسعه تصویر اشاره کرد.

یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های نرم افزاری گرافیکی تحت وب canva می‌باشد که با برخورداری از هوش مصنوعی، طراحی‌های حرفه‌ای و خلاقانه را حتی برای افراد مبتدی نیز میسر کرده است. با خرید اکانت کانوا به راحتی می‌توانید ادیت‌های تخصصی را روی فایل‌های گرافیکی خود اعمال کنید.

کاربرد هوش مصنوعی در برنامه نویسی

کاربرد هوش مصنوعی در برنامه نویسی

با پیشرفت قابل‌توجه هوش مصنوعی، قابلیت برنامه‌نویسی توسط ماشین‌ها دور از انتظار نیست!

در حوزه برنامه‌نویسی، فناوری هوش مصنوعی با استفاده از مجموعه الگوها و الگوریتم‌های پیشرفته، به شناسایی و حل باگ کدهای نوشته شده کمک کرده و با ارائه پیشنهاداتی برای کد، موجب افزایش کارایی و بهره‌وری کدهای نوشته شده می‌شود. طبق گفته کارشناسان، یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته به زودی می‌تواند چرخه توسعه نرم‌افزار را به تنهایی اجرا و مدیریت کرده و ماهیت یک کد را درک نماید.

اگر به حوزه برنامه نویسی تخصصی علاقمندید، خرید اکانت codecademy را به شما پیشنهاد می کنیم. با استفاده از آموزش‌های این اکانت به سادگی می‌توانید تخصص خود را بهبود داده، در پروژه‌های برنامه‌نویسی بین‌المللی همکاری داشته و کسب درآمد دلاری داشته باشید؛ در نظر داشته باشید که نقد کردن درآمد ارزی برای فریلنسرها و افرادی که درآمد دلاری دارند به سادگی با استفاده از خدمات ایرانیکارت امکان‌پذیر است.

 

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت

هوش مصنوعی تقریبا بر روی تمامی صنایع موجود در جهان، به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم تاثیرگذار است. بدون شک هوش مصنوعی در کسب و کارهای صنعتی موجب سرعت، دقت، امنیت، اتوماسیون، کاهش مصرف انرژی و… شده است. طبق گزارش The Manufacturer، ۹۲% از مدیران ارشد تولید در کشورهای پیشرفته باور دارند که کارخانه‌هایی که از هوش مصنوعی بهره برده‌اند، با افزایش چشمگیر بهره‌وری و توانمندسازی کارکنان در جهت کار هوشمندانه همراه خواهند بود.

به طور کلی هوش مصنوعی در تمام صنایع مادر، نظامی، کشاورزی، ساختمان سازی، خودروسازی، بانکداری  و اقتصاد، فناوری اطلاعات، پزشکی، بیمه، بازی سازی و سایر زمینه‌ها کاربرد دارد.

 

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

هوش مصنوعی کاربردهای بیشماری در زمینه پزشکی و درمان دارد. این بدان معناست که از تشخیص ارتباط بین کدهای ژنتیکی گرفته تا استفاده از ربات‌‌های هوش مصنوعی برای عمل‌های جراحی دشوار، همه و همه در زمره کاربرهای هوش مصنوعی در زمینه پزشکی می‌باشد.

بطورکلی کاربرد هوش مصنوعی در زندگی و حوزه سلامت را می‌توان در دسته‌های پزشکی، خدمات به معلولین، داروسازی، ورزش و تغذیه تقسیم‌بندی کرد که در هر یک از این حوزه‌ها با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌توان با ثبت اطلاعات و تاریخچه درمانی بیماران، بررسی علائم، پردازش آزمایش‌ها و تصاویر پزشکی، مسیرهای درمانی مختلف را کشف کرده و از سایر توانایی‌های AI برای کنترل علائم حیاتی بیماران و ثبت نتایج آن، استفاده از ربات‌ها در انجام عمل‌های جراحی، مراقبت از بیمار و غیره بهره‌مند شد.

فارق از کاربردهای تخصصی AI در حوزه پزشکی، بیورندر یک سایت جامع و قابل استناد برای مطالعات پزشکی و ارائه کنفرانس‌های تخصصی می‌باشد که با خرید اکانت biorender می‌توانید به بیش تز 40000 مدل و الگوی تخصصی در 30 رشته پزشکی دسترسی داشته باشید.

کاربرد هوش مصنوعی در اقتصاد

کاربرد هوش مصنوعی در اقتصاد

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد دنیا با کمک و استفاده از هوش مصنوعی به رشد ۲۰ تریلیون دلاری برسد. در خاورمیانه نیز رشد ۳۲۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد منطقه پیش‌بینی شده است. در بخش‌های مختلف اقتصادی خاورمیانه این تأثیر مشخص و محسوس بوده است؛ برای مثال اندازه بخش خرده و عمده‌فروشی، کالاهای مصرفی، غذا و مسکن با ورود هوش مصنوعی به این حوزه رشد ۱۹ درصدی داشته است. این رشد در بخش‌های مختلف نیز اتفاق افتاده است.

در بخش لجستیک افزایش اندازه ۱۵٫۲ درصد بوده است. در فناوری، رسانه و ارتباطات این رشد اندازه 14 درصد، در ساخت تولید 12.4 درصد، انرژی، خدمات رفاهی و معدن 6.3 درصد، بخش عمومی، سلامت و آموزش 18.6 درصد و در بخش خدمات مالی، تخصصی و مدیریتی 13.6 درصد می‌باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در ارزهای دیجیتال

بازار رمز ارزها و کریپتوکارنسی یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های تجارت آنلاین در این روزها است. فعالیت در دنیای کریپتوکارنسی با هزاران توکن و رمزارز نیازمند دانش، تجربه و قدرت تحلیل بالایی است که باید دائما ارتقا پیدا کند؛ به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گرهای فعال در این حوزه برای حفظ سرمایه و مدیریت ریسک معاملات خود نیازمند تحلیل ویژه‌ای از وضعیت بازار و قیمت ارز، نوسانات ناگهانی و میزان عرضه و تقاضا خواهند بود.

در حال حاضر با توجه به پارامترهای مختلف تعیین کننده، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به تنهایی نمی‌توانند مسیر حرکت کریپتوکارنسی را مشخص کنند؛ به همین دلیل تریدرها و سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال، همواره به دنبال راهی برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید همچون هوش مصنوعی برای تحلیل و بررسی قیمت ارزها، کاهش ریسک معاملات و همچنین شناخت بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی برای سرمایه گذاری هستند. از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • توسعه و ایجاد ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی
  • تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین و رمز ارزها با هوش مصنوعی
  • تحلیل و تجزیه احساسات معامله گرهای یک ارز دیجیتال
  • شناسایی و سیگنال دهی رمز ارزهای کم ریسک و با احتمال سوددهی بالا
  • امکان توسعه استراتژی‌های معاملاتی بر اساس هوش مصنوعی
  • استفاده هوش مصنوعی در صرافی های ارز دیجیتال و ساخت رابط کاربری

 

سخن پایانی

در این مطلب به صورت مختصر با کاربرد هوش مصنوعی در زندگی آشنا شدیم. در نظر داشته باشید که موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از کاربرد AI در دنیا امروزی است. شما نیز نظر و تجربه خود را در مورد استفاده از هوش مصنوعی با ما به اشتراک بگذارید.

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا AI) تکنولوژی است که به هوشمندسازی ماشین ها و توانمندسازی آنها در یادگیری، تحلیل و تصمیم‌گیری اشاره دارد. در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی و...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش استفاده از ChatGPT در ایران از صفر تا صد
اکانت های خارجی
آموزش استفاده از ChatGPT در ایران از صفر تا صد
چت بات ChatGPT از جذاب‌ترین ربات‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات انسان باشد. جذابیت این ربات موجب شده است تا استفاده از ChatGPT در ایران نیز...