سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سبد ارز دیجیتال چیست؟ معرفی سبدهای پرسود ارز دیجیتال 2024

سبد ارز دیجیتال چیست؟ معرفی سبدهای پرسود ارز دیجیتال 2024

زمانی که بخواهید پا به دنیای کریپتو گذاشته و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را آغاز کنید، نخستین سوالی که در ذهنتان شکل می‌گیرد این است که حالا باید چه رمزارزهایی بخرم؟ بهترین رمزارزها برای خرید و فروش کدام‌اند؟ حقیقتاً هم این سوال بسیار مهم و حیاتی است. برای آن که بتوانید بهترین نتیجه را از بازار کریپتو بگیرید، باید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید. «سبدچینی» عبارتی است که آن را به فراوانی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شنوید و یکی از مفاهیم پایه برای سودآوری بیشتر است. در این مقاله ضمن معرفی سبدهای پرسود ارز دیجیتال 2024 به آموزش سبدچینی خواهیم پرداخت و چند نمونه از سبد ارز دیجیتال را با هم مرور خواهیم کرد.

سبد سرمایه‌گذاری یا همان پورتفوی چیست؟
سبد سرمایه گذاری

سبد سرمایه‌گذاری یا همان پورتفوی چیست؟

پیش از آن که به بررسی و مرور بهترین سبد ارز دیجیتال بپردازیم، باید بدانید سبد ارز دیجیتال چیست. سبد ارز دیجیتال یا سبد سرمایه‌گذاری که با واژه «portfolio» یا «پورتفوی» نیز شناخته می‌شود، مجموع دارایی‌های شما در کیف پول ارز دیجیتالتان است. به عبارت دیگر، هر چند نوع ارز دیجیتال که در کیف پولتان داشته باشید، سبد سرمایه‌گذاری شما را شکل خواهند داد.
زمانی که می‌خواهید فعالیت در بازار کریپتو را آغاز کنید، باید مهم‌ترین انتخاب‌های خود را انجام داده و ارزهایی را خریداری کنید. برای این کار، با بررسی دقیق بازار و کمک گرفتن از کارشناسان مالی، چند نمونه از رمزارزها را خریداری می‌کنند. برای نمونه اگر ۴ ارز مختلف را خریداری کرده باشید، سبد ارز دیجیتال شما متشکل از این ۴ نوع ارز خواهد بود و مجموع دارایی شما در این موارد، سرمایه موجود در سبد را نشان می‌دهد.

چرا باید سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال داشته باشیم؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است؟ چرا باید سبد سرمایه‌گذاری داشته باشیم؟ داستان از آن جایی شروع می‌شود که افراد تازه کار، با یک نوع ارز دیجیتال وارد بازار کریپتو شده و انتظار سوددهی دارند.

این در حالی است که بازار کریپتو دائماً نوساناتی را تجربه می‌کند که ممکن است ارزش سرمایه را به یکباره بالا برده و یا منجر به سقوط آن شوند. چنان چه روند بازار مطابق با خواست سرمایه‌گذاران پیش نرود، آن‌هایی که تنها یک ارز را خریداری کرده‌اند، متحمل ضرر و زیان گسترده‌ای خواهند شد. همین مسئله علاه بر تحمیل ضرر مالی، می‌تواند بر روحیه افراد اثرگذاشته و آن‌ها را ماًیوس کند. در نتیجه باقی‌مانده سرمایه خود را فروخته و از بازار کریپتو کناره‌گیری می‌کنند.

حال اگر روش بهتری را پیش گرفته و برنامه‌ریزی درستی برای کنترل ضرر و زیان‌ها و افزایش سوددهی داشته باشید، می‌توانید دارایی خود را به خوبی مدیریت کنید. در واقع پورتفوی یا سبد ارز دیجیتال، برای مدیریت دارایی‌های رمزنگاری‌شده در بازار کریپتو ایجاد می‌شود. با انتخاب درست چند رمزارز، در حالی که برخی از آن‌ها یک روند نزولی را طی می‌کنند، قطعاً تعدادی دیگر در حال سوددهی هستند و چه بسا آن قدر خوش‌شانس باشید که همه رمزارزهای کیف پولتان سیر صعودی را پیش بگیرند! در ادامه توضیح جامعی از آموزش سبد ارز دیجیتال را خواهیم داشت.

ویژگی‌های یک سبد ارز دیجیتال مناسب و پرسود چیست؟
ویژگی‌های پرتفوی پرسود

ویژگی‌های یک سبد ارز دیجیتال مناسب و پرسود چیست؟

فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، سبد چینی را انجام می‌دهند تا ضرر و زیان را به حداقل رسانده و سوددهی را تا حداکثر میزان، بالا ببرند؛ بنابراین باید سبدی بچینید که در عین پرسود بودن، کمترین زیان را داشته باشد. این هدف با به کارگیری چند روش کاربردی میسر می‌شود و می‌توانید یک سبد ارز دیجیتال سودآور داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی‌های یک سبد ارز دیجیتال مناسب را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

  • سبد ارز دیجیتال باید همسو با استراتژی معاملاتی شما باشد.

نخستین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که سبد ارز دیجیتال باید با استراتژی معاملاتی شما تناسب داشته باشد. همان طور که می‌دانید، تریدینگ می‌تواند به روش‌هایی مثل اسکالپ تریدینگ، دی تریدینگ یا ترید روزانه، سوئینگ تریدینگ و … انجام شود. حال برای مثال اگر شما ترید نوسانی را ترجیح می‌دهید، طبیعتاً باید از رمزارزهایی در سبد خود استفاده کنید که پامپ و دامپ زیادی داشته باشند. برای هر یک از انواع استراتژی‌های تریدنیگ، استراتژی‌های سبدچینی متفاوتی نیز وجود دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید.

  • سبد ارز دیجیتال باید متعادل و متوازن باشد.

توجه داشته باشید که مهم‎ترین نکته در نحوه بستن سبد ارز دیجیتال، برقراری تعادل و توازن است. همواره باید تعادل را در سبد ارز دیجیتال خود حفظ کنید؛ به این معنا که از ارزهای مختلف با سطوح متفاوت ریسک استفاده کنید. در این صورت با وجود نوسانات بازار، ارزهایی که ثبات بیشتری دارند همواره ارزش خود را حفظ می‌کنند و ارزهایی که ریسک بیشتری دارد، دچار تغییراتی می‌شوند. به هر میزان که ریسک‌پذیرتر باشید، می‌توانید مقدار این ارزها را بیشتر کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال  در سال 2024

  • باید حداقل و حداکثر سود و زیان را در پورتفوی مشخص کرده باشید.

همان طور که گفته شد، سبد ارز دیجیتال به منظور کسب بهترین نتیجه در بازار کریپتو ایجاد می‌شود. بنابراین باید از پیش، نتایج احتمالی سبدتان را بررسی کرده باشید. به این ترتیب آمادگی لازم برای مواجهه با بدترین نتایج را نیز خواهید داشت! باید با چشم باز انتخاب‌های خود را انجام دهید و اگر احساس می‌کنید ضرر در این حوزه تبعات بدی براییتان خواهد داشت، بهتر است سبد ارز دیجیتال باثبات‌تری را انتخاب کنید. 

  • بهترین سبد ارز دیجیتال باید بر اساس تحلیل‌های تخصصی چیده شود.

زمانی می‌توان یک سبدچینی حرفه‌ای و قابل اطمینان داشت که تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارزها به خوبی انجام شده باشد. با وجود آن که بازار ارزهای دیجیتال پر از نوسانات و فراز و فرودهای بی‌شمار است و هیچ پیش بینی قطعی وجود ندارد، اما این روزها تمام تصمیمات بر اساس همین آنالیزها گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید بهترین سبد ارز دیجیتال را داشته باشید، بهتر است به تحلیل ارزهای مورد نظر، توجه لازم را داشته باشید.

  • به صورت مداوم تغییراتی را برای ایجاد تعادل اعمال کنید.

بازار کریپتو دائماً دچار نوساناتی می‌شود که ممکن است کل سبدهای شما را به هم بریزند. باید بتوانید با توجه به این تغییرات، سبدچینی را مجدداً انجام دهید. به عبارت دیگر می‌توان گفت سبد ارز دیجیتال در صورتی موفق است که پویا باشد و دائماً به روزرسانی شود.

اشتباهات متداول در سبد چینی ارز دیجیتال
اشتباهات رایج در تشکیل سبد کریپتو

اشتباهات متداول در سبد چینی ارز دیجیتال

هر زمان که ویژگی‌های یک سبد مناسب را در نظر نگیرید و بدون دانش، سبدچینی را انجام دهید، مرتکب اشتباهاتی خواهید شد که ممکن است سرمایه شما را به باد دهند. این اشتباهات گاهاً در همان ابتدای راه آثار مخرب خود را نشان نمی‌دهند و بعد از گذشت چند وقت، ضرر بزرگی به دارایی شما می‌رسانند. مهم‌ترین این اشتباهات به شرح زیر هستند.

سبدی متشکل از یک ارز

انتخاب تنها یک ارز برای سرمایه گذاری که در واقع اصل تنوع در سبد را نقض می‌کند، می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. زمانی که تنها با یک ارز اقدام به معامله می‌کنید، اگر چه ممکن است در بدو ورود سوددهی خوبی داشته باشید، اما در صورت سیر نزولی بازار متحمل ضرر زیادی خواهید شد. بسیاری از تریدرهای تازه‌کار به اشتباه پس از کسب سود از خرید نوعی ارز، تمام سرمایه خود را برای خرید همان ارز می‌گذارند. باید بدانید بازار کریپتو دائماً در حال تغییر است و یک ارز همیشه بر مسیر سوددهی نمی‌ماند.

خرید ارز بیش از توان مالی

اشتباه بزرگ دیگری که در هیچ جای دنیای سرمایه‌گذاری و معاملات نباید مرتکب آن شوید، استفاده از تمام توان مالی است. اگر چه سبدچینی خود یک ترفند برای‌عدم تمرکز سرمایه بر یک پلتفرم خاص است، اما باید بدانید که تمرکز کل سرمایه در دنیا کریپتو نیز خود یک مشکل اساسی است. بهتر است تنها بخشی از سرمایه‌تان را در سبد چینی خرج کنید و با همان مقدار، معامله و یا سرمایه‌گذاری را پیش ببرید.

⇐ پیشنهاد مطالعه: آموزش کامل مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

عدم توجه به تحلیل هر ارز

انتخاب چشم‌بسته ارزها از جمله اشتباهات دیگری است که نباید در نحوه بستن سبد ارز دیجیتال مرتکب آن شوید. پیش از انتخاب ارزها به خوبی تحقیق کرده و آن‌هایی را انتخاب کنید که وضعیت بهتری دارند و یا با استفاده از تحلیل‌های مختلف، آینده خوبی را در انتظار دارند. طبیعتاً انتخاب ارزی که در هیچ تحلیلی آینده روشنی ندارد، منطقی نخواهد بود.

انتخاب اشتباه ارزها

اگر سبد سرمایه گذاری خود را با توجه به استراتژی معاملاتی خود انجام ندهید، سبدچینی خوبی انجام نداده‌اید. برخی از ارزها ممکن است برای اسکالپینگ یا نوسان گیری مناسب باشند؛ اما برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت انتخاب خوبی نباشند. به همین خاطر باید تمام این نکات را در نظر داشته و رمزارزهای مناسبی را خریداری کنید.

بررسی چند نمونه از بهترین سبدهای ارز دیجیتال

یکی از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن سبد ارز دیجیتال مناسبی بیچینید، توجه به سبدهای افراد پیشرو در این حوزه است. طبیعتاً در دنیای کریپتو نیز مثل تمام مسائل دیگر، تقلید می‌تواند راهی برای یادگیری باشد. مواردی که در ادامه بررسی شده‌اند، چند مورد از بهترین پورتفوی‌های دنیای کریپتو هستند.

Grayscale – شرکت سرمایه گذاری

Grayscale Investments LLC یک شرکت خدمات سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال است. این شرکت اطلاعات بازار، قرار گرفتن در معرض سرمایه گذاری، و محصولات سرمایه‌گذاری را برای طبقه دارایی ارز دیجیتال در حال توسعه ارائه می‌دهد. رمزارزهای موجود در سبد سرمایه گذاری آن در تصویر زیر مشهود است.

Vitalik Buterin- بنیان گذار اتریوم

بوترین در سال ۲۰۲۱ به عنوان جوانترین میلیاردر کریپتو در دنیا شناخته شد و ارزش سبد او در مه ۲۰۲۱ برابر با ۲ میلیارد دلار بود. گفته می‌شود کمی بعد سرمایه او به بیش از این مقدار افزایش پیدا کرد و کمی بعد، با توجه به افت قیمت شیبا اینو، سقوط ارزش سرمایه بوترین اتفاق افتاد. با این حال در مدت زمان کوتاهی ارزش سبد ارز دیجیتال بوترین به ۲۰.۵ میلیارد دلار رسیده بود. پس از آن بوترین بخش زیادی از باقی مانده سرمایه خود را اهدا کرد.

سبد Vitalik Buterin- بنیان گذار اتریوم

Justin Sun- موسس ترون

موسس ترون در سپتامبر سال ۲۰۲۱ مجموعاً ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه در سبد ارز دیجیتال خود داشت. در این دوران که سبد جاستین سان به بیشترین ارزش خود می‌رسید، بیش از ۹۵ درصد از سرمایه او در پروتکل‌های وام‌دهی مسدود بودند. از حمله این ارزها می‌شود به USD کوین، رپد اتریوم و بیت کوین اشاره کرد. امروزه بخش زیادی از سرمایه جاستین مربوط به اتریوم سهام‌گذاری شده در لیدو است و به غیر از آن، USDD، اتریوم و چند ارز دیگر نیز دارد.

بررسی استراتژی‌های سبد چینی ارز دیجیتال
استراتژی تشکیل سبد رمزارزی

بررسی استراتژی‌های سبد چینی ارز دیجیتال

همان طور که پیش‎‌تر گفته شد، اصلی‌ترین نکته در آموزش سبد ارز دیجیتال، توجه به اصل تنوع و توازن است. اما به نظر شما از چه طریق می‌توان تنوع را در سبد ارز دیجیتال ایجاد کرد؟ چند مورد از بهترین استراتژی‌های تست شده در ادامه بررسی شده‌اند.

  • ترکیب کریپتوهای نسبتاً پایدار و ارزهای نوظهور

یکی از استراتژی‌ها برای سبد سرمایه گذاری، در نظر گرفتن ترکیبی از ارزهای پایدار و رمزارزهای نوظهور است. به عنوان مثال ارزی مثل بیت کوین، به عنوان ارزی شناخته می‌شود که در طولانی مدت همواره سیر صعودی دارد.

توجه داشته باشید که منظور از ارز پایدار در این جا صرفاً stable coin‌ ها نیستند. ارزی مثل اتریوم نیز از جمله ارزهایی است که همواره برآیند صعودی دارد. از طرف دیگر برخی ارزها مانند شت کوین‌ها یا آلت کوین‌ها نوسانات زیادی دارند و پامپ و دامپ مکرر را تجربه می‌کنند.

چنین ارزهایی ریسک بیشتری دارند و می‌توانند سوددهی زیادی داشته باشند؛ همان طور که ممکن است ضرر زیادی وارد کنند. چینش درست این ارزها در یک سبد، می‌تواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد. در صورتی که به فکر کسب سود بیشتر هستید، می‌توانید از ارزهایی با ریسک بیشتر استفاده کنید. در ابتدا آینده آن‌ها را به خوبی بررسی کنید و در صورت دید مثبت، درصد بیشتری از سبد را به آن‌ها اخصاص دهید.

⇐ پیشنهاد مطالعه: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2024

  • ورود به حوزه‌های مختلف دنیای کریپتو

از دیگر استراتژی‌های سبد چینی، خرید ارز از حوزه‌های گوناگون ارز دیجیتال است. همان طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک به صورت جداگانه مسیری را پیش گرفته‌اند.

به عنوان مثال NFT‌ ها یا توکن‌های غیر قابل معاوضه یکی از انواع کریپتوها هستند که روند مطلوبی را پیش گرفته‌اند. از سوی دیگر ارزهای هوش مصنوعی نیز دسته دیگری از ارزها هستند که می‌توانید به آن‌ها سری بزنید. به طور کلی موارد زیر نیز می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند:

  1. خرید ارزهای دیفای
  2. خرید استیبل کوین‌
  3. خرید ارزهای اوراکل‌
  4. خرید ارزهای وب۳
  5. خرید ارزهای NFT
  6. خرید ارزهای متاورس

زمانی که سرمایه خود را در این حوزه‌ها پخش کنید، در هر برهه زمانی ممکن است برخی از آن‌ها پررنگ شوند. به عنوان مثال در حال حاضر بازار متاورس و هوش مصنوعی داغ است و ارزش ارزهای آن روبه رشد است. در برهه‌های زمانی دیگر ممکن است تغییراتی ایجاد شده و حوزه‌های دیگری از بازار کریپتو قوت بگیرند. به این ترتیب همواره سوددهی برای شما حفظ خواهد شد.

  • انتخاب ارزهایی از شبکه‌های مختلف

از دیگری استراتژی‌های سبد چینی این است که ارزهایی را از شبکه‌های مختلف انتخاب کنید. اگر بخواهید همه ارزهای خود را از میان رمزارزهای مبتنی بر یک شبکه انخاب نمایید، در صورتی که کل شبکه بلاکچین بنا به دلایلی سقوط کند، تمام ارزهای شما دچار افت قیمت خواهند شد.

به عنوان مثال چنان چه ارزهای مبتنی بر اتریوم را در سبد ارز دیجیتال خود داشته باشید، در صورتی که کل شبکه با مشکل مواجه شود، ارزش تمام ارزهای شما سقوط می‌کند. پس بهتر است از شبکه‌های دیگری نیز برای تکمیل سبد ارز دیجیتال خود استفاده کنید.

⇐ پیشنهاد مطالعه: بهترین ارز دیجیتال برای استیک کردن

نتیجه گیری

برای آن که بهترین سبد ارز دیجیتال 2024 را برای خود بچینید، پیش از هر چیز اطلاعات خود را درباره هر ارز افزایش دهید. پس از آن با توجه به استراتژی معاملاتی، بهترین ارزها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید از ابزارهایی برای راهنمایی چیدمان پورتفوی نیز استفاده کنید و یا از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. فراموش نکنید که سبد ارز دیجیتال باید به اندازه کافی پویا و فعال باشد تا بتواند سوددهی خوبی داشته باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...