ارز های دیجیتال

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال و بیت کوین در کشورهای مختلف

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال و بیت کوین در کشورهای مختلف

همواره و در هر شرایطی برای ایجاد نظم و هماهنگی، وجود قوانین ضروری است. برای آن که بتوانید طیف گسترده‌ای از افراد را مدیریت و هدایت کنید، باید اصول، چارچوب‌ها و قوانینی را ارائه دهید که افراد بر اساس آن‌ها عمل کنند. به همین خاطر است که دولت‌ها برای هر موضوع حائز اهمیتی قوانینی را تصویب می‌کنند. با رشد و گسترش ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو، خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شد که به دنبال آن، قوانین خرید و فروش به ثبت رسیدند. هر کشوری بر اساس دیدگاهی که نسبت به این قضیه دارد، قوانین خرید و فروش را ارائه می‌کند تا همه چیز بر اساس چارچوب مشخص شده پیش برود. در این مقاله با قوانین خرید و فروش در کشورهای مختلف از جمله ایران آشنا خواهید شد.

» پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست

انواع قوانین در رابطه با ارزهای دیجیتال چیست؟

با توجه به این که بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به اوج پیشرفت خود رسیده است، تا به حال قوانین سفت و سخت و جدی در تمام کشورهای دنیا برای برخورد با این موضوع وضع نشده است. اگر چه برخی از کشورها خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ممنوع و برخی دیگر مجاز اعلام کرده‌اند، اما عده‌ای از آن‌ها نیز هنوز قوانین خود را در این حوزه مشخص نکرده‌اند. از سوی دیگر برخی از کشورها با وجود مجاز دانستن تبادل ارزهای دیجیتال، قوانین سخت‌گیرانه‌ای در خصوص آن‌ها وضع می‌کنند. حال برای اطلاع از قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال در کشورهای مختلف، بهتر است برخی از آن‌ها را بررسی کنیم.

قوانین کشورهای مختلف در رابطه با ارزهای دیجیتال و بیت کوین
بررسی قوانین کشورها درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

قوانین کشورهای مختلف در رابطه با ارزهای دیجیتال و بیت کوین

کشورهای مختلف در سرتاسر دنیا قوانین جالب و متفاوتی در خصوص خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند. به عنوان مثال برخی از کشورها رمزارزهایی نظیر بیت کوین را اصلا به عنوان ارز قبول ندارند و در مقابل، برخی دیگر آن‌ را به عنوان پول قانونی تلقی می‌کنند. هر کشوری بسته به دیدگاه متخصصان خود نسبت به ارزهای دیجیتال در خصوص آینده آن‌ها، نحوه اثرگذاری بر اقتصاد، مزایا در مقایسه با خطرات و تهدیدات و …، اقدام به وضع قوانین می‌کند.

کشورهایی که بیت کوین در آن‌ها قانونی است

با نگاهی به قوانین خرید و فروش در کشورهای مختلف و فهرست کشورهایی که بیت کوین در آن‌ها مجاز است، در می‌یابید که همه آن‌ها جزو کشورهای توسعه‌یافته‌ای هستند که پذیرش بیت کوین را به عنوان سرآغاز پیشرفت در دنیای اقتصاد می‌دانند. لیست دقیق و بروز از کشور‌های پذیرنده بیت کوین؟ را در این مقاله مطالعه کنید 

السالوادور، اولین کشوری که بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفت!

السالوادور اولین کشور در جهان است که از بیت کوین به عنوان ارز قانونی استفاده می‌کند. پس از تصویب آن توسط مجمع قانون‌گذاری السالوادور در سال ۲۰۲۱، این مورد توسط نایب بوکل، رئیس جمهور السالوادور اعلام شد. آن‌ها بیت کوین را به عنوان ارز قانونی استفاده می‌کنند. به این ترتیب با تسهیل امور بانکی برای مردم سالوادور، اقتصاد کشور خود را بهبود می‌بخشند و سرمایه‌گذاری خارجی را تشویق می‌کنند.

در ادامه قوانین خرید و فروش بیت کوین در سایر کشورها را بررسی خواهیم کرد. تمام کشورهایی که بیت کوین در آن‌ها قانونی است عبارتند از:

  • آمریکا: ایالات متحده با وجود کش و قوس‌هایی که در وضع قوانین مرتبط با بیت کوین داشته، در نهایت آن را قانونی دانسته و اعلام می‌کند که تعریف «پول» در طول زمان متغیر است. این روزها از بیت کوین و سایر رمزارزها برای پرداخت اعتبار استفاده می‌شود.

 قوانین کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در رابطه با ارز دیجیتال

  • اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا به طور کلی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را قانونی اعلام می‌کند.
  • استرالیا: در سال 2013 رئیس بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد که در صورت تمایل افراد برای استفاده از ارزهای دیجیتال، هیچ مانعی برای آن‌ها وجود ندارد. صرافی‌ها در این کشور باید مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت را دریافت کنند.
  • آلمان: خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آلمان قانونی است و حتی بانک‌ها نیز از سال 2020 اجازه تبادل ارزهایی نظیر بیت کوین را داشته‌اند.
  • ژاپن: ژاپن از جمله کشورهای آسیایی است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آن قانونی است. در این کشور، کسب و کارهای مرتبط با تبادل ارز دیجیتال باید با کسب مجوزهای لازم ثبت شده و اقدامات امنیتی را برای محافظت از کاربران خود انجام دهند. ژاپن ارزهای دیجیتال را دارایی‌هایی می‌داند که به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند و نمی‌توانند به عنوان مناقصه قانونی در نظر گرفته شوند.
  • سوئیس: در سوئیس علاوه بر این که قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال آن را مجاز اعلام می‌کند، در بسیاری از مواقع می‌توان آن‎ ها را برای پرداخت‌های روزانه به کار گرفت. با این حال نیاز به کسب مجوز و احراز هویت، ضروری است تا امنیت این سیستم بالاتر برود.
  • اسپانیا: بیت کوین در اسپانیا یک ارز مجاز است که قوانین مربوط به آن، در واقع همان قوانین ارزهای رایج مانند ارزهای فیات هستند.

افزون بر موارد گفته شده، کشورهای دیگری در گوشه و کنار دنیا هستند که خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال را قانونی می‌دانند. در ادامه تمام این کشورها نام برده شده‌اند:

  1. جمهوری آفریقای مرکزی
  2. موریس
  3. آنگولا
  4. آفریقای جنوبی
  5. مکزیک
  6. کاستاریکا
  7. السالوادور
  8. نیکاراگوئه
  9. جامائیکا
  10. ترینیداد و توباگو
  11. برزیل
  12. ونزوئلا
  13. قرقیزستان
  14. ازبکستان
  15. اسرائیل
  16. لبنان
  17. هند
  18. پاکستان
  19. ترکیه
  20. عربستان سعودی
  21. امارات متحده عربی
  22. قطر
  23. ایران
  24. هنگ کنگ
  25. کره جنوبی
  26. تایوان
  27. مالزی
  28. فیلیپین
  29. سنگاپور
  30. تمام کشورهای اروپایی
 

 قوانین کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در رابطه با ارز دیجیتال

به طور کلی اتحادیه اروپا خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مجاز و قانونی می‌داند و وضع قوانین مرتبط با این حوزه، بر عهده مسئولین هر کشور خواهد بود. مهم‌ترین دغدغه‌ای که در این حوزه وجود دارد، پولشویی است. به همین خاطر بعضا قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در خصوص خرید و فروش و استخراج رمزارزها اعمال می‌شود. با این وجود هنوز هم قوانین خرید و فروش بیت کوین و ارز دیجیتال در برخی کشورها شفاف نیست. قوانین چند مورد از کشورهای اروپایی در این مورد را بررسی کنیم:

 نظر دولت فرانسه در رابطه با ارزهای دیجیتال

  • فرانسه: کشور فرانسه قوانین واضح و شفافی را در خصوص مبادله ارزهای دیجیتال ارائه کرده و افراد موظف‌اند بر اساس آن‌ها عمل کنند.
  • دانمارک: کشور دانمارک بیت کوین و سایر رمزارزها را به عنوان نوعی پول در نظر نمی‌گیرد و به همین خاطر قوانینی در خصوص آن‌ها وضع نکرده است. به همین خاطر قانونی مبنی بر جرم بودن آن نیست و می‌توان خرید فروش ارز دیجیتال را انجام داد.
  • استونی: استونی استفاده از رمزارزها را مجاز دانسته و قانونی برای منع آن‌ها وضع نکرده است؛ با این حال توسط دولت تنظیم یا کنترل نمی‌شوند.
  • نروژ: کشور نروژ اعلام کرده که بیت کوین را به عنوان یک ارز یا پول به رسمیت نمی‌شناسد؛ بلکه آن را نوعی دارایی می‌داند. افراد در صورت فروش ارزهای دیجیتال مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.
  • سوئد: اگر به دنبال یک کشور مطلوب برای استفاده از ارزهای دیجیتال هستید که قوانین از شما حمایت کنند، سوئد انتخاب خوبی خواهد بود. بیت کوین در سوئد مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست؛ در عوض باید از مقررات دیگری پیروی شود.

 نظر دولت سوئد در رابطه با ارزهای دیجیتال

  • پرتغال: با وجود آن که سال‌ها پیش پرتغال بیت کوین را به عنوان یک ارز ناامن معرفی کرده بود، اما قانون خاصی درباره استفاده از آن وجود ندارد و به همین خاطر غیرقانونی نیست.
  • هلند: بر طبق قوانین هلند، بیت کوین و رمزارزهای مشابه به عنوان پول در نظر گرفته نمی‌شوند. اداره مالیات و گمرک هلند بر پرداخت مالیات معاملات ارزهای دیجیتال نظارت دارد.
 نظر دولت آمریکا در رابطه با ارزهای دیجیتال و بیت کوین
قوانین ارز دیجیتال در آمریکا

 نظر دولت آمریکا در رابطه با ارزهای دیجیتال و بیت کوین

در آمریکا نیز همچون سایر کشورهای دنیا نظرات ضد و نقیض زیادی درباره ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین وجود دارد. طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۲ انجام شده بود، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال طی چند ماه دیدگاه بسیار منفی‌تری نسبت به بازار کریپتو پیدا کرده بودند و این را می‌توان پیرو سقوط‌ها و ورشکستگی‌ها دانست. این بدبینی از ۲۵ درصد به ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده بود.

پیشنهاد مطالعه: خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

با این حال به نظر می‌رسد دولت آمریکا از سیاستمدارانی تشکیل شده که اغلب نظر مثبتی درباره ارزهای دیجیتال دارند و به همین خاطر است که قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال و بیت کوین در ایالات متحده، از این ارز حمایت می‌کنند. هر یک از موافقان و مخالفان استدلال‌های خود را ارائه می‌کنند؛ اما دولت در نهایت از پیشرفت روزافزون ارزهای دیجیتال و کاربرد گسترده آن‌ها در جهت منفعت خود استفاده می‌کند. قوانینی که در این حوزه وضع می‌شوند نیز بر اساس نظر کاخ سفید، باید بر ۶ مورد تأکید داشته باشند:

  1. حفاظت از سرمایه‌گذاران
  2. تأمین ثبات مالی
  3. حرکت در جهت در دست گرفتن رهبری نظام مالی در جهان
  4. فراگیری مالی
  5. نوآوری
  6. مقابله با عملکردهای غیرقانونی در تأمین مالی
قوانین ارز دیجیتال در ایران چگونه است؟
بررسی قوانین ارزهای دیجیتال در کشور ایران

قوانین ارز دیجیتال در ایران چگونه است؟

قوانین ارز دیجیتال در ایران یکی از مواردی است که پیش از آغاز تریدینگ باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در یک جمله باید گفت که خرید و فروش ارز دیجیتال در کشور ما قانون مشخص و شفافی ندارد و به سبب عدم وجود قانون رسمی، نمی‌توان مجازاتی برای آن در نظر گرفت. قوانین خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران از گذشته تا به امروز چنین روندی را طی کرده‌اند: 

  • در ابتدای پررنگ شدن ارزهای دیجیتال در دنیا، تمام موسسات مالی در ایران از استفاده و تبلیغ ارزهای دیجیتال منع شدند. دلیل این مسئله نگرانی‌هایی بود که در ارتباط با پولشویی وجود داشت. همچنین متخصصین بر این باور بودند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال، سبب تأمین مالی تروریست خواهد شد.

  • کمی بعد با توجه به افزایش تحریم‌ها، ارزهای دیجیتال به عنوان یک راه فرار تلقی شدند. در حالت عادی ارزش پول ملی در برابر دلار روز به روز کاهش پیدا می‌کند؛ اما ارزش ارزهای دیجیتال تغییر چندانی نخواهد داشت. به همین خاطر تغییری در قانون ارزهای دیجیتال ایجاد شد.

  • طبق قانون جدید، خرید و فروش و استخراج ارز دیجیتال قانونی است؛ اما استفاده از آن‌ها به عنوان یک روش پرداخت، غیرقانونی محسوب می‌شود.

  • در حال حاضر نیز قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران، آن را قانونی اعلام می‌کند.

  • استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان سیستمی برای پرداخت، هنوز هم غیرقانونی است.

  • برای استخراج ارزهای دیجیتال به سبب مصرف زیاد برق، باید از جانب وزارت صنعت معدن و تجارت، مجوز استفاده از ماینر به شما داده شود. در غیر این صورت استخراج رمزارزها نیز غیرمجاز خواهد بود.

برای آشنایی با قوانین استخراج رمزارز در ایران مقاله ماینینگ در ایران را در مجله ایرانیکارت مطالعه کنید.

 اهمیت و تأثیر قوانین مختلف دولت‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال

قوانین خرید و فروش در کشورهای مختلف می‌توانند تأثیر به سزایی بر بازار کریپتو داشته باشند. به هر میزان که قوانین ارزهای دیجیتال را محدود کنند، پیشرفت رمزارزها نیز با مشکل مواجه می‌شود. در مقابل، حمایت دولت‌ها و تصویب قوانین حمایتی می‌تواند به افزایش کارایی و استفاده از ارزهای دیجیتال منجر شود.

همانطور که در تحلیل فاندامنتال گفته می‌شود، عوامل سیاسی نظیر تصویب قوانین و حمایت سیاستمداران به نام، می‌تواند در نهایت به افزایش ارزش یک رمزارز بینجامد. برای اطلاع از وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال می‌بایست به طور مداوم تغییرات را مورد بررسی قرار دهید تا درست‌ترین اقدامات را در زمان مناسب انجام دهید.

نتیجه گیری

برای آن که ترید را در هر کشوری آغاز کنید، آشنایی با قوانین کشور مربوطه نخستین کاری است که باید انجام دهید. علاوه بر جنبه قانونی، قوانین می‌توانند منجر به افزایش اعتبار و ارزش یک ارز شده و یا آن را به پایین‌ترین سطح بکشانند. چنان چه می‌خواهید تحلیل درستی نیز از وضعیت ارزهای دیجیتال داشته باشید، تغییرات قوانین در کشورهایی نظیر آمریکا باید مورد بررسی قرار گیرند. به این ترتیب در مسیر درست در دنیای کریپتو پیش خواهید رفت.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...