آموزش ارز دیجیتال

کشور‌های پذیرنده بیت کوین کدام‌اند؟

کشور‌های پذیرنده بیت کوین کدام‌اند؟

بیت کوین از همان ابتدای پیدایش خود مخالفان زیادی داشته است. ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل غیرمتمرکز بودن خود یک زنگ خطر برای کشورها به شمار می‌رفت اما با گذشت زمان و پذیرفته شدن این ارز توسط مردم، سیستم‌های مالی و… شاهد تغییر قوانین مربوط به آن هستیم.  قوانین و مقررات مربوط به بیت کوین در هر کشور و حتی در مناطق مختلف کاملا متفاوت است. برخی از کشورها بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی پذیرفته‌اند و خرید و فروش آن را کاملا آزاد اعلام کرده‌اند ولی برخی از کشورها با آن مخالف هستند و اجازه معامله بیت کوین را به مردم خود نمی‌دهند. در این مقاله از ایرانیکارت، کشورهای پذیرنده بیت کوین را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیت کوین در چه کشوری قانونی است؟

قانونی بودن بیت کوین و سایر رمزارز‌ها همیشه جزو بحث‌های جنجالی کشورها بوده است. بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و هیچ ارگان یا نهادی نمی‌تواند روی آن نظارت داشته باشد. با توجه به این موضوع، قانونی اعلام کردن بیت کوین توسط کشورها باعث بروز یک سری مشکلات در رابطه با پول ملی و استفاده از بیت کوین خواهد شد. از طرفی با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و پذیرش بیت کوین توسط سیستم‌های مالی مختلف، قانونی بودن آن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.  

در حال حاضر تنها کشور السالوادور (El Salvador)، بیت کوین را قانونی اعلام کرده است. کنگره السالوادور در سال 2021 لایحه‌ای که توسط رئیس‌جمهور بوکله تنظیم شده بود را تصویب کرد. این لایحه به‌طور رسمی اعلام کرد که بیت کوین یک ارز رسمی در السالوادور است و می‌توان از آن برای خرید و فروش کالا و انجام معاملات استفاده کرد. در واقع El Salvador اولین کشور دنیا است که بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی پذیرفته است.

در کشور سنگال نیز از آنجایی که ارز بومی کشور یعنی فرانک سی اف‌ ای (CFA franc) ارزش بسیار پایینی دارد، افراد مقیم این کشور به دنبال حفظ سرمایه خود هستند. به همین دلیل بیت کوین و ارزهای دیجیتال در این کشور به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. به کوین تلگراف گفت که CFA در حال کاهش قدرت است. او پیشنهاد می‌کند که بیت‌کوین می‌تواند راهی برای خروج فراهم کند.

قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در هر کشور یا منطقه‌ای با یکدیگر فرق دارد به همین جهت قانونی اعلام کردن بیت کوین کاملا پیچیده است. دلیل شک و تردید کشورها نسبت به بیت کوین از نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال و غیرمتمرکز بودن دارایی‌های دیجیتال نشات می‌گیرد. به همین جهت کشورهای پذیرنده بیت کوین با معامله بیت کوین موافق هستند ولی هنوز آن را یک ارز قانونی اعلام نکرده‌اند. قانونی بودن بیت کوین به این معنی است که BTC در کنار سایر ارزهای فیات برای پرداخت هزینه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

جواب به سوال بیت‌کوین قانونی است؟ را در مقاله‌ای دقیق توضیح داده‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر آن مقاله را مطالعه کنید 

بیت کوین در چه کشورهایی پذیرفته شده است؟

بیت کوین، اولین ارز دیجیتال دنیا است که در سال 2009 معرفی شد و مفهوم پول دیجیتال غیرمتمرکز را به دنیا معرفی کرد. این ارز در طی این سال‌ها رشد چشمگیری داشته است و روز به روز به تعداد علاقه‌مندان آن افزوده می‌شود. با توجه به این موضوع، مقامات دولتی و سازمان‌های اجرایی در حال تلاش برای کنترل بیت کوین هستند. برخی از کشورها هنوز تصمیم جدی در رابطه با بیت کوین نگرفته‌اند ولی برخی از آن‌ها بیت کوین را پذیرفته‌اند و به مردم خود اجازه می‌دهند که بتوانند آزادانه BTC را معامله کنند. در حالت کلی استفاده از بیت کوین به منطقه یا کشوری که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. در این بخش کشورهای پذیرنده بیت کوین را به شما معرفی می‌کنیم.

ایالات متحده آمریکا

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا از سال 2013، ارز دیجیتال بیت کوین را به‌عنوان یک ارز مجازی غیرمتمرکز پذیرفته و قوانینی را در رابطه با آن تنظیم کرده است. این سازمان، بیت کوین را یک ارز قابل تبدیل به دارایی واقعی یا جایگزینی برای آن تعریف کرده است. در ادامه کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، بیت کوین را به‌عنوان یک کالا در سپتامبر 2015 طبقه‌بندی کرد. همچنین طبق مستندات خدمات درآمد داخلی آمریکا (IRS)، بیت کوین دارایی است که شامل مالیات می‌شود.

طبق قوانین ایالات متحده آمریکا، سازمان‌هایی همچون صرافی و سیستم‌های پرداخت که بیت کوین را مدیریت یا مبادله می‌کنند در لیست کسب و کارهای خدمات مالی (MSB) قرار می‌گیرند. طبق قوانین MSB، تمام این سازمان‌ها باید در خزانه‌داری ایالات متحده ثبت‌نام کرده و تمام تراکنش‌های بالای 10000 دلار را به این ارگان گزارش دهند. بیت کوین در این کشور پذیرفته شده است و طبق قوانین ذکر شده به‌صورت قانونی معامله می‌شود.

بیت کوین در چه کشورهایی پذیرفته شده است؟

کشورهای اتحادیه اروپا (The European Union)

کشورهای اتحادیه اروپا، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک دارایی رمزنگاری شده به رسمیت شناخته‌اند. استفاده از بیت کوین در این کشورها غیرقانونی نیست و مردم به‌راحتی می‌توانند آن را معامله یا ذخیره کنند. با این وجود، سازمان بانکداری اروپا که به‌عنوان مرجع تنظیم‌کننده ارز در اتحادیه نیز شناخته می‌شود اعلام کرده است که«فعالیت ارزهای دیجیتال خارج از کنترل این بانک بوده و مردم و مشاغل باید خطرات ارزهای دیجیتال را کاملا جدی بگیرند»

در سال 2020، کمیسیون اروپا پیشنهاد اعمال قانون برای تنظیم ارزهای دیجیتال را نهایی کرد ولی دو سال بعد اصلاح شد. در تاریخ 20 آوریل 2023، پارلمان اروپا مقررات لازم برای کنترل بازار ارزهای رمزنگاری شده با عنوان MiCA را تصویب کرد. این قانون خدمات مربوط به دارایی‌های دیجیتال و استیبل کوین‌ها را کنترل و تنظیم می‌کند و قرار است تا اوایل سال 2025 به‌طور رسمی اجرا شود.

قانون تنظیم شده توکن‌های امنیتی و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را شامل نمی‌شود. طبق این قانون، چارچوب‌های نظارتی مالی در تمام کشورهای اتحادیه اروپا یکسان خواهد بود تا کنترل ارزهای دیجیتال از دسترس خارج نشود. این کمیسیون می‌خواهد دسترسی مردم به ارز دیجیتال را آسان‌تر کند و مردم بتوانند بدون هیچ گونه مشکل یا دردسری از بیت کوین و سایر رمزارز‌ها استفاده کنند.

کانادا

کانادا یکی دیگر از کشورهای پذیرنده بیت کوین است که قوانین مشابهی با ایالات متحده دارد. آژانس درآمد کانادا (CRA)، بیت کوین را به‌عنوان یک کالا برای اهداف مالیاتی در نظر گرفته است. تمام کسب و کارهایی که از بیت کوین برای تراکنش‌ها یا کسب سود استفاده می‌کنند باید گزارش‌های لازم را به آژانس گزارش دهند. کشور کانادا، صرافی‌های ارز دیجیتال را نیز به‌عنوان کسب و کارهای خدمات پولی می‌شناسد.

دولت کانادا قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم از طریق ارزهای دیجیتال وضع کرده است. طبق این قوانین، صرافی‌های ارز دیجیتال باید در سازمان تجزیه و تحلیل تراکنش‌های مالی (FINTRAC) ثبت‌نام کرده، از قوانین تنظیم شده پیروی کنند و در صورت تراکنش مشکوک، آن را به سازمان گزارش دهند. در حالت کلی تا زمانی که کاربران از قوانین پیروی کنند، می‌توانند به‌صورت آزادانه از بیت کوین و سایر رمزارز‌ها برای تجارت استفاده نمایند. 

استونی

استونی از جمله معدود کشورهایی است که قوانین ملایم و ساده‌ای در رابطه با ارزهای دیجیتال دارد. این کشور به‌صورت سختگیرانه با بیت کوین برخورد نمی‌کند و همین موضوع باعث شده است که یک گزینه ایده‌آل برای جذب شرکت‌های برتر فناوری، سرمایه‌گذاران و سیستم‌های مالی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال باشد. استونی امکان فعالیت ایمن شرکت‌های رمزنگاری بدون عوارض قانونی را فراهم کرده است و یک مسیر سریع برای معرفی ارز دیجیتال ملی خود یعنی Estcoin طی می‌کند. بخش خدمات مالی این کشور نیز به‌صورت مشتاقانه از ارزهای دیجیتال استقبال می‌کنند. بانک LHV به‌عنوان اولین سازمانی که فناوری بلاک چین را پذیرفته است فعالیت می‌کند.

دانمارک

دانمارک از جمله کشورهای استقبال‌کننده از حذف پول نقد و استفاده از ارز دیجیتال است. این کشور از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و قوانین افراطی برای استفاده از آن تعیین نکرده است. مردم این کشور می‌توانند به‌صورت آزادانه بیت کوین را معامله کرده و از آن برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده کنند.

سوئد

سوئد جزء کشورهای شاد و پیشرفته دنیا است و از طرح حذف پول نقد و جایگزینی آن با ارزهای دیجیتال استقبال می‌کند. این کشور در لیست کشورهای پذیرنده بیت کوین قرار می‌گیرد و با توجه به نرخ بهره بانک‌های آن، انتظار می‌رود که در آینده نه چندان دور بیت کوین به‌عنوان یک ارز قانونی در آن شناخته شود. کشور سوئد از استارتاپ‌های فعال در حوزه کریپتو پشتیبانی می‌کند و استخراج بیت کوین داخل آن رواج پیدا کرده است. از طرفی حجم معاملات بیت کوین در این کشور در حال افزایش بوده و نشان می‌دهد که سوئد به‌طور جدی خواهان همه‌گیری بیت کوین و ارزهای دیجیتال است.

کره جنوبی

کره جنوبی یکی از کشورهای پذیرنده بیت کوین است که میانه خوبی با سایر ارزهای دیجیتال هم دارد. استارتاپ‌های کریپتویی متعددی در این کشور فعال هستند و مردم را به خرید بیت کوین و استفاده از آن برای پرداخت‌های اینترنتی تشویق می‌کنند. از طرفی، کشور کره جنوبی چندین بار میزبان کنفرانس‌های ارز دیجیتال بیت کوین بوده است و به‌عنوان یک کشور دوستدار جامعه BTC شناخته می‌شود.

هلند

هلند یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان است که همیشه به دنبال راحتی و آسایش مردم خود بوده است. این کشور هیچ چارچوب نظارتی سختگیرانه‌ای در رابطه با ارزهای دیجیتال ندارد و با آغوش باز از بیت کوین استقبال می‌کند. هلند جزء کشورهای برتر در زمینه ارزهای دیجیتال است که از قوانین FATF استفاده می‌کند. دولت هلند از مردم خود می‌خواهد که از چارچوب مالیاتی کشور برای ارزهای دیجیتال نیز استفاده کنند. به این صورت که میزان بیت کوین خود را در اظهارنامه مالیاتی بازگو کنند و در صورت مشمول مالیات شدن، مالیات خود را به‌طور کامل پرداخت کنند. همچنین از شرکت‌های فعال در زمینه ارز دیجیتال موظف هستند که ارزهای دیجیتال خود را به یورو تبدیل کنند. 

فنلاند

فنلاند یکی دیگر از کشورهای پیشرفته اروپایی است که بیت کوین را پذیرفته است. این کشور ارز دیجیتال بیت کوین را به‌عنوان یک سرویس مالی معتبر اعلام کرده و کاربران را از مالیات خرید و فروش BTC معاف کرده است. با توجه به این قضیه، مردم می‌توانند به‌راحتی نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین اقدام کنند.

انگلستان

کشور انگلستان از جمله کشورهای پذیرنده بیت کوین است که موضع سختگیرانه و چارچوب نظارتی خاصی در رابطه با بیت کوین ندارد. مردم این کشور می‌توانند به‌راحتی بیت کوین را خریداری کرده و نگهداری کنند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که خرید و فروش بیت کوین در کشور انگلیس شامل مالیات می‌شود و معامله‌گران برای سود حاصل از این کار مالیات پرداخت کنند. شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال نیز با توجه به میزان فعالیت خود و تراکنش‌هایی که انجام می‌دهند مشمول مالیات خواهند شد.

چند کشور دیگر نیز وجود دارند که به مردم خود این اجازه را می‌دهند که از بیت کوین برای انجام تراکنش‌ها استفاده کنند. این کشورها عبارت‌اند از:

  • ایسلند
  • ژاپن
  • مکزیک

چالش‌های پذیرفتن بیت کوین به عنوان یک ارز قانونی برای کشورها

پذیرفتن بیت کوین به‌عنوان یک ارز قانونی می‌تواند یک تحول بزرگ برای کشورها باشد ولی این کار چالش‌ها و ریسک‌های زیادی نیز به همراه دارد. بازار ارز دیجیتال نوسانات زیادی دارد و آینده آن غیرقابل پیش‌بینی است. به همین جهت پذیرش یک دارایی بی‌ثبات کار عاقلانه‌ای نیست و ممکن است باعث به خطر افتادن دارایی‌ مردم شود.

موضوع دیگری که مطرح است به نقدینگی و کنترل دارایی‌های مردم مربوط می‌شود. بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و نمی‌توان نظارتی روی آن داشت. به همین دلیل اگر این دارایی به‌عنوان دارایی قانونی پذیرفته شود امکان مدیریت آن وجود نخواهد داشت و مردم می‌توانند بدون هیچ چارچوب مشخصی از بیت کوین برای انجام معاملات و پرداختی‌های خود استفاده کنند.

فرض کنید که چالش‌های قبلی مربوط به بیت کوین قابل حل باشد، حال این سوال به وجود می‌آید که استفاده از بیت کوین در سطح جهانی و برای تمام معاملات عملی است؟ برای این طرح به خودپرداز مخصوص بیت کوین نیاز است و عملی کردن آن برای مقیاس بالا زمان‌بر خواهد بود. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا کشورهای پذیرنده بیت کوین از پذیرش BTC به‌عنوان یک ارز قانونی برای کشور صرف‌نظر کنند.

بیت کوین در چه کشورهایی ممنوع است؟

بیت کوین در چه کشورهایی ممنوع است؟

همه کشورها از ارز دیجیتال بیت کوین استقبال نمی‌کنند بلکه برخی از آن‌ها سیاست سختگیرانه‌ای در رابطه با BTC در پیش گرفته‌اند. در این کشورها استفاده از بیت کوین و خرید و فروش آن ممنوع است. دلیل این امر ماهیت غیرمتمرکز BTC و عدم نظارت بر آن است. این کشورها بیت کوین را ممنوع اعلام کرده‌اند و در صورتی که فعالیتی مبتنی بر این ارز مشاهده کنند، فرد موردنظر را به شدت مجازات خواهند کرد. به همین دلیل برای هر فرد لازم است که بداند در کشور محل زندگی وی آیا بیت کوین قانونی است یا خیر؟ به‌طور کلی ارز دیجیتال BTC در کشورهای زیر ممنوع است: 

  • کامرون
  • جمهوری آفریقای مرکزی
  • گابن
  • چین
  • لیبی
  • گویان
  • زیمبابوه
  • قطر

آیا بیت کوین در ایران غیرقانونی است؟

قوانین ارز دیجیتال در ایران کاملا واضح نیست. چرا که ایران در لیست کشورهای پذیرنده بیت کوین قرار ندارد اما خرید و فروش آن در کشور نیز غیرقانونی نیست و مجازاتی به همراه نخواهد داشت. با توجه به این موضوع کاربران می‌توانند بدون هیچ دردسری ارز دیجیتال BTC را خریداری کرده و برای مدت زمان دلخواه نگهداری کنند. شما می‌توانید با مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال، بیت کوین و سایر رمزارز‌ها را خریداری کنید یا به فروش برسانید. همچنین با دریافت مجوزهای لازم می‌توانید نسبت به استخراج بیت کوین و کسب درآمد از آن اقدام نمایید.  

استخراج بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟

استخراج بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟

استخراج بیت کوین یکی از راه‌های کم دردسر برای کسب درآمد از طریق این ارز محبوب است. برای استخراج بیت کوین باید عوامل مهمی همچون هزینه ماینینگ، آب و هوا، سرعت اینترنت و وضعیت استخراج در کشور مربوطه را مدنظر قرار دهید. فاکتورهای اولیه با صرف هزینه و کمی جستجو به‌راحتی برطرف می‌شوند. موضوع مهم پیدا کردن یک کشور مناسب برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین است که فرآیند استخراج در آن قانونی باشد. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید بدون هیچ گونه مشکلی شروع به استخراج BTC کرده و از طریق آن کسب درآمد کنید. به‌طور کلی استخراج بیت کوین در کشورهای زیر قانونی است: 

  • آمریکا
  • قزاقستان
  • کانادا
  • قرقیزستان
  • پاراگوئه
  • ایران

قوانین بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان اولین و بهترین ارز دیجیتال دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. این ارز طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است به همین جهت کشورها در حال تغییر موضع خود در برابر بیت کوین هستند. برخی از کشورها بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی کشور خود پذیرفته‌اند و برخی از آن‌ها با تنظیم یک سری قوانین خاص، خرید و فروش BTC را آزاد اعلام کرده‌اند. 

در این مقاله کشورهای پذیرنده بیت کوین و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که در این زمینه سوال، پیشنهاد یا انتقادی دارید خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. عالی بود. به نظرتون با محبوبیت ارزهای دیجیتال، احتمال داره که طی سال های آینده کشورهای بیشتری مثل السالوادور بیت کوین رو به عنوان ارز قانونی بپذیرن یا همچنان مقاومت خواهند کرد با این موضوع؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      تحقیقات کارشناسان اقتصادی نشان می دهد، نیاز به رمزارزها با گذشت زمان افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب کشورهای بیشتری هم در پی تصویب قوانین برای این حوزه خواهند بود.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....