آموزش ارز دیجیتال

اطلاعات کلی شبکه بیت کوین

اطلاعات کلی شبکه بیت کوین

بیت کوین چیزی بیشتر از یک ارز دیجیتال است که برای پرداخت یا سرمایه‌گذاری استفاده شود. چرا که یک اکوسیستم و شبکه کامل، پشت این ارز دیجیتال در حال کار است. از آنجایی که بیت کوین اولین رمز ارزی بود که با استفاده از بلاکچین روی کار آمد، درک نحوه عملکرد آن می‌تواند مفید یاشد. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به توضیح شبکه بیت کوین، مزایا و معایب آن و از همه مهم‌تر کارمزدهای شبکه صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید بیشتر با این شبکه آشنا شوید این مقاله از بلاگ ایرانیکارت را از دست ندهید.

شبکه بیت کوین چیست؟

برای درک بهتر شبکه بیت کوین، ابتدا لازم است بدانید،بلاک چین بیت کوین پایگاه داده‌ای از تراکنش‌ها است که با رمزگذاری ایمن شده و توسط همتایان تایید شده است. بلاک چین در یک مکان ذخیره نمی‌شود، بلکه در چندین کامپیوتر و سیستم در شبکه توزیع می‌شود. به این سیستم‌ها گره می‌گویند. هر گره دارای یک کپی از بلاک چین است و هر کپی هر زمان که تغییر تایید شده‌ای در بلاک چین ایجاد شود، به روز می‌شود.

بر اساس وایت پیپر بیت کوین، این ارز دیجیتال با یک معماری شبکه همتا به همتا مبتنی بر اینترنت ساختار یافته است. اصطلاح همتا به همتا یا P۲P به این معنی است که گره‌هایی که در شبکه شرکت می‌کنند؛ همتا با یکدیگر هستند. به این معنا که همه آن‌ها برابر هستند. شبکه‌های همتا به همتا انعطاف پذیر، غیرمتمرکز و منبع باز هستند.  

بنابراین طبق تعاریف، شبکه بیت کوین، به مجموعه گره‌هایی (رایانه‌هایی) اطلاق می‌شود که پروتکل P۲P بیت کوین را اجرا می‌کنند.  

در شبکه بیت کوین، مدیریت تبادلات مالی، بدون نیاز به بانک‌ها یا اشخاص ثالث، با کمترین زمان و هزینه انجام می‌شود. این یعنی برخلاف سیستم بانکی متمرکز سنتی، شبکه بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است. بنابراین، دیگر هیچ شخص ثالث یا نهاد واحدی وجود ندارد که برای تراکنش‌ها تصمیم‌گیری کند و این کار در شبکه بیت کوین از طریق کل افراد شرکت‌کننده در شبکه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست

ویژگی‌های شبکه بیت کوین

ویژگی‌های شبکه بیت کوین

اگر نام ساتوشی ناکاماتو، خالق بیت کوین به گوش‌تان خورده باشد، حتما می‌دانید که فناوری بلاکچین و رواج آن نیز یکی از دستاوردهای مهم او به‌شمار می‌رود. بلاکچین بیت کوین که اولین بلاکچین کاربردی و واقعی در جهان است، با ویژگی‌های خاص خود حتی با ظهور چندین رقیب سرسخت مثل اتریوم و کاردانو، همچنان جزو شبکه‌های برتر نقل و انتقالات مالی است. اما چه ویژگی‌هایی بلاکچین بیت کوین را خاص کرده؟

  • تغییرناپذیر

تغییرناپذیری به این معناست که بلاک چین بیت کوین یک شبکه دائمی و غیرقابل تغییر است. فناوری بلاک چین از طریق مجموعه‌ای از گره‌ها عمل می‌کند. هنگامی که یک تراکنش در بلاک چین ثبت می‌شود، نمی‌توان آن را اصلاح یا حذف کرد. این امر بلاک چین را تبدیل به یک دفتر کل غیرقابل تغییر و ضد دستکاری می‌کند.

  • غیرمتمرکز

شبکه بیت کوین، یک سیستم غیرمتمرکز است. به این معنی که هیچ مرجع مرکزی برای کنترل شبکه وجود ندارد. در عوض، شبکه از تعداد زیادی گره تشکیل شده است. گره‌ها با همکاری هم تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. هر گره در شبکه بلاک چین کپی یکسانی از دفتر کل خواهد داشت.

  • امنیت فوق‌العاده

هر اطلاعات موجود در بلاک چین، به صورت رمزنگاری هش می‌شود. همه بلوک‌ها، حاوی یک هش منحصر به فرد خود و هش بلوک قبلی هستند. با توجه به این ویژگی، بلوک‌ها به صورت رمزنگاری با یکدیگر مرتبط می‌شوند. هر گونه تلاش برای تغییر داده‌ها به معنای تغییر همه شناسه‌های هش است که کاملا غیرممکن است.

  • تراکنش‌های ناشناس

تراکنش‌های روی بلاک چین بیت کوین را فقط می‌توان با یک رشته اعداد الفبا که به عنوان کلید عمومی شناخته می‌شود، شناسایی کرد. این کلید تراکنش‌های بیت کوین را به صورت شبه ناشناس می‌کند. این بدان معناست که در حالی که دیگران می‌توانند به تراکنش‌ها و دارایی‌های شما نگاه کنند، نمی‌توانند هویت واقعی پشت کلید عمومی را تشخیص دهند.

  • سریع

سیستم‌های بانکداری سنتی بسیار کند عمل می‌کنند. در مقابل، بلاک چین در مقایسه با سیستم‌های بانکداری سنتی، تسویه حساب سریع‌تری را ارائه می‌دهد. این ویژگی بلاک چین به آسان‌تر کردن زندگی کمک می‌کند.فناوری بلاک چین روز به روز در حال افزایش و بهبود است و آینده‌ای واقعا درخشان در سال‌های آینده خواهد داشت. 

مزایا و معایب شبکه بیت کوین

بیت کوین و شبکه آن اولین پلتفرمی بود که فناوری بلاکچین را به جهان معرفی کرد. این شبکه به کاربران این امکان را می‌داد تا تراکنش‌های مالی خود را از سرتاسر جهان، با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند. بیت کوین در واقع با ظهور خود چهارچوب‌های مبادلات مالی سنتی و قوانین بین ‌المللی را در هم شکست و انقلابی بزرگ در حوزه بازارهای مالی ایجاد کرد.

مزایا:

1. محافظت در برابر تقلب در پرداخت

شبکه بیت کوین از الگوریتم و پروتکل‌های رمزنگاری استفاده می‌کند. این امر جعل بیت کوین را غیرممکن می‌کند.

2. کاهش احتمال سرقت هویت

تراکنش‌های بیت کوین کاملاً ناشناس هستند و به اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساسی از فرستنده یا گیرنده نیاز ندارند. این مزیت، به جلوگیری از سرقت هویت کمک می‌کند.

3. تسویه حساب فوری

شبکه بیت کوین شخص ثالثی را برای تسهیل تراکنش‌ها درگیر نمی‌کند. وجوه بلافاصله تسویه می‌شود و پس از شروع نمی‌توان آن را به حالت تعلیق درآورد.

4. انتقال مستقیم

معاملات بیت کوین مستقیما بین کاربرانی که فرستنده و گیرنده هستند، انجام می‌شود. هیچ شخص ثالثی در آنجا دخیل نیست. بنابراین، هزینه‌های مربوط به دخالت یک واسطه را حذف می‌کند.

مزایا و معایب شبکه بیت کوین

معایب:

1. کلاهبرداری 

با توجه به ویژگی ناشناس بودن تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین، از آن در هک سایبری، معاملات مواد مخدر و معاملات تسلیحاتی در بازار سیاه استفاده می‌شود. سیستم‌های حقوقی بین المللی و ملی هنوز قوانین و اختیارات مناسبی برای بیت کوین ندارند. همین موضوع، توقف فعالیت‌های بازار سیاه مرتبط با بیت کوین را دشوارتر می‌کند.

2. بدون بازگشتت

هنگامی که پرداخت انجام شد، تراکنش قابل بازیابی نیست. در واقع به هیچ عنوان نمی‌توان وجوه از دست رفته را بازگشت داد.

بیت کوین بر روی چه شبکه‌هایی قابل انتقال است؟

به‌طور کلی، چندین شبکه بلاکچین مختلف برای انتقال ارزهای دیجیتال وجود دارد. این شبکه‌ها عبارتند از:

  • بلاکچین اتریوم (ETH)
  • بلاکچین ترون (trc20)
  • بلاکچین بایننس (BEP2)
  • بایننس اسمارت چین (BEP20)

باید بگوییم از آنجا که بیت کوین محبوب‌ترین و پرتقاضاترین ارز دیجیتال بازار است، توسط تمامی این بلاکچین‌ها پشتیبانی می‌شود و محدودیتی برای انتخاب شبکه در انتقال بیت کوین ندارید.

کارمزد شبکه انتقال بیت کوین

کارمزد شبکه انتقال بیت کوین

کارمزد شبکه بیت کوین می‌تواند از چند سنت تا چند دلار متغیر باشد. در حقیقت، کارمزدهای شبکه به عرضه و تقاضا، یعنی میزان شلوغی شبکه در یک زمان معین و البته حجم تراکنش بستگی دارد و به همین دلیل ثابت نیست.

برای نمونه، اگر تراکنش‌ شما سنگین باشد و باید مقدار زیادی بیت کوین را جابجا کنید، به دلیل این که تراکنش حجم بیشتری از بلاک را اشغال می‌کند شما نیز باید کارمزد بیشتری بپردازید.  کارمزد بیت کوین، چیزی است که ماینر را تشویق می‌کند تا ارز را استخراج کند و هر تراکنشی که کارمزد بیشتری داشته باشد سریع‌تر پذیرفته و اجرا می‌شود.

در مجموع، دو عامل اصلی که کارمزد تراکنش بیت کوین را تعیین می‌کند. حجم داده تراکنش و سرعتی است که کاربر می‌خواهد تراکنش خود را با آن انجام دهد. اما شما می‌توانید در برخی از صرافی‌ها، کارمزد مورد نظر خود را انتخاب و تعیین کنید تا تراکنش بیش از آنچه می‌خواهید هزینه بردار نباشد.

تاثیر هش ریت شبکه بیت کوین

هش ریت اندازه‌گیری قدرت محاسباتی در یک شبکه ارز دیجیتال اثبات کار (PoW) است. نرخ هش برای تعیین سلامت، امنیت و سختی استخراج یک شبکه بلاکچین استفاده می‌شود. حال جالب است که بدانید Hash rate می‌تواند بر سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال و کارمزد شبکه نیز تاثیر بگذارد.

در شبکه بیت کوین، اگر هش ریت افزایش داشته باشد، درآمد ماینرها نیز کم می‌شود و این یعنی کارمزد شبکه نیز کاهش می‌‎یابد. عکس این موضوع نیز صادق است و با کاهش هش ریت کارمزد شبکه افزایش خواهد داشت.

هش ریت همچنین بر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین نیز تاثیرگذار است. تجربه نشان داده زمان‌هایی که هش ریت شبکه افزایش داشته قیمت BTC نیز صعودی شده است.

تاثیر سختی شبکه بیت کوین

سختی شبکه بیت کوین بیان می‌کند که تولید بلاک جدید در بلاکچین تا چه میزان دشوار است. این یعنی، هرچه سختی شبکه بیت کوین بیشتر باشد ماینرها باید تلاش بیشتری را برای استخراج به خرج دهند. به ‌بیان دیگر، هر زمان سختی شبکه افزایش داشته باشد ماینرها سود کمتری به‌دست می‌آورند و کارمزد شبکه افزایش می‌یابد.

به همین ترتیب، با کاهش سختی شبکه و آسان شدن فرآیند استخراج، کارمزد کاهشی می‌شود.  لازم به ذکر است که به دلیل این که سختی استخراج بیت کوین به بیشترین حد آن در سال‌های اخیر رسیده، کارمزد آن نیز افزایش چشم‌گیری را تجربه کرده است.

جمع بندی

شبکه بیت کوین که اولین بلاکچین واقعی در جهان است، هنوز که هنوز پس از گذشت بیش از ده سال از ظهور آن قابلیت‌های جدیدی را نشان می‌دهد. این شبکه در سال‌های اخیر با مشکلاتی مانند کارمزدهای گران و تاخیر در تایید تراکنش روبه‌رو بوده است. با این حال با به‌روزرسانی‌ها و آپدیت‌های جدید آن انتظار می‌رود که مشکلات بیت کوین حل شوند و بار دیگر به جایگاه خود بازگردد. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....