سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

روز پیتزا بیت کوین و داستانی شگفت‌انگیز از معامله‌ای تاریخی

روز پیتزا بیت کوین و داستانی شگفت‌انگیز از معامله‌ای تاریخی

امروز که در ابتدای سال ۲۰۲۴ به‌سر می‌بریم، دستگاه‌های خودپرداز (ATM) بیت کوین در برخی از کشورها برای انتقال وجه استفاده می‌شوند. حتی برخی از فروشگاه‌ها در سطح کشورها امکان خرید اجناس با بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به‌راحتی فراهم کرده‌اند. خلاصه‌ی کلام اینکه خرید کالاها یا خدمات با بیت‌کوین در حال حاضر موضوعی کاملا عادی است؛ اما کافی است حدود ۱۴ سال به‌عقب باز گردید. نه‌تنها خرید رومزه با بیت‌کوین امری غیرعادی بود، بلکه خود بیت‌کوین هم کاملا ناشناخته بود. به صورتیکه کسی نمی‌دانست بیت کوین چیست. ماه می‌سال ۲۰۱۰ رویداد مهمی در تاریخ بیت‌کوین رخ داد که تحت عنوان روز پیتزا بیت کوین (Bitcoin Pizza Day) شناخته می‌شود. اگر کنجکاو هستید که چرا طرفداران این ارز دیجیتال هر سال روز پیتزا را جشن می‌گیرند، حتما این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

ماجرای پیتزا بیت کوین چیست؟ 

همان‌طور که می‌دانید، وایت پیپر بیت کوین (Bitcoin White Paper) در اکتبر سال 2008 رونمایی شد. به‌صورت رسمی هم ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق ناشناس بیت کوین در روز 3 ژانویه سال 2009، اولین بلوک را در زنجیره بیت‌کوین استخراج کرد. در نتیجه این کار 50 ارز دیجیتال بیت‌کوین به‌عنوان پاداش استخراج دریافت کرد. 

اولین تراکنش ثبت شده بیت کوین مربوط به اکتبر سال 2009 است. در آن زمان یک دانشجوی علوم کامپیوتر اهل فنلاند به‌نام مارتی مالمی (Martti Malmi) تعداد 5050 بیت‌کوین را به‌قیمت هر کوین 0.0009 دلار فروخت. هر چند ناکاموتو در وایت پیپر بیت‌کوین، این ارز دیجیتال را به‌عنوان یک دارایی کاربردی برای انجام تراکنش‌های روزمره به‌صورت همتا به همتا بدون نیاز به نظارت شخص ثالث معرفی کرده بود؛ اما واقعیت این است که در روزهای ابتدایی هیچ‌کس بیت کوین را جدی نمی‌گرفت. 

این روند برای بیش از 1 سال ادامه داشت. نهایتا روز 22 می 2010 فرا رسید. جایی که برای نخستین بار از ارز دیجیتال بیت کوین برای یک تراکنش عادی در زندگی روزمره استفاده شد. در این روز فردی به‌نام لازانو هانیچ (Laszlo Hanyecz) در ازای خرید 2 پیتزا پاپا جان (PaPa John)، 10 هزار بیت کوین را به یک فروشنده انگلیسی پرداخت. 

این اولین تراکنش رسمی ثبت شده بیت‌کوین برای خرید در زندگی روزمره است. مشخص نیست که قبل از این رویداد هم کسی چنین کاری را انجام داده است یا خیر. به‌هر ترتیب طرفداران بیت‌کوین هر ساله روز 22 می را به‌عنوان روز پیتزا بیت کوین جشن می‌گیرند. روزی که تبدیل به‌نقطه عطفی در تاریخچه 15 ساله بیت کوین تا به امروز شده است. 

پرداخت 10 هزار واحد BTC برای خرید 2 پیتزا پاپا جان در روز 22 می 2010

روز پیتزای بیت کوین چه روزی است؟

حتما کنجکاو هستید که بدانید داستان روز پیتزا بیت کوین از کجا و چگونه شکل گرفته است. ماجرا مربوط به یک فروم گفتگوی بیت کوین است که با کلیک روی این لینک می‌توانید آن را مشاهده کنید.

ساعت 12 و 35 دقیقه ظهر روز 18 می 2010، فردی به‌نام لازانو هانیچ (Laszlo Hanyecz) ساکن فلوریدا آمریکا در این فروم گفتگو، پیام زیر را منتشر کرد: 

“من برای چند پیتزا 10 هزار بیت کوین می‌پردازم. مثلا 2 پیتزا بزرگ که مقداری از آن‌ها برای روز بعد باقی بماند. دوست دارم مقداری از پیتزاها باقی بماند تا فردا هم از آن‌ها بخورم. شما می‌توانید پیتزا را در خانه خودتان درست کنید و آن را به‌خانه من تحویل دهید یا آن را از یک فست فود سفارش دهید و برای من بفرستید. هدف من این است که در ازای بیت کوین، غذا را تحویل بگیرم. من چیزهایی مانند پیاز، فلفل، سوسیس، قارچ، گوجه فرنگی و پنیر پیتزا را دوست دارم. اگر علاقه‌مند هستید، لطفا به من اطلاع دهید. ما می‌توانید این معامله را انجام دهیم. با تشکر.”

پیشنهاد می‌کنیم سری به فروم گفتگوی مذکور بزنید و پیام‌هایی که سایر کاربران در پاسخ به این پیام لازانو داده‌اند را بخوانید. از دل پیام‌ها متوجه خواهید شد که 10 هزار واحد BTC در آن زمان تنها 41 دلار قیمت داشته است. یعنی هر بیت کوین تنها 0.0041 دلار می‌ارزید. 

در روز 22 می 2018 یک مرد انگلیسی پیشنهاد لازانو را می‌پذیرد. او دو پیتزا پاپا جان را به قیمت 25 دلار سفارش داد. سپس آن‌ها درب منزل لازانو در فلوریدا تحویل داد و 10 هزار بیت کوین را در قالب یک تراکنش دریافت کرد. به‌این ترتیب ماجرای پیتزا در تاریخچه بیت کوین ماندگار شد. 

چرا روز پیتزای بیت کوین با اهمیت است؟

روز پیتزا بیت کوین به‌عنوان یک روز نمادین از اهمیت بالایی برخوردار است. واقعیت از این قرار است که بیت کوین در این روز یک گام بلند به‌سمت هدف نهایی خود یعنی تبدیل شدن به یک ارز کاربردی در مقیاس جهانی برای تبادلات مالی در زندگی روزمره برداشت. به‌همین دلیل است که هر ساله بسیاری از شرکت‌ها و چهره‌های مطرح در حوزه کریپتوکارنسی این روز را جشن می‌گیرند. 

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال در روز پیتزا، رویدادهایی را برگزار می‌کنند تا اهمیت این اتفاق را برای کاربران خود پررنگ‌تر کنند. از آن گذشته بیت کوین در روز 22 می 2010 معادل 1 خرداد 1389 باعث شد تا بیت‌کوین از یک دارایی ناشناخته فاصله بگیرد. به‌طوری که بسیاری از اعضای جامعه بیت کوین باور کردند می‌توان از این رمز‌ارز برای مبادلات روزمره نیز استفاده کرد. به‌همین دلیل باید این روز را در تاریخ بیت کوین به‌عنوان یک نقطه عطف برشمرد. 

سرنوشت بیت کوین های فروخته شده در ازای پیتزا چه شد؟

سرنوشت بیت کوین های فروخته شده در ازای پیتزا چه شد؟

در حال حاضر هر قیمت بیت کوین حدود 46000 دلار است. این یعنی به حساب امروز 2 پیتزا پاپا جان چیزی حدود 460 میلیون دلار قیمت دارند. واقعیت از این قرار است که تنها 9 ماه بعد از روز پیتزا بیت کوین بود که قیمت این ارز دیجیتال به یک دلار رسید. 

جالب است بدانید که بعدها در مصاحبه‌ای از لازانو هانیچ پرسیده شد که آیا از اقدام خود پشیمان نیست؟ او در پاسخ گفت که در آن زمان بیت کوین ارزش چندانی نداشت و از کاری که کرده احساس پشیمانی نمی‌کند. کسی از سرنوشت مرد انگلیسی خبر ندارد و مشخص نیست که او با 10 هزار دلاری که در ازای 2 پیتزا گرفت، چه کار کرده است؟ 

معامله تاریخی بیت کوین

در این مطلب بررسی کردیم که روز پیتزا بیت کوین چیست و چرا اهمیت دارد. در تاریخ 15 ساله بیت کوین، کمتر روزی را مشابه 22 می 2010 می‌توان یافت که تا این حد شهرت پیدا کرده است و در ذهن‌ها ماندگار شده باشد. هر ساله کاربران زیادی با خرید 2 پیتزا پاپا جان در سالگرد این روز، پست‌ها و تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که این روز برای همیشه در ذهن طرفداران بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی باقی خواهد ماند. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...