معرفی ارز دیجیتال

وایت پیپر بیت کوین + تحلیل و بررسی

وایت پیپر بیت کوین + تحلیل و بررسی

کلمه Whitepaper را در زبان فارسی می‌توان تحت عنوان «کاغذ سفید» یا «سپیدنامه» ترجمه کرد. البته این اصطلاح در بین فعالان ایرانی بازار رمزارزها، با همان عنوان وایت پیپر شناخته می‌شود. به زبان ساده، وایت پیپر یک سند حاوی اطلاعات اساسی درباره یک پروژه است. اطلاعاتی که شامل اهداف؛ نحوه عملکرد، نقشه راه و …. می‌شود.

اولین و مهم‌ترین وایت پیپر در بازار ارزهای دیجیتال، وایت پیپر بیت‌کوین است. هر کسی قصد سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها را دارد، باید با سرفصل‌های اصلی این سند آشنایی داشته باشد. در ادامه قصد داریم به واکاوی بخش‌های مختلف BTC White Paper بپردازیم. پس دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نام ارز بیت کوین
نماد  BTC
توسعه دهندگان ساتوشی ناکاموتو
انتشار اولیه 2008
بلاکچین بلاکچین اختصاصی بیت کوین
مکانیسم عملکرد اجماع اثبات کار (PoW)
مدل منبع منبع باز
مقدار پاداش هر بلاک تا سال 2023، 6.25 بیت کوین در هر بلاک
زمان انتظار برای تایید تراکنش 10 دقیقه
لینک pdf وایت پیپر  Bitcoin white paper

وایت پیپر بیت کوین BTC چیست؟ 

وایت پیپر بیت کوین در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. این سند دربردارنده توضیحات جامعی درباره بیت کوین است. در ابتدای این سند، ناکاموتو بحثی درباره ناکارآمدی سیستم مالی سنتی مبتنی بر نظام بانکی در جهان می‌کند. سپس به‌معرفی بلاکچین بیت کوین به‌عنوان راهی جایگزین برای مبادلات مالی در زندگی روزمره می‌پردازد. 

در وایت پیپر بیت کوین، اهداف مد نظر ساتوشی تشریح می‌شود. به‌طور خلاصه بیتکوین، تلاش می‌کند که راهی برای مبادلات مالی همتا به همتا بدون نیاز به نظارت شخص یا نهاد ثالث را فراهم کند. ناکاموتو، بحث‌های فنی و تخصصی مفصلی درباره نحوه اداره شبکه بیت کوین را نیز در قالب این سند مطرح می‌کند. شما برای درک بخش‌های فنی وایت پیپر BTC، نیاز به دانش تخصصی در زمینه فناوری بلاکچین خواهید داشت. به‌این ترتیب می‌توانید با ماهیت فنی اداره بلاکچین Bitcoin آشنایی پیدا کنید. 

 

قبل از پایان سند نیز نقشه راه بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو ترسیم می‌شود. این نقشه راه، مسیر آینده پیش روی بیت کوین را نشان می‌دهد. در یک جمله به‌صورت خلاصه، بیتکوین تلاش می‌کند تا خود را به‌عنوان جایگزین معتبر برای ارزهای فیات در مبادلات روزمره تبدیل کند. اینکه در طول 15 سال اخیر بیت کوین چقدر در مسیر نقشه راه خود موفق بوده، موضوع مهمی است که در ادامه کمی درباره آن بحث می‌کنیم.

بیت‌کوین از ابتدا تا امروز دستخوش تغییرات زیادی شده که می‌توانید آن را به صورت جزئی در تاریخچه بیت‌کوین مطالعه کنید  

نکته: شما می توانید برای خرید بیت کوین، از خدمات صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت استفاده کنید.

بررسی و واکاوی بخش‌های مهم وایت پیپر بیت کوین 

بررسی و واکاوی بخش‌های مهم وایت پیپر بیت کوین 

در این قسمت لازم است به‌بررسی وایت پیپر بیت کوین با در نظر گرفتن مهم‌ترین سرفصل‌های مطرح شده در آن بپردازیم. برای درک بهتر موضوعات آن‌ها در چند بخش جداگانه خلاصه می‌کنیم. 

1. مقدمه، هدف بیت کوین 

ساتوشی ناکاموتو در ابتدا تعریفی از بیتکوین در وایت پیپر مطرح می‌کند. ترجمه عینی تعریف ارائه شده توسط ناکاموتو به این صورت است: “یک نسخه همتا به همتا از ارز الکترونیکی که پرداخت‌های آنلاین را بدون نیاز به طرف سوم معتمد، انجام می‌دهد.”

این ادعا در زمان خود خیلی بزرگ و ابهام‌برانگیز بود. در سال 2008 تمام تراکنش‌های مالی در دنیا زیر نظر بانک‌ها صورت می‌گرفت. بنابراین کمتر کسی تصور می‌کرد که بتوان راهی برای حذف سلطه بانک‌ها از چرخه تبادلات مالی پیدا کرد. 

پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست

ساتوشی، بر این باور بود که انجام تراکنش‌ها زیر نظر بانک‌ها، هزینه‌های جانبی (کارمزد) بالایی دارد. ضمن اینکه جابجایی پول بین کشورهای مختلف از طریق نظام بانکی با سرعت کمی انجام می‌گیرد. از آن گذشته هویت واقعی افراد در سیستم بانکی کاملا آشکار است. ناکاموتو این سه مورد را به‌عنوان نقاط ضعف سیستم مالی سنتی حاکم بر جهان معرفی می‌کند. سپس هدف اصلی بیت کوین را رفع چالش‌های فوق در تبادلات مالی تعیین می‌کند.

2. تراکنش‌ها و فناوری، راه حل بیت کوین

با مطالعه وایت پیپر بیت کوین، متوجه خواهید شد که یک راه‌حل مشخص از سوی ساتوشی برای حل مشکلات نظام سنتی مالی در دنیا ارائه می‌شود. این راه‌حل نیز چیزی جز انجام معاملات به‌صورت همتا به همتا بدون نیاز به حضور واسطه‌ای مانند بانک نیست. مشکل کندی تبادلات مالی، کارمزدهای سنگین و همچنین نقض حریم خصوصی افراد، با حذف واسطه از بین فرستنده و دریافت کننده در تراکنش‌های مالی برطرف می‌شود. سوال اساسی این است که مکانیزم اجرایی این راهکار چیست؟  

تراکنش‌ها و فناوری، راه حل بیت کوین

در بخش توضیحات فنی وایت پیپر بیت کوین، نحوه اجرایی شدن راه حل ناکاموتو تشریح شده است. ساتوشی دست روی فناوری بلاکچین برای حذف واسطه‌ها از تبادلات مالی می‌گذارد. بر این اساس، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بیت کوین، درون بلوک‌هایی قرار می‌گیرد. این بلوک‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در نهایت زنجیره‌ای به نام بلاک چین را ایجاد می‌کنند. 

بعد از کامل شدن هر بلوک، امکان ایجاد هیچ‌گونه تغییری در آن وجود ندارد. کامل شدن هر بلوک منوط به‌شناسایی کد اختصاصی مربوط به آن است که تحت عنوان هش (Hash) شناخته می‌شود. مکانیزم شناسایی هش بلوک‌ها در قالب الگوریتم ریاضی با نام الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) صورت می‌گیرد. به‌طور خلاصه ماینرهایی در شبکه بلاکچین بیت کوین، توان پردازشی سخت‌افزارهای خود را برای شناسایی هش بلوک‌ها، در اختیار شبکه قرار می‌دهند. 

اجماع اثبات کار بیت کوین

هر ماینر که موفق شود زودتر از سایرین، هش بلوک را شناسایی کند، جایزه‌ای دریافت می‌کند. جایزه هر ماینر در قالب تعداد مشخصی بیت کوین پرداخت می‌شود. به‌این ترتیب بلوک شناسایی شده به زنجیره اضافه می‌شود و این فرآیند ادامه پیدا می‌کند. 

همان‌طور که مشاهده کردید، خبری از نظارت نهاد ثالث متمرکز روی شبکه بیت کوین نیست. بلکه هرکس در هر نقطه از جهان تنها با در اختیار داشتن یک کامپیوتر متصل به اینترنت، می‌تواند در شبکه بیت کوین عضو شود. سپس نسخه‌ای از اطلاعات موجود در شبکه در اختیار او قرار می‌گیرد. این اطلاعات دائما به‌روزرسانی می‌شوند. به‌زبان ساده شبکه بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. 

امنیت شبکه بیت کوین

3. امنیت شبکه بیت کوین 

موضوع مهم دیگری که در وایت پیپر بیت کوین روی آن بحث شده، امنیت بیت کوین است. با توضیحاتی که تا اینجا ارائه دادیم، مشخص شد که انتشار، عرضه و تراکنش‌های بیت کوین کاملا غیر متمرکز انجام می‌شود و تحت نظارت هیچ نهادی قرار ندارد. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که امنیت شبکه بیت کوین چگونه تامین می‌گردد؟ 

اشاره کردیم که هر یک از اعضای شبکه بیت کوین، یک نسخه از تمام اطلاعات موجود در این بلاکچین را دریافت می‌کنند. برنامه‌نویسی شبکه به‌گونه‌ای است که برای اعمال هرگونه تغییر و دستکاری در اطلاعات، لازم است که بیش از نیمی از اعضا موافقت کنند. به این ترتیب عملا هیچ‌کس نمی‌تواند به‌تنهایی دست به تقلب بزند و اطلاعات شبکه بیت کوین را به‌نفع خود تغییر دهد. 

احتمال حمله هکری به شبکه بیت کوین، روی کاغذ وجود دارد. هکرها باید 51 درصد از کامپیوترهای متصل به شبکه بیت کوین را هک کنند. به این روش حمله ۵۱ درصد می‌گویند اما که این کار با توجه به تعداد بالای اعضای بلاکچین بیت کوین، امکان‌پذیر نیست. هک بیت کوین را می‌توانید در مقاله چگونگی هک بیت کوین مطالعه کنید 

نتیجه بررسی وایت پیپر بیت کوین

یکی از موضوعات مورد انتقاد ساتوشی در وایت پیپر بیت کوین، ماهیت تورمی ارزهای فیات است. به زبان ساده بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا هر زمان که اراده کنند، می‌توانند چاپ پول انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود که ارزهای فیات نه‌تنها پشتوانه نداشته باشند، بلکه به‌مرور زمان ارزش خود را نیز از دست بدهند. 

برای حل این مشکل، راه‌حل ناکاموتو در نظر گرفتن سقف مشخص برای عرضه بیت کوین است. تنها 21 میلیون بیت کوین قابل استخراج است. این موضوع باعث می‌شود که بعد از استخراج تمام بیت کوین‌ها، سکه دیگری برای عرضه وجود نداشته باشد. در نتیجه این ارز دیجیتال ماهیت ضد تورمی دارد و ارزش آن همانند طلا در گذر زمان افزایش می‌یابد. 

با بررسی وایت پیپر بیت کوین متوجه خواهید شد که روی موضوع حریم خصوصی افراد تاکید زیادی صورت گرفته است. بلاکچین بیت کوین یک شبکه عمومی است. به‌این معنی که تمام افراد می‌توانند به‌اطلاعات تراکنش‌های موجود در این شبکه دسترسی داشته باشند. به صورتیکه مالکیت هر فرد روی بیت کوین از طریق کد رمزنگاری به نام کلید خصوصی اعمال می‌شود. هر فرد در این شبکه صاحب یک کلید خصوصی منحصربه‌فرد است. هیچ‌کس نمی‌تواند حتی با در اختیار داشتن کلید خصوصی، پی به هویت واقعی افراد ببرد. 

به صورت کلی بیت کوین یک سیستم همتا به همتا برای نقل و انتقالات نقدی غیرقابل اعتماد و الکترونیکی است که از Proof of Work برای ثبت تاریخچه عمومی تراکنش‌ها استفاده می‌کند و تا زمانی که گره‌های درست اکثر قدرت محاسباتی را کنترل کنند در برابر حملات بسیار ایمن است. شبکه از گره‌هایی تشکیل شده است که نیاز به هماهنگی کمی دارند و می‌توانند به دلخواه بپیوندند و از آنجا خارج شوند و فقط بلوک‌های معتبر را می‌پذیرند در حالی که بلوک‌های نامعتبر را بر اساس مکانیزم اجماع رد می‌کنند.

چرا وایت پیپر بیت کوین مهم است؟ 

چرا وایت پیپر بیت کوین مهم است؟ 

اساسا وایت پیپر هر ارز دیجیتال نشان‌دهنده ارزش آن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. شما برای خرید یک ارز دیجیتال باید به‌خصوص با هدف سرمایه‌گذاری طولانی، باید حتما ارزش بنیادی آن را بررسی کنید.

هیچ ابزاری بهتر از وایت پیپر برای این منظور در اختیار شما نیست. کارشناسان فناوری بلاکچین، یکی از دلایل مهم جایگاه فعلی بیت کوین در بازار رمز ارزها را وایت پیپر علمی و مستند آن می‌دانند. پیشنهاد می‌کنیم حتما اگر قصد سرمایه‌گذاری در سایر ارزهای دیجیتال را نیز دارید، حتما یک بار فایل PDF وایت پیپر بیت کوین به‌زبان انگلیسی یا فارسی را کامل مطالعه کنید. 

سخن آخر

سعی کردیم مهم‌ترین موضوعات وایت پیپر بیت کوین را در 3 سرفصل جداگانه بررسی کنیم. همان‌طور که مشاهده کردید، بلاکچین بیت کوین یک ایده انقلابی و نوآورانه در عرصه تبادلات مالی به‌شمار می‌رود. امروز که بیش از 15 سال از زمان رونمایی این سند سپری شده، درستی بسیاری از مطالب مندرج در آن روشن شده است. ایده استفاده از بیت کوین برای پرداخت‌های روزمره نیز در بسیاری از کشورها امتحان شده است. البته هنوز با وضعیت پذیرش جهانی این ارز دیجیتال فاصله زیادی داریم؛ اما به‌نظر می‌رسد که در آینده می‌توانیم شاهد تحقق کامل نقشه راه وایت پیپر بیت کوین باشیم. 

سوالات متداول
Request for Quote

برای دانلود وایت پیپر بیت کوین، می‌توانید از طریق وبسایت coinmarketcap.com اقدام کنید. البته لینک pdf وایت پیپر بیت کوین در جدول مشخصات در مطلب بالا آورده شده است.

این سند در سال 2008 میلادی توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. 

اهداف، برنامه‌ها، نحوه عملکرد، نقشه راه و سایر اطلاعات مهم درباره بیت کوین در قالب وایت پیپر ذکر شده است. 

برای دانلود فایل pdf وایت پیپر بیت کوین فارسی شده روی این لینک کلیک کنید. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...