ارز های دیجیتال

مقایسه دوج کوین و بیت کوین

مقایسه دوج کوین و بیت کوین

وقتی نام دو یا چند ارز دیجیتال بر سر زبان‌ها می‌افتد، سرمایه‌گذاران ممکن است دچار سردرگمی شوند که کدام یک را انتخاب کنند. در چند ماه گذشته، درباره دو رمزارز دوج کوین و بیت کوین، حرف‌های زیادی زده شد که برای بسیاری یک سوال ایجاد می‌کرد: بیت کوین بهتر است یا دوج کوین؟ همین امر سبب شد به فکر مقایسه این دو ارز بیوفتند و ببینند با توجه به خواسته‌های خود، کدامیک می‌تواند سود بیشتری به آن‌ها بدهد. در این مقاله از ایرانیکارت همراه ما باشید تا دو رمزارز دوج کوین و بیت کوین را با هم مقایسه کنیم و ببینیم تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو چه مواردی هستند.

میم کوین دوج کوین چیست؟

میم کوین دوج کوین چیست؟

دوج کوین به عنوان یک سیستم پرداخت نه چندان جدی توسط مهندسان نرم‌افزار بیلی مارکوس و جکسون پالمر در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. دوج کوین اولین میم کوین (Meme coin) تاریخ رمزارزها محسوب می‌شود که ایده آن از یک سگ نژاد شیبا اینو، گرفته شد.  کد این توکن بر اساس اسکریپت لایت‌کوین نوشته شده است.

پیشنهاد مطالعه: دوج کوین چیست

ویتالیک، یکی از برجسته‌ترین افراد در اکوسیستم کریپتو، مشاور بنیاد Dogecoin است. دوج کوین در ابتدا از الگوریتم اجماع اثبات کار pow استفاده می‌کرد که پس از آن با نظارت ویتالیک به اجماع اثبات سهام pos تغییر یافت.

پس از مدتی با حمایت افرادی مانند ایلان ماسک و مارک کوبان، محبوبیت DOGE افزایش یافت و ارزش توکن را در ماه می‌۲۰۲۱ به ۰.۷۳ دلار رساند. از آنجایی که دوج کوین نوسانات زیادی را در کوتاه‌مدت تجربه می‌کند، می‌تواند پتانسیل خوبی برای کسب سود در بازه‌های کوتاه مدت داشته باشد. همچنین این ارز دیجیتال، یکی از ارزهای مناسب برای کسانی است که می‌خواهند با سرمایه اندک به دنیای بازارهای مالی ورود داشته باشند.

خرید و فروش دوج کوین

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BitCoin) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که برای اولین بار در ژانویه سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این کوین بر اساس ایده‌های یک شخصیت مرموز معروف به ساتوشی ناکاموتو، ارائه شد که هویت فرد یا افرادی که پشت این فناوری هستند هنوز ناشناخته است.

پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست

بیت کوین نسبت به روش‌های پرداخت آنلاین موجود، وعده کاهش کارمزد تراکنش‌ها را می‌دهد و برخلاف ارزهای دولتی، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می‌شود. بیت کوین که بر روی بلاکچینی با همین نام عرضه شده است، تراکنش‌ها را توسط گره‌های همتابه‌همتای این شبکه با رویکرد رمزنگاری شده در یک سیستم دفتر کل عمومی به نام بلاکچین به ثبت می‌رساند.

در میان تمام گزینه‌هایی که در بازارهای ارز دیجیتال به چشم می‌خورد، بیت کوین بیشترین اعتبار را در این صنعت به خود اختصاص داده است که دلایل آن می‌تواند قدمت و پشتوانه محکم آن باشد. از طرفی، چون تعداد عرضه بیت کوین در بازار محدود به ۲۱ میلیون توکن می‌شود، مانند طلا، در گذر زمان ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

خرید و فروش بیت کوین

جدول مقایسه دوج کوین و بیت کوین

در جدول زیر مقایسه ارز دیجیتال دوج کوین و بیت کوین بر اساس برخی از مهم‌ترین موارد هر یک، به صورت خلاصه انجام شده است.

  دوج کوین بیت کوین
نماد DOGE BTC
سال عرضه  2013 2009
تعداد کل کوین عرضه شده نامحدود 21 میلیون
تعداد تراکنش در هر ثانیه حدود 33 7 تا 10
هدف از عرضه در ابتدا شوخی / بی هدف، اکنون استفاده در معاملات جهانی حذف واسطه‌ها، انتقال و حفظ ارزش دارایی‌ها، استفاده در معاملات جهانی
رشد پیش بینی شده تا سال 2030 حدود 9 برابر ارزش فعلی حدود 10 برابر ارزش فعلی
توع توکن Alt-meme coin  Native
بلاکچین اختصاصی اختصاصی
قیمت فعلی به دلار 0.1293 دلار 58,339.04 دلار

مهم ترین تفاوت های دوج کوین و بیت کوین

در ادامه ۷ مورد از مهم‌ترین و بولدترین اختلاف های دوج کوین و بیت کوین را با هم بررسی می‌کنیم.

1. هدف از عرضه

بیت کوین برای استفاده به عنوان پول نقد یا ذخیره ثروت طراحی شده بود تا بتوان علاوه بر کاهش هزینه‌های تراکنش، با حذف واسطه‌ها، معاملات جهانی برای عموم مردم ساده‌تر شود. در مقابل، دوج کوین به عنوان تقلیدی از بیت کوین و با هدف تمسخر نوسانات بازار، ساخته شد که البته امروزه هدفی شبیه به هدف بیت‌ کوین دارد.

2. بلاکچین

بیت کوین بر روی بلاکچینی با همین نام و در یک شبکه همتابه‌همتا توزیع شده است. دوج کوین نیز با رویکرد همتابه‌همتا در بلاکچین اختصاصی عرضه گردید.

3. نحوه کار

روش اجماع اثبات کار بیت کوین بر اساس استاندارد هش SHA-256 ساخته شده است. استاندارد SHA-256 توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد و معمولاً به عنوان یک روش رمزگذاری پیشرفته در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر، دوج کوین در ابتدا از استاندارد هش Scrypt که توسط Litecoin رایج شده است، استفاده می‌کرد.

Scrypt تضمین می‌کرد که استخراج یک ارز دیجیتال در دسترس‌تر از شبکه SHA-256 است. با این حال در حال حاضر دوج کوین به اثبات سهام تغییر یافته است. به این ترتیب توکن‌ها جدید از طریق استیکینگ انجام می‌شود.

مقدار توکن و سال عرضه دوج کوین و بیت کوین

4. مقدار توکن و سال عرضه

بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان یک ارز غیرمتمرکز ایجاد شد که نیازی به استفاده از بانک مرکزی یا هیچ واسطه دیگری نداشت. شبکه بیت کوین که یک شبکه همتابه‌همتا است، تراکنش‌ها را توسط گره‌های احراز هویت روی یک بلاک چین به ثبت می‌رساند. این توکن در مقدار حداکثر ۲۱ میلیون توکن از ژانویه سال ۲۰۰۹ در دسترس عموم قرار گرفت. در مقابل، دوج کوین در دسامبر ۲۰۱۳ تاسیس و با مقدار عرضه نامحدود، با مقدار ماکسیمم سالانه ۵ میلیارد توکن عرضه شد.

5. کاربردها

امروزه از بیت کوین علاوه بر سرمایه‌گذاری و تبدیل دارایی‌ها به سرمایه دیجیتال و انتقال پول بدون واسطه، برای خرید و فروش اقلام مختلف نیز استفاده می‌شود. برای مثال در حوزه‌های املاک، خودرو و… دیگر از این کوین استفاده می‌شود. از دوج کوین می‌توان برای انتقال پول بین افراد به عنوان نوعی پرداخت برای کالاها یا خدمات یا فقط به عنوان یک رمزارز برای سرمایه‌گذاری و کسب سود در کوتاه‌مدت استفاده کرد.

6. امنیت

کپی کردن بیت ‌کوین‌، تولید بیت‌ کوین‌ تقلبی و یا خرج کردن بیت ‌کوین‌هایی که مالک آن نیستید بسیار دشوار است؛ چرا که هر تراکنش عمومی و قابل پیگیری در شبکه این توکن است. در مقابل، با اینکه دوج کوین یک توکن رمزنگاری شده است، به دلیل عدم پیشرفت فنی به اندازه بیت کوین ایمن نیست. در واقع علت تفاوت امنیت دوج کوین و بیت کوین این است که بیت کوین از الگوریتم امضای دیجیتال استفاده می‌کند اما دوج کوین از یک الگوریتم رمزنگاری استفاده می‌کند. 

7. تعداد و کارمزد تراکنش

بیت کوین در هر ثانیه با رکورد ۷ تا ۱۰ تراکنش به ثبت رسیده است، در حالیکه دوج کوین حدود ۳۳ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد. میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین حدود ۱.۵۴۳ دلار است اما محدوده کارمزد تراکنش‌های دوج کوین به طور متوسط 2 تا 4 دلار آمریکا به ازای هر تراکنش در نظر گرفته می‌شود.

آیا دوج کوین می‌تواند جایگزین بیت کوین شود؟

آیا دوج کوین می‌تواند جایگزین بیت کوین شود؟

بیت کوین همچنان یکه‌تاز و به‌عنوان پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال در بازارهای کریپتو شناخته می‌شود. اما فاکتورهایی وجود دارد که ممکن است این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کند؛ آیاد دوج کوین جایگزین بیت کوین می‌شود؟

باید به این نکته دقت کنید که صرفا افزایش قیمت‌های عمده نمی‌تواند باعث پیشرفت یک ارز شود. برای مثال در سال ۲۰۲۱، دوج کوین از کمتر از ۰.۰۰۱ دلار تا حدود ۰.۷ دلار پامپ قیمتی داشت و به سرمایه گذاران اولیه سود بسیار خوبی داد. با این حال، توجه داشته باشید که جهش قیمت دوج کوین به دلیل تبلیغات ایلان ماسک بود. در واقع هیچ گونه پیشرفت تکنولوژیکی در بلاک چین دوج رخ نداده بود.

» پیشنهاد مطالعه: آینده دوج کوین؛ پیش بینی قیمت دوج کوین تا سال 2030

ضمن اینکه، شبکه دوج به طور مداوم در حال عرضه توکن‌های جدید است که در طول زمان ارزش دارایی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، بیت کوین به دلیل کمیاب بودن به گونه‌ای طراحی شده است که ارزش آن در طول زمان افزایش یابد. اینکه آیا ارزش بیت کوین به افزایش خود ادامه می‌دهد یا نه، بر اساس تقاضا است، اما نمی‌توان منکر پتانسیل این دارایی شد.

به طور کلی، بر اساس تاریخچه قیمت هر یک از پروژه‌ها، به نظر می‌رسد که Dogecoin برای بسیاری بیشتر یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، در حالی که بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. مطمئناً، افرادی هستند که بیت کوین را به عنوان یک پول نقد جایگزین و دوج کوین را به عنوان یک ذخیره ارزش می‌بینند. از لحاظ تاریخی، اعداد نشان می‌دهند که دوج کوین یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بوده است.

هر چند که وضعیت برای هر دو شبکه همیشه می‌تواند بر اساس اخبار و تحولات آینده تغییر کند. با این حال از نظر کارشناسان با توجه به ویژگی‌های ارز و شبکه دوج کوین احتمال جایگزین بیت کوین شدن، بسیار بعید است.

» پیشنهاد مطالعه: آینده بیت کوین BTC چگونه خواهد بود؟

کلام آخر: بیت کوین یا دوج کوین؟

پاسخ به این سوال به یک سوال دیگر بستگی دارد، آن هم این است که برای چه کاربردی به دنبال ارزهای دیجیتال هستید؟ اگر می‌خواهید از نوسانات کوتاه‌مدت در بازار بیشترین استفاده را ببرید، یا بودجه محدودی برای سرمایه‌گذاری دارید، قطعا انتخاب آلت کوینی مثل دوج، می‌تواند ایده‌آل باشد. اما در مقابل، اگر می‌خواهید یک رمزارز معتبر و قدرتمند داشته باشید که فارغ از نوسانات بازار، در بلندمدت ارزش خود را حفظ کند و مانند یک سرمایه‌ حقیقی مثل طلا باشد، بیت کوین به مراتب انتخاب هوشمندانه‌تری است. در نهایت، همه چیز به بودجه و اولویت‌های سرمایه‌گذار برمی‌گردد. انتخاب شما چیست؟ بیت کوین یا دوج کوین؟

سوالات متداول
Request for Quote

از آنجایی که دوج کوین نوسانات بیشتری در کوتاه‌‌مدت تجربه می‌کند، پتانسیل بالاتری برای کسب سود و افزایش سرمایه برای تریدرها دارد. از طرفی، دوج کوین نسبت به بیت‌ کوین قیمت بسیار پایین‌تری داشته که کمک می‌کند سرمایه‌گذاران با سرمایه اندک نیز در بازار رمزارزها، حرفی برای گفتن داشته باشند. از طرف دیگر بیت کوین یک ارز با ثبات تر و مناسب برای سرمایه گذاری بلند مدت است.

بجز قیمت و پیش‌بینی قیمت این دو ارز، اصلی‌ترین تفاوت‌ها در پشتوانه، تعداد توکن عرضه شده، بلاکچین و هدف از عرضه این توکن‌ها است. در جدول مقایسه تفاوت های دوج کوین و بیت کوین که در متن مقاله آمده است، بیشتر درباره تفاوت‌های اصلی این دو توکن بخوانید.

دوج کوین یک شوخی برای دست انداختن نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال بود که از روی بیت کوین کپی برداری شد، پس اکثر کدهای آن از بیت‌ کوین سرچشمه می‌گیرد. شباهت دیگر این دو ارز دیجیتال این است که هر دو توکن قابلیت استخراج دارند که توجه ماینرهای زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

مقایسه دوج کوین و بیت کوین
وقتی نام دو یا چند ارز دیجیتال بر سر زبان‌ها می‌افتد، سرمایه‌گذاران ممکن است دچار سردرگمی شوند که کدام یک را انتخاب کنند. در چند ماه گذشته، درباره دو رمزارز...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...