ارز های دیجیتال

مقایسه دوج کوین و شیبا اینو

مقایسه دوج کوین و شیبا اینو

چند سال پیش جای جای فضای مجازی از تصویر سگی پر شده بود که حالا به یک ارز دیجیتال محبوب، حتی برای ایلان ماسک تبدیل شده است! هر قدر هم از ظهور دوج کوین در این بازار پر تب و تاب بگذرد، هنوز هم به عنوان یکی از عجایب کریپتو از آن یاد می‌شود که در عین ناباوری توانست پیشرفت خوبی را از خود نشان دهد. در عین حال به تازگی «شیبا اینو»، سگ دیگری بر سکه‌های کریپتو جا خوش کرده که آن هم بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. برای آن که  بتوانید بهترین مورد را از میان این دو انتخاب کنید، بهتر است با مقایسه دوج کوین و شیبا اینو همراه ما باشید.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین چیست؟

پیش از آن که بدانیم «بین دوج کوین و شیبا اینو کدوم بهتره؟»، بهتر است مروری بر هر یک از این ارزهای پرطرفدار داشته باشیم. اول به دوج کوین می‎پردازیم که نسبت به شیبا، ارز قدیمی‌تری است. داستان از جایی شروع شد که بیت کوین در سال 2013 برای نخستین بار، مرز 1000 دلار را رد کرد. در آن دوران دیگر به همه ثابت شده بود که ارزهای دیجیتال می‌توانند نقش کلیدی و مهمی در افزایش سرمایه داشته باشند و بعید نیست که به عنوان ارزهای رایج، در همه جای دنیا مورد استفاده قرار بگیرند.

خرید دوج کوین

همزمان با این اتفاقات، یک تصویر از سگی به نام «شیبا» در فضای مجازی و به خصوص توئیتر، برای شوخی، با نوشته‌های مختلف منتشر شد. میم‌های ساخته شده با این تصویر تمام فضای مجازی را پر کرده بودند و افراد معروفی هم از این میم در فضای مجازی خود استفاده کردند؛ تا این که برنامه‌نویسی به نام «بیلی مارکوس»، ارز دیجیتالی به نام «دوج کوین» را ایجاد کرد. خالق دوج، نام خود را به تقلید از خالق گمنام بیت کوین، «شیبتوشی ناکاموتو»گذاشت و با این ایده، سیستم پرداختی دوستانه و خودمانی را ایجاد کرد. مارکوس هیچ وقت قصد توسعه ارز خود را نداشت.

پیشنهاد مطالعه: دوج کوین چیست

دوج نوعی لاکی کوین است که به نوعی از بیت کوین مشتق شده و سیستم پاداش تصادفی دارد. سازده دوج کوین این سیستم را برای ارز خود پیاده‌سازی کرد تا ثابت نبودن پاداش، باب طبع ماینرها نباشد و DOGE از حالت شوخی خارج نشود. با این حال امروز و پس از گذشت 10 سال از ظهور دوج کوین، این ارز دیجیتال به یک رمزارز میلیارد دلاری تبدیل شده که طرفداران زیادی هم دارد.

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو یکی دیگر از میم کوین‌هایی است که آن هم بر اساس میم سگ شیبا ساخته شده و به نوعی برگرفته از دوج کوین است. پس از آن که دوج کوین رشد خوبی  را در بازار کریپتو تجربه کرد، در ماه اوت سال 2020 ارز دیگری به نا «شیبا اینو» وارد بازار شد. تصویری که بر روی سکه‌های شیبا اینو می‌بینیم، دقیقاً همان سگی است که روی کوین‌های دوج می‌بینیم. هر دوی این‌ها تصویری از یک سگ شکاری ژاپنی هستند که به یک میم معروف تبدیل شدند.

خرید شیبا

شیبا اینو توسط خالق ناشناس دیگری به نام «ریوشی» ساخته شده و بر بستر اتریوم گسترش یافته است. جالب است بدانید که بسیاری از طرفدارن شیبا، آن را «قاتل دوج کوین» می‌دانند و معتقدند ظهور شیبا اینو، پایان حکومت دوج کوین بوده است. ریوشی بیان کرده که امنیت شبکه اتریوم، اصلی‌ترین دلیل ساخت شیبا بر بستر این شبکه بوده است.

پیشنهاد مطالعه: شیبا چیست

به طور کلی استفاده از شبکه اتریوم سبب شده که امکانات متعددی نظیر ایجاد قراردادهای هوشمند برای شیبا اینو فراهم باشد. این در حالی است که دوج که شبکه‌ای شبیه به بیت کوین دارد، از چنین قابلیت‌های بی‌نصیب مانده است. حال سوال این جاست که آیا می‌توان از میان دوج کوین و شیبا اینو، یک مورد را برتر از دیگری دانست؟

جدول مقایسه دوج کوین و شیبا اینو

در جدول زیر مقایسه ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو بر اساس برخی از مهم‌ترین موارد هر یک، به صورت خلاصه انجام شده است.

 

شیبا اینو

دوج کوین

نماد

SHIBA

DOGE

سال توسعه

2020

2013

هدف اولیه

رقابت با ارزهای معتبر

شوخی و سرگرمی

ارزش بازار

$4,988,454,517

$9,814,886,973

تعداد کوین‌ها

589,353,648,453,732 SHIB

139,488,866,384 DOGE

حداکثر تعداد سکه

1 کوادریلیون

نامحدود

بررسی تفاوت‌های شیبا و دوج کوین

تا کنون بیش از 80 میم کوین در کوین مارکت کپ لیست شده‌اند که هر یک از آن‌ها سعی دارند ویژگی‌های خاصی را به دنیای کریپتو بیفزایند. با این حال، در نهایت همه آن‌ها از برخی جهات به دوج کوین شبیه هستند. DOGE به عنوان نخستین میم کوین، نوع جدیدی از ارز را به بازار رمزارزها معرفی کرد و در این زمینه، پیشگام به حساب می‎‌آید. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو میم کوین خواهیم پرداخت.

  • شبکه بلاکچین

نخستین تفاوت دوج کوین و شیبا اینو، تفاوت در شبکه بلاکچین آن‌هاست. شیبا اینو بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است؛ در حالی که دوج، بلاکچین اختصاصی خود را دارد. در واقع دوج کوین همان طور که از نامش پیداست، یک «کوین» با بلاکچین اختصاصی است؛ اما شیبا یک «توکن» مبتنی بر دومین بلاکچین عظیم دنیاست. هر یک از این دو می‌توانند مزایای خاص خود را داشته باشند. به عنوان مثال شناخته شده بودن اتریوم توانسته به شیبا برای کسب مقبولیت کمک کند. با اینکه دوج کوین قبلا از مکانیزم اثبات کار یا POW استفاده می‌کرد اما اکنون همانند شیبا اینو از مکانیزم اجماع اثبات سهام یا POS برای تاًیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

  • میزان عرضه

میزان عرضه دوج کوین و شیبا اینو نیز از تفاوت‌های اصلی این دو میم کوین به حساب می‌اید. عرضه شیبا اینو از همان ابتدای ظهور، 1 کوادریلیون یعنی 10 به توان 15 شیبا در نظر گرفته شده است. نیمی از این ارزها در همان ابتدا به «ویتالیک بوترین»، موسس اتریوم اهدا شد.

دوج کوین عرضه نامحدودی دارد و با توجه به این که برنامه‌ای برای محبوبیت و پیشرفت این میم کوین در نظر گرفته نشده بود، محدودیتی نیز برای عرضه آن تعریف نشد. به همین دلیل دوج یک ارز تورم‌زا به حساب می‌آید. با این حال توسعه‌دهندگان پس از مدتی برای کنترل این تورم، تعداد عرضه سالیانه را محدود کردند. هم‌اکنون محدودیت 5 میلیارد دوج در سال برای این ارز دیجیتال محبوب در نظر گرفته شده است.

  • موارد استفاده

هر دوی این ارزها برای سرمایه‌گذاری و تریدینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ماهیت میم کوین‌ها که با پامپ و دامپ شدید و مکرر شناخته می‌شوند، می‌توان از آن‌ها در استراتژی‌های کوتاه مدت استفاده کرد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری بلند مدت با توجه به پیش‌بینی‌ها ممکن است انتخاب قابل قبولی به حساب بیاید. نکته‌ای که درباره تفاوت این دو وجود دارد این است دوج کوین به سبب ویژگی‌های خاص خود، گزینه مناسبی برای پرداخت‌های خرد در پلتفرم‌های مختلف محسوب می‌شود.

  • ارزش بازار

دوج کوین در حال حاضر ارزش بیشتری نسبت به شیبا اینو دارد و بررسی تعداد سکه‌ها و قیمت آن‌ها نشان داده که ارزش بازار دوج نیز از شیبا بیشتر است. این مسئله طبیعتاً متاًثر از مدت زمان پیدایش هر یک از این ارزها نیز هست.

بررسی تفاوت‌های شیبا و دوج کوین

  • نحوه توسعه

دوج کوین یک پروژه متن باز است که تیم بزرگی از افراد متخصص برای توسعه آن در تلاش‌اند. در حالی که شیبا اینو توسط تیم کوچکی از توسعه‌دهندگان مدیریت می‌شود. این قضیه می‌تواند به نفع دوج کوین و پیشرفت آن باشد.

  • وضعیت پذیرش

با توجه به این که مدت زمان بیشتری از ورود دوج کوین به بازار کریپتو می‌گذرد، طبیعتاً عده بیشتری از افراد با این میم کوین آشنا هستند؛ اما شیبا نزدیک به 3 سال است که پا به دنیای ارزهای دیجیتال گذاشته و هنوز هم نوظهور به حساب می‌آید. با این حال توانسته به محوبیت قابل توجهی دست پیدا کند. در کشورهای مختلف نیز اغلب دوج کوین و شیبا اینو قانونی اعلام شده‌اند. با این حال هر کشور به طور مجزا ممکن است قوانین گوناگونی را برای دوج کوین و شیبا اینو وضع کند.

  • کارمزد

به طور کلی کارمزد معاملات کوین‌ها کمتر از توکن‌هاست؛ چرا که آن‌ها بر یک بستر اختصاصی معامله می‌شوند. به همین خاطر است که معامله دوج کوین آسان‌تر و با کارمزد کمتر است. در هر تراکنش با دوج، پلتفرم بخشی از دوج‌های شما را به عنوان کارمزد کثر می‌کند.

مقایسه بنیادی شیبا اینو با دوج کوین

نکته مهمی در تصمیم‌گیری برای خرید دوج کوین و شیبا اینو باید مورد توجه قرار داده شود و آن هم افزایش قیمت آن است. همان طور که گفتیم، نحوه عرضه دوج و شیبا با یکدیگر متفاوت‌اند. دوج کوین عرضه مشخصی ندارد؛ اما در هر سال، تعداد محدودی از این ارز وارد بازار می‌شود. این در حالی است که شیبا تعداد بسیار زیادی ارز را از همان ابتدا وارد بازار کرده است.

با تحلیل میزان عرضه و تقاضا در این دو ارز دیجیتال می‌توان متوجه شد که  با افزایش تعداد کوین‌ها، از ارزش آن‌ها کم می‌شود. فرض کنید ارزش هر شیبا اینو برابر با 1 دلار شود. در این حالت با وجود 589,353,648,453,732 SHIB، ارزش بازار این ارز از تمام ارزهای دنیا بیشتر خواهد شد! بنابراین رسیدن شیبا به 1 دلار به این زودی امکان‌پذیر نیست. این روند تا جایی پیش می‌رود که با توکن‌سوزی، از تعداد این ارزها کم شود. دوج کوین شرایط متفاوتی دارد و تعداد کوین‌های در گردش آن کمتر از شیبا اینو است.

با این وجود ریسک‌پذیری شیبا در این برهه زمانی بیشتر از دوج کوین است و تصور می‌شود سوددهی بیشتری نسبت به دوج کوین داشته باشد. البته باید بدانید که این‌ها همگی مبتنی نتایج آنالیزها هستند؛ اما قطعیت ندارند.

آینده این دو میم کوین محبوب چگونه خواهد بود؟

وبسایت Cryptonewsz.com تحلیلی از آینده دوج کوین ارائه داده که بر اساس آن قیمت این ارز دیجیتال در پایان سال 2023 در بیشترین حالت به 0.18 دلار و در کمترین حالت به 0.078 دلار می‌رسد. همچنین این پیش‌بینی برای سال 2025، حداکثر قیمت 0.39 دلار را متصور می‌شود و سال 2023 را زمان رسید دوج کوین به 0.82 دلار می‌داند. همین وبسایت برای شیبا اینو حداکثر قیمت 0.0001204 را پیش بینی کرده است.

اگر چه به نظر می‌رسد هر دوی این ارزها سیر صعودی خواهند داشت، اما هیچ گاه نباید از ماهیت شت کوین‌ها غافل بود! یک پامپ و دامپ غیرمنتظره می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. برای بررسی آینده دوج کوین و شیبا اینو به صورت کامل‌تر و جزئی‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله قیمت دوج کوین در آینده و آینده ارز شیبا را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

برای آن که بخواهید از میان دوج کوین و شیبا اینو یک مورد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، باید ابتدا هر دوی آن‌ها را بر اساس مؤلفه‌های تکنیکال و فاندامنتال مورد بررسی قرار داده و در نهایت برای سبد ارز دیجیتال خود تصمیم بگیرید. توجه داشته باشید که مطالب موجود در وبسایت‌ها، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد. هرگز مطالب را تنها ملاک خود برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال قرار ندهید. هیچ یک از سایت‌ها مسئولیتی در قبال سود و زیان شما نخواهند داشت. برای خرید دوج کوین و شیبا اینو نیز حتماً با یک مشاور مالی مشورت کنید. با این توضیحات، فکر می‌کنید از میان دوج کوین و شیبا اینو کدام مورد انتخاب بهتری است؟

 

سوالات متداول
Request for Quote

در حال حاضر دوج کوین تقریباً جای خود را در بازار کریپتو پیدا کرده است. شیبا اینو نیز در تلاش است تا وضعیت خود را در دنیای رمزارزها بهبود ببخشد. از آن جا که ریسک سرمایه‌گذاری بر شیبا اینو در حاضر بیشتر از دوج کوین است، ممکن است با سرمایه‌گذاری در شیبا سود بیشتری کسب کنید. با این حال ممکن است خلاف این گفته نیز اتفاق بیفتد.

دوج کوین و شیبا اینو هر دو ارز دیجیتال هستند؛ بنابراین ویژگی‌های عمومی ارزهای دیجیتال را دارند. از سوی دیگر، هر دوی آن‌ها «میم کوین» هستند و با تقلید از یک میم محبوب در فضای مجازی ساخته شده‌اند. ویژگی‌های مشترک میم کوین‌ها نیز در هر دوی آن‌ها دیده می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت دوج کوین و شیبا اینو را شاید بتوان در شبکه بلاکچین آن‌ها دانست. از آن جا که DOGE یک کوین و شیبا توکنی مبتنی بر اتریوم است، بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها بر اساس همین ویژگی شکل می‌گیرند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...