سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

روش‌های ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال – در کنار ماهی‌های بزرگ دریای کریپتو شنا کنید!

روش‌های ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال – در کنار ماهی‌های بزرگ دریای کریپتو شنا کنید!

ردیابی نهنگ‌ های ارز دیجیتال یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند حضور موفق‌تری در دنیای رمزارزها داشته باشید. با وجود رشد چشم‌گیر و خیره‌کننده‌ای که در این چند سال در صنعت کریپتو شاهد آن بودیم؛ این مارکت همچنان نوپاست و عمق کمی دارد. از این رو افراد سرشناس و نهنگ‌های آن می‌تواند به راحتی با یک توئیت یا تصمیم به خرید و فروش ارز دیجیتال خاص، نوسان زیادی را به بازار تحمیل کنند. بنابراین سرمایه‌گذاران خرد برای دوام آوردن در این مارکت‌ها باید سعی کنند تصمیمات خود را با حرکت نهنگ‌ها همسو کنند. اگر شما هم قصد دارید با هوشیاری بیشتری در مارکت عمل کرده و دیگر طعمه این نهنگ‌ها نشوید تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

مفهوم نهنگ در ارز دیجیتال به چه معناست؟

اگر کمی با بازار ارزدیجیتال آشنا باشید به احتمال زیاد تا به حال کلمه نهنگ یا Crypto Whale را زیاد شنیده‌اید. نهنگ در بازار ارز دیجیتال به کسی گفته می‌شود که مقدار قابل توجهی از یک ارز را دارا است. مثلا یکی از نهنگ‌های بزرگ بیت کوین ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است که حدود 1 میلیون بیت کوین دارد.

حتی اگر شما هم میزان زیادی از یک دارایی دیجیتال داشته باشید که خرید و فروش شما بتواند در روند قیمتی تاثیر داشته باشد و باعث ایجاد نوسان در بازار شود شما یک نهنگ هستید! البته بسته به مارکت کپ یک ارز دیجیتال مقدار دارایی که شما را نهنگ می‌کند متفاوت است. مثلا در برخی از شت‌کوین‌ها یا ارزهایی که مارکت کپ پایینی دارند می‌توان به راحتی یک نهنگ شد!

دلیل انتخاب نهنگ برای سرمایه‌گذاران بزرگ این است که نهنگ‌ها سنگین‌ترین موجودات روی کره زمین هستند و با حرکت این نهنگ‌ها موج‌های عظیمی در دریا به وجود می‌آید. Crypto Whale نیز به دلیل این که بخش عظیمی از یک رمز ارز را دارند؛ با هر حرکت خود می‌توانند نوسان بالایی در مارکت ایجاد کنند.

نهنگ‌ها همچنین بزرگ‌ترین بازیگران بازار کریپتو هستند و با ایجاد فشار خرید و فروش، بازار را کنترل کرده و باعث پامپ و دامپ یک رمز ارز می‌شوند. برای برخی از افراد این سوال پیش می‌آید که چرا این افراد به دلیل دستکاری در بازار دستگیر نمی‌شوند؟ باید بگوییم به دلیل ماهیت غیر متمرکز دنیای کریپتو این افراد هیچ گاه قابل شناسایی نخواهد بود. اما می‌توان به کمک ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال با این افراد همراه شده و از نوسانات موجود در بازار کسب سود کنیم. اما چطور؟ در ادامه به معرفی کامل این روش‌ها می‌پردازیم.

روش های ردیابی نهنگ ها

روش‌های ردیابی نهنگ‌ها

درست است که به دلیل نامتمرکز بودن بازار ارز دیجیتال نمی‌توان نهنگ‌ های بازار را شناسایی کرد اما به کمک روش‌ های ردیابی نهنگ‌‌های ارز دیجیتال و تحلیل داده‌هایی که از طریق این روش‌ها به دست می‌آورید می‌توانید با این Whale ها هم‌جهت شوید.

دو روش کلی برای این کار وجود دارد:

  • تحلیل آنچین
  • استفاده از ابزارهای ردیابی فعالیت نهنگ‌‌های ارز دیجیتال

ردیابی نهنگ‌ها با استفاده از تحلیل آنچین

در روش آنچین ما سعی می‌کنیم با تجزیه و تحلیل تراکنش‌های بلاکچین رفتار نهنگ‌ها را زیر نظر بگیریم. 4 راه کلی برای بررسی رفتار وال‌های بازار وجود دارد:

  • تراکنش‌های کیف پول به صرافی

زمانی که یک نهنگ مقدار زیادی از یک ارز را از کیف پول به صرافی انتقال می‌دهد معمولا قصد فروش یا تبدیل آن دارایی را دارد و این می‌تواند یک زنگ خطر برای آن ارز به حساب بیاید. البته این موضوع بستگی زیادی به نوع ارز منتقل شده دارد.

مثلا اگر مقدار زیادی استیبل کوین مثل تتر یا دای (Dai) به صرافی واریز شود، این یک پالس مثبت برای بازار است و نشان می‌دهد که نهنگ قصد خرید دارایی خاصی را دارد و قیمت آن ارز افزایش خواهد یافت.

  • تراکنش‌های صرافی به کیف پول

زمانی که نهنگ‌ها یک دارایی را به کیف پول انتقال می‌دهند این یک سیگنال مثبت برای ارز به حساب می‌آید. همانطور که می‌دانید اهرمی که باعث تغییر قیمت در بازارهای مالی می‌شود، میزان عرضه و تقاضا است.

این یعنی با کاهش رمزارز موجود در بازار عرضه کاهش یافته و شاهد افزایش قیمت در آن کریپتو کارنسی خواهیم بود. البته در این روش هم مانند روش قبلی نوع ارز بسیار مهم است. اگر با ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال متوجه شویم که در حال انتقال استیبل کوین به کیف پول‌های خود هستند، نشان‌دهنده نوعی سیگنال نزولی برای بازار رمزارز است.

  • تراکنش‌های کیف پول به کیف پول

بررسی و تحلیل داده‌های این روش ضروری نیست زیرا تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال نداشته و تنها نشان دهنده معاملات خصوصی آن نهنگ است.

  • استفاده از ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها

در این روش شما به جای تجزیه و تحلیل داده‌های آنچین از ابزارها و سایت‌های موجود، برای گرفتن آلارم تحرکات نهنگ‌‌ها استفاده می‌کنید.  

ابزارهای ردیابی فعالیت نهنگ‌های ارز دیجیتال

در این بخش قصد داریم 5 ابزار کاربردی که می‌توان به کمک آن ردیابی نهنگ‌‌های ارز دیجیتال را انجام داد معرفی کنیم.

وب سایت Whalemap

وب سایت Whalemap

این سایت یکی از ابزارهای عالی در زمینه ردیابی نهنگ‌های بازار است. استفاده از سایت Whalemap.io رایگان است اما درک اطلاعات آن برای افراد مبتدی می‌تواند کمی دشوار باشد. در وب‌سایت آموزش‌هایی در مورد نحوه استفاده از داده‌ها و نموادارها وجود دارد. علاوه بر آن از بخش Learn می‌توانید در دوره‌های آموزشی رایگان در زمینه بلاکچین و … دسترسی داشته باشید.

وب سایت  Whale Alert

وب سایت Whale Alert

سرویس whale-alert.io کیف پول‌های بیش از 10 بلاکچین شامل بیت کوین، اتریوم و … را ردیابی می‌کند. در نسخه رایگان این وب‌سایت شما می‌توانید فعالیت نهنگ‌های بازار را رصد کنید اما برای استفاده از آلارم هشدار باید اشتراک آن را تهیه کنید.

کلانک اپ ClankApp

کلانک اپ ClankApp

ابزار ClankApp.com رفتار Whale ها را به صورت لحظه‌ای در وب‌سایت، تلگرام و توئیتر هشدار می‌دهد. استفاده از کلانک اپ رایگان بوده و تنها مشکلی که دارد؛ ارائه ندادن چارت و نمودار برای تحلیل این اطلاعات است. شما می‌توانید در تلگرام آن عضو شده و یا از طریق ایمیل از تحرکات نهنگ‌ها آگاه شوید.

ویل بات WhaleBot 

ویل بات WhaleBot 

یکی از انجمن‌های تلگرامی که اطلاعات زیادی در مورد نهنگ‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد WhaleBot.io است. اگر چه حجم این اطلاعاتی که در این کانال با آن روبه‌رو می‌شوید کمی زیاد به‌نظر می‌رسد اما مهم این است که با تفسیر و تحلیل این داده‌ها می‌توان دست Whale ها را خواند!

البته از آن جایی که برای درک این اطلاعات باید تراکنش افراد بزرگ بازار را رصد کنید نیاز دارید تا کمی در این بازار حرفه‌ای باشید و افراد تازه‌کار ممکن است نتوانند به خوبی از این داده‌ها استفاده کنند.

وال واچرز Whale Watchers

وال واچرز Whale Watchers

قابلیت‌هایی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد شبیه به سایت WhaleAlert.co است اما در این وب‌سایت به اطلاعات جامع‌تر و بیشتری دسترسی دارید. استفاده از داده‌های این وب‌سایت نیز رایگان است اما اگر می‌خواهید به اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری دسترسی داشته باشید می‌توانید با پرداخت اشتراک (90 تا 115 بر اساس قیمت اتریوم) از خدمات باشگاه مشتریان استفاده کنید.

معمولا کسانی که با NFT ها سر و کار دارند از این وب‌سایت استفاده می‌کنند. وال واچرز همچنین علاوه بر اطلاعات مرتبط با نهنگ‌های ان اف تی، کلکسیون‌های ویژه را که امکان خرید آن با قیمت کمتر وجود دارد را به اطلاع کاربرانش می‌رساند.

البته با وجود اهمیت ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال همیشه این موضوع را مد نظر قرار دهید که نهنگ‌ها بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند. آن‌ها به خوبی این موضوع را می‌دانند که زیر نظر هستند و به همین دلیل برخی از اقدامات خود را به قصد گمراه کردن دیگران و سردرگمی افراد بازار انجام می‌دهند.

اهمیت ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال

یکی از سیگنال‌های خرید و فروش در دنیای رمزارزها توجه به تحرکات نهنگ‌ها است. چرا؟ طبیعی است زیرا از آنجایی که این افراد سرمایه زیادی دارند هیچگاه بی حساب و کتاب دست به کاری نمی‌زنند.

همانطور که در بورس ایران حقوقی‌ها و دست‌های پشت پرده بازار را کنترل می‌کنند، در این مارکت هم به دلیل عمق کم، تحرکات و نوسانات به دست نهنگ‌ها اتفاق می‌افتد. بنابراین شرط دوام آوردن شما در هر بازاری این است که بتوانید دست پول‌های هوشمند را بخوانید و هم جهت با آن‌ها حرکت کنید تا طمعه آن‌ها نشوید. 

تحرکات نهنگ‌ها معمولا صدها و میلیون‌ها دلار به بازار تزریق یا از بازار برداشت می‌کند و باعث نوسانات بزرگ در این مارکت می‌شود. این اتفاق زمانی اهمیت پیدا می‌کند که چند نهنگ همزمان با هم دست به خرید و فروش بزنند. پس اگر قصد دوام آوردن در بازار را دارید توصیه می‌کنیم در کنار تحلیل تکنیکال و آنچین، گوشه چشمی هم به رفتار نهنگ‌ها داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: مارکت کپ ارز در بازار ارز دیجیتال

از تحلیل رفتار نهنگ‌ها چه چیزی عاید ما خواهد شد؟

شما با تحلیل رفتار نهنگ‌ها و هم جهت شدن با آن‌ها می‌توانید سودهای خود را حفظ و از ضرر جلوگیری کنید. زمانی که با پیگیری این افراد متوجه می‌شوید در حال انتقال ارز به صرافی هستند؛ این یک سیگنال فروش برای شما به‌شمار می‌رود؛ زیرا آن‌ها حتما قصد تغییر روند بازار را دارند که به صورت دسته جمعی شروع به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند. شما همچنین می‌توانید با ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال نمایی کلی از جهت مارکت درکوتاه مدت و بلند مدت پیدا کنید.

جمع بندی

در این مطلب روش‌های ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال و ابزارهای کاربردی که می‌توانید به کمک آن‌ها رفتار وال‌ها را تحلیل کنید، به طور کامل بررسی کردیم. البته همیشه دقت داشته باشید که برخی رفتار نهنگ‌ها برای گمراهی سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و نمی‌توان به طور صد درصد روند بازار را از طریق این داده‌ها پیش‌بینی کرد.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. سلام مطلبی که زحمت کشیدید ارایه کردید بسیار مفید بود مخصوصا روشهای شناسایی نهنگها. بسیار عالی

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و اخترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...